susi asiaa

1 view

Demon

VAPAA JULKAISTAVAKSI

SUOMEN METSÄSTÄJÄLIITON TIEDOTE

Avoin kirje luonnonsuojelujärjestöille ja -viranomaisille

LUONNON HOITOA JA SUOJELUA

Luonnonsuojelujärjestöillä ja Suomen Metsästäjäliitolla on pitkälle
samankaltainen tavoite: elinvoimainen, uusiutuva puhdas luonto. Kärjistäen
ja provosoiden voi todeta eron olevan siinä, että metsästäjät haluavat
hoitaa ja hyödyntää metsiä, peltoja ja niiden eläimiä, kun suojelijat
haluavat jättää nämä enenevästi koskemattomiksi. Metsästäjät kokevat
tavallani, että hyödyntämättä luontoa ei olisi tämän kirjoittajaa, ei
lukijaa, ei metsästäjää eikä luonnonsuojelijaa, ei maaseudulla eikä
kaupungissa.

Näkemyseromme kasvavat, mitä enemmän tulee kieltoja, käskyjä ja esteitä
metsästykselle ja muulle luonnon kestävälle käytölle. Etenkin silloin kun
tavalliset kansalaiset eivät esteitä hyväksy tai ymmärrä. Saalis on
tietenkin tärkeä luonnon anti metsästäjälle, mutta tiukasti lailla säädellyn
harrastuksemme tulokset koituvat kaikkien eduksi kotipiirissä, pelloilla,
metsissä ja maanteillä. Teemme siis myös yhteiskuntapalvelua, jonka merkitys
valkenisi jo vuodenkin tauon seurauksena.

Akuutti näkemyksemme ristiriita on suurpetokysymys, erityisesti susi.
Itärajallamme tilanne on karannut käsistä niin, että ihmiset pannaan "
suojaan" sähkökarsinaan susien terrorisoidessa vapaasti ulkopuolella, juuri
nyt lisääntymispuuhissa. Vahinkoja korvataan yhteiskunnaan verorahoilla,
vaikka oikea maksumies olisi se taho, joka estää vahinkojen torjumisen.
Aiheellista petopelkoa ei voi poistaa rahallakaan.

Ongelma kasvaa ja leviää hallitsemattomasti. Turun puolessa Mynämäessä
useasti havaittu susi lähestyi katuvalossa bussipysäkillä koulukyytiä
odottanutta poikaa. Pelko puhkesi pakojuoksuun kotiportaille suden ollessa
parinkymmenen metrin etäisyydellä. Vakka-Suomen poliisi antoi sudelle
tappotuomion. itsensä toteutettavaksi metsästäjien avustamana. Kunnioittava
hatunnosto rikoskomisario Pentti Koskelle esikuntineen itseni lisäksi 150
000 jäseneltämme. Teitte miehen työn myös susikannallemme, joka näin
menetellen ohjautuu luonnollisille asuinsijoilleen salomaille. Siellä ne
saavat olemassaolon oikeutuksen.

Samoilla Turun seuduilla asustaa viranomaistietojen mukaan viiden suden
lauma, metsästäjien havaintojen perusteella toinenkin ja lisäksi yksinäisiä
jolkottelijoita. Rohkenen ennustaa, että tämä kanta vielä tänä vuonna
lähentelee kahtakymmentä parin pentueen nähtyä päivänvalon. Nykykäytännöllä
maassa tulee olemaan hyvin pian susia yli 1 000 yksilöä.

Susi ei ole käytännössä enää uhanalainen Suomessa, keskeisessä Euroopassa
kylläkin. Koko maan kattava Suomen Metsästäjäliitto on vakavasti
huolissaan.susikannan kasvusta ja esteettömästä leviämisestä
luonnonvastaisesti ihmisen elinpiiriin. Liittohallituksemme velvoittamana
tuon julki esityksemme, että susi on poistettava Suomessa uhanalaisten
luettelosta ja että sen metsästyksestä on voitava päättää kansallisesti
niin, ettei maatamme pidetä Euroopan susiaittana kansalaisten tahdon
vastaisesti.

Pyydän muitakin luonnonsuojelujärjestöjä mukaan tähän susikantamme
hoitotyöhön. Keskittymien eliminoimiseksi ja vaaratilanteiden torjumiseksi
riistaviranomaisilta odotetaan yhdenmukaista suhtautumista asiaan koko
maassa. Susi on peto, eikä geeneilleen mitään voi. Ongelmat ovat meidän
ihmisten aiheuttamia. - Odottaen kummaltakin taholta julkista kannanottoa
merkitsen vakavasti RAKENNELLAAN!

Esko Eela

Puheenjohtaja

Suomen Metsästäjäliitto

Tero Sinkkonen

Täältä itärajalta saatte varmasti kannatusta tälle asialle.

TS

Tenkka Poo

On 6-Feb-2007, "Demon" <de...@demon.fi> wrote:

> [...]

> luettelosta ja että sen metsästyksestä on voitava päättää kansallisesti
> niin, ettei maatamme pidetä Euroopan susiaittana kansalaisten tahdon

En ollut silmiäni uskoa kun tämän ensi kertaa näin!

Voiko tässä suomettuneessa maassa vielä olla jokin taho joka vaatii että
suomalaisilla pitäisi olla jotakin vaikutusvaltaa suomalaisten asioihin?
Voiko joku vaatia että tässä maassa jotakin avoimesti kontrolloitaisiin,
eikä vain mentäisi kaikessa hiljaisuudessa joidenkin epämääräisten
viranomaistahojen kabinettiensa kätköissä salassa tekemien päätöksien
mukaan?

Suurpedot kuuluvat erämaahan ja vain sinne, tämä on mielestäni ehdottoman
terve periaate. Susi ei ole Suomessa uhanalainen, emmekä voi Suomesta käsin
suojella Keski-Euroopan uhanalaista susikantaa. Keski-Euroopan susien
suojelu voidaan tehdä vain siellä kaukana paikan päällä, ei täällä.
Suomalaisten on nykypäivänä voitava elää ilman villipetojen pelkoa. Jos tämä
asia ei EU-byrokraattien kalloon mahdu niin sen mahtumista voisi ehkä hiukan
kumivasaralla avittaa.

Posted Via Usenet.com Premium Usenet Newsgroup Services
** SPEED ** RETENTION ** COMPLETION ** ANONYMITY **
http://www.usenet.com

otto

Miksiköhän tätä ei löydy Suomen Metsästäjäliiton sivuilta???

kopke

"Tenkka Poo" <ei...@fi.invalid> kirjoitti
viestissä:11710201...@sp6iad.superfeed.net...

> [...]

> tämä
> asia ei EU-byrokraattien kalloon mahdu niin sen mahtumista voisi ehkä

Tuli vaan mieleen että kuluneen viimeisen vuosisadan aikana ovat koirat
tappaneet kymmenkunta ihmistä Suomessa ihan puremalla.
Lisäksi muutama tuhat vakavaa puremaa, kymmeniä tuhansia muuten vaan
purtuja. Etupäässä lapsia. No susi on käynyt 10 metrin päässä katsomassa,
totta...
Liisa

Axo

"kopke" <ko...@elisanet.fi> wrote in message

> [...]
> Lisäksi muutama tuhat vakavaa puremaa, kymmeniä tuhansia muuten vaan
> purtuja. Etupäässä lapsia. No susi on käynyt 10 metrin päässä katsomassa,

Niin, susihan vain "katsoo" lapsia... Koiria on satoja tuhansia jo Suomessa.
Ehkä meillä pitäisi ollakin saman verran susia, jotta vältyttäisiin koirien
tappamilta ihmisiltä?

Susihan vain "katsoo" ihmisiä. Mitä pahaa siinä on?

Asko

kopke

Hmm, mielenkiintoinen mutta sekava katsanto. Vähennämmekö susia niin koirat
purevat vähemmän? Vai mitä ihmettä tarkoitat sanoa?
Liisa

"Axo" <axonix.nawt@ei spammia.hotmail.ei ei ei.com> kirjoitti
viestissä:MYUAh.13209$Z45....@reader1.news.saunalahti.fi...

Axo

> Hmm, mielenkiintoinen mutta sekava katsanto. Vähennämmekö susia niin
> koirat purevat vähemmän? Vai mitä ihmettä tarkoitat sanoa?
> Liisa

Niin, sekavapa hyvinkin. Suhtautuminen susiin ja koiriin on kovin erilaista,
vaikka pohjimmiltaan kyse on samasta lajista. Aika sekava tilanne, siis.

Koira puree ihmistä tai tappaa lampaita naapurista => koira saa aika pian
piikin tai kuulan kalloon. Omistaja korvaa vahingot.

Susi tappaa koiria, lampaita, kissoja ja "katsoo" lapsia aivan ihmisen
reviirin keskellä => viherpiipertäjät rakentavat noin tuhannesosaan
tapahtumapaikoista verorahoilla aitauksen, jonka sisään sudet eivät pääse,
kunnat tai vanhemmat järjestävät koulukyytejä omasta pussistaan jne. Valtio
maksaa naurettavan pienen korvauksen tapetuista kotieläimistä, jos
vahinkojen omavastuuosuus (sic!) ylittyy.

Kun me metsästäjät ehdotamme sudelle tästä hyvästä kuulan kalloon laittoa,
niin johan piipertäjät alkavat valittaa suureen ääneen suden kohtelua ja
pelätä koko susikannan puolesta. Samalla suureen ääneen julistetaan villin
suden vaarattomuutta, vaikka pitkä yhteiselo kesyn suden kanssa onkin
osoittanut lajin edelleen olevan ihmiselle vaarallinen.

Nykytilanteessa susikannan takia on syytäkin pelätä, ihminen on sudellekin
susi, sanoi laki mitä tahansa. Ja kun laki ei salli puuttua ongelmasusiin,
niin johan alkaa löytyä kansalaistottelemattomuutta.

Siinä menee ns. lapsi pesuvesien mukana.

Eikö ole järkevämpää sallia suden metsästys? Karhuista ei ole suurta
ongelmaa, koska ne ovat kestäneet hyvin arkoina metsästyspaineen ansiosta.
Miksi tämä hyväksi havaittu tapa ei voi ulottua susiin? Miksi susikantaa ei
saa säädellä eikä pitää ihmisarkana? Pitääkö Suomen toimia koko keskisen
Euroopan petoreservaattina? Olemmeko todella niin tyhmiä ja avuttomia, että
tarvitsemme viherpiipertäjät kertomaan, kuinka meidän tulee täällä
susirajalla elää?

Ongelma on kotikutoinen, olemme päästäneet viherpiipertäjät luikertelemaan
päättäviin asemiin. Nämä käyttävät Brysselin korttia vielä
häikäilemättömämmin, kuin suomettuneet sukulaissielunsa aikanaan Moskovan
korttia. Monikohan piipertäjä on päässyt asemiinsa rehellisessä
kansanäänestyksessä?

Onko täysin mahdotonta tunnustaa, että villi susi on ihmiselle paljon
vaarallisempi kuin sen kesy versio?

Sellaisia sekavia mietiskelen. En sisä- enkä etelä-, vaan Susi-Suomessa. Se
onkin ainoa Suomen alue, joka vielä kasvaa maantieteellisesti :)

Asko

E.Pätietoinen

Painavaa asiaa! Omalta kohdaltani voin suorana seisten myöntää ampuvani
jokaisen suden joka niin lähelle sattuu että osuma on varma! Kyseiset
viherpiipertäjät voivat tulla oveni taakse kyselemään miksi näin teen, mutta
kannattaa tulla rivissä...ei tule kasoja! Piipertäjät eivät ole kolmea
vuotta kasvattaneet ja kouluttaneet itselleen hyvää metsäkaveria, ystävää ja
perheen jäsentä joka joutuu sitten riistaa ajaessa suden raatelemaksi...
Susien rauhoitus loppui omalta sekä metsästys toverieni kohdalta koirani
löydettäessä. Ja vaikka muuten metsästyslakia noudatan ja kunnioitankin, en
pidä niin suurta väliä satunko olemaan tiellä tai muulla vastaavalla
ampumakielto alueella ja vaikka patruuna sattuisikin olemaan täysvaippa
tulen varmasti ampumaan kyseistä petoa kohti tappamis tarkoituksessa!

Kiitos EU...

"Axo" <axonix.nawt@ei spammia.hotmail.ei ei ei.com> kirjoitti

viestissä:_0%Bh.16167$qQ....@reader1.news.saunalahti.fi...

Tarmo

Kiitos hyvästä viestistä. Se on täyttä asiaa joka rivillä!
t. Tarmo

"Axo" <axonix.nawt@ei spammia.hotmail.ei ei ei.com> kirjoitti

viestissä:_0%Bh.16167$qQ....@reader1.news.saunalahti.fi...

Tarmo

Olen ymmärtänyt, että aika moni luonnossaliikkuja on samaa mieltä kanssasi.
Toivoisin tosiaan, että laillinen metsästys olisi karhun tavoin sallittua.
Paras olisi antaa sudelle metsästysaika, esim. tammikuu. Sitä olisi helppo
säädellä riistanhoitopiireittäin: kuumille alueille voisi antaa vihreää valo
niin kauna, että laumat hajaantuvat Länsi- ja Etelä-Suomeen. Ja pihaan
tuleva susi olisi aina oltava laillista riistaa...eipä silti, kyllähän se
nytkin on, pitäähän ihmisen saada puolustaa omaa turvallisuuttaan.
Joku jossakin mainitsi, että lakimuutosta odottaessa äänenvaimennetulla
pienoiskiväärillä suolille ammuttu susi poistuu melko varmasti elävien
kirjoista jollakin aikaviiveellä, ja ampujan kiinnijäämisen riskikin on
pieni. Älköön tällaiseen kauhistuttavaan toimintaan kuitenkaan ketään
kannustettako!
t. Tarmo

"E.Pätietoinen" <norepl...@NOSPAMTOME.ru> kirjoitti
viestissä:OP0Ch.288$gX3...@read3.inet.fi...

Tenkka Poo

On 19-Feb-2007, "Tarmo" <tarmo....@kolumbus.fi> wrote:

> [...]
> kirjoista jollakin aikaviiveellä, ja ampujan kiinnijäämisen riskikin on
> pieni. Älköön tällaiseen kauhistuttavaan toimintaan kuitenkaan ketään

Eipä ne suden omat toimintatavatkaan kovin hienovaraisia taida olla. Eiköhän
tuo lie omilla kauhistuttavilla toimillaan oman kauhistuttavan kohtalonsa
hyväksynyt.

Hmmm, mielenkiintoinen ajatus. Pienoiskiväärin aliääniluodin teho voisi
riittää suden nopeaankin tappamiseen jos ampuisi sydämeen, mutta silloin
ampujan täytyisi itse hankkiutua raadosta eroon. Jos se sattuu olemaan
pantasusi niin voisi jäädä johtolankoja. Kun ammutaan suolille niin susi
toimittaa itse oman raatonsa muualle mätänemään ikäänkuin
itsepalveluperiaatteella.