Pyöräilyssä tuotetut tehot

Tomas Linden

Timo Salmi <t...@majakka.uwasa.fi> wrote:
: Minulta kysyttiin seuraavaa, mutta minulta tämä meni aika tavallla
: oman tietämykseni ulkopuolelle. Kuinka paljon tehoa (watteja?)
: tuottaa tavallinen pyöräilijä? Entä parhaat huippuammattilaiset?

Kirjallisuudessa usein eiintyvä arvio on että "tavallinen pyöräilijä"
jaksaa tuottaa 75 W useiden tuntien ajan. N.s. "hyväkuntoinen
pyöräilijä" voi helposti tuottaa 110 W useiden tuntien ajan. Huipputason
ammattilaset voivat tuottaa 400 W tunnin aikana [1].

Tunnettu nojapyörien rakentaja ja kilpailija Bram Moens pystyy antamaan 310 W
tunnin aikana. Tony Rominger:lle olen nähnyt arvion 450 W tunnin aikana.

Hetkellisesti (muutaman sekunnin ajan) on mahdollista tuottaa jopa 1000
W [2].

[1] W. Hennekam, The Speed of a cyclist, Phys. Educ. 25 (1990) 141-146.

[2] A.V. Abbot & D.G. Wilson (ed), Human-Powered Vehicles, s. 32., Human
Kinetics 1995

Tomas Lindén
------------
Tomas-Linden-...@No.Spams.To.FI

Prusi Timo

Tomas Linden <Add...@MySig.com> wrote:
[...]

Omakohtaista kokemusta... Olin viime syksynä uteliaisuuttani kuntotestissä
joka suoritettiin ergometrillä. Siinä huipputehokseni ( siis se teho missä
minä sitten lopetin siinä 20 min kohdalla ) saatiin 355 W. Sellaista 200 W
tehoa pystyn tuottamaan useita tunteja. Enkä pidä itseäni minään läheskään
huippukuntoisena pyöräilijänä, hyväkuntoisena ehkä.

: Tunnettu nojapyörien rakentaja ja kilpailija Bram Moens pystyy antamaan

: 310 W tunnin aikana. Tony Rominger:lle olen nähnyt arvion 450 W tunnin
: aikana.

Kyllä on meikäläisellä vielä "vähän" matkaa noihin Romingerin
lukemiin... :-)

: Tomas Lindén

--
??Timo Prusi | tpr...@cc.tut.fi | http://www.students.tut.fi/~tprusi??
- Jaa mää vai?!

Jarmo Parkkinen

Prusi Timo wrote:

> [...]
> tehoa pystyn tuottamaan useita tunteja. Enkä pidä itseäni minään läheskään
> huippukuntoisena pyöräilijänä, hyväkuntoisena ehkä.

Yleensä ihmisen "tyhjäkäyntitehon" läämöntuotto on noin 80-100W, eli
veri virtaa ja masu toimii. Luentosalien ilmastointien mitoituksessa
muiden muossa oletetaa juuri tuo 100W.

Pyöräilijän 75-100W lasketaan tuon perustuotannon päälle. Eli kampien
kautta tulee noin 75W, ja lämmöntuotto lisääntyy noin 25W. Vaihtelee
harjoituksen, kunnon, perimän, terveyden ja muiden mukaan.

Eli tuo 200W on siis terveen miehen tuotannoksi juuri passeli. 100W
polkimiin, 100W muualle. Vai tulkitsenko väärin? Ymmärtääkseni 200W
poljinteho on varsin hyväkuntoisen ihmisen tulos?

JP
--
http://www.hut.fi/~jparkkin/