Pentax K100D ja 20v vanhat lasit

0 katselukertaa

Calma

Mulla on kolme täysin manuaalista objektiivia 80-luvun puolelta
28 mm ,40-80 mm zoom ja 80-210 mm zoom.
Ne on peruslaseja, ei mitään huippuja muttei ihan surkeitakaan.

Onko mitään järkeä käyttää niitä Pentax K100D kanssa ?

Manuaalitarkennus ja zoomaus ei ole ongelma.

Yrjö O. Mäkinen

Calma wrote:

Zoomit pistäisi huutonettiin ja pitäisin 28mm.
----
Pentax-harrastelia vuodesta 1978.

Nyt:
PENTAX-MX 2kpl
PENTAX-LX
PENTAX K10D

--
yom

Oiva Hakala

"Yrjö O. Mäkinen" <etu....@pp.inet.fi.invalid> wrote in message

> Zoomit pistäisi huutonettiin ja pitäisin 28mm.
> ----
> Pentax-harrastelia vuodesta 1978.

> yom

Tässä samaa mieltä Yrjön kanssa. Pidä kuitenkin niin kauan, kunnes on uutta
kalustoa haluamaasi polttovälialueeseen. Zoomi olis rajatessa joskus niin
kiva, varsinkin jos ottaa samassa sessiossa henkilö- ja ryhmäkuvaa, mutta
halpazoom on mitä on, eli himmentää saa aika paljon ennenkuin sillä mitään
tekee. Itse en zoomista pidä, ja pari kiinteää kuskaa paljon mielummin kuin
jonkun painavan ja pitkän tötterön. Esmes hopeanvärinen 43 mm Limited on
hopeanvärisessä rungossa tosi huomaamaton, pieni ja kevyt, eikä laatu
haittaa :)
28 millinen manuaali myös itsellä :)

K-bajonetilla v:sta 1978, ensin alkuun tosin Cosina CS-3:lla

Oiva

Väinö Louekari

Kakskasistahan tulee tuohon digirunkoon ihan kelvollinen kiinteä
normaali. Etenkin jos se on M-sarjaa (tai K) ja se hitaampi versio F3,5
pitäisi sen olla laadullisesti kovinkin hyvä.
Pentaxin tuon ajan zoomit eivät sen sijaan pääsääntöisesti ole mitään
ihmelaseja, toisaalta kokeile, eihän se mitään ota jos ei annakaan. Tuon
ajan zoomeista et varmaan kovin suuria rahoja myymällä saa,
kiinteäpolttoväliset ovat vähän eri juttu. Voi olla että myyntihinnat
ovat niin pieniä että ne kuitenkin kannattaa pitää itsellä.
Niin, oletan siis että kyse on Pentaxin omista laseista.

Väinö Louekari

Calma

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> wrote in message

Eipä noilla taida olla jälleenmyyntiarvoa. Elättelin toivonkipinää
että olisi käyttöarvoa. Ei taida olla.

Pikkuzoom on Pentaxin , isompi Tamronin. 28 mm valmistajaa en muista
tähän hätään.

Voisihan sitä käydä jossain kaupassa kokeilemassa ja ottaa pari testikuvaa.

Kiitos vastauksista.

Markku Kalima

Mitenkä tuo himmennys toimii? Onko rungossa manuaalisäädöt, kun se ei
noilla objektiiveilla tietäne aukosta mitään?

Markku

Toni Nikkanen

"Markku Kalima" <mka...@pp.nic.fi> writes:

> Mitenkä tuo himmennys toimii? Onko rungossa manuaalisäädöt, kun se ei
> noilla objektiiveilla tietäne aukosta mitään?

Eihän runkoon mitään säätöjä tarvitse, jos objektiivin voi himmentää
manuaalisesti. Riittävän vanhan objektiivin (kinokoon pentaxeja tuntematta)
varmasti voikin.

Yrjö O. Mäkinen

Markku Kalima wrote:

> Mitenkä tuo himmennys toimii? Onko rungossa manuaalisäädöt, kun se ei
> noilla objektiiveilla tietäne aukosta mitään?

1. Kamera säätökiekosta tilaan M
2. Objektiivin aukon valintarenkaasta valitaan haluttu aukko.
3. Painetaan nappia (K100D AE-L tai K10D Green )
jolloin kamera muuttaa hetkeksi aukon halutuksi ja mittaa valon.
Mittauksen tulos menee muistiin ja aukko palaa takaisin maksimiarvoonsa.

--
yom

Tero P. Mustalahti

Calma wrote:

> Eipä noilla taida olla jälleenmyyntiarvoa. Elättelin toivonkipinää
> että olisi käyttöarvoa. Ei taida olla.

Kyllä ne huuto.netissä kaupaksi saa, kunhan et laita epärealistisen
korkeaa lähtöhintaa. Melkein mikä tahansa kunnossa oleva ja jopa
pikkuvikainen objektiivi menee kaupaksi huuto.netissä; siellä myydään
jatkuvasti mm. M42-kierrelaseja 1960-luvulta. Katsele ensin vähän mitä
on vastaavista laseista pyydetty ja mihin hintaan ne ovat menneet kaupaksi.

Tero P. Mustalahti

Markku Kalima

On Mar 13, 4:20 pm, Yrjö O. Mäkinen <etu.s...@pp.inet.fi.invalid>
wrote:

Eikö tuo kohta 3. edellytä objektiivilta himmenninautomatiikkaa?

Markku

Väinö Louekari

Tarkoitat että himmennin muulloin kuin suurimmalle aukolle säädettynä
himmenee valotuksen aikana? Siitähän siinä on kysymys. Miten tuo toimisi
lasilla jossa objektiivin ja rungon välillä ei kulje mitään tietoa?
Vaikka vanhalla kierrelasilla? Lasi himmennetään, painetaan nappia ja
sillä siisti? Vai miten?

Väinö Louekari

Väinö Louekari

Markku Kalima

En minä tarkoita mitään, vaan kyselen. Eli miten täysmanuaalinen
objektiivi toimii digirungon kanssa, kun digirunko ei tiedä mitään
objektiivin aukosta?

> [...]

> En minä tarkoita mitään, vaan kyselen. Eli miten täysmanuaalinen
> objektiivi toimii digirungon kanssa, kun digirunko ei tiedä mitään

En minäkään tiedä miten se pentaxin tapauksessa tapahtuu, mutta
miten luulet niiden toimineen oman aikakautensa rungoissa?

Yrjö O. Mäkinen

Markku Kalima wrote:

> Eikö tuo kohta 3. edellytä objektiivilta himmenninautomatiikkaa?

Kyllä.

K-putki:
K-putkessa on jousitettu nasta joka liikkuu kun aukkorengasta kierretään.
Putken jousi pyrkii vetämään aukon aukkorenkaan määräämään arvoon.
Mutta runko estää nastan liikkeen, aukko ei muutu vaan on täysin auki.
Näin voidaan tarkentaa suurella aukolla.

Kun K100D:n nappia AE-L painetaan irroittaa runko otteensa putken nastasta
ja putken jousi pääse vetämään aukon halutuksi.
Runko mittaa valon ja panee tiedon muistiin.
Runko ottaa taas kiinni putken nastasta ja vetää putken jousen vetoa vastaan
aukon täydeksi.

Painetaan laukaisinta kuvan saamiseksi.
Runko päästää putken jousen vetämään säädettyyn aukoon ja valottaa muistiin
merkityn valoisuuden mukaan.
Valotuksen jälkeen taas ote putken nastasta jolloin aukko on täydellä.

M42-putki:
M42-putkea käytettäessä kuvaaja tekee jousen työn.
Tarkennetaan täydellä aukolla.
Putken renkaasta valitaan haluttu aukko. Nyt aukko todella muuttuu, näkymä
himmenee.
Painetaan K100D:n nappia AE-L jolloin kamera mittaa valon ja vie tiedon
muistiin.
Painetaan laukaisinta jotta saadaan kuva.

K10D toimii muuten samoim mutta nappi jota painetaan on laukaisimen vieressä
oleva vihreällä pisteellä merkitty nappi.

--
yom

Väinö Louekari

Kiitoksia. Selvensi asiaa huomattavasti. Jahka joskus saan K10D:n
laitettua voin siis varsin hyvin käyttää vanhoja kierrelasejanikin.

Väinö Louekari

Yrjö O. Mäkinen

Väinö Louekari wrote:

> Kiitoksia. Selvensi asiaa huomattavasti. Jahka joskus saan K10D:n
> laitettua voin siis varsin hyvin käyttää vanhoja kierrelasejanikin.

Voit käytää kun hankit M43 K adapterin. Niitä on hyviä ja hunoja.
Kaikkien avulla ei voi tarkentaa äärettömään.

Minulla on PENTAX MOUNT ADAPTER K #30120, se on hyvä.
Sumessa sitä on Teknofokus myynnyt.

http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/rengasfoto.htm

--
yom

Tero P. Mustalahti

Yrjö O. Mäkinen wrote:

> [...]
> Runko mittaa valon ja panee tiedon muistiin.
> Runko ottaa taas kiinni putken nastasta ja vetää putken jousen vetoa vastaan

Eikös K-bajonetti periaatteessa välitä runkoon myös tiedon valitusta
aukosta? Minä en ole Pentax-miehiä, mutta kaikki muut saman aikakauden
bajonettikiinnitykset välittävät. Tosin välitys on niissä mekaaninen ja
mekaanisen anturin laittaminen kameraan tulee kalliimmaaksi. Tämähän on
syy siihen, etteivät esim. Nikonin halpadigit osaa mitata valotusta
manuaalilaseilla. Onko Pentax ratkaissut asian niin, että valotus
mitataan himmennetyllä aukolla?

> [...]
> Tarkennetaan täydellä aukolla.
> Putken renkaasta valitaan haluttu aukko. Nyt aukko todella muuttuu, näkymä

Kannattaa myös laittaa se M42-putki manuaaliasentoon (ellei adapteri
välitä himmennystä; periaatteessa sekin on mahdollista, vaikka
M42-automaattihimmennys toimiikin eri suuntaan kuin yleensä, eli nastaa
painettaessa himmentyy). Suurimmassa osassa vuoden 1965 jälkeen
valmistuneista M42-laseista on myös automaattihimmennys. Esim.
Pentaconin (Carl Zeiss Jena tai Meyer) myöhemmissä objektiiveissa ei
edes ole manuaalisentoa - tosin himmennintä voi käyttää objektiivin
kyljessä olevasta napista.

Tero P. Mustalahti

Toni Nikkanen

"Tero P. Mustalahti" <term...@utu.fi> writes:

> Tosin välitys on niissä mekaaninen
> ja mekaanisen anturin laittaminen kameraan tulee
> kalliimmaaksi. Tämähän on syy siihen, etteivät esim. Nikonin
> halpadigit osaa mitata valotusta manuaalilaseilla.

Se on vain tekosyy koska halvimmissa malleissa on jätetty pois jopa
mahdollisuus mitata manuaalisesti himmennetyllä objektiivilla. Ei voi
lopettaa asian ihmettelemistä kun jo 70-luvulla oli
järjestelmäkamerarunkoja, jotka osaavat automaattivalottaa millä
tahansa objektiivilla vaikka sen aukosta ei olisi kameralla mitään
tietoa.
Se on vaan sellaista tuotesegmentointia koska siten saa hyvän syyn
ostaa kalliimman mallin..

Tero P. Mustalahti

Toni Nikkanen wrote:

> Se on vain tekosyy koska halvimmissa malleissa on jätetty pois jopa
> mahdollisuus mitata manuaalisesti himmennetyllä objektiivilla.

Jälkimmäinen syy on tuotesegmentointia, mutta mekaanisten anturien
lisääminen on kyllä ihan "aikuisten oikeasti" hintaa nostava seikka, kun
muuten on kyse lähes täysin elektronisesta laitteesta.

> [...]
> järjestelmäkamerarunkoja, jotka osaavat automaattivalottaa millä
> tahansa objektiivilla vaikka sen aukosta ei olisi kameralla mitään

Mikä runko tuollaisen osasi? Kyllä yleiset bajonettikiinnitykset
välittivät aukkotiedon rungolle. Tietysti automaattivalotus
himmennetyllä aukolla on mahdollinen ilman aukkotietoakin, mutta osasiko
joku tuollaisen jo 1970-luvulla?

> [...]

> himmennetyllä aukolla on mahdollinen ilman aukkotietoakin, mutta
> osasiko joku tuollaisen jo 1970-luvulla?

No, mulla on tuossa hyllyssä Canon A-1 joka tuli markkinoille 1978 ja
osasi kyllä.

Mitä taas tulee pelkkään mittaamiseen niin paljon vanhemmissakin
kameroissa oli TTL-mittarit jotka (muunmuassa) mittasivat valotuksen
piittaamatta aukoista tuon taivaallista. Viime kädessä edes sen
pitäisi siis onnistua.

Väinö Louekari

Adapteri on ollut jo taivaan ajat. Sain aikoinani käytännössä
ilmaiseksi 55 mm:n 1/1:een tarkentuvan makron joka oli kierteellä ja
johon ensitöikseni hommasin tuon kierre-bajonetti-adapterin.
Valottaminen oli itse asiassa aivan ongelmatonta bajonettirungossa:
tarkennus täydellä aukolla, sitten lasi himmennetään, valo mitataan
aivan normaalisti ja naps. Lasi olikin hyvä ja vilkkaassa käytössä
siihen asti kun hommasin sataviitosen AF-makron.

Väinö Louekari

Yrjö O. Mäkinen

Tero P. Mustalahti wrote:

> Eikös K-bajonetti periaatteessa välitä runkoon myös tiedon valitusta
> aukosta? Minä en ole Pentax-miehiä, mutta kaikki muut saman aikakauden
> bajonettikiinnitykset välittävät. Tosin välitys on niissä mekaaninen ja

Kyllä se välittää aukkon arvon mekaanisesti, mutta K100D ja K10D ei sitä
tietoa huoli.
Niistä on karsittu vstaanottovipu pois.

LX:n rungossa se vipu vielä on.

> Kannattaa myös laittaa se M42-putki manuaaliasentoon (ellei adapteri

Kyllä

--
yom

Tero P. Mustalahti

Yrjö O. Mäkinen wrote:

> Kyllä se välittää aukkon arvon mekaanisesti, mutta K100D ja K10D ei sitä
> tietoa huoli.
> Niistä on karsittu vstaanottovipu pois.

Eli siis säästötoimenpide kuten arvelinkin. Mekaaniset anturit maksavat.
Mittaaminen himmennin päällä ja arvojen tallentaminen muistiin on
kieltämättä ihan tyylikäs ratkaisu ongelman kiertämiseen.

Tero P. Mustalahti

0 uutta viestiä