Experd Airmat vuotaa - taas

Erkki Lampén

Mutama vuosi sitten ostin Exped Airmatin, koska halusin kevyen, mukavan
retkipatjan.

Makuualusta oli oikein mukava niinä muutaman kertana, jotka se säilyi
ehjänä. Sitten se alkoi vuotaa - mistä, sitä edes pesuvatikoe ei
kunnolla selvittänyt, mutta yhtä kaikki ilma ei siinä pysynyt.

Ajattelin, että minulla on ollut huono säkä tai että olen kenties
vahingissa tullut kohdelleeksi makuualustaa huonosti kunnes kuulin
muista vastaavista tapauksista. Laiskana ja ujonpuoleisena en kuitenkaan
lähtenyt asiasta reklamoimaan vaan kärsin vahingon hiljaa nahoissani.

Sitten tuli markkinoille seuraavan sukupuolven malli ja jotenkin
haksahdin ostamaan sellaisenkin. Ajattelin kai, että kyllä noin pahasta
lastentaudista on varmaan hankkiuduttu eroon.

Alusta palveli hyvin yhden kesän, mutta viime yön retkellä huomasin
senkin vuotavan. Tunnin-pari ilma pysyy sisällä, sitten alusta alkaa
olla litteä ja on aika nousta puhaltamaan se täyteen.

Retkeilyvarusteiden tehtävä on tehdä retkeily miellyttävämmäksi, ei
ikävämmäksi. Olen käyttänyt alustoja asiallisesti, niitä ei ole
puhallettu kireiksi, niitä ei ole tökitty terävillä esineillä eikä
niiden päällä ole valitettavasti edes lemmiskelty. Exped Airmatissa on
selvästi joko suunnittelu-, materiaali- tai valmistusvika. Maailmassa on
varmasti lukuisia toistaiseksi ehjiä Exped Airmateja ja niiden
tyytyväisiä omistajia, mutta oman kokemukseni perusteella en voi niitä
kenellekään suositella vaan päin vastoin varoitan ketään sellaista
ostamasta. Ja jos alusta vuotaa: reklamoikaa. Ei asiaan muuten tule
muutosta.

Erkki

Rauli Rautavuori

Erkki Lampén wrote:

> Mutama vuosi sitten ostin Exped Airmatin, koska halusin kevyen, mukavan
> retkipatjan.
>
> Makuualusta oli oikein mukava niinä muutaman kertana, jotka se säilyi
> ehjänä. Sitten se alkoi vuotaa

Äkkiseltään laskettuna tiedän reilusti toista kymmentä melojaa jotka
Expedin alusta on pettänyt. Itseltäni on ruvennut vuotamaan sekä
ensimmäisenä ostamani että sen tilalle saatu yksilö. Vaimon ensimmäisen
Downmatin kanssa sama juttu, toinen pitää vielä ilmat sisällä.
Useammalla kuin yhdellä tai kahdella on Exped Downmat pettänyt vielä
takuuvaihdon jälkeen uudestaan (nyt uudempi malli).

Kuvittelin että ongelma liittyisi jotenkin untuva-alustan sisällä
oleviin höyheniin - että niistä jokin haituva ehkä jäisi venttiilin
väliin ja aiheuttaisi siten alustan hitaan tyhjenemisen. Otsikosta
päätellen ongelma koskee myös Expedin untuvattomia malleja - menikö
oikein ??

Talvikäytössä en ole uskaltanut moiseen rimpulaan luottaa. Täytyyköhän
kohta palata wanhoihin hyviin ratkaisuihin ja ruveta kuljettelemaan
kajakissakin mukana solumuovialustaa ?? Ainakin Z-Rest on ylivoimaisesti
helpompi laittaa nukkumakuntoon ja pakata taas kuin mikään ilmatäyteinen
itsestääntyhjentyvä patenttimakuualusta.

Onko kenelläkään muuten kokemuksia Exped Synmat -alustasta ? Vaikka
taitaa sekin olla yhtä susi kuin untuvaversio - itse en enää uskalla
siihenkään luottaa.

--
RR

Erkki Lampén

Rauli Rautavuori wrote:
> [...]

> väliin ja aiheuttaisi siten alustan hitaan tyhjenemisen. Otsikosta
> päätellen ongelma koskee myös Expedin untuvattomia malleja - menikö

Untuvattomia ovat kumpikin, en usko että sillä on mitään merkitystä.

Erkki

Erkki Nieminen

On 9 touko, 15:57, Rauli Rautavuori

Minulla ensimmäinen untuvatäytteinen Exped teki Ahvenanmaan retken
hankalaksi, kun alkoi vuotaa. Samalla retkellä oli kaverilla saman
merkkinen ilmalla täytettävä versio, joka myös vuosi. Sain sillloin
reklamaation myötä uuden. Sen jälkeen olen vuotamisen takia uusinut
yhden ilmatäytteisen. Silloin huomautin vain suullisesti. Tapiolan
liikkeessä myyjä ei muistanut kenenkään koskaan valittaneen kyseisistä
patjoista. Kumma juttu, vaikka minäkin olin tehnyt reklamaationi juuri
sinne. Pitäisi vaan aina jaksaa valittaa, mutta valittamisen aikanakin
pitäisi teltassa voida elää mukavasti. Senkin aikaa kun valitus
odottaa siina äärellisen paksussa Partioaitan mapissa. Kannattaisi
ehkä kokeilla jotain halvempaa mallia vaikka Vaudelta tai
melontaliikkeestä, kun nuo mukamas-patjat on noin paskoja.

Kaima

Janne Määttä

On Wed, 09 May 2007 15:27:34 +0300, Erkki Lampén wrote:
> [...]
> ehjänä. Sitten se alkoi vuotaa - mistä, sitä edes pesuvatikoe ei
> kunnolla selvittänyt, mutta yhtä kaikki ilma ei siinä pysynyt.

Omassa yksilössä heikko kohta on ainakin selvästi pikaventtiilit. Monta
kertaa jo käynyt mielessä vetää ne kokonaan irti ja pistää vaikka puutapit
tilalle. Tuntuu olevan täysin arpapeliä saako ne kiinni pitävästi / parissa
tunnissa tyhjenevästi / minuuteissa tyhjenevästi. Taitavat olla liikaa
mitoitukseensa luottavia, kun noita ei saa mitenkään edes kiristettyä.

-jm

jaakko

pahoittelut huonon tuotteen/tuurin johdosta.

Vuodon etsiminen, olen etsinyt kanootin ilmasäkeistä pieniä vuotoja
sivelemällä fairyliuosta säkin pintaan. Syntyy kuplia, kun kohdalle osuu.

Ja tuotesuositus, mulla on viime vuosituhannella hankittu Thermarest, se
leveämpi. Sitä on käytetty säälimättä teltassa ja teltan ulkopuolella
kaikissa asennoissa ja ankarissa luonnon oloissa, joissa jopa olut
jäätyy (minun retkeilyrajani). Rullatun patjan keskellä olen kuljettanut
mm. kirvestä (teräkotelossa). Olen itsetäyttymisen lisäksi puhaltanut
kosteaa henkeäni patjaan kesät talvet. Pakattuna alustaa on murjottu
kuivasäkissä kanootin siihen viimeiseen pikkukoloon.

Thermarest on mun ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa retkipatja. Kotona
olen aina säilyttänyt sen suorana seinää vasten venttiili auki.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.avokanootti.info/
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Risto Paasivirta

["Followup-To:" header set to sfnet.harrastus.retkeily]

On 2007-05-09, jaakko <jaakko....@meridianx.fi> wrote:
> Thermarest on mun ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa retkipatja. Kotona
> olen aina säilyttänyt sen suorana seinää vasten venttiili auki.

Itse hankin puolentusinaa v sitten Thermarest Deluxe LE:n
(malli ei enää valmistuksessa: riittävän paksu ettei tarvi
puhaltaa lisää, painaakin tosin 1.2kg,) eikä ole toista
tarvinnut ostaa eikä kertaakaan korjata. Säilytys vintillä
suorana venttiili auki.

Risto
--
char l['RP']="GIKGOPAMU@",*I,*O,_;main(){for(I=O=99+l;_
=l[_/2&30|*(*I++=_%2|48,puts(O),I-=_&2)&1];I<O&&--O);}

Hannu

Moi,

mulla itellä on vastaava ongelma Artiachin alustan kanssa - kuplia ei
tule mistään - ei edes paikoista eikä venttiilistä. Silti alusta
tyhjenee. Tyhjä ilma-alusta on todella huono pehmuste ja eriste, joten
palasin takaisin solumuovi-alustaan. Sillä huonosti nukutut yöt pilaavat
tehokkaasti koko reissun...

- Hannu -

kanoottipurjehtija

Exped Airmat ilman untuvia alkoi minullakin vuotaa muutaman
käyttökerran jälkeen. Se on tällä hetkellä puolikuntoinen ja veikkaan
vuotokohdaksi ventiiliä.
Käytin retkelläni solumuovia alla ja sitten expediä päällä. On se
kuitenkin vielä sen verran kunnossa, että siitä on iloa. Yön aikana se
tyhjenee alle puoleen maksimi tilavuudesta. Yleensä yöllä herätessä
puhallan sen täyteen.

Tomi K-K

Erkki Nieminen

On 10 touko, 09:41, kanoottipurjehtija <TomiKallioKo...@gmail.com>
wrote:

Tuttua. Kaikesta päätellen tämä onkin sitten ominaisuus eikä vika.
Asiantuntevan myyjän pitäisi kuitenkin mainita siitä.

Erkki

Mika Leinonen

On 2007-05-10, kanoottipurjehtija <TomiKal...@gmail.com> wrote:
> Exped Airmat ilman untuvia alkoi minullakin vuotaa muutaman
> käyttökerran jälkeen. Se on tällä hetkellä puolikuntoinen ja veikkaan
> vuotokohdaksi ventiiliä.

Näissähän on sellainen ulospäin nähtävä putkilorakenne, jotenkin
veikkaisin, että jos niissä on saumoja, ne olisivat heikkoja kohtia.
Olen aikonut hankkia talvea ja kevään routamaata ajetellen sellaisen
untuvamallin 9 DLX de luxe, jossa on leveyttäkin vähän enemmän.

henri...@gmail.com

Samoin.
Viime kesänä ostin Exped Airmatin, se alkoi vuotaa heti. Vein takaisin
Inter Sportiin, mutta heillä oli vaihtaa vain siihen Deluxe-malliin,
maksoin välirahan ja otin sen. Sekin alkoi vuotaa pian. Inter
Sportissa sanoivat, että ei ole enää mitään jäljellä mihin vaihtaa..
En jäänyt väittelemään, vaan menin viereiseen urheiluliikkeeseen,
joilla Expediä on myös myynnissa ja pyysin lähettämään omani
maahantuojalle. Tämä tapahtui joskus viime heinäkuun lopulla tai
elokuussa. Sain uuden Exped deluxen vasta joulukuussa!

Väliajan, tai loppusyksyn käytin Tokmannilta rantaleikkeihin ostamaani
kolmen euron puhallettavaa rantapatjaa - joka osoittautui
luotettavammaksi ja melkein mukavemmaksi kuin Exped. Rantapatja menee
yhtä pieneen kokoon tyhjennettynä, on älyttömän halpa verrattuna n.
70€ "laatupatjaan" ja siinä on kaikkena plussana vielä tyynykoroke
toisessa päädyssä. :)
Toivon vaan, että toi talvella takaisin saamani Exped toimisi tänä
kesänä, koska takuu menee joskus umpeen...

Kaverillani on jokin vanha Exped, vanhalla logolla, varmaan muutamia
vuosia vanha. Vastaava luokassaan. Se on toiminut moitteettomasti ja
on saanut kaverini kehut ja kiitokset.

-H-

kanoottipurjehtija

> Kaverillani on jokin vanha Exped, vanhalla logolla, varmaan muutamia
> vuosia vanha. Vastaava luokassaan. Se on toiminut moitteettomasti ja
> on saanut kaverini kehut ja kiitokset.

Onkahan tässäkin nyt kyse siitä, että valmistus on siirretty
halpamaihin ja laatu on mennyt pilalle. Samoin kävi Lundhags
Multiskate retkiluistimelle, josta tuli susi. Ja täällä puhuu aasian
maihin työn siirrossa mukana oleva. Asiakas saa mitä haluaa, halvemman
hinnan ja huonomman laadun ainakin alussa. Ehkä se laatu sitten tulee
perässä, mutta se voi olla myöhäistä jos maine on mennyt.

Tomi

Tommi Lahtonen

Mika Leinonen <mika.l...@tut.fi> writes:

> Näissähän on sellainen ulospäin nähtävä putkilorakenne, jotenkin
> veikkaisin, että jos niissä on saumoja, ne olisivat heikkoja kohtia.

Minulla on myös tuollainen airmat joka vuotaa. Yksinkertaisin lavuaaritesti
ei kertonut vuodon paikkaa mutta kun sain käyttöön suuren saavin ja puhalsin
alustan hyvin täyteen niin johan vuodot alkoivat näkyä. Alusta vuotaa selvästi
juuri saumoista ja useammasta kohdasta. Mikään kohta ei vuoda valtoimenaan
mutta kuitenkin juuri sen verran että ilmakupla tulee silloin tällöin sieltä
sun täältä ja alusta tyhjenee parissa tunnissa.

En taida enää expedin alustoihin rahojani tuhlata. Vanha kunnon ridgerest
toimii varmasti.

--
Tommi Lahtonen, tjla...@mit.jyu.fi, <URL: http://hazor.iki.fi/>

There are hundreds of languages in the world, but a smile speaks them all

Mika Rasanen

On 2007-05-10, henri...@gmail.com <henri...@gmail.com> wrote:
> Kaverillani on jokin vanha Exped, vanhalla logolla, varmaan muutamia
> vuosia vanha. Vastaava luokassaan. Se on toiminut moitteettomasti ja
> on saanut kaverini kehut ja kiitokset.

Minulla on Exped airmat muutaman vuoden takaa, ostettu silloin kun
Partioaitta alkoi sitä suureen ääneen uutuutena markkinoimaan eli
olisikohan viisi vuotta sitten. On toiminut erinomaisesti, ellei lasketa
sitä, että se on työläs tyhjentää ja pakkaskelillä pikkuisen kylmä.
Suojapussin sauma on myös ratkennut väkivaltaisen pakkaamisen seurauksena.

Nykyisinhän itsetäyttyvistäkin alkaa löytyä suhteellisen kevyitä
(joskaan ei yhtä pieneen pakkautuvia), joten itse varmaan katselisin
sellaisia jos noiden laatu on huonontunut.

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.invalid

In sfnet.harrastus.retkeily Mika Rasanen <mera...@removethispart.hytti.uku.fi> wrote:
[...]

Piti tarkistaa, mikä omasta kaapista löytyy ja näyttää Exped Airmatilta
ainakin Expedin sivuilla olevien kuvien perusteella (ostettu viime
kesänä, odottaa vielä ekaa käyttöä). Sivuilla kuitenkin mainittiin
lämpötila +11 - meinaakos tämä, että tuota kylmemmässä sitä ei pitäisi
käyttää? Voisiko käyttö liian kylmässä vaikuttaa saumojen kestävyyteen?
(http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset)

--
+ taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.INVALID +

Erkki Lampén

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.INVALID kirjoitti:

> [...]
> lämpötila +11 - meinaakos tämä, että tuota kylmemmässä sitä ei pitäisi
> käyttää? Voisiko käyttö liian kylmässä vaikuttaa saumojen kestävyyteen?

Veikkaisin että kyse on lämmöneristyksestä, eli että tuota kylmemmissä
oloissa voi tulla alhaalta käsin vilu. Onhan tosin fysikaalisesti aivan
mahdollista että esimerkiksi venttiilikanavat on tehty materiaalista,
joka alle +11 asteen lämpötilassa supistuu niin paljon ettei venttiili
enää pidä. Saumojen kai sentään pitäisi olal sillä tavoin tiiviit, ettei
niihin lämpötila vaikuta. Kun täälläkin on jo moni ilmoittautunnut
harmistuneeksi vuotavan Exped-makuualustan omistajaksi, ongelman on
oltava tiedossa Expedilläkin. Eivätköhän he tiedä ihan tasan tarkkaan
missä vika on, mutta ketjun
suunnittelu-materiaalihankinnat-tuotantolinja kustannustehokkuus ei
salli todellisia parannuksia tehtävän.

Erkki

hj.pu...@gmail.com

On 14 touko, 17:09, Erkki Lampén
<elampen@_tarpeetonsana_.saunalahti.fi.invalid> wrote:

> [...]
> missä vika on, mutta ketjun
> suunnittelu-materiaalihankinnat-tuotantolinja kustannustehokkuus ei

Heips kaikki!

Itse olen huomannut pienen jipon tuossa Expedin matossa. Sain Expedin
Airmat 7.5:n lahjaksi ja sitä testaillessani kiinnitin huomion
huonoihin venttiileihin, tuntuivat todella löysiltä ja pienestäkin
kosketuksesta ilmaa pääsi suhisemaan ulos.
Ohjeissa ei tätä mainita: kun puhallat alustan täyteen, käännä
venttiilit reilusti myötäpäivään kiinni, ne muljahtavat ns.
lukkoasentoon kun vain vääntää reilusti. Ainakaan minun patja ei vuoda
yhtään, kun vain muistaa vääntää venttiilit kunnolla kiinni.

Toivottavasti tästä on jollekin apuja, jos vika on muualla niin harmin
paikka.

hj.pu...@gmail.com

> [...]

> missä vika on, mutta ketjun
> suunnittelu-materiaalihankinnat-tuotantolinja kustannustehokkuus ei

Heips!

Sain itse lahjaksi tuollaisen Expedin Airmat 7.5:n taannoin ja sitä
testaillessani kiinnitin huomiota huonoihin venttiileihin jotka
päästävät ilmaa pienimmästäkin kosketuksesta. Ohjeissa ei tästä
jiposta ole mainintaa, ja veikkaankin että monella jää huomaamatta ja
sitten kärsitään tyhjenevän alustan kanssa.
Eli kun puhallat alustan täyteen, käännä lopuksi venttiileitä
myötäpäivään reilulla voimalla, ne muljahtavat lukkoasentoon eikä
ilmaa pääse varmasti tämän jälkeen ulos ainakaan venttiileistä. Harmi
sinänsä jos alusta on susi muualta.

Toivottavasti tästä jiposta on jollekin apua.

hj.pu...@gmail.com

Onnistuin kirjoittamaan saman asian sitten kahdesti... Hyvä minä.

EsaMat

Minulla on kaksi Expediä, molemmat pelkkiä ilmatäytteisiä. Ensimmäinen ja
siis vanhempi on normaali, kapeampi mali yhdellä venttiilillä ja toinen
DLX-malli, uudempi kahdella suuremmalla venttiilillä. Tämä DLX-malli alkoi
vuotaa ja ensin luulin, että kyse oli venttiilistä, koska vain toisen puolen
ontelot tyhjenivät. Vaikka venttiillin kiersin varmasti kiini ja
lukkoasentoon, toinen puoli patjasta tyhjeni yön aikana.

Olisiko niin, että vanhemmat Expedit toimivat ja uudemmat ovat susia? En
kyllä enää kolmatta Expediä osta, vaikka patja onkin ehjänä todella mukava
nukuttava.
"Erkki Lampén" <elampen@_tarpeetonsana_.saunalahti.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f1sels$236$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Erkki Nieminen

On 9 touko, 15:27, Erkki Lampén

<elampen@_tarpeetonsana_.saunalahti.fi.invalid> wrote:
> Ja jos alusta vuotaa: reklamoikaa. Ei asiaan muuten tule
> muutosta.

Tähän vielä kommentti: jos jostain kumman syystä vielä hankit
melontaretkikäyttöön kyseisen merkkisen pienemmän alustan, hanki
samantein toinen varalle; ne menevät pieneen tilaan. Ja kun
huolellisesta käytöstä huolimatta, alusta alkaa retkellä vuotaa,
vaihto ei ehdi viedä paljoakaan yön unia, ja reklamoinnin aikanakin
saa jatkaa retkeilyä. Tosin riski on silloin sitä luokkaa, että
väliaikainen vararapatja olisi ehkä tarpeen ... (c:

Erkki

Erkki Nieminen

Myyjä vakuutti minut siitä, että kannattaa ehdottomasti ottaa
laadukkaampi Airmat-kallispatja, kuin vierellä myyty Haltin
halpapatja, joka vaikutti muuten samanlaiselta. Onko joku käyttänyt
Haltin vastaavaa puhallettavaa ilmapatjaa? Mietin vaan, että jos se on
huonompi jossain muussa, mutta niin kauan kun ilma pysyy sisällä, niin
kyllä se minulle kelpaa.

Eräässä vauden patjassa ainoa ongelma oli, ettei meinannut saada ilmaa
sieltä ulos, ennen kuin oppi oikean tekniikan . En ole ainoa, joka
olisi kaivannut siihen mummo-ohjetta: ilma lähti kiertämään, kun
päätyä venytti leveyssuunnassa, mikä aukaisi kapeat ilmakanavat.

Erkki

Janne Lindholm

In sfnet.harrastus.melonta Erkki Nieminen <niemine...@gmail.com> wrote:
> [...]
> halpapatja, joka vaikutti muuten samanlaiselta. Onko joku käyttänyt
> Haltin vastaavaa puhallettavaa ilmapatjaa? Mietin vaan, että jos se on

En ole varma onko kyseessä sama aparaatti mutta itselläni ollut toista vuotta käytössä Haltin puhallettava makuualusta, taisi maksaa noin 40 euroa tjsp. On toiminut hyvin, ei vuotoja, tyhjentäminen tosin ollut kovin hankalaa. Ollut ainakin hintansa väärti mutta eipä ole toisaalta kokemusta "paremmistakaan" :)

//jambo

Esko Meriluoto

Janne Lindholm wrote:
> En ole varma onko kyseessä sama aparaatti mutta itselläni ollut toista vuotta käytössä Haltin puhallettava makuualusta, taisi maksaa noin 40 euroa tjsp. On toiminut hyvin, ei vuotoja, tyhjentäminen tosin ollut kovin hankalaa. Ollut ainakin hintansa väärti mutta eipä ole toisaalta kokemusta "paremmistakaan" :)

Vuosia on ollut telttailukäytössä kolme Thermarest-makuualustaa (n. 50
x 180 cm, vihreät, nykyään mallit Trek & Travel). Eivät vuoda.
Itsestään täyttyvät, säilytetään venttiili avoinna ja suorana, kuten
Risto Paasivirta kijoitti.

Niitä ennen ostin Partioaitasta kaksi Metzeler-patjaa, jotka alkoivat
vuotaa 5...14 päivän käytön jälkeen. Joka yö heräsi useita kertoja ja
piti puhaltaa patja täyteen. Mitään kolhuja ei patjoissa ollut, vaan
materiaali oli ilmaa läpäisevää. - Kirjoitin reklamaation ja vein
patjat takaisin Partioaittaan. Sain tilalle kaksi samanlaista
Metzeler-patjaa, jotka vuotivat heti tuoreeltaan.

Heitin patjat (noin 100 euroa/kpl) roskiin ja ostin tilalle Thermarestit.

Esko (pyöräillen tai reilaten ja aina teltan kanssa)

MikaS

Juuri metsästä palanneena totean: 19.03.07 ostamani Exped airmat 7.5
pump dlx vuotaa. Yhteensä viisi yötä nukuttu, joista ensimmäisenä
ilmaa oli hävinnyt vain hiukan. Toinen puoli tyhjenee noin kolmessa
tunnissa, mutta patjan leveyden vuoksi toisella puolella kykeni juuri
ja juuri nukkumaan. En tutkinut mistä vuotaa enkä aio tutkiakaan vaan
vien patjan valitusten kera huomenna Lassille.

MikaS

Erkki Nieminen

Muista mainita, että sinun pitää saada asia selväksi ensi viikon
alkuun, ettei loma mene pilalle. Expediltä voisi pyytää ilmaista
varapatjaa reklamoinnin ajaksi?

Erkki

Erkki Lampén

MikaS kirjoitti:

Tämähän menee ihan mahdottomaksi. Miten tuollaista kuraa kehdataan
valmistaa ja myydä.

Erkki

Esko Meriluoto

Erkki Lampén wrote:
> Tämähän menee ihan mahdottomaksi. Miten tuollaista kuraa kehdataan
> valmistaa ja myydä.

Ja miksi ihmeessä ihmiset ostavat yhä Airmat'eja, vaikka tietoa niistä
on. Muistaakseni patjojen ilmanpitävyydestä on ollut puhetta jo vuosia
sitten.

Joka tapauksessa höpläytetyn pitää tehdä reklamaatio ja vaatia tilalle
muun merkkinen patja, ei suinkaan uutta samanlaista. Roskan
maahantuonti ei lopu, ellei tehdä selviä valituksia.

Esko

tuo...@otitsun.oulu.fi.mil

In sfnet.harrastus.retkeily Esko Meriluoto <e...@davinci.pp.fi> wrote:
> Ja miksi ihmeessä ihmiset ostavat yhä Airmat'eja, vaikka tietoa niistä
> on. Muistaakseni patjojen ilmanpitävyydestä on ollut puhetta jo vuosia
> sitten.

Minä ostin tuommoisen muutaman kympin vuotavan patjan tuossa viime syksynä.
Vuoto ei ole hirveästi häirinnyt, sattuu ajoittumaan yksiin yöllisen
kusitauon kanssa se täytön tarve.

Muuten kyllä pirun mainio patja tuntumaltaan, oikein mukava pötkötellä.
Venttiilirakenne tuntuu niin heppoiselle että taitaa vaihtua joko
kulumisen tai päälleastumisen myötä puutappiin.

-Tuoppi-

--
Vastatessasi viestiini, ole hyvä ja:
- lainaa vain oleelliset rivit, poista ylimääräiset

Timo Schalkowski

On Fri, 25 May 2007, Erkki Lampén wrote:

> Tämähän menee ihan mahdottomaksi. Miten tuollaista kuraa kehdataan valmistaa
> ja myydä.

Ostin Exped 7.5 patjan Lassilta ja heti ensimmäisenä yönä se alkoi vuotaa.
Vein takaisin Lassille ja myyjä epäili, etten osaa käyttää sitä, tai että
olen särkenyt sen. Testailin sitä etukäteen ja venttiilihän se vuoti,
niinkuin monessa muussakin tapauksessa, joista olen lukenut. Sitä ei
saanut kierrettyä sinne viimeiseen kireyteen saakka.

En saanut uutta hyllystä tilalle, koska Lassin/maahantuojan täytyi tutkia
vanha ennen vaihtoa. Lopulta monen viikon päästä soittaessani eivät edes
tienneet missä vanha patja on, joten suostuivat antamaan hyllystä
vastaavan. Se sentään on tähän asti toiminut. Toivotaan, että tuo kestää
nyt edes takuuajan loppuun saakka.

Saa olla todella hyvä myyjä, joka saa minut vielä ostamaan Expedin
tuotteita.

Hannu

tuo...@otitsun.oulu.fi.mil wrote:

> [...]
> Venttiilirakenne tuntuu niin heppoiselle että taitaa vaihtua joko
> kulumisen tai päälleastumisen myötä puutappiin.

Moro,

kyllähän tuo lisätäyttäminen menee niinkauan, kun ei ole talvella
liikenteessä. Tyhjä ilma-alusta kun ei eristä juuri ollenkaan, joten
vilu saattaa tulla jos alusta tyhjenee yön aikana...

- Hannu -

Timo Noko

Tästä aiheesta tulikin mieleen, että tein kerran oman Bajaa
varten. Ikäviä mukulakivirantsuja ja ajopuupitoisuus aika pieni.
Toimiva rakenne on sama kuin potkupallossa, eli ohutpintainen
sisäpatja helposti paikattavasta läpinäkyvästä PVC-muovista ja
senpäällä kulutusta kestävä suoja, jossa vetskari. Toimi puoli vuotta
ja sitten Isla la Carmenilla tuuli tempaisi se mukaansa ja se nousi
tosi hienosti ilmaan ja katosi horisonttiin.

Kauppojen yksikerrosrakenteet on teknisesti täysin älyttömiä. Kandee
nimittäin muistaa, että noissa ohuissa patjoissa on aika järjetön
paine, kun sadan kilsan henkilöä pitää kannatella esmes istualtaan tai
kyljellään. Ei tulis mieleenkään kuljettaa mukana sellasta kamaa, jota
ei pysty ehjäämään ilman ultraäänihitsauskonetta.

Muistuu tässä myös mieleen vuonna 1992 tekemäni tosi massiivinen
patja. Pugetin salmessa tuli usein itku, kun tiheiköt kasvoivat
ylävesirajaan asti. Silloin liimasin kasaan kahden neliömetrin patjan,
joka kivasti kannatteli telttaa parit tulvatunnit keskiyöllä.

Sittemmin opin kuitenkin, että merisaukot tekevät siistejä
leirintäalueita rantametsikköön ja että mereltä on helppo havaita
alueille johtavat polut. Kyseisistä elukoista ole tosiaan ole muuta
haittaa kuin että ne varastelevat kaikkea kiiltävää, kuten lusikoita
ja kompasseja. Karhut eivät näillä alueilla vieraile, ne on yleensä
jonkun nyppylän päällä linnoituksenomaisesti, niinettä ainut
sisäänkäynti on mereltä.

Timo Noko

On 2007-05-28, Timo Noko <timo...@gmail.comXX> wrote:
> Toimiva rakenne on sama kuin potkupallossa, eli ohutpintainen
> sisäpatja helposti paikattavasta läpinäkyvästä PVC-muovista ja
> senpäällä kulutusta kestävä suoja, jossa vetskari. Toimi puoli vuotta

Niin sehän piti mainita, ettei ilmapatjan tarvitse ulottua
kuin niskasta takapuoleen. Jos vielä reunimmaiset putket ovat
ovat paksumpia, niin että patjalla hyvin pysyy, ovat ilmapatjan
optimimitat 80 x 50 senttiä.

Jos sisäpuoli on toiseksi ohuinta PVC:stä ja ulkopuoli
Enstex-kangasta, mahtuu makuualusta housuntaskuun. Jos liimapullo on
mukana, Noko-alustalla on ikuinen takuu.

mika.e...@gmail.com

Omaan airmat 7,5:een ilmestyi reikä n. 20 nukutun yön jälkeen ja sain
uuden tilalle ilman mutinoita oulun kärkkäiseltä. Muistaakseni
patjalla oli silloin peräti 5 vuoden takuu. Saas nähdä kuinka useasti
ehtii alustan vaihtamaan=)

Nieminen Erkki

Asiaa lisää mietittyäni ja ihmisten ongelmia lisää seurattuani olen
tullut siihen tulokseen, että ei kannata reklamoida. Heittäkää vuotava
patja pois (ongelmajätteisiin) ja unohtakaa koko merkki. Hankkikaa
tilalle jokin alle 20 euron puhallettava alusta, niissä ilma pysyy.
Ostin itse Björniltä sellaisen ja olen erittäin tyytyväinen. Ilman
ulossaanti on hiekan työlästä, mutta ainakin sen kanssa saa nukkua
kalliolla yönsä rauhassa, ja extrana kun kuudesta putkilosta
ulommaiset täyttää ihan täyteen ja muut vajaiksi, niin pysyy
vinollakin alustalla.

Erkki

ZeiZei

jaakko wrote:

> Ja tuotesuositus, mulla on viime vuosituhannella hankittu Thermarest, se
> leveämpi. Sitä on käytetty säälimättä teltassa ja teltan ulkopuolella

Toinen ääni Thermarestille. Olen ollut erittäin tyytyväinen mukavuuteen,
käytettävyyteen ja luotettavuuteen.

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.invalid

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.invalid wrote:

Tulinpas nyt ekan kerran käyttäneeksi omaani. Ekana yönä se tyhjeni
melkein kokonaan. Seuraavana iltana puhalsin uudestaan (melkein)
täyteen ja ehkä ruuvasin korkit paremmin kiinni, koska ilma pysyi
sisällä, kuten kolmena seuraavanakin yönä. Tosin nukkumapaikka oli
luokkahuone eikä käpyinen ja risuinen metsän&teltanpohja, jos sillä nyt
on vaikutusta asiaan.

--
+ taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.INVALID +

jaakko | muskeliveneilijä

ZeiZei kirjoitti:

Ainiin - tänä kesänä tuli Thermarestillä nukuttua 35 yötä pitkin kivistä
suomen rannikkoa. Jos maksoin patjasta aikoinaan (markka-aikaan) runsaat
100 euroa, niin varmaan n. kymmenen vuoden aikana on tullut öitä jokunen
sata. Yön hinta on jo alle 50 senttiä. :)

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LaPanen

jaakko | muskeliveneilijä kirjoitti:

> [...]
> 100 euroa, niin varmaan n. kymmenen vuoden aikana on tullut öitä jokunen
> sata. Yön hinta on jo alle 50 senttiä. :)

Juu, ja Fjällrävenin solumuovipatja on kestänyt 20 vuotta, eikä ole
ongelmia kestävyyden kanssa. Ei vuoda. Jokainen tehköön omat päätöksensä
siitä, että haluaako ottaa riskejä eräreissulla.

Jaakko Setälä

LaPanen wrote:

> Juu, ja Fjällrävenin solumuovipatja on kestänyt 20 vuotta, eikä ole
> ongelmia kestävyyden kanssa. Ei vuoda. Jokainen tehköön omat päätöksensä
> siitä, että haluaako ottaa riskejä eräreissulla.

Noh.. Itse olin tässä juuri 2vkon "vaelluksella" (sitaateissa kun oli
West Highland Way skotlannissa ja ei ollut ihan perinteinen skuttareissu
;) ja oli ekaa kertaa pitkällä reissulla mukana ilmapatja.

Oli myös ensimmäinen reissu jolla nukuin joka yö mukavasti versus
solumuovipatjat mitä olen aina aikaisemmin käyttänyt.
Syy lienee pääosin se että en yksinkertaisesti kykene nukkumaan
selälläni jolloin solumuovi ei oikein riitä. Eli riippuu ihan ihmisestä
kannattaako ottaa se riski että ilmapatja rikkoontuu reissussa.
Ei se ilmapatja kesäreissuilla ole kuitenkaan elinehto muutenkaan, eli
ei uhkaa hengissäsäilymistä vaikka sellainen rikkoutuisikin.

JS

ekin

On 9 syys, 20:06, Jaakko Setälä <jaa...@eikelpo.setala.fi> wrote:

> [...]
> Ei se ilmapatja kesäreissuilla ole kuitenkaan elinehto muutenkaan, eli
> ei uhkaa hengissäsäilymistä vaikka sellainen rikkoutuisikin.

Erittäin hyvä näkökohta. Selällään on ihan kivaa ja turvallistakin
nukkua sileällä lämpöisellä kalliolla. Juuri tuota metodia käytin
eräälläkin kaksiviikkoisella Ahvenanmaan reissulla. Mutta pitkän
päälle katkonaista on kalliolla nukkuja uni, jos ei ole riittävää
pehmustusta omasta takaa.

Mutta mehän ruikutammekin sitä, että olemme maksaneet ison rahan,
jostain, joka ei toimi, ja korvaukseksi pitkän odottelun jälkeen saa
samanlaisen tuotteen. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä.

Erkki

Jaakko Setälä

ekin wrote:

> Mutta mehän ruikutammekin sitä, että olemme maksaneet ison rahan,
> jostain, joka ei toimi, ja korvaukseksi pitkän odottelun jälkeen saa
> samanlaisen tuotteen. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä.

Jeps.. Itsekkään en kyllä tämän threadin perusteella tule koskaan
Expedin patjoja harkitsemaan.
Tosin toivonmukaan ei ole moneen vuoteen tarviskaan nykyisen Haltin
patjan myötä.

JS

Pekka Pulkkinen

Mun untuvatäytteinen Exped tyhjeni viime heinäkuun lopun pohjois Ruotsin
reissulla 1. yönä aika täydellisesti. Ventiilit oli varmasti kiinni ja olin
jo ennen reissua kotona pitänyt siinä muutaman viikon ilmaa ja todennut,
että se ei vuoda. Reissussa tyhjenemistä seuraavana päivänä testasin ensin
vesikattilassa, että kummatkaan venttiilit ei vuoda. Sitten koko patja,
puolin ja toisin käytettiin kohta kerrallaan upotettuna tyyneen veteen ja
todettiin, että mistään ei vuotoa löydy. Vesitestiprosessissa patja
kuitenkin tyhjeni aika täysin, siis vuoti aina jostain muualta kuin
kerrallaan veden alla olevasta kohdasta. Vesitestin jälkeen pumppasin patjan
taas täyteen ja jätin aurinkoon kuivamaan. Ja jostain ihme syystä ja hyvällä
onnella, nyt se ei enää vuotanutkaan ja sen kanssa pärjäsi seuraavat kaksi
viikkoa ihan hyvin. Ainoa mikä mulle ja porukalle tuli mieleen oli se, että
kasteluhommassa venttiilit jotenkin vesivoiteloituivat/puhdistuivat niin,
että alkoivat paineenkin alla pitää ilmaa.

-PekkaP

"Jaakko Setälä" <jaa...@eikelpo.setala.fi> wrote in message