Kysymys

Matti

Jos keksisit yksinkertaisen roolipelin seuraavasta alkuasetelmasta,
minkälainen olisi pelin kulku pääpiirteissään?

Puistotie päättyy t-risteykseen. Risteyksen takana aukeaa meri ja rannan
tuntumassa kelluu laiva. Ennen risteystä on suojatie. Suojatien eteen on
pysähtynyt lemmikkieläinkaupan pakettiauto ja suojatietä ylittää sokea
mies opaskoiransa kanssa. Pakettiauton moottori käy, koiran kynnet rapisevat
asfaltilla ja valkoinen keppi hakee jalkakäytävän reunaa, muutoin on
hiljaista. Risteyksen oikealla puolella on nakkikioski. Kioskin vieressä
mies nojaa lyhtypylvääseen ja katselee kelloaan, hänen edessään aukeavan
suojatien toisella puolella on pankkikonttori. Laskeva aurinko paistaa
puistotien päättävän tien suuntaisesti ja luo varjoja sen varteen
pysäköityjen autojen väliin. Eräässä pysäköidyssä autossa istuu
tummahiuksinen nainen leveälierinen hattu päässään. Pankin eteisaulassa
eläkeikäinen nainen pitää pankkisaliin johtavaa ovea auki ja kaivaa
samanaikaisesti toisella kädellään jotain auki olevasta käsilaukustaan.
Juuri tällä hetkellä pankki ryöstetään.

Profeetta Tero

Matti wrote:

Keitä ne rosmot on, onko niillä hatut päässä?

<ropetus>tää ainakin laskee housut alas ja huutaa
"uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu", sit tää rupee juokseen willisti"</ropetus>

orb...@gmail.com

Matti <n...@avaible.dot> wrote:
> Jos keksisit yksinkertaisen roolipelin seuraavasta alkuasetelmasta,
> minkälainen olisi pelin kulku pääpiirteissään?

> Puistotie päättyy t-risteykseen. Risteyksen takana aukeaa meri ja ...

majatalo.org:sta saadun vihjeen mukaan tässä kalastellaan muita tekemään
ennakkotehtävä.

Edellisen viestin tekstin lukeneille saattaa tulla dejá vu TTVO:n hakuoppaan
kanssa (http://www.cult.tpu.fi/ttvo/hakeminen/ennakkotehtavat/ttvo_haku_2006.pdf)

-jarno

watc...@iki.poxonyourspam.fi

orb...@gmail.com wrote:
> majatalo.org:sta saadun vihjeen mukaan tässä kalastellaan muita tekemään
> ennakkotehtävä.

Jeesus, miten masentavaa. Jos ei tuon vertaa kykene itse tekemään,
ehkä olisi syytä hakeutua jollekin vähemmän mielikuvitusta vaativalle
alalle. Esimerkiksi kerrossiivoojilta tai mainosjakajilta ei yleensä
vaadita tällaisia uskomattoman vaikeita suorituksia...

- Mikki

Sampo Smolander

orb...@gmail.com wrote:

> Edellisen viestin tekstin lukeneille saattaa tulla dejá vu TTVO:n hakuoppaan
> kanssa (http://www.cult.tpu.fi/ttvo/hakeminen/ennakkotehtavat/ttvo_haku_2006.pdf)

Tuossa ennakkotehtävässä pyydetään piirtämään 3 kuvaa tuon tarinanpätkän
henkilöiden näkökulmista. En oikein näe miten asiasta roolipelin
vääntäminen (mitä se ikinä tarkoittaisikaan) edes auttaisi sen kanssa mitä
tuossa ennakkotehtävässä pyydetään.

sp...@me.not

No, enemmän tässä tunnutaan haettavan idoita ennakkotehtävään. Itse
ennakkotehtävässä pitää kuvata tapahtuma eri henkilöiden näkökulmasta.

Kyllä tässä silti vähän keljusti muita käytetään. Senkin uhalla
haluaisin tietää, kuinka moni seuraa T. Huntin nettisarjakuvaa Goblins?
Välillä hyvin verinen ja raa'an väkivaltainen, välillä kevyen
humoristinen. Sokeus on viimeisimmässä päivityksessä kuvattu todella
hienosti. Harmi vain, että tämä kuuluu niihin verisempiin sivuihin. :(
http://thunt.comicgen.com/

Janne )'( Joensuu,
Endoperez

Antti V V Vierikko

Sampo Smolander <sampo.smolan...@helsinki.fi> wrote:

> [...]
> henkilöiden näkökulmista. En oikein näe miten asiasta roolipelin
> vääntäminen (mitä se ikinä tarkoittaisikaan) edes auttaisi sen kanssa mitä

Toisessa tehtävässä on tarkoitus kehittää tuosta peli-idea roolipelille
ja kuvailla pelin kulku pääpiirteissään.
--
Antti
Vierikko Dum spiro, spero, dum di dum.

Sampo Smolander

Antti V V Vierikko <avie...@cc.helsinki.fi> wrote:
> Toisessa tehtävässä on tarkoitus kehittää tuosta peli-idea roolipelille
> ja kuvailla pelin kulku pääpiirteissään.

(Siis kohdassa "Vuorovaikutteisuuden suunnittelu" / tehtävä 3)
Ah, niinpä onkin. En lukenut riittävän pitkälle.

Tuosta tarinasta pyydetään suunnittelemaan 3 peli-ideaa:

"1. tasohyppely
2. väkivallaton roolipeli
3. aikuisille tarkoitettu opetuspeli"

Herää kyllä kysymys, että missähän määrin kysymysten laatija tietää mitä
hän sanalla roolipeli itse tarkoittaa, ja mitä kansa sillä ymmärtää. Ja
yleisemminkin vähän herää kysymys että mitähän kysymysten laatijan päässä
oikein liikkuu, jos liikkuu...

Vai onko tämä vain tieteenharjoittajan kykenemättömyyttä ymmärtää
taidemaailmaa?

watc...@iki.poxonyourspam.fi

Sampo Smolander <sampo.smolan...@helsinki.fi> wrote:
> Vai onko tämä vain tieteenharjoittajan kykenemättömyyttä ymmärtää
> taidemaailmaa?

No, se vähän riippuu. Valtavirrassahan roolipeleistähän puhutaan
usein silloin, kun oikeasti puhutaan suoraviivaisista tietokonepeleistä,
joissa hahmoilla on jonkinlaista pelin aikana kehittyvää statistiikkaa.
Esimerkiksi jollain Final Fantasy VII:llähän ei todellisuudessa ole mitään
tekemistä roolipelien kanssa, kun tarina on täysin lineaarinen eikä
pelaaja voi tehdä mitään hahmoon liittyviä merkityksellisiä valintoja,
mutta roolipelinä sitä silti myydään. Uskoisin, että tässäkin yhteydessä
tarkoitetaan juuri tätä määritelmää.
Synkkä tosiasia on, että kun yhtä ainutta peliä myydään about
kymmenen miljoonaa kappaletta, siinä myydään ihmisille samalla myös käsite
siitä, mitä roolipelaaminen on. Siinä on aika turha narista, ettei se ole
oikeaa roolipelaamista... kun markkinavoimat puhuvat, muut kuuntelevat.
Ongelma ei siis minusta niinkään ole se, etteivät ihmiset tiedä mistä
puhuvat, vaan se, että heille annetaan (tai oikeastaan myydään) täysin
virheellinen kuva pelifirmojen toimesta -- kun kerran on saatu opetettua
ihmisille, että tällainen on roolipeli ja havaittu, että "roolipelit"
myyvät, kukaan ei takuulla tule muuttamaan käytettyä terminologiaa vain
siksi, että sana oikeasti tarkoittaakin jotain muuta. Ei ihme, etteivät
tieteenharjoittajat(kaan) tiedä, mistä puhutaan, kun Anttilaan mennessä
roolipelit ovat yhtä kuin World of Warcraft tai Final Fantasyt. Ei
keskivertokuluttajalla yksinkertaisesti ole mitään tapaa tietää, mistä
oikeasti on kyse.
Kun ihmiset puhuvat eri asioista samalla nimellä ja usein vielä
ristiin, se on minusta aika iso ongelma. Siihen kun joku keksisi
ratkaisun, se olisi melkoinen suoritus...

- Mikki

Sampo Smolander

watc...@iki.poxonyourspam.fi wrote:
> Synkkä tosiasia on, että kun yhtä ainutta peliä myydään about
> kymmenen miljoonaa kappaletta, siinä myydään ihmisille samalla myös käsite
> siitä, mitä roolipelaaminen on.

Siis meinaatko että sana "roolipeli" niin laajalti tarkoittaa
tietokoneroolipeliä, ja että sanan pöytäpelimerkitys on niin vähän
tunnettu, että on syytä olettaa että noidenkin kysymysten laatija ihan
vakavasti elää uskossa ettei ole tullut tehneeksi mitenkään
monitulkintaista kysymystä?

watc...@iki.poxonyourspam.fi

> [...]
> tunnettu, että on syytä olettaa että noidenkin kysymysten laatija ihan
> vakavasti elää uskossa ettei ole tullut tehneeksi mitenkään

Uskoisin näin. En tietenkään voi olla varma tehtävän laatijan
näkemyksistä, mutta jos funtsii ihan pelkkiä numeroita,
tietokoneroolipelejä on myyty niin poskettomia määriä, että paperipelit
eivät ole lainkaan samassa mittakaavassa -- eivät edes melkein.
Perinteinen D&D on toki aika iso tykki, mutta senkin kohdalla puhutaan
lähinnä sadoista tuhansista kappaleista, ei miljoonista. Pelkästään Final
Fantasy VII:ää on myyty kymmenisen miljoonaa kappaletta (oheiskrääsästä
puhumattakaan!), ja sen kaltaisia pelejä mainostetaan jatkuvasti lehdissä,
telkkarissa ja netissä roolipeleinä; varsinkin Suomea isommilla
markkina-alueilla ei ole mitenkään tavatonta, että sähköisiä pelejä
mainostetaan hurjasti muuallakin kuin pelimedioissa, ja siinä yhteydessä
tätä roolipelielementtiä painotetaan kovasti, koska se myy. Pelaajat eivät
siis kuitenkaan todellisuudessa (yleensä [*]) osta roolipeliä, vaan
jonkinlaisia lineaarisia seikkailu- tai taktiikkapelejä.
Jos lukee esimerkiksi suomalaisia pelilehtiä, sielläkin puhutaan
rutiininomaisesti monista peleistä roolipeleinä (tai sanotaan pelin
sisältävän roolipelielementtejä vain siksi, että pelaaja voi hiukan rukata
hahmon statteja). Oletusarvoisesti roolipeli on monelle juuri sähköinen
peli; vaikka tiedettäisiinkin, että esimerkiksi pöytäpelejäkin on
olemassa, ne ovat monen mielestä poikkeuksia, joilla on oma nimensä
("pöytäroolipeli" tai "paperiroolipeli"). Tietenkään tilanne ei ole täysin
mustavalkoinen; toki roolipelaamisesta on kirjoitettu Suomessa melko
paljon Hesarin kuukausiliitteissä ja niin pois päin, joten monet
oivaltavat kyllä, että roolipelaaminen on vähintäänkin monimuotoista
hommaa, mutta se ei välttämättä juuri valtavirtaa heilauta...
Ehkä joku näkee asian eri tavalla, mutta useita vuosia
pelimediassa toimineena tämä on minun kokemukseni. Roolipelaaja-lehteä
tehdessäkin olen joutunut yllättävän monelle erikseen selittämään, että
ei, kyseessä ei suinkaan ole sähköisten pelien lehti. Se tekee elämästä
välillä valitettavan hankalaa.

- Mikki

*) = toki on olemassa tietokonepelejä, joissa on ihan oikeita
roolipelielementtejäkin -- käytännön rajoituksista huolimatta esimerkiksi
Falloutit tai Knights of the Old Republicit antavat pelaajalle paljon
mahdollisuuksia vaikuttaa pelin kulkuun sekä hahmon suhtautumiseen ja
suhteisiin ulkopuoliseen maailmaan.