Studiosalamat kokeilussa

1 katselukerta

-kimmo-

Mikähän voisi olla ongelma, vai onko ongelmaa lainkaan.
Olen testaillut kuvailua studiosalamoilla ja havainnut seuraavan ongelman.
Kun nostan suljinnopeutta esim. 1/400s, niin kuvasta yli puolet jää
mustaksi alareunastaan.
Käytössä siis Canon
EOS 350D, Elinchrom D-Lite 2 ja Elinchrom EL Skyport Universal Trigger Set.

Onko komponenteista joku liian hidas. kuva on normaali viellä nopeudella
1/200s, mutta sitten alkaa ilmestymään mustaa kuvaan.

Vai onko tämä ihan normaalia?

-kimmo-

Simo Salanne

Ihan normaalia kameralla, jonka salamasynkan maksiminopeus on 1/200.

Simo S.

Krugy

"-kimmo-" <kim...@gmail.P.OISTA.com> wrote in message

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CaCs&tag=

Eli Canoni ei pysty synccaamaan alle 1/200 ajoilla millään salamalaitteilla.

Markku Kalima

Kamerasi salamasynkroni on tehty hitaammalle ajalle. Ilmiö johtuu
siitä, että salaman välähdysaika on hyvin lyhyt (< 1/1000 s), ja kun
salama välähtää on kameran sulkimen oltava kokonaan auki, jotta koko
filmialue valottuisi.

Verhosuljinkameroissa (normaali kinokamera) nopeat ajat on taas
toteutettu niin, että kun sulkimen ensimmäinen verho aukeaa, niin
toinen verho lähtee sulkemaan valoaukkoa jo ennen kuin ensimmäinen
verho on ehtinyt kokonaan auki. Eli verho ei ole auki 1/400 s, vaan
filmien edestä kulkee rako, jonka leveys ja nopeus on mitoitettu niin,
että jokainen filmikohta saa 1/400 s vastaavan valomäärän. Eli
salamasynkroniaika on nopein aika, jolloin filmin edessä ei ole verhoa
lainkaan, vaan se on salaman nopealla välähdyksellä kokonaan
valotettavissa.

Keskussuljikameralla (esim. Hasselblad) salamasynkroniajat ovat
yleensä luokkaa 1/500 s, johtuen sulkimen erilaisesta rakenteesta.

(Näin siis filmikameroissa, mutta olettaisin suljintekniikan olevan
aika vastaava digikameroissa)

Markku

Simo Salanne

Markku Kalima wrote:

> (Näin siis filmikameroissa, mutta olettaisin suljintekniikan olevan
> aika vastaava digikameroissa)

Mitä olettamista siinä on kun Canon 350D spekseissä selvästi
kirjoitetaan että max 1/200. Piste.

Simo S.

Markus Lehto

Simo Salanne wrote:
> Mitä olettamista siinä on kun Canon 350D spekseissä selvästi
> kirjoitetaan että max 1/200. Piste.

Onko se sitten täysin poissuljettua, että jollain muulla
suljintekniikalla salamatäsmäysaika olisi 1/200?

--
-Markus Lehto

Seppo Toivari

-kimmo- kirjoitti:
Jos haluat leikkiä nopeammilla suljinajoilla niin Nikon D70 sopii siihen
tarkoitukseen. Virallinen sync-aika on 1/500s, mutta mekaanis-sähköisen
sulkimen ansiosta voit ruuvata ajan vaikka 1/8000s kun käytössä on vain
se salamakengän keskimmäinen nasta. Google kertonee lisää.

Markku Kalima

On Mar 10, 1:34 am, Simo Salanne

Ei tuo ota kantaa suljintekniikkaan, jonka oletin olevan vastaava kuin
filmikameroissa.

Markku

Oiva Hakala

"-kimmo-" <kim...@gmail.P.OISTA.com> wrote in message

> Onko komponenteista joku liian hidas. kuva on normaali viellä nopeudella
> 1/200s, mutta sitten alkaa ilmestymään mustaa kuvaan.
>
> Vai onko tämä ihan normaalia?

Tuossa jo sait monia vastauksia, eli kamera rajoittaa, MUTTA mikä on syy,
jonka vuoksi pitäisi käyttää lyhyempää valotusaikaa? Jos haluat säätää
valotusta, se tulee tehdä studiosalaman tai useamman sellaisen tehoa
säätämällä, TAI kameran himmenniaukkoa muuttamalla. Yhtäaikaisen nopean
suljinajan ja salaman käytön tarpeen voisin kuvitella tulevan esiin
tilanteessa, jossa kuvataan jotakin hyvin nopeaa ilmiötä valaistuksessa,
jossa on myös runsaasti muuta kuin salaman valoa mukana. Muuten suljinajan
säädöllä studiossa on ei ole merkitystä (paitsi tietysti hitaan ajan kanssa,
jolloin haluataan salaman pysäyttävän kuvan, mutta luonnonvalolla mukaan
vielä esim liike-epäterävyyttä. Pidä siis se sulkimesi siinä oikeassa
synkkanopeudessa ja säädä sitä valoa salamoista tai objektiivin
himmentimestä (jolla tietysti muuttuu myös terävyysalue). Oiva

Teemu Räikkönen

-kimmo- kirjoitti:

Normaalia.
Canon EOS halvemmassa sarjassa kuten 300D, 350D ja 400D on salamatäsmäys
maksimissaan 1/200, kuten täällä onkin jo todettu.

Käytännössä itselläni EOS 400D:llä näyttäisi toimivan vielä 1/320 kun
kokeilin äsken käyttäen salamalaitteena salamakenkään kytkettyä
Vivitarin 283:sta eli täysin analogista perus salamalaitetta.

1/400 näyttää jättävän tässä kombinaatiossa noin 1/3 kuvasta mustaksi.
1/500 jättää noin puolet mustaksi.

Ilmeisesti tässä on siis hieman aikaisempaa mallia parempi toimivuus
tuon osalta.

Esimerkkikuva
http://gallery.terae.net/harrastukset/valokuvaus/EOS-400D/dark/IMG_7172.JPG.html

Ihan alareunassa tuntuisi olevan tässä hieman hämärämpää, mutta vaaleaa
seinää kuvatessa hieman kauempana olevana kohteena ei sellaista
huomannut...Levittämällä salaman valokeilaa olisi varmaan selvitty
paremmin, ei vaan tullut softboxia kiinnitettyä. Ei siis liity
varsinaisesti tähän kameran rajoittuneisuuteen, vaan oikeasti ongelma
alkaa vasta kertomastasi 1/400 -lukemasta ja 1/320 on ihan toimiva.

Edellisten kysyjien kanssa kyselisin sitä samaa: mihin tarvitset
nopeampaa suljinaikaa? Tuolla 1/200 pysähtyy melkeinpä mikä tahansa,
viimeistään 1/320 alkaa olla riittävä, ja valoisuuden kompensointihan
tehdään aukkoasetuksin tai salamalaitteiden tehoa säätämällä... Mieleeni
tulee yksi ainoa nopeaa suljinaikaa tarvitseva, taiteellisen valoilla
leikkimisen lisäksi: voisi yrittää ehtiä nopeammin kuin ihmissilmä,
jottei räpsähdä kiinni valon myötä, tai juuri yrittää kahlita sen hetken?

Pasi Savolainen

Teemu Räikkönen <te...@terae.net> writes:

> Edellisten kysyjien kanssa kyselisin sitä samaa: mihin tarvitset
> nopeampaa suljinaikaa? Tuolla 1/200 pysähtyy melkeinpä mikä tahansa,

_Salamat_ ovat ne jotka tässä tapauksessa pysäyttävät liikkeen. Niiden
kesto on joku 1/700 - 1/1100, ja ellei huoneessa ole ihan sikana
kuumavaloa tai kennon herkkyys aivan tapissa niin muulla valotusajalla
kuin salaman välähdyksen aikaisella ei ole merkittävää valotuskertymää.

Ihan yhtä hyvin voisi käyttää 1/60:ää, joskin se alkaa jo kerätä
kuumavaloa niin paljon että se näkyy jo.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>

0 uutta viestiä