Tietokoneohjaus Pentaxissa - kokemuksia?

0 katselukertaa

Jorma Mantyla

Tarttui k?teen Pentax *ist D TopShotista. Vaikuttaa mainiolta
kameralta, etenkin etsimen kirkkaus on ilahduttava! Hakkaa mennen
tulleen Canonit ja Nikonit.
T?h?n kameraan on saatavilla kauko-ohjausohjelma Remote Assistant:

http://www.dpreview.com/news/0403/04031401pentaxistdremote.asp

Tuo arvio ei kerro oikeastaan mit??n, joten: onko kokemuksia *ist D:n
ohjaamisesta tietokoneen avulla? Olisi mainio ominaisuus t?hti- ja
el?inkuvauksessa. Vaatiiko jotain firmware-imurointeja toimiakseen
kunnolla? Miksi t?m? softa ei ole yhteensopiva DS/DL-mallien
kanssa?

Jorma M.
Kangasala

Oiva Hakala

"Jorma Mantyla" <jman...@kaapeli.tamapois.fi> wrote in message

> Tarttui k?teen Pentax *ist D TopShotista. Vaikuttaa mainiolta
> kameralta, etenkin etsimen kirkkaus on ilahduttava! Hakkaa mennen
> tulleen Canonit ja Nikonit.

*** Mukavaa, että joku uskoo silmiään

> [...]
> el?inkuvauksessa. Vaatiiko jotain firmware-imurointeja toimiakseen
> kunnolla? Miksi t?m? softa ei ole yhteensopiva DS/DL-mallien

***Ei ole kokekusta ohjelmasta. Itsellä istDS. Tuon Pentaxin digisiten
mukaanm firmwaren täytyy olla ainakin 1.11. Uusin saatavilla oleva on 1.12
ja sen saa suoraan tältä sivulta

http://www.digital.pentax.co.jp/ja/info/20050225e.html

Ohjeet ovat siinä alla.

Itsekin pitäisi joskus oman firmis päivittää, kun suunnitelmissa on suurempi
muistikortti. Tuolla ohjelmalle ei minulle olisi käyttöä kylläkään.
Luultavasti tuki istDS:äänkin tulee, mutta tietysti kalliimpaa mallia pitää
palvella ensiksi ;-)

Lykkyä tykö, ja niiden kuvien suhteen: siirry Adoben Photoshopin (vähintään
CS) ja Camera Raw-pluginin käyttäjäksi, jos raw-kuvia kuvaat. Oiva

Jorma Mantyla

Kiitos vihjeest?. Alla kommentteja.

Oiva Hakala <nob...@thisgalaksy.net> wrote:
:>
[...]

: ***Ei ole kokekusta ohjelmasta. Itsell? istDS. Tuon Pentaxin digisiten
: mukaanm firmwaren t?ytyy olla ainakin 1.11. Uusin saatavilla oleva on 1.12
: ja sen saa suoraan t?lt? sivulta

: http://www.digital.pentax.co.jp/ja/info/20050225e.html

: Ohjeet ovat siin? alla.

: Itsekin pit?isi joskus oman firmis p?ivitt??, kun suunnitelmissa on suurempi
: muistikortti. Tuolla ohjelmalle ei minulle olisi k?ytt?? kyll?k??n.
: Luultavasti tuki istDS:??nkin tulee, mutta tietysti kalliimpaa mallia pit??
: palvella ensiksi ;-)

Samalta sivulta l?ytyi my?s firmware 1.12, joka pit?? olla asennettuna
*istD-malliin ennen Remote Assistantia. Firmwaren asennus vei noin 2
minuuttia. Remote Assistantin opettelu vei hieman aikaan, mutta ohjelma
toimii. Napsin sill? jo pari kuvaa viherpeipoista lintulaudalla 400
mm telell?. Parasta on se, ett? kameraan ei tarvitse k?sin koskea, vaan
laukaisun voi hoitaa tietokoneen hiirell? eik? kamera t?r?hd? lainkaan.

: Lykky? tyk?, ja niiden kuvien suhteen: siirry Adoben Photoshopin (v?hint??n
: CS) ja Camera Raw-pluginin k?ytt?j?ksi, jos raw-kuvia kuvaat. Oiva

Tuota pit?? seuraavaksi tutkia. Raw-tallennus on *istD:ss? etu, joka
ratkaisi kameravalinnan ohi Nikonin ja sen hassun Nef-formaatin. JM

Elysium

Jorma Mantyla wrote:

> Tuota pit?? seuraavaksi tutkia. Raw-tallennus on *istD:ss? etu, joka
> ratkaisi kameravalinnan ohi Nikonin ja sen hassun Nef-formaatin. JM

NEF = Nikonin nimi RAW-tiedostolle aivan samoin kuin CRW näyttäisi
olevan Canonin nimi RAW-tiedostoille.

Yrjö O. Mäkinen

Elysium wrote:

PENTAX *istD RAW-tiedosto on PEF.
--
yom

Elysium

Pointti oli siis se, että Nikonin RAW-tiedostoissa ei ole mitään hassua,
päinvastoin ainakin oman kokemuksen mukaan. :-) Tuo väite lienee
perustunut johonkin väärinkäsitykseen, esim. 5000-euron rungon D2X:n
valkotasapainon koodaukseen, josta myöhemmin sovittiin Adoben kanssa.
Amatööritasolla tuolla ei ole mitään merkitystä.

Matti Rintala

Elysium wrote:
> [...]
> perustunut johonkin väärinkäsitykseen, esim. 5000-euron rungon D2X:n
> valkotasapainon koodaukseen, josta myöhemmin sovittiin Adoben kanssa.

Tai sitten kyseessä on tämä Nikonin "visually lossless" raw-koodaus, jossa
pilkunviilaustasolla kyse ei ole 100 % häviöttömästä kompressiosta, vaikka
pois heitettävät bitit ovatkin käsittääkseni niitä kaikkein vähiten tärkeitä
(johtuen kirkkaustasojen ei-lineaarisesta koodauksesta).

Itsellänikään ei ole mitään negatiivista sanottavaa Nikonin
nef-tiedostoista, muita ei ole tullut vähään aikaan otettuakaan.

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Mika

Eikös Raw-tiedostot ole aina häviöllisiä jo senkin takia, että
kuva jokatapauksessa interpoloidaan jokaisessa kamerassa. Tarkoitan
juurikin sitä 100%ia.

Tero Kapanen

Dataa interpoloidaan mikäli halutaan tehndä muunnos RAW:sta esim
JPEG-formaattiin. Se että kamerasta saa ulos myös JPEG kuvia ei tarkoita
sitä että alkuperäistä RAW dataa olisi sorkittu. Vaikka osa
valmistajista muokkaa sensorilta luettavaa dataa tai pakkaa datan
häviöttömästi ei se tarkoita sitä että kaikkien valmistajien kaikki
mallit niin tekisivät.

- tero

Jorma Mantyla

Piti kokeilla Pentaxin tietokoneohjausta.
Imutin verkosta *istD:n firmware 1.12:n sek? RemoteAssistant
ohjelman.
Molempien asennus onnistui ja tulos on, ett? kameraa voi
kauko-ohjata.
Pari ensihavaintoa:
-Kamera ei heilahda kuvaa otettaessa, ei siis t?rin?vaaraa
pitk?polttov?lisill? teleobjektiiveilla. Huomattava etu
esim. lintu- ja t?htivalokuvauksessa.
-Jatkamalla usb-kaapelia voisi ajatella kameran piilottamista
muutaman metrin p??h?n, jolloin luontokuvauksessa mahdollistuu
arkojen el?inten ja lintujen kuvaaminen.
-Kuvat taltioituvat muistikortin sijasta pc:n muistiin, jolloin
tallennuskapasiteetin yl?rajana on vain kiintolevyn koko.

Jorma M?ntyl?
Kangasala

Jorma Mantyla

Elysium <elys...@gmail.com> wrote:
: Jorma Mantyla wrote:

:> Tuota pit?? seuraavaksi tutkia. Raw-tallennus on *istD:ss? etu, joka
:> ratkaisi kameravalinnan ohi Nikonin ja sen hassun Nef-formaatin. JM
:>

: NEF = Nikonin nimi RAW-tiedostolle aivan samoin kuin CRW n?ytt?isi
: olevan Canonin nimi RAW-tiedostoille.

: E

Nikonin NEF-kuvaformaatin ominaisuuksista on keskusteltu pitk??n.
Ongelma on se, ett? Nikon ei pahemmin kerro mik? t?m? NEF oikein
on.
T?ss? paras n?kem?ni selvitys asiasta. Sen mukaan NEF on
h?vi?llinen formaatti, ei siis aito RAW, kuten Canonin CRW ja
Pentaxin PEF:

http://www.majid.info/mylos/weblog/2004/05/02-1.html

Anteeksi, ett? vastaan kauan sitten julkaistuun artikkeliin. Mutta
parempi my?h??n kuin ei milloinkaan. Jos joku tiet?? enemm?n
NEFfist?, olisi kiva lukea. Onko NEF erilainen uudemmisssa
Nikoneissa, esim. D200:ssa?

JM

Yrjö O. Mäkinen

Jorma Mantyla wrote:

Ohi aiheen, mutta ä-merkkisi näkyvät kysymysmerkkeinä, ainakin minulla.
--
yom

Matti Rintala

Jorma Mantyla wrote:
> T?ss? paras n?kem?ni selvitys asiasta. Sen mukaan NEF on
> h?vi?llinen formaatti, ei siis aito RAW, kuten Canonin CRW ja
> Pentaxin PEF:

Muistaakseni Nikonin käyttämä termi on "visually lossless".

> Jos joku tiet?? enemm?n
> NEFfist?, olisi kiva lukea. Onko NEF erilainen uudemmisssa
> Nikoneissa, esim. D200:ssa?

D200:ssa saa valita, onko talletustapa compressed NEF vai täysin häviötön.

Petri Kekkonen

"Matti Rintala" <matti....@tut.fi> wrote:
> Muistaakseni Nikonin käyttämä termi on "visually lossless".

Näin se taisi olla, ja käytännössähän eroa "aitoon" RAW-formaattiin on
vaikea havaita. Siis säädettävyydeltään NEF tuntuu ainakin näin Nikonistista
oikein hyvältä. Kompressiosta huolimatta puhkipalaneiden kohteiden
"pelastus" onnistuu tietyissä tilanteissa ihan hyvin.

- Petri

Ilkka Haapavirta

"Petri Kekkonen" wrote

> [...]
> Nikonistista oikein hyvältä. Kompressiosta huolimatta puhkipalaneiden
> kohteiden "pelastus" onnistuu tietyissä tilanteissa ihan hyvin.

Eikös pakkaamaton NEF ole yhtälailla "aito RAW" kuin muidenkin kameroiden
RAWit?
Nuohan ovat vain eri nimityksiä (melkein) suoraan kennosta tulevalle
datalle, kun RAW ei tähän mennessä ole ollut mikään standardoitu formaatti.
Nythän Adobella on hanke standardiksi.

Ilkka

Petri Kekkonen

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@POIS.nokia.com> wrote:
> Eikös pakkaamaton NEF ole yhtälailla "aito RAW" kuin muidenkin kameroiden
> RAWit?

On.

- Petri

Sami Sundell

Matti Rintala wrote:

> D200:ssa saa valita, onko talletustapa compressed NEF vai täysin
> häviötön.

D100:ssa puolestaan NEF on häviötön ja pakkaamaton.

Ainakin ensimmäisissä malleissa oli myös pakattu NEF. En tiedä, oliko
kyseessä häviötön vai häviöllinen pakkaus, mutta käyttökelvoton se oli
joka tapauksessa: kellotin muinoin yhden pakatun kuvan tallennusajaksi
osapuilleen 43 sekuntia.

Muistan kuulleeni, että jossain D100-softapäivityksessä koko pakattu
NEF katosi formaattivalinnoista. En tiedä, onko tuo ilmaantunut
jälkeenpäin uudestaan valikoihin.

--
Sami Sundell
ssun...@iki.fi

Alex

Moi !

Ainakin vielä maaliskuussa (ennen kuin vaihdoin D100:n D200:een) oli
viimeiessäkin softaversiossa valittavissa pakattu tai pakkaamaton.
Käytännössähän D100:lla pakattu oli käyttökelvoton juuri tuon
pitkän talletusajan takia. D200:ssa en huomaa mitään eroa pakatun
tai pakkaamattoman välillä lukuun ottamatta tiedoston pienentymistä.
Testauksien jälkeen olen kuvannut kaiken pakattuna NEF:nä. D200:ssa
saa kaivettua tosi hyvin lisää molemmista päistä, iso parannus
D100:een.