Kuvankatselu ohjelma

0 katselukertaa

Jukka Rantanen

Nikon Picture Project on mielestäni kankea ja sekava ohjelma NEF kuvien
katseluun.
Tiedättekö mitään ilmaisohjelmaa tähän tarkoitukseen? Canonin Zoom Browser
EX olisi vallan mainio, mutta ei tajua mitään neffeistä.
Terv.JR

juha

"Jukka Rantanen" kirjoitti

> Tiedättekö mitään ilmaisohjelmaa tähän tarkoitukseen? Canonin Zoom Browser
> EX olisi vallan mainio, mutta ei tajua mitään neffeistä.

Miten olisi Picasa?

t. Juha

Osmo R

Yhtään kevyempää ratkaisua et tiennyt sanoa? Picasa on ihan hyvä
ohjelma, mutta ei se ole varsinainen kuvankatseluojelma vaan
lähinnä järjestelmä.

Irfanview on mielestäni tosi hyvä katseluohjelma.

Osmo

Simo Salanne

Niin on.

Mutta Picasa2 on vaan niin paljon vauhdikkaampi katseluohjelmanakin...

Simo S.

HK

"Jukka Rantanen" <jur...@yritys.soon.fi> wrote in message

No, miten olisi Microsoftin RAW image viewer XP:lle:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en

--
HK

http://www.kotikone.fi/harri.kokko/kaikkialbumit.html

simppa

Jukka Rantanen kirjoitti:

Rawshooter essentials joka on itseasiassa konvertteri, mutta kyllä sillä
niiden katselukin onnistuu ainakin mun makuun oikein luontevasti.

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.asp

Osmo R

Millä periaatteella? Esin. uuden kuvan lukeminen kestää sillä
aikansa. Picasa2:lla on toki hyvät puolensa, mutta jos kysyy
kuvankatseluohjelmaa se on ylimitoitettu. Lisäksi en pidä siitä,
että kuvan katsominen koko ruudun kokoisena on niin hankalaa.

Osmo

Simo Salanne

Osmo R wrote:

> Millä periaatteella? >

Kuvat, joita haluaa katsoa, pitää ensin löytää. Löytämisen nopeudessa
Picasa2 on hämmästyttävä. Esim. Adoben Bridge häviää 10-0. Bridge vasta
käynnistyy kun Picasalla on jo ensimmänen tusina katsottu.

> Esin. uuden kuvan lukeminen kestää sillä aikansa.

Kyllä NEF:n aukaisu Irfanview:lläkin aikansa kestää. (En nyt viitsi
alkaa kellottamaan.)

Simo S.

Osmo R

Simo Salanne wrote:

> Kuvat, joita haluaa katsoa, pitää ensin löytää. Löytämisen nopeudessa
> Picasa2 on hämmästyttävä. Esim. Adoben Bridge häviää 10-0. Bridge vasta
> käynnistyy kun Picasalla on jo ensimmänen tusina katsottu.

Kun katsoo Irfanview'll'ä ei tarvitse odottaa ohjelman löytävän
kuvia. Senkun tuplaklikkaa kuvaa.

> Kyllä NEF:n aukaisu Irfanview:lläkin aikansa kestää. (En nyt viitsi
> alkaa kellottamaan.)

En tunne tuota formaattia tarkemmin, mutta en usko sen kovin
kauan olevan.

Osmo

Jukka Rantanen

Osmo kirjoitti:

" että kuvan katsominen koko ruudun kokoisena on niin hankalaa."

Juu se selvisi jo. Enpä tiiä onko kukaan käyttänyt tai nähnytkään Canonin
Zoom Browser EX ohjelmaa.
Minun mielestäni siinä muutama vallan mallikas toiminto mm. parhaimmillaan
4:n kuvan yhtäaikainen tarkastelu ja niiden yhtäaikainen siirto ja zoomaus.
Tämähän on tärkeää rinnakkaisotosten vertailussa.
Sen lisäksi, että tarvitsisin katseluohjelman neffeille tarvitsisin
oikeinkirjoitusohjelman tai ainakin teoksen "Kirjoitahuolellamanuaali" -
kiitos Juhalle.
Tutustun muihinkin ohjelmiin. Kiitos ehdoituksista.
TervJR

Simo Salanne

Osmo R wrote:

> Kun katsoo Irfanview'll'ä ei tarvitse odottaa ohjelman löytävän kuvia.
> Senkun tuplaklikkaa kuvaa.

Heh, meillä selvästikin erilainen tapa "katsella" kuvia tietsikalla.
Miten mä voin tuplaklikata kuvaa ennen kuin olen _löytänyt_ sen?

Picasalla kun kirjoitan "k" ja "o" ja "i" niin tarjolla on kaikki
koirakuvat (!;) samalla hetkellä kuin olen kirjoittanut i:in.

Kokeilisit, niin ymmärtäisit eron.

Simo S.

Nalle Puh

Miten olisi Xnview?

http://perso.orange.fr/pierre.g/

Mukava ohjelma ja juttelee suomea ;-))

Toni Nikkanen

Simo Salanne <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> writes:

> Picasalla kun kirjoitan "k" ja "o" ja "i" niin tarjolla on kaikki
> koirakuvat (!;) samalla hetkellä kuin olen kirjoittanut i:in.

Tuo olisi todella hienoa, mutta olen valitettavasti kauan sitten
tullut siihen tulokseen, etten jaksa käydä värkkäämässä metadatoja
kaikkiin kuviin kuntoon (ja kynnys vain kasvaa ja kasvaa...)

Musiikissani ne on kunnossa, koska se onnistuu jälkikäteenkin
puoliautomaattisesti... ja onkin todella hieno fiilis kirjoittaa
hakuboksiin muutama eka kirjain siitä mitä hain ja nähdä ne
ruudulla heti välittömästi.

Asiasta kukkapurkkiin, indeksoihan Picasa kuvat niin, että indeksi on
täysin erillään kuvista tjsp. se ei koske kuviini mitenkään, ei
piilota niitä mihinkään omiin outoihin hakemistorakenteisiin tai muuta
vastaavaa? Oletan että näin on, mutta kunhan varmistan.

Odottelen siis, että hahmontunnistusalgoritmit vielä parantuvat
kuvapuolella, mutta aika kauan saan varmaan odottaa, että minulla on
softa, joka tunnistaa vaikkapa Lapin kuvistani niiden olevan Lapista
ja niin edelleen :)

Simo Salanne

Toni Nikkanen wrote:

> Tuo olisi todella hienoa, mutta olen valitettavasti kauan sitten
> tullut siihen tulokseen, etten jaksa käydä värkkäämässä metadatoja
> kaikkiin kuviin kuntoon (ja kynnys vain kasvaa ja kasvaa...)

Olen oppinut tekemään asiasanoituksen niin että perustiedot solahtaa
koko kuvaussession kuviin kerralla. Yksittäisiin kuviin sitten lisätään
detaljeja.

> [...]
> piilota niitä mihinkään omiin outoihin hakemistorakenteisiin tai muuta
> vastaavaa? Oletan että näin on, mutta kunhan varmistan.

Olen lisännyt asiasanat yleensä RAW-konversion yhteydessä (CS2:lla).
Picasa on osannut LUKEA XMP/IPTC -metatiedot sieltä kuvatiedoston
sisältä, tehnyt _oman_ indeksinsä, eikä ole koskenut kuviin.
Kuvatiedostoissa olevat metatiedot ovat hyödynnettävissä vaikka
http://www.fotoware.com/ kanssa (jos Picasa ei riitä).

> [...]
> kuvapuolella, mutta aika kauan saan varmaan odottaa, että minulla on
> softa, joka tunnistaa vaikkapa Lapin kuvistani niiden olevan Lapista

Jopa näitä hilavitkuttimia kannattaa varoa:

http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1114185&s=r

Simo S.

juha

"Jukka Rantanen" kirjoitti:

> Sen lisäksi, että tarvitsisin katseluohjelman neffeille tarvitsisin
> oikeinkirjoitusohjelman tai ainakin teoksen "Kirjoitahuolellamanuaali" -
> kiitos Juhalle.

Eipä kestä.

"Suomen kielen sanojen pääpaino on aina ensimmäisellä tavulla, niin myös
yhdyssanojen. Siksi kannattaa kuulostella sanan painotusta vaikkapa ääneen
lukemalla. Esim. Autonkuljettajan on huolehdittava matkustajista. Punaisen
auton kuljettaja oli väärässä.
Yhdyssanan osien väliin ei voi liittää liitepartikkelia eikä adjektiivia,
jos määriteosa on nominatiivissa. Kirjoita siis nominatiivialkuiset sanat
aina yhteen. Esim. ´kirjallisuuskin palkinto´ - kirjallisuuspalkintokin"
Riitta Miestamo: Kielineuvo, ISBN 951-35-3545-2

T. Juha

Jukka Rantanen

Näin kirjoitti juha Usenetin ryhmään sfnet.harrastus.valokuvaus.digi:

> [...]

> aina yhteen. Esim. ´kirjallisuuskin palkinto´ -
kirjallisuuspalkintokin"
> Riitta Miestamo: Kielineuvo, ISBN 951-35-3545-2

Kiitos ojennuksesta jälleen Juhalle
Kaikesta vastoinkäymisistäni huolimatta uskaltaudun vast'edeskin pistämään
kaksi etusormeani hapuilemaan näppäimistöni valkeita rivejä. Etsimään
sopivan toiston omaavia nappuloita sadankahdeksan erilaisen nappulan
kirjosta. Huh laskin ne monasti saaden aina eriävän luvun. Oliskohan
Ojalalle linkkiä? :)
T. Jukka

0 uutta viestiä