Sarjakuvissa vasta virheitä onkin!

Big Al, (Iso Allo)

Nyt kun tiedän edes vähän sukeltamisesta, niin olen
huomannut miten paljon virheitä on sarjakuvien
sukelluskohdissa, joissain päähenkilöllä ei ole muuta
päällään kuin vain paineilmalaitteet ja maski!
Joissain taas on edellisten lisäksi jokin puku päällä,
mutta puvun hihat on piirretty aivan liian väljiksi!
Näkee kyllä selvästi miten paljon piirtäjät tietävät
sukeltamisesta Aku Ankassa.

Ärsyttävää moinen (siksi postaan tämän myös sarjakuviin).

--
Iso Allo (Big Al) says:
The male Allosaurus prowls in the gloomy forest,

Mikko Järvinen

Big Al, (Iso Allo) wrote:
> Nyt kun tiedän edes vähän sukeltamisesta, niin olen
> huomannut miten paljon virheitä on sarjakuvien
> sukelluskohdissa, joissain päähenkilöllä ei ole muuta
> päällään kuin vain paineilmalaitteet ja maski!

Jos postaa myös sukellusryhmän ulkopuolelle, vaikkapa
sarjakuvaryhmään, kannattaa ehkä kertoa maallikoillekin, mitä kaikkea
niillä sukeltajilla nyt tuon lisäksi pitäisi olla.

> Näkee kyllä selvästi miten paljon piirtäjät tietävät
> sukeltamisesta Aku Ankassa.

Mutta tuliko sinulle todellakin yllätyksenä, että Aku Ankka ei ole
sarjakuva, jossa pyrittäisiin tarkistamaan taustatiedot ja tekemään
muutenkin äärimmäisen realistisen näköistä sarjakuvaa. Enemmänkin
tarkoitus lienee kuvata viitteellisemmin, että "nyt ankoilla on
sukellusvermeet päällä".

Poikkeuksen saattaa tietenkin tehdä esimerkiksi Don Rosa. Jokin aika
sitten Aku Ankassakin julkaistiin Rosan tarina, jossa ankat etsivät
aarretta sukeltamalla. Olivatko nämä varusteet piirretty
asiaankuuluvasti?

--
Mikko Järvinen - ech at iki dot fi - http://www.iki.fi/ech/

Big Al, (Iso Allo)

Mikko Järvinen wrote:

> Jos postaa myös sukellusryhmän ulkopuolelle, vaikkapa
> sarjakuvaryhmään, kannattaa ehkä kertoa maallikoillekin, mitä kaikkea
> niillä sukeltajilla nyt tuon lisäksi pitäisi olla.

Räpylät ja puukko ja märkäpuku. Puukkokin jätettiin pois kun ei
haluttu esitellä "tappoaseita" perheen pienimmille.

> [...]
> muutenkin äärimmäisen realistisen näköistä sarjakuvaa. Enemmänkin
> tarkoitus lienee kuvata viitteellisemmin, että "nyt ankoilla on

Mutta joku kuitenkin kirjoitti sukellusryhmässä, miten sukeltajia
ärsyttää se seikka, kun elokuvissa ja kirjoissa sankari(t) ovat/on
pukeutunut/-neet puutteellisesti.

> [...]
> sitten Aku Ankassakin julkaistiin Rosan tarina, jossa ankat etsivät
> aarretta sukeltamalla. Olivatko nämä varusteet piirretty

Harvemmin olen 2000-luvun Akuja lukenut, jos joku voisi skannata
tarinasta esimerkkisivun ryhmään finet.binaries.kuvat?

Iso Allo

Big Al, (Iso Allo)

Big Al, (Iso Allo) wrote:

> Räpylät ja puukko ja märkäpuku. Puukkokin jätettiin pois kun ei
> haluttu esitellä "tappoaseita" perheen pienimmille.

ai niin, sukeltajan kello unohtui ja painovyö.

Kari S.

Big Al, (Iso Allo) wrote:

> [...]

Mitäs ankat räpylöillä, niillähän on sellaiset jo syntyään.

Nyt on tainnut Allolla mennä jo todellisuus ja viihde sekaisin. Toki
sukeltajia harmittaa kun sukeltamisesta kertomiseen liittyy asiavirheitä
mutta vain kun kyse on realistiseksi tarkoitetusta kertomuksesta tai
jopa asia-artikkeleista. Mutta hei, nyt on kyseessä Aku Ankka! Ei sen
ole tarkoitus olla todenmukainen kuvaus sukellustekniikasta.

-Kari

PS. Allo, mitä mieltä olet Futurama animaatiosarjasta, jossa käytettiin
peräpuikkoa, jonka avulla kesti paineen kilometrien syvyydessä ja
Bender (robotti) poltti sikaria veden alla? Ei aivan realistista
sekään... Tosin tarina sijoittuukin 3000 luvulle.

Patrick Lybeck

mitä mieltä olet Futurama animaatiosarjasta, jossa käytettiin
peräpuikkoa, jonka avulla kesti paineen kilometrien syvyydessä

PL--- Lupaan ja vannon että koskaan en ota sen kokoista peräpuikkoa!

Bender (robotti) poltti sikaria veden alla? Ei aivan realistista
sekään... Tosin tarina sijoittuukin 3000 luvulle.

PL--- Positiivista tietysti että Benderin ollessa rautaa ei lyyjiyn
puuttuminen vaikeuta Benderin uppoamista. Se että onko Benderillä kaikki
liitokset vesitiiviitä on sitten jo eri dilemma :)

Millä se sen sikarin muuten sytytti?

Futuraman kelkasta tippunut...

Patrick

Big Al, (Iso Allo)

Tämä ei liity enää sukellukseen, vaan lähinnä sarjakuviin, mutta
kääntäköön joku viestin jos haluaa...
s.h.k.sarjakuvat sarjakuvakeskustelulle ja
s.h.sukellus sukellusksesta kiinnostuneille ja sukeltamiseen liittyvät
keskustelut.

Iso Allo

Esa Toivonen

Kari S. <kari...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> jopa asia-artikkeleista. Mutta hei, nyt on kyseessä Aku Ankka! Ei sen
> ole tarkoitus olla todenmukainen kuvaus sukellustekniikasta.

Niin ja sitäpaitsi kaikki ns. "realistisemmatkin" sarjakuvat sekoittavat
kuvituksessaan joka tapauksessa todellisuutta ja kuvittajan yleistäviä
muistikuvia vastaavalla realistisesti ajateltuna naurettavalla tavalla:
esim. autot eivät juuri ikinä ole tiettyä merkkiä, tai jos yrittävät
olla, niin kaikki tunnuspiirteet eivät kuitenkaan ole tarkasti
kohdallaan (muutenhan olisi kyse lähes valokuvasta). Jotta sarjiksissa
kaikki detaljit olisivat edes suurinpiirtein realistisesti kohdallaan,
kuvittajalla pitäisi olla piirtäessään hyvät esimerkkivalokuvat jokaisen
kuvan jokaisesta esineestä yms. kohteesta. Muistista yleisesti
piirtäessä kuvat tulevat täyteen keskivertoisen havaintojentekijän
yleistyksiä, jotka kuvatun alan asiantuntija heti havaitsee
naurettavalla tavalla vajavaisiksi. Mutta tuskinpa se montaakaan lukijaa
häiritsee, kunhan yleistämisen taso vastaa kuvituksen yleistä linjaa.
Tavalliselle lukijalle sukeltamisessa on olennaista se, että sukeltaja
saa happea eikä siten huku: siispä sarjakuvassa sukeltavalla hahmolla
pitää olla vähintään jonkinlaiset hengityslaitteet - kaiken muun
keskivertolukija voi antaa anteeksi. Joskus lapsena näin kyllä
sarjakuvia, jotka oli koottu valokuvaruuduista (ja laitettu niihin
päälle puhekuplat), mutta sellaisten avulla puolestaan erilaisten
mielikuvituksellisten tilanteiden kuvaaminen olisi mahdotonta.

--
Esa

Matti Ponkamo

"Mikko Järvinen" <e...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:vmb8u2-...@bulbasaur.ton.tut.fi...

Niinpä, ne pari sarjakuvan tekemisen oppikirjaa, joita olen joskus
selaillut, jopa opettavat, että ei saa tehdä turhan tarkkaa työtä, vaan
pitää antaa lukijalle riittävä vihje tapahtumisen luonteesta tai muusta
sellaisesta. Eli kliseitä: sukeltaminen = maski, "syvempi" sukeltaminen =
pullot seljässä, aarrelaivan tutkiminen = paineletku jne.
Lukijalla ei kuulemma ole aikaa perehtyä esimerkiksi tavaamaan ravintolan
ikkunasta ravitsemusliikkeen nimeä peilikirjoituksella. Ellei sitten
sarjakuvan luonteeseen todella kuulu (pikkutarkka) todellisuuden matkiminen.

"Sarjakuvassa kuva tukee tekstiä ja teksti kuvaa."

Matti P., Naantali

pauliG

Mutta mitä todella tarvitaan laitesukelluksessa.

Pelkät pullot ja regulaattori riittätävät maski ja räpylät hyvä olla kaikki
muu ylellisyyttä!

"Big Al, (Iso Allo)" <pauli.kesti.i-...@pp.inet.nodomain.fi>

Mikko Järvinen

> [...]
> sellaisesta. Eli kliseitä: sukeltaminen = maski, "syvempi" sukeltaminen =
> pullot seljässä, aarrelaivan tutkiminen = paineletku jne.

Ei saa ja ei saa. Kysehän tosiaan on siitä, minkä tyylin kukin sattuu
valitsemaan. Kun nyt edelleen ollaan sukellusryhmässäkin, ovatko
esimerkiksi Tintin ja Haddockin välineet ajan tasalla, kun he
yrittävät onkia Rakham Punaisen aarretta ylös?

Harmillisesti minulla ei ole tähän hätään mitään konstia skannata ko.
vermeitä, vaikka albumi hyllyssä olisikin.

o...@surfeu.fi

tää muuten vois olla typerin threadi mitä
sfnet.harrastus.sukelluksessa on pitkään aikaan ollu. sananvapaus on
erinomainen asia, mutta ongelma on että sen myötä myös
vähämielinen meteli kasvaa.

veilä sellanen vanha viisaus että do not wrestle with a pig, you both
get dirty, and only the pig will enjoy it.

- mikko vikkula,
järjen puolesta

Matti Ponkamo

Yksi sarjakuvien viihteellisistä piirteistä on tuo "mahdottomuus", eli
todellisen ja epätodellisen yhdistäminen, sen pitäisi kutkuttaa lukijan
naurunystyröitä.
Eikös Spede Pasanen joskus esittänyt 60-luvulla sarjakuvaa valokuvapohjalta,
oisko ollut Seura-lehdessä "Väiski ja Lennu" -nimellä ? Muistan ainakin
kipeän hampaan poistosarjan - mm. junan vetämänä ja dynamiitilla.

Matti P.

"Esa Toivonen" <esa.to...@pp3.inet.fi> kirjoitti
viestissä:1h211gr.1s6ayq91umt5xmN%esa.to...@pp3.inet.fi...

Kimmo Isokoski

In article <nWNXe.32$Hr2...@read3.inet.fi>, mattip...@luukku.com
says...

> Eikös Spede Pasanen joskus esittänyt 60-luvulla sarjakuvaa valokuvapohjalta,
> oisko ollut Seura-lehdessä "Väiski ja Lennu" -nimellä ? Muistan ainakin
> kipeän hampaan poistosarjan - mm. junan vetämänä ja dynamiitilla.

Nuo Speden vanhat "Väiski ja Lennu" -jutut pitäisi saada kirjaksi. Jos
sellaista ei ole jo koottu?

Nykyäänhän vastaavalla tyylillä tehtyjä sarjakuvamaisia kuvasarjoja näkee
silloin tällöin Conan O'Brienin showssa.