Alumiinia valamaan

23 katselukertaa

Pellepeloton

Nyt alkais olla muotit ja muut vempeleet kunnossa ja pitäis ryhtyä
valuhommiin. Minkähänlaista sulatusuunia voisi käyttää, kun
upokkaassa olis tarkoitus sulattaa n. 1 kg alumiinia kerrallaan?
Jostain lueskelin, että valurautaakin voi sulattaa kotikonstein
tulitiilistä kyhätyssä "kopperossa", jossa poltetaan koksia ja
puhalletaan ilmaa alakautta. Mistähän nykyään saisi koksia pieniä
määriä?

matti

PenttiL

Kyllä alumiinin ( silumiinin ) kanssa vielä tulee toimeen, mutta
valuraudan valu vaatii hieman enemmän lämpöä. Itse olen ollut joskus
nuorena ollut paine-, ja kokillivalimoissa töissä. En itse juuri
käytännössä osallistunut itse valamiseen, korjailin painevalumuotteja
ym. valamiseen liittyvää tekniikkaa, sähkövehkeitä jne. Valettiin paitsi
silumiinina, myös erilaisia messinkityyppisiä materiaaleja. Ainakin
näissä valimoissa upokkaat, muotit jne lämmitettiin (neste)kaasulla.
Tulee vähemmän "haikua". Rautapojaisia materiaaleja kun valetaan alkavat
koksit ym olla jo järkevämpiä polttoaineita.

-Pentti

Pellepeloton

> [...]
> Tulee vähemmän "haikua". Rautapojaisia materiaaleja kun valetaan alkavat
> koksit ym olla jo järkevämpiä polttoaineita.

Minkälainen järjestely teillä oli tuon nestekaasun kanssa? Siitä
vaan liekkiä suoraan upokkaan kylkeen, vai pitääkö rakentaa
jonkinlainen "tötterö" jonka sisällä lämmitetään, esim liekki
alakautta vai kuinka?

matti

JP Sipponen

MCT

Oiskos tästä apua...

http://members.optushome.com.au/terrybrown/

MCT

"Pellepeloton" <matti....@fwfin.fwc.com> kirjoitti
viestissä:1159855911.1...@m7g2000cwm.googlegroups.com...

ttontsa

Omat vermeetkin on ollu haaveena, muttei vielä päässyt
toteutusasteelle. Paikallisella pronssinvalukurssilla mestari sulatti
pronssit ~20kg vanhalla rivitalokoon öljypolttimella. Pikku eriin ja
alumiinille normi omakotitalon öljypoltin lienee edullisin ratkaisu.
Tuo tiilikopperon tarkoitushan vain parantaa energiataloutta ja jakaa
lämmöntuontia upokkaaseen. Mikäli korventaa yhdeltä kantilta,
lienee vaarana metalliseoksen kiehahtaminen .. kuplia yms yms. Paljon
on netti virityksiä jotka tehty putkenpätkistä, pöntöistä tms.
jossa liekin tulo on ohjattu tangentiaalisesti putken sisälle
alareunasta. Näin liekki lähtee kiertämään seinämää
lämmittäen upokasta ympäriinsä. Kannet, villat, tulimassat
ympärillä lienee taas vaan energiataloutta. Ite pohdiskelin vanhaa
valurauta sylinteriputkea, (10l kurkkupurkki) tai halk. 200mm
teräsputken pätkää, siihen tangentiaalisesti alareunaan
nestekaasupoltin, 10cm (mineraali)tulivillaa ympärille ja kanaverkko
tai kattopeltiä ympärille. Teräs levy jossa reikä kanneksi.

Mitä materiaalia upokas? Rosteriputkea pätkä ja tulpataan toisesta
päästä?? Keraamiupokkaiden kanssa äkilliset lämmönvaihtelut
voinee aina tehä ylläreitä. Myöskään sulaa ei kannattane niihin
jättää jähmimään uutta sulatusta odottaen, uudelleen sulatuksessa
paukkuu.. teräsupukkaiden riesana jalometallivalussa seostuminen ??
Suurilla lämmöillä hapettuminen ja hilseily. Mutta alumiinivalussa
uskosin että kestää aikansa. Prosessi ja lömpövoimateollisuuden
jätkäthän varastaa tietty töistä tulenkestäviä ja kattilaputkia
parempaan käyttöön =)

Jarno

Iltaa, mielenkiinnolla odottelen "onnistumisen" tuloksia.
Ja itse tehdyistä upokkaista voin lausua senverran että, edes
haponkestävästä putkesta tehty upokas EI kestä sulaa alumiinia kovin
montaa sulatuskertaa, olen itse tuon todennut. sula Alumiini on erittäin
syövyttävää / hapettavaa

Osta ihmeessä keraaminen upokas noihin sulatus hommiin, huomaat että
sijoitettu raha säästää hermojasi pitemmänpäälle. Eivät nuo omaisuuksia
maksa, esim A6. upokas maksaa 40€ noin suurinpiirtein.
Tuo numero 6 tarkoittaa kapasiteettia, sulaa messinkiä 9Kg
Alumiinilla vastaava määrä on 2-3 Kg

Itse olen tehnyt sulatusuunin tulikivestä muuraamalla ja tulenkestävällä
valumassalla tiivistäen tuollaiseen 500mm halk. ilmastointiputkeen.
Kyljestä sisään modifioitu öljypoltin posottaa lämmöt taivaisiin, kun ei
tahdo tuo 2000c kestävä tulikivi sulamatta kestää.
Melkeimpä ehdoton vaatimus on, jos ajatellaan polttoainetaloudellisesti
tuota uunin rakennetta että, sisältä lieriö ja päälle tulee kansi jossa
on 50-100mm reikä joka voidaan sulkea osittain lämmönhukan estämiseksi.
Ja polttimen liekki EI saa osua suoraan upokkaan kylkeen vaan lämmin
ilma "kiertää" upokasta nousten samalla ylöspäin ( upokkaan kestoa
ajatellen ), Yllättävää on että tuollaisesta "kylmästä" polttimen
liekistä saadaan mahdoton sulatusteho irti kun se johdetaan tuollaiseen
rakenteeseen.

Ja kuukkelillä löytyy varmasti lisätietoa, vaikkakin Lontoon murteella.
Backyard Metalcasting on hyvä hakusana, näillä opeilla itsekin aikanaan
aloittanut "harrastelun" ja on ollut hemmetisti hyötyä monessa
projektissa kun voi itse tehdä valut, jos on tarve joillekin erikoisille
kokkaroille, ja miksi ei myös entisöijät hyötyvät varmasti taidosta.

Ja muottihiekasta, kannattaa hommata o.b.b öljyhiekkaa, tulee siisti
valujälki, vahentää viimeistelyn tarvetta. ( Valitek Oy ) muistaakseni.
Myy yksityiselle ja toimittaa kiitolinjalla kotiovelle, hinta ei päätä
huimaa, ja hyvä palvelu ( ei maksettu mainos )

Lisää tietoa tarvittaessa.

- Jarppi -

ttontsa

Hep

Laittakaas linkkejä/yhteystietoja jatkoksi suomalais putikkeihin.
Mistä löytyy Esim upokkaat.

Tossa arkistoista muutama linkki:

http://members.optushome.com.au/terrybrown/ TI-uunimalleja

http://www.sar-machine.fi/Upokkaat.pdf kotimimainen putiikki, upokkaat
ainakin jalometalleille

http://www.varnia.fi/cgi-bin/varnia.cgi materiaalit vesilasista
kipsiin..

http://www.emainc.com/radnor/found.htm " kotivaluja"

http://www.kevra.fi/tuotteet/ muottisilikonit

http://www.indutrade.fi/mvxebus20/default.asp?div=002 muottisilikonit

Jarno

ttontsa wrote:
> Hep
>
> Laittakaas linkkejä/yhteystietoja jatkoksi suomalais putikkeihin.
> [...]
Löytyy myös muille metalleille, itse täältä ostanut

PenttiL

Kun minä tarkemmin muistelin ja luin noita muita, varsin hyviä
vastauksia, muistin, että kosania käytettiin kokillivalumuottien
alkulämmitykseen, upokkaiden ja muottien puhdistukseen, kaavauksen
yhteydessä ja joidenkin pienempien erien lämmitykseen ym, mutta
varsinaisessa tuotantokäytössä upokkaat lämmitettiin polttoöljyllä.
Vähän samanlaiset vehkeet kuin omakotitalon kattiloissa. Tosin
kosaniakin oli ulkovarastossa pitkät patterit niitä 33 kilon pulloja,
sitäkin meni kovasti. Upokkaita ei saanut lämmittää ihan miten vaan,
koska olivat tietyissä olsouhteissa herkkiä hajoamaan, kalliita olivat.
Sähköteollisuuden tarpeisiin noita valettiin.
Yli 30 vuotta noista päivistä, joten ei ihme, ettei heti kaikkea muista...

-Pentti

Pellepeloton

Hieno homma, tuli paljon vastauksia ja tietoa, sekä hyviä linkkejä.
Kiitos niistä. Nyt vaan niitä tutkimaan, niin eiköhän kohta ala
alumiinit sulaa.

t. matti

jko

"Pellepeloton" <matti....@fwfin.fwc.com> wrote in message

matti

Hei
Tässä on yksi malli
http://www.buildyouridea.com/foundry/building_r2/building_r2.html

Home ja muut sivut kannattaa tsekata myös, paljon muutakin kivaa.
Ihmettelen vaan kuinka jotkut ehtii ja jaksaa.

-jarmo-

ttontsa

> Ihmettelen vaan kuinka jotkut ehtii ja jaksaa.

Vaihtoehto TV:n tuijottamiselle =)

Noissa pöntöissä vaan kummastuttaa miksi tehdään niin paksu
seinämä massasta? Onko se massanvalmistajan minimivahvuus että
rakenne kestää ylipäänsä kasassa? Luulisi että mitä enemmän
seinämää sitä enemmän täytyy pönttöä korventaa että
lämpenee.

Pöntön virittelijöille varoituksen sanana heittäsin että
tulenkestävän massan ohjeiden kuivumisaikoja ja varovaisia
esilämmityksiä kannattaa noudattaa melko säntillisesti.

Valmisuunin tulimassassasta valettu pohjalaatta jäi käyttämättä ja
heitimme sen maahan mullan päälle. Päälle savustuspönttö ja eka
kerralla kuivalla koivuklapilla kunnon tulet alle... laatta oli imenyt
kosteutta maasta eikä sille ollut tehty minkäänlaista
esilämmistystä (massassa kidevettä eikä rakenne ole vielä
keraamisesti sitoutunutta). n.20min. kuluttua lämmityksen aloituksesta
kuului hel...linen paukaus. Pönttö pomppas 30cm. kaikki palava
materiaali levisi 5m säteelle pöntöstä ja massalaatasta puuttui
30x30cm alueelta 5cm paksusti tavaraa (löytyi n 15m säteellä
palasina pihalta) . Laatan sisällä kehittynyt höyryn paine siis
"räjäytti" laatan. Onneksi henkilövahingoilta kuitenkin
säästyttiin.

Pätkä Schiedel tms. valmista keraami hormi putkea, kerros tulivillaa
päälle ja ulkokuori pellistä??

Ari Järmälä

Thu, 05 Oct 2006 23:14:34 -0700, ttontsa kirjoitti:

> Pätkä Schiedel tms. valmista keraami hormi putkea, kerros tulivillaa
> päälle ja ulkokuori pellistä??

Jollei tarvitse mennä kovin paljon yli 1000 asteen, niin tekisin kyllä
sen uunin sisäverhouksen kivivillasta - esim. vuorivillaputkesta. Sen
massa on pieni, joten myös sen lämpäkapasiteetti on pieni joten se ei
vaadi suurta energiaa lämmetäkseen.

Eh?

T. Ari Järmälä

Jarppi

Korjaus .

OBB "E" öljyhiekkaa myy Oy LUX Ab

ttontsa

Oiskos Jyväskylän sudulla (myös valkeala + kouvola) innokkaita
virittelijöitä? Voineis tehdä uunin kimpassa + tilailla tarpeita??

Jarno

Rakentamisen arvoinen versio,,

http://www.h-techno.com/seihin/asm.html

- Jarppi

Pellepeloton

Tuota sulatusuunia ajatuksissani kehitellessä tuli mieleen, että
miksi ei saman tien tekisi uunia sähkökäyttöiseksi. Voisi olla
yksinkertaisempaa sisätiloissa sulattaa metallia, kun ei tarvitsisi
pelata kaasun ja liekin kanssa.
Uunihan voisi rakenteeltaan olla lähes samanlainen pyöreä pönttö
kuin kaasullakin. Tulenkestävän massan sisälle valettaisiin lähelle
sisäpintaa vaan sopiva määrä sopivanlaista vastuslankaa. Karkeasti
voitaisiin päätellä, että n. 2 kW riittäisi tehoksi, jolloin
vastuslangan resistanssi olisi 230 V syöttöjännitteellä n. 30
ohmia. Systeemiin sitten esim. K-tyypin termoelementti jolla
lämpötila mitattaisiin ja säädettäisiin jollain simppelillä
tyristorisäätimellä, niin tulispa mukava paketti. Onkohan
kenelläkään kokemuksia moisesta? Entäpä halukkuutta lähteä
kimppaan paria tällaista uunia rakentamaan?

t. matti

Aki Mannonen

Pellepeloton kirjoitti:

Noi sulatusuunit on yleensä induktiolämmitteisiä.

Pellepeloton

Näin on, mutta tuollaisessa kotivalimossa, jossa on tarkoitus sulattaa
kerrallaan vain n. 1-2 kg alumiinia, saattaisi tällainen "köyhän
miehen" vastuskuumenteinenkin aparaatti toimia.

t. matti

Jarno

On tuommoisia rakennettu, vastusuuni periaatteella, laitan linkin kun
löydän.

- Jarppi

Jarno

On tuommoisia rakennettu, vastusuuni periaatteella, laitan linkin kun
löydän.

- Jarppi

ps. linkki

http://www.dansworkshop.com/Homebuilt%20Electric%20Melting%20Furnace.shtml

Jarppi

Täältä löydät suoraan vastusuuniin tarpeet, ja miks ei valmiita uuneja.
( itse rakentaminen tosin kannattaa jo kokemuksen hankkimistarkoituksessa )

http://www.varnia.fi/cgi-bin/varnia.cgi

- Jarppi

Jarppi

Pronssivalua .. . ;-)