Tein löydön (pitkä)

Jyrki Tervo

Olin autoilemassa työreisulla Vaasasta Haapavedelle ja Sievin kohdalla
ristiselkä vaati pitämään tauon.
Kurvailin Sievin asemalle, mikäpä parempi paikka tauolle kuin
jaloitella rautatiemiljöössä !!

Mustin kyllä joskus 70-luvun alkuvuosina etelästä tulleen pikajunan
ajaneen täyttä " laukkaa " sivulle käännettyn vaihteeseen,
jolloin veturina ollut Huru suistui ja perässä olleet vaunut
törmäsivät sivuraitella odotelleen tavarajunan perään.

Muistikuva vanhasta onnettomuudesta kulaistu lehtikuva
mielessäni suunnistin paikalle johon Huru laskeutui.
Kaippa tuon kokoisen esineen " landaamisesta " jotain jälkiä
jää vaikka aikaakin on kulunut rapiat 30 vuotta.

Aikani paikalla pyörittyäni meinasin jo lähteä poes kun
Silmät sattouivat massa olevaan pieneen peltilätkään.
Se oli osittain hiekkaan hautaunut, mutta kun yritin
Kammeta sen irti olikin se isompi ja painavampi !
Ja kappas tosella puolella oli teksti:
__________________________________
Valmet lentokonetehsdas,
valm vuosi 1959,
no 2204 ja malli Hr12.
__________________________________

kuva löytyy http://vaunut.org/kuvind?pvm=30.06.2003&kuvaaja=158

Levyssä on näkyvillä kanakausjälkiä joten ei epäilystäkään,
Onettomuusveturin valmistajalatta on lojunut maassa
Sievin asemalla yli 30 vuotta kenekään sitä
huomaamatta.

Onnettomuuteen liitty pari henkilökohtaistakin muistoa:
Muistan kun olin onnettomuuspäivän iltana äitini
kanssa matkalla lättähatussa Seinäjoelta Vaasaan,
äitini kuuli, ilmeisesti jonkun matkustajan matkaradiosta,
että pohjoisessa on tapahtunut junaonettomuus !
No isäni joka on eläkkellä oleva veturinkuljettaja
oli myös kertonut äidilleni lähtevänsä samana
iltapäivänä työmatkalle pohjoiseen, Ouluun !

Asuimme silloin Seinäjoella ja Sievi on pohjoiseen joten1+1=2.
Tottakai äitiltäni meni oitis hermot ja hän rupesi
kovistelemaan konduktööriltä, että mitä tämä tietää
onnettomuudesta, onko ketään kuollut , eikai isäni
ollut kuskina juuri siinä junassa ja jne !!

Konduktööri kehotti ottamaan rauhalliseti, kyllä
kaikki selviää.
Tottakai tilanne oli oli vähän karmea mutta kun äitini
rupesi itkeätihrustaan meikäläistä kyllä vähän hävetti.
Olin kai jotain 12-13 eli jo hyvässä murkkuiässä,
joten piti yrittää olla cool.

Muut matakustajat alkoivat jo tuijottamaan, huh !
No,lopuksi konduktööri setvi asian ja selvisi ettei
isäni ollut onettomuusjunassa, saaapui kuitenkin
Sieviin onnettommuspaikalle vähän myöhemmin.

Kahdesankymmentäluvun alkuvuosina olin matkalla
junassa kait Rovaniemeltä etelään
kun jutustelin miehen kanssa joka käytti melkoisia
" pullonpohjasilmälaseja ".
Uteliaisuttani kysyin, että miksi moiset klasit?
Mies kertoi olleensa veturimisharjoittelijana 2204 päällä sen
pyöriessä ympäri Sievissä.
Mies sai akkuhapot silmilleen ja mykiöt vaurioituivat.
Pullonpohjalaseja käyttävä ja huononäkoinen
ei enää kelvannut veturinkuljettajaksi.
En muista, mitä mies hommali tuolloin, mutta muistaakseni hän
ei ollut kovin halukas puhelemaan onettomuudesta vaan
vaihtoi aihetta sukkelaan.

Isäni kertoi tuntevansa onettomuusveturin kuljettajan
kehotti soittamaan, mutta enpä ole vileä kehdannut !
Ties jos kuskille on jäänyt jotenkin traumaattiset muistot
tai jotain.

Muistan kyllä kuinka kävimme isäni kanssa ottamassa
muutaman kuvan 2204 kun se odotti Seinäjoella
kuljetusta Hyvinkälle, laitan ne vaunut.org sivuille jos löydän.

Tietääkö kukaan esimerkiski
-korjatiinko veturi, olihan se tuolloin melkoisen uusi,
vain rapiat päälle 10 vuotta, ilmeisesti sarjansa 4 yksilö.

-oliko 2204 osallisena muissa onettomuuksissa.

-milloin lie romutettu vaiko onko säästynyt.

Huru on kyllä vaan yksi hienoimmista vetureista!
Jokusen kilometrin ohjaamossa istuneena voin todeta,
että 120 km/h tunnissa korkealla ratapenkalla
näyttää ohjaamosta hurjalta !!

Terv Jyrki Tervo
Vaasa

Markku Pesonen

Jyrki Tervo wrote:

> [...]
>
> -oliko 2204 osallisena muissa onettomuuksissa.
>
> -milloin lie romutettu vaiko onko säästynyt.

Jotakin löysin. Resiina 2/91 s. 36 "Hurut ovat poissa" kertoo:

Nro: 2204
Luovutus: 9.11.1959
Viimeinen täyskorjaus (D400): 28.9.1971
Hylkäys: 16.12.1977
Huomautuksia: Tuhoutui Sievissä 21.11.1975

Tehtiinköhän veturille mitään onnettomuuden ja hylkäämisen välillä?

Jyrki Tervo

Markku Pesonen <markku....@pp3.inet.fi> kirjoitti
viestissä:3F0083CB...@pp3.inet.fi...

Jaa, että se olikin noin myöhään, olisin sijoittanut muutamaa vuotta
aikaisemmaksi.
Veturi olikin jo 16 vuotta kulkenut tuolloin ( ja minä 14).

Paljonkos Hurujen mittareihin vuosittain ja kaikenkaikkiaan
kertyi kilometrejä, muutamia miljoonia oletettavasti,
mutta onko tuosta jotain tilastoja tallella.

Jyrki Tervo
Vaasa

Petri J Nummijoki

Markku Pesonen <markku....@pp3.inet.fi> wrote:

: Jotakin löysin. Resiina 2/91 s. 36 "Hurut ovat poissa" kertoo:

: Nro: 2204
: Luovutus: 9.11.1959
: Viimeinen täyskorjaus (D400): 28.9.1971

Tämä päivämäärä ei kai tarkoita D400-huoltoa, joka tehtiin 400000
kilometrin välein vaan 2 miljoonan kilometrin jälkeen tehtyä
täyskorjausta.

: Hylkäys: 16.12.1977
: Huomautuksia: Tuhoutui Sievissä 21.11.1975

: Tehtiinköhän veturille mitään onnettomuuden ja hylkäämisen välillä?

Tuskin. Mahdollisesti veturi oli kuitenkin tarkoitus korjata vielä
ajokuntoon, koska hylkäys tapahtui vasta kaksi vuotta onnettomuuden
jälkeen. Suunnitelmat ehkä muuttuivat, kun 2230 ja 2240 vaurioituivat
pahoin Oulussa 1977 ja korjattavaa tuli näin lisää. Kaikki kolme veturia
hylättiin samana päivänä.

Joskus nimittäin veturi voi palata liikenteeseen pitkänkin poissaolon
jälkeen. Kirjokivellä syyskuussa 1962 tapahtuneessa henkilöjunan ja
tavarajunan yhteenajossa oli tavarajunan veturina Hr12 2215 ja se oli
onnettomuuden jälkeen ainakin kaksi vuotta pois liikenteestä mutta
palasi myöhemmin ajoon.

Petri J Nummijoki

Jyrki Tervo <j.t...@pp.qnet.fi> wrote:

[...]

Toivottavasti on. Ne kiinnostaisivat minuakin. Kuitenkin
rautatietilastoista on laskettavissa, että 60-luvulla Hr12-veturit
ajoivat vuodessa tyypillisesti 160000-170000 km veturia kohden. 1965 oli
lukema melkein 177000 km. Luvuissa voi tietysti olla suuriakin
veturikohdaisia vaihteluita. Kun joku veturi oli poissa liikenteestä
huollon tai kolarikorjauksen takia piti tietysti muiden ajaa
vastaavasti enemmän. Mainittu 2204 näyttää tulleen 2 miljoonan
kilometrin peruskorjauksesta hieman alle 12 vuoden ikäisena, joten sille
lienee kertynyt kilometrejä keskimäärin noin 170000 vuodessa.

Resiinassa 2/87 on lueteltu Hr12-vetureiden täyskorjauspäivämäärät sekä
kokonaisajomäärä 80-luvun puolivälissä. Tuolloin vanhimmat veturit
alkoivat lähestyä jo 4 miljoonan kilometrin rajaa mutta muutamat
nuorimmista olivat ajaneet vasta hieman päälle 3 miljoonaa kilometriä.
Tässä täytyy tietysti muistaa, että 80-luvulle tultaessa vetureiden
käyttöastetta pudotettiin roimasti.

Yksi aktiivisimmin käytössä olleista on ajokuntoisena museoitu 2216.
Sille ehti kertyä kaupallisen käytön aikana kilometrejä muistaakseni
noin 4,6 miljoonaa.

Korkki

Kerrotko Petri lisää noista Oulun ja Kirjokiven onnettomuuksista, kun ne on
niin vanhoja ettei niistä löydä tietoa mistään.

"Petri J Nummijoki" <pnum...@cc.helsinki.fi> wrote in message

Jyrki Tervo

Joo, olis kyllä mielenkiintoista tietää lisää.
Tuo Kirjokiven huruhan on ollut vasta sisäänajossa.

Ei kait Oulussa ( onko tämä sama onettomuus kuin
Kempeleen ?) ollut kahta hurua, eikös ne toiset veturit olleet
Sv/Sr12, olikos niitä kaksi, vai muistanko totaalisen väärin ?

Olis valaisevaa tietää myös Hr13:ta onettomuuksista.
Onko yhtään hylätty törmäilyjen jälkeen ja jne
Vai olisiko Hr13 ollut onnettaren suojeluksessa !!

Ja mites lie vemppujen laita,
ovatko selvinneet naarmuitta ?

Jyrki Tervo
Vaasa

--
Korkki <tero.kor...@dnainternet.net> kirjoitti
viestissä:3f01dd9e$1...@news.dnainternet.net...

Markku Blomgren

Jyrki Tervo wrote:
> [...]
> Onko yhtään hylätty törmäilyjen jälkeen ja jne
> Vai olisiko Hr13 ollut onnettaren suojeluksessa !!

Itse muistan jonkin kuvan, jossa Dr13 ohjaamo oli mennyt aika lyttyyn
jonkin törmäyksen takia...olisikohan ollut jossain Resiinassa?

Voisi kai sanoa, että ko. sarjaa on suojeltu kyllä ulkoapäin, mutta entä
sitten sisältäpäin...sen verran on ollut tulipaloja ja vastaavia
ongelmia niillä peleillä. Nehän tosin johtuu kehnosta kunnossapidosta...

t. Markku

Jari Kähkönen

Itse asuin silloin Kempeleessä, kun tuo Oulun onnettomuus tapahtui. Tämä
kaikki on suoraan muistista, mutta muistaakseni Oulusta tullut aamujuna
törmäsi etelästä tulleeseen malmijunaan. Paikka on siinä Iinatin tien
risteyksessä, hieman siitä etelään, siinä on loiva mutka kohti Kempelettä.
Jos nyt en ihan väärin muista, kuolleita oli 7 ja käsittääkseni ainakin
malmijunan kuski hyppäsi junasta ennen törmäystä. Muistan tuon
onnettomuuden joten kuten, koska äiti kertoi siitä heti töistä tultuaan.
Oli OYKS:ssä sairaanhoitajana ja kun isän kanssa olivat ajelleet paikan ohi
töihin amusella, äiti oli nähnyt junien romut (siinähän yksi
matkustajavaunu nousi "pystyyn") ja todennut isälle, että kaasu pohjaan,
nyt tuli kiire työpaikalle.

Kävin itse pentuna melkein heti siellä törmäyspaikalla ja siellä pellolla
oli kyllä aika sairaasti kaikkea tavaraa. Parhaiten mieleen jäi
ravintolavaunusta lentäneet karkkipussit, mutta en niitä uskaltanut ottaa
mukaan silloin, koska ne kaikki olivat niin likaisia. Samoten, niitä
malmipalleroita oli pitkin peltoja! Me otettiin kaverin kanssa niitä mukaan
yhteen pussiin, mutta se hajos noin 100m matkan jälkeen ;)

Kalevan arkistoista löytyy varmaan kuvia tuosta, se pystyyn noussut vaunu
oli silloin etusivulla joka paikassa!

-Kähmy
http://suprajari.tripod.com

Esa A E Peuha

Markku Blomgren <markku....@pp.inet.fi> writes:

> Itse muistan jonkin kuvan, jossa Dr13 ohjaamo oli mennyt aika lyttyyn
> jonkin törmäyksen takia...olisikohan ollut jossain Resiinassa?

Varmaankin Mommilan onnettomuuden Dr13. Kuski kuoli ohjaamoon
törmäyksessä.

--
Esa Peuha
student of mathematics at the University of Helsinki

Timo Laine

Esa A E Peuha <esa....@helsinki.fi> writes:

> Varmaankin Mommilan onnettomuuden Dr13. Kuski kuoli ohjaamoon
> törmäyksessä.

Mommila taitaa olla vaarallinen paikka. Joskus 50-luvullahan siellä
ajoi 2 junaa nokkakolarin. Ainakin toisessa oli muistaakseni Hr1 ja
ruumiita syntyi aika kasa.

Toinen vaihtoehto olisi 90-luvulla Turun ja Salon välillä, kun
pikajuna ajoi - olisiko ollut VT1:n moottoritietyömaalla olleessa
tasoristeyksessä - päin sorarekkaa. Noita junia vedettiin miltei
yksinomaan Dr13:lla. Veturin ohjaamo murskautui täysin, mutta
kuljettajat ehtivät paeta huoltokäytävää pitkin takaohjaamoon ja kun
junakin pysyi kiskoilla onnettomuudessa kuoli vain rekkakuski.

Tasoristeys oli muistaakseni varustettu puomein tai ainakin valoin ja
niissä oli kai jotain vikaa.

--
/timo
Nuori tyttö jatkaa seikkailujaan terävässä mustassa melodraamassa, joka nosti

Jyrki Tervo

Et kai meinaa kuitenkin Kuurilan onettomutta jokoa on pahin
rauhanaikainen onnettomuus Suomessa.
Siinä oli toisena osallisena Ukko-Pekan vetämä pikajuna
Puubaunut menivät aivan päreiksi ja kuolleita oli kait
n20-30.

Jyrki Tervo
Vaasa

Jouko Tormanen

"Jyrki Tervo" <j.t...@pp.qnet.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> Siinä oli toisena osallisena Ukko-Pekan vetämä pikajuna
> Puubaunut menivät aivan päreiksi ja kuolleita oli kait

Kuurilassa oli junaonnettomuus maaliskuussa 1957.
Onnettomuudessa törmäsivät pohjoisesta tullut Ukko-Pekan
vetämä yöpikajuna ja Dm4 moottorijuna. Kuolleita oli
26 ja loukkaantuneita 19.

Jokke

perttu.karttunen

"Timo Laine" <ti...@surfeu.fi> kirjoitti viestissä

Resiinassa 2/95 on ainakin juttua Mommilasta Dv12 - vetureista kertovan
jutun yhteydessä. SUora lainaus menee näin

"Savonialla oli epäonnea jälleen 5.4.1977. Sille oli annettu lupa ajaa
Järvelän ja Oitin väliä suojastusvian takia seis - asennossa olleitten
pääopastinten ohi. Mommilan turvalaitos oli kuitenkin Järvelän ja Oitin
suorittajien tietämättä otettu miehitettyyn käyttöön, joten sen tulo- ja
lähtöopastimet oli seis - asennossa. Savonian kuljettaja ajoi saamansa
ohjeen mukaisesti niistä ohi, jolloin juna ohjautui lännestä 3. raiteelle
tulossa olleen järjestelijän kulkutietä eteläiselle raiteelle. JK 1465 (Dv12
2614) ja EP 84 (2303) törmäsivät rajusti hieman läntisen tulovaihteen
jälkeen. Savonian kuljettaja sai törmäyksessä surmansa ja 2303 hylättiin."

Tämä siis Resiina 2/95, sivu 15.

En tiedä onko tämä tarkoittamasi onnettomuus.

Petri J Nummijoki

Korkki <tero.kor...@dnainternet.net> wrote:
: Kerrotko Petri lisää noista Oulun ja Kirjokiven onnettomuuksista, kun ne on

: niin vanhoja ettei niistä löydä tietoa mistään.

Kirjokiven onnettomuus sattui 24.9.1962. Siinä törmäsivät Kouvolasta
Pieksämäellä matkalla ollut H771 sekä Pieksämäeltä Kouvolaan matkannut
T7910. Henkilöjunaa veti Hr1 1013 ja tavarajunaa Hr12 2215.

Onnettomuuden aiheutti pultin katkeaminen siipiopastimessa. Tämän takia
siipi ei ollut palautunut kunnolla seis-asentoon ja tavarajunan
kuljettaja tulkitsi opastimen näyttävän aja. Seuraus oli, että
tavarajuna ajoi asemalle pysähtyneen henkilöjunan päälle.

Onnettomuudessa ei kuollut kukaan mutta aiheelliset vahingot olivat
suuret. Useita vaunuja rikkoutui ja veturit joutuivat luonnollisesti
remonttiin. Molemmat tosin korjattiin takaisin ajokuntoon. Uhrien
syntyminenkin lienee tosin ollut lähellä sillä höyryveturin tenderin
kerrotaan painuneen matkustajajunan ensimmäisen vaunun sisään.

Oulun lähellä kolaroitiin 5.5.1977. Siinä törmäsivät pohjoiseen
matkannut pikajuna (muistaakseni P61) ja Oulusta etelään lähtenyt
malmijuna, joka päästettiin vahingossa liian aikaisin linjalle Nokelan
ratapihalta. Onnettomuudessa kuoli 2 ja loukkaantui 67 henkilöä. Kaikki
veturimiehet selvisivät, koska he ehtivät hypätä vetureista alas ennen
törmäystä.

Onnettomuusjunien kalustosta on julkaistu tiedot muistaakseni
Resiinassa. Joku 70-luvun Resiinoita omistava voinee kertoa enemmän.
Itse muistelisin, että vetureista 2230 olisi ollut pikajunassa ja 2240
tavarajunassa mutta saattoivat olla myös päinvastoin. Nämä kaksi veturia
olivat joka tapauksessa kyseessä.

Onnettomuuksista saa muuten aika hyvin tietoa vanhoista sanomalehdistä.
Jos aihe kiinnostaa niin kannattaa käydä tutkimassa niitä esim.
Helsingin yliopiston kirjastossa.

Petri J Nummijoki

Jouko Tormanen <jouko.t...@kolumbus.fi> wrote:

: Kuurilassa oli junaonnettomuus maaliskuussa 1957.

: Onnettomuudessa törmäsivät pohjoisesta tullut Ukko-Pekan
: vetämä yöpikajuna ja Dm4 moottorijuna. Kuolleita oli
: 26 ja loukkaantuneita 19.

Loukkaantuneiden määrä muuten vaihtelee kovasti eri lähteissä. Joissain
puhutaan jopa noin 60 loukkaantuneesta.

Petri J Nummijoki

Timo Laine <ti...@surfeu.fi> wrote:

: Mommila taitaa olla vaarallinen paikka. Joskus 50-luvullahan siellä

: ajoi 2 junaa nokkakolarin. Ainakin toisessa oli muistaakseni Hr1 ja
: ruumiita syntyi aika kasa.

Tuo sattui Kuurilassa.

[...]

Tästä onnettomuudesta siinä täytyy olla kysymys. Mainittu juna oli
Turusta Helsinkiin matkalla ollut EP122 ja veturina taisi olla 2353.

Petri J Nummijoki

Jyrki Tervo <j.t...@pp.qnet.fi> wrote:

: Olis valaisevaa tietää myös Hr13:ta onettomuuksista.

: Onko yhtään hylätty törmäilyjen jälkeen ja jne
: Vai olisiko Hr13 ollut onnettaren suojeluksessa !!

Hr13-vetureista hylättiin noin 10 kpl onnettomuuksien seurauksena eli
eivät ne kovin hyvässä suojeluksessa olleet. Tosin osa kolhuista oli
varsin pieniä. Niitä ei vain enää loppuaikoina viitsitty oikoa, kun
sarja oli muutenkin jo poistumassa käytössä. Muutamia pahojakin
onnettomuuksia vetureille silti sattui.

Mommilan onnettomuudesta muut jo kertoivatkin mutta eräs toinen
veturinkuljettajan kuolemaan johtanut törmäys sattui Hyvinkäällä kovana
pakkastalvena eli 1966. Siinä etelään matkalla ollut tavarajuna ajoi
toisen perään. Veturin numerosta minulla ei ole mitään tietoa mutta
se ilmeisestikin korjattiin takaisin ajoon, koska ensimmäiset
Hr13-veturit hylättiin vasta 70-luvun puolella. Muistaakseni tästä
onnettomuudesta on ollut sellainenkin teoria, että kyseessä olisi ollut
kuljettajan itsemurha.

Melko näyttävä oli myös 2342:n suistuminen Tampereella 1.6.89, kun se
ajettiin 100 km/h vaihteen poikkeavalle raiteelle. Kyseessä oli siis se
Jokelan/Jyväskylän tapaus. Tällä kertaa kukaan ei kuitenkaan kuollut.
Veturi oli juuri lähtenyt viemään pikajunaa 42 Tampereelta Helsinkiin.

Timo Laine

"Jyrki Tervo" <j.t...@pp.qnet.fi> writes:

> Et kai meinaa kuitenkin Kuurilan onettomutta jokoa on pahin

Joo, tarkoitan.

--
/timo
Kaunotar ja hirviö -teema korostuu uskomattoman ala-arvoisessa

Jouko Tormanen

"Petri J Nummijoki" <pnum...@cc.helsinki.fi> kirjoitti viestissä

Loukkaantuneiden määrä näyttää tosiaan vaihtelevan eri
lähteissä.

Oli muuten sattumaa, etten ollut itse tuossa onnettomuudessa.
Minun piti nimittäin tulla äitini kanssa Helsinkiin juuri tuolla
pohjoisesta tulleella junalla. Jostain syystä olimme kuitenkin
muuttaneet matkustuspäivää.

Jokke

Jukka Eklund

> [...]
> Onko yhtään hylätty törmäilyjen jälkeen ja jne
> Vai olisiko Hr13 ollut onnettaren suojeluksessa !!

Nordens Järnvägar 1977 kirjassa on kuva 5.5.1977 tapahtuneesta
onettomuudesta Kempeleessä. Dr12 2240 P 61:n edessä ja 2230 T6052:n
veturina. 2230 lähti kirjan mukaan Oulusta liian aikaisin. Onnettomuudessa
kuoli kaksi ja loukkaantui 68 henkilöä.
Kuvassa Hurut ovat totaalisen rutussa. Näyttää siltä, että toinen niistä on
koriltaan lyhentynyt puolella.

-Jukka2

Mikko

> [...]
>
> Tästä onnettomuudesta siinä täytyy olla kysymys. Mainittu juna oli
> Turusta Helsinkiin matkalla ollut EP122 ja veturina taisi olla 2353.

Jep, ja tarkennuksena vielä sellainen homma, että tasoristeyksessä oli
työmään takia kaikilla muilla junilla 50 Km/h rajoitus, paitsi juuri tällä
aamun EP 122:lla, joka sai ajaa tasoristeyksen ohi 120 Km/h.
Tasoristeys(liikenne) suljettiin EP 122:n ohikulun ajaksi muulta
liikenteeltä. Tästä oli pitkän aikaa maininta viikkovaroituksessakin. No
jostain syystä kuitenkin tämä onnettomuus pääsi käymään -varotoimenpiteistä
huolimatta.

By the way, EP 122:n ajoaika Tku-Hki oli parhaimmillaan Dr 13-vetoisena 1t
59 min. Juna lähti Turusta klo 6.31 ja saapui Helsinkiin 8.30 (pysähdyksillä
Kut, Slo, Kr, Psl, Hki). Asiallista meininkiä!

Mikko

Petri J Nummijoki

Mikko <POIST...@hotmail.com> wrote:

: By the way, EP 122:n ajoaika Tku-Hki oli parhaimmillaan Dr 13-vetoisena 1t

: 59 min. Juna lähti Turusta klo 6.31 ja saapui Helsinkiin 8.30 (pysähdyksillä
: Kut, Slo, Kr, Psl, Hki). Asiallista meininkiä!

Rantaradan perusparannustyöt olivat ikävä kyllä samaan aikaan
kuumimmillaan ja siellä oli useita pitkiä nopeusrajoituksia luokkaa
50-80 km/h. Käytännössä lasketaan kai suunnilleen yhden käden sormin ne
kerrat, kun tuo juna tuli Helsinkiin aikataulun mukaan. Pian ajoaikaa
lisättiinkin reilut 5 min. Sen jälkeen aikataulussa pysyttiin paremmin.

Mikko

> [...]
> kerrat, kun tuo juna tuli Helsinkiin aikataulun mukaan. Pian ajoaikaa
> lisättiinkin reilut 5 min. Sen jälkeen aikataulussa pysyttiin paremmin.

Tommonen 119 min Tku-Hki välillä teki vaan hyvää Alsthomin myllyille. Lähti
ainakin ylimääräiset kamat pöntöistä mäkeen...

Mikko

Juhana Hietaranta

Uusimman Resiinan mukaan myös Dr12 2220 on hylätty pahoin vaurioituneena.
Onnettomuus, jossa ei muuten sattunut yhtään henkilövahinkoja, tapahtui
12.4.1981, kun Jyväskylästä Helsinkiin matkanneen pikajunan veturi ja yksi
vaunu suistuivat kiskoilta Keljonlahden tunneleiden välissä,
Jämsänkoski-Jyväskylä -radalla. Veturi ja vaunu syöksyivät suistuneina
toiseen tunneliin ja veturi ryttääntyi pahoin poukkoillessaan suistuneena
tunnelissa. Kuudesta vaunusta kaksi jäi tunnelin ulkopuolelle. Aikamoinen
rysäys lienee ollut... Syy onnettomuuten oli radalle valunut maamassa.

-Juhana

Jyrki Tervo

Harmi, että Onnettomuustutkintakeskus
keksittiin niin myöhään.
Näistä olisi mieleenkiintoista lueskella
vähän enempikin.

Jyrki Tervo
Vaasa

--

Juhana Hietaranta <juhana.h...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:be3j5t$gf8$1...@news1.songnet.fi...

Hannu-Matti Järvinen

Kuulin tästä tapauksesta toiselta veturimiehistä. Kiveä oli kuulemma
tullut veturiin sisään ihan tarpeeksi.

Joku ohikulkija oli kuulemma nähnyt vyörymän, ja varoittanut siitä
Jämsän junansuorittajaa. Tämä taas ei jostain kumman syystä ollut
ottanut asiaa ihan tosissaan (ilmeisesti ajatellut, että suojaojat
ovat asian hoitaneet) eikä ilmoittanut asiasta junaan. Hiekkaa
oli radalla ollut pahimmilleen puoli metriä.

Nopeus oli kuulemma ollut paljon normaalia alempi jonkun muun syyn
takia, jota en muista. Täydellä vauhdilla olisi luultavasti tullut
ruumiita.

Koska tämän tarinan kuulemisesta on melkoinen aika, niin yksityiskohdat
ovat voineet vääristyä mielessäni. Niinpä esimerkiksi junansuorittaja
saattoi olla jossain muuallakin kuin Jämsässä, mutta olennaista oli,
että tieto ei liikkunut kuljettajille.

N Heikkilä

> [...]

> Jokelan/Jyväskylän tapaus. Tällä kertaa kukaan ei kuitenkaan kuollut.
> Veturi oli juuri lähtenyt viemään pikajunaa 42 Tampereelta Helsinkiin.

Tässä ko. tapauksessa, harvinaista kyllä, kuljettajan puhalluskoe sai
alkometrin viisarin nousemaan.

Junan suistuessaan lennättämä sepeli hajoitti viereistä katua ajavan
auton tuulilasin ja aiheutti auton kuljettajalle ruhjeita.

Jyrki Tervo

Onkohan tämä se Sarankulman onnettomuus ?
Siitähän on joskus ollut juttua telkkarissakin,
en muista tarkkaan, Punainen Lanka ?
Kävikös siinä sitten vielä niin, jotta kuljettaja teki lopuksi
itsemurhan, kuka tietää ?

Jyrki Tervo
Vaasa

--

N Heikkilä <niila.h...@karelia.net> kirjoitti
viestissä:dc2c987.03070...@posting.google.com...

Petri J Nummijoki

[...]

Tästä Hr12-veturista näyttää olevan pari valokuvaa Janne Määtän
junasivuilla, jos joku ei ole vielä huomannut. Kuvat varmaankin
selittävät miksi veturin korjaaminen kesti pari vuotta.

http://vaunut.org/kuvasivu.php/1968.html?pvm=11.07.2003&kuvaaja=161&x=

http://vaunut.org/kuvasivu.php/1969.html?pvm=11.07.2003&kuvaaja=161&x=

Jukka Rajala

Tästä Hurun tapahtumasta on tarina Postimuseon julkaisussa
"Postivaunulaiset" (tai jotain sinnepäin..) Kirjaoittaja Ilmari
Sahlman.Kirja kertoo legendoista postivaunuporukoissa,suosittelen lämpimästi
kirjaa,itse olen nauranut itseni ruvelle lukiessa sitä.Kirjaa kannattaa
tiedustella Postimuseosta.

Jukka