Taito-TV Digikuva haltuun, kuvaustekniikasta

Matti Rantanen

Oudolta vaikutti kun siinä olevat digikuvaajat kuvasivat käsivarret
suorana, kuten tuossa ohjelmassa. Olen itse tehnyt noin vuonna 1999
kun tuo näyttö kameran takana oli niin uutta ja kaikille esiteltävää.

Kun palataan takaisin etsimen kuvaan, vaikkakin digitaalinen nykyisin,
on se kameran hallinnallisesti ja vakauttamiseksi sekä ympäristön
valaistuksen kumoamiseksi ylivoimainen.

Niin - salamakin välähtelee vaikka näsinneulasta Tamperetta kuvataan.

Matti R.

ph

"Matti Rantanen" <mkran...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:bu30m25ejtkh4h7qq...@4ax.com...

> Oudolta vaikutti kun siinä olevat digikuvaajat kuvasivat käsivarret
> suorana, kuten tuossa ohjelmassa. Olen itse tehnyt noin vuonna 1999
> kun tuo näyttö kameran takana oli niin uutta ja kaikille esiteltävää.

Kun tietää, minkä verran etsin jättää pois kuva-alasta, voi tukevammin
kuvata etsimen läpi. Tietysti ainakin hämärämmässä on näyttö pimennettävä,
muuten häiritsee etsinsilmääkin. Ainakin minulla.

Varmaan kaikissa etsimillisissä nykydipokkareissakin on salaman ja
takanäytön pimennysvaihtoehto. Kaikissa vaan ei ole sitä etsintä enää -
helpompi ja halvempi valmistaa.

reg. ph

paul...@yahoo.com

ph kirjoitti:

> Kun tietää, minkä verran etsin jättää pois kuva-alasta, voi tukevammin
> kuvata etsimen läpi.

Miksi etsin jättäisi jotain pois kuva-alasta?
Omassa kamerassani ainakin etsimessä näkyy täsmälleen sama kuva
kuin takanäytössäkin (itse asiassa se on sama näyttö). Ja se on
myös täsmälleen sama kuva-ala, joka tulee kuvaan.

Vanhassa filmipokkarissanikin oli halokehäetsin, joka näytti
kuva-alan varsin tarkasti oikein. Etsimessä siis näkyi hieman
laajempi alue, mutta halokehä näytti sen alan, joka tulee kuvaan.

> Tietysti ainakin hämärämmässä on näyttö pimennettävä,
> muuten häiritsee etsinsilmääkin. Ainakin minulla.

Minun kamerassani takanäyttö pimenee automaattisesti, kun vaihdan
etsimen näytölle

Itse kuvaan käytännöllisesti katsoen aina etsimen kautta. Sen
lisäksi, että kuvausasento on vakaampi, etsimestä myös näkee kuvan
paljon tarkemmin. Etsimestä katsottuna kuva näkyy saman kokoisena
kuin jos takanäyttöä katsoisi 6 cm etäisyydeltä. Ja lisäksi
tietysti etsin näkyy kirkkaassakin ympäristön valaistuksessa.

Takanäyttöä käytän vain silloin, kun kuvaan esim. päiden yli tai
läheltä maanpintaa tms.

Toisaalta, jos kuvaa takanäytön avulla (tai esim. kännykällä),
niin miksi ihmeessä pitäisi pitää käsiä suorana? Kädet suorana
kuvaaminen viittaa siihen, että olisi tarvetta silmälaseille.

> Varmaan kaikissa etsimillisissä nykydipokkareissakin on salaman ja
> takanäytön pimennysvaihtoehto. Kaikissa vaan ei ole sitä etsintä enää -
> helpompi ja halvempi valmistaa.

Olen itsekin ihmetellyt tuota salamalla räpsimistä. Jos katsot
vaikkapa urheilukilpailuita, niin katsomossa välkkyy salamia
vähintään sata salamaa sekunnissa. En oikein jaksa uskoa, että niin
monesta kamerasta puuttuisi mahdollisuus kytkeä salama pois (onkohan
sellaisia kameroita nykyään enää olemassakaan?). Eli ilmeisesti
ihmiset vain kuvittelevat, että se taskukameran salama yltää sinne
kentälle 100 m etäisyydelle. Ja sitten ihmetellään, kun kuva on
alivalottunut.

--
Pauli

Toni Nikkanen

"paul...@yahoo.com" <paul...@yahoo.com> writes:

> [...]
> ihmiset vain kuvittelevat, että se taskukameran salama yltää sinne
> kentälle 100 m etäisyydelle. Ja sitten ihmetellään, kun kuva on

En usko että siinä mitään ihmeempää kuvitellaan. Kerran uskaltauduin
kysymään miksi et kytke salamaa pois päältä tuollaisessa tilanteessa,
ja vastaus oli että ilman salamaa valotusajaksi tulee kamalan pitkä
ja kuva tärähtää :)

Turussa näkee usein turisteja räpsimässä Tuomiokirkkoa pokkarilla
salaman kanssa pimeinä iltoina..

Osmo R

paul...@yahoo.com wrote:

> Miksi etsin jättäisi jotain pois kuva-alasta?

Luultavasti simppeleissä digikameroissa tämä on parallaksin
takia. Kun etsin näyttää reilusti vähemmän ei pää ainakaan jää
pois kuvista. Aikaisemmin kameroissa oli tarkennuksen mukana
liikkuvia halokehiä tai halokehissä korjausmerkkejä
lähikuvaukseen. Tällaisiin systeemeihin ei enää kai nähdä
tarvetta, kun etsintä käytetään sen verran harvoin.

> Minun kamerassani takanäyttö pimenee automaattisesti, kun vaihdan
> etsimen näytölle

Monissa pokkareissa etsin on yksinkertainen putki, joka on aina
käytössä (vaikka virta olisi poissa). Ainoastaan optinen zoom
vaikuttaa sen näkymään.

> Toisaalta, jos kuvaa takanäytön avulla (tai esim. kännykällä),
> niin miksi ihmeessä pitäisi pitää käsiä suorana? Kädet suorana
> kuvaaminen viittaa siihen, että olisi tarvetta silmälaseille.

Näin on. Moni valiyttaa liian pientä tekstiä kännyköissä ym. Jos
näkee epäselvästi oikea ratkaisu on lasien käyttö, ei tekstin
suurentaminen.

> [...]
> ihmiset vain kuvittelevat, että se taskukameran salama yltää sinne
> kentälle 100 m etäisyydelle. Ja sitten ihmetellään, kun kuva on

Monella yksinkertaisesti on aina se automaattisalama päällä, eikä
edes tiedetä miten sen saa pois päältä. He eivät edes mieti
sellaisia asioita kuin miten pitkälle salama kantaa vaan kuva
otetaan nappia painamalla ja sillä siisti.

Osmo

Markus Lehto

paul...@yahoo.com wrote:
> Miksi etsin jättäisi jotain pois kuva-alasta?

Paras kuulemani selitys on se, että "koska filkka-järkkäritkin
jättävät". Ja selitys sille, miksi niissä etsin kattaa vain esim. 95%
kuva-alasta on puolestaan se, että kuvaa (paperi, dia) kehystettäessä
aina osa jää sinne kehyksen alle.

Mieluummin minä sellaisella etsimellä kuvaan, joka jättää vähän piiloon
kuin että näyttäisi tasan tarkkaan sen, mitä kuvaan tulee. Kuvaa on
helppo rajata jälkikäteen. Huomattavasti helpompi, kuin kehittää
epähuomiossa poisjääneitä millejä kuvan reunaan takaisin... :)

--
-Markus Lehto

Raimo Suonio

Itse Toni Nikkanen virkkoi, noin nimesi:

> Turussa näkee usein turisteja räpsimässä Tuomiokirkkoa pokkarilla
> salaman kanssa pimeinä iltoina..

Ja Särkänniemen planetaariossa muuan asiakas otti salamalla kuvia
vaikuttavasta tähtitaivaasta planetaarion kupolissa.

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland, http://www.nic.fi/%7Ersuonio/
"Elämä on parasta huumetta, uskonto pahinta"

Olli

Osmo R wrote:

> Luultavasti simppeleissä digikameroissa tämä on parallaksin
> takia. Kun etsin näyttää reilusti vähemmän ei pää ainakaan jää
> pois kuvista.

Halvoissa digipokkareissa, esim. Canon A70, pois jätetään hyvin paljon, niin
paljon että kuvan sommittelu on jo kovasti Herrassa. Lisäksi pois jätetty
osa vaihtelee pystysuunnassa niin paljon zoomin käytön tms. tekijöiden
vuoksi, että optista etsintä voi käyttää korkeintaan heittolaukauksiin.

Olli Orkoneva

Jarmo M

"Matti Rantanen" <mkran...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:bu30m25ejtkh4h7qq...@4ax.com...
> Oudolta vaikutti kun siinä olevat digikuvaajat kuvasivat käsivarret
> suorana, kuten tuossa ohjelmassa.

Ko. ohjelmaa katsoessa nopeasti havaitsee kameraa käyttävän mummelin
näkökyvyn sen sen verran heikoksi (ikänäkö?), että kamera yksinkertaisesti
on vietävä kauas, jotta kuvasta saisi jotain selvää... Mitään aivan
tavatonta tämä ei ole, sitä esiintyy runsaasti >50v. ihmisten keskuudessa.

Sinänsä kädet suorana kuvaamisessa kameran takanäytön avulla on sekä huonoja
että hyviä puolia. Mikäli kädet on suorana, jää kamera pidemmän vipuvarren
päähän, jolloin myös tärinä ja kuvan tärähtämisen vaara on suurempi.
Toisaalta, kädet suorana kuvattaessa näkee enemmän kameran ohi ympäristöön
ja voi paremmin ennakoida tulevaa räpsyä, aivan kuten etsimen läpi
kuvattaessa pidetään toinen silmä avoimena.

Jarmo M

Simo Salanne

Jarmo M wrote:

> Toisaalta, kädet suorana kuvattaessa näkee enemmän kameran ohi ympäristöön
> ja voi paremmin ennakoida tulevaa räpsyä, aivan kuten etsimen läpi
> kuvattaessa pidetään toinen silmä avoimena.

Uhkarohkeat voi kokeilla kuvaamista _molemmat_ silmät avoimena, jopa
optisen etsimen läpi katsottaessa...

;D

Simo S.

juice

In article <1163940831.290869.136370.googlegroups.com>, pauli says...

>Olen itsekin ihmetellyt tuota salamalla r=E4psimist=E4. Jos katsot
>vaikkapa urheilukilpailuita, niin katsomossa v=E4lkkyy salamia
>v=E4hint=E4=E4n sata salamaa sekunnissa. En oikein jaksa uskoa, ett=E4 niin
>monesta kamerasta puuttuisi mahdollisuus kytke=E4 salama pois (onkohan
>sellaisia kameroita nyky=E4=E4n en=E4=E4 olemassakaan?). Eli ilmeisesti
>ihmiset vain kuvittelevat, ett=E4 se taskukameran salama ylt=E4=E4 sinne
>kent=E4lle 100 m et=E4isyydelle. Ja sitten ihmetell=E4=E4n, kun kuva on
>alivalottunut.

Olen antanut kertoa itselleni että suurin osa tuosta katsomosta tulevasta
salamavalojen räpseestä ei ole peräisin kameroista.

Näemmä sinne penkkirivistöihin on sijoitettu pieniä stroboja jotka sitten
vilkkuvat, etenkin kun kentällä tapahtuu jotain mielenkiintoista.

Aparaatit ovat siellä lähinnä tunnelman nostattamista varten, ja jotta
televisiokuvaan saataisiin "eloa" katsomoon iltaisin.

- Juice -

Pasi Savolainen

ju...@swagman.org (juice) writes:

Näkeehän sen ominkin silmin, sijoituskuvio noilla lampuilla on
useimmiten melkein suora gridi/ruudukko, ei niillä ole 'jokaisella
lampulla' omaa triggeriä.
On siellä kuitenkin niitä pokkarisalamoitakin.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>

Osmo R

Uusimmassa jakossa kuvien tulostamisesta tyyppi sanoi: "Mutta
koska mä uskon kans et kaikki haluaa ne tavalla tai toisella
paperille ennen pitkää ne kuvat..." Miten niin? Minulla ei ole
mitään erityistä tarvetta saada kuvia paperille. Paljon
paremmassa järjestyksessä ne pysyvät tietokoneella.

Osmo

Timo Autiokari

Osmo R wrote:

> Miten niin? Minulla ei ole mitään erityistä tarvetta saada
> kuvia paperille. Paljon paremmassa järjestyksessä ne pysyvät
> tietokoneella.

Siten niin että valokuva on eria asia kuin kuvatiedosto.

Valokuville on sellaisia käyttötapoja/käyttötarpeita joita tiedostojen
pitäminen järjestyksessä tietokoneella ei palvele lainkaan.

Timo Autiokari

simppa

Uskon asiat ovat sellasia, mihin ei kannata liikaa puuttua :-)