Sanyo ENELOOP akut

Matti Kaki

NiMH-akkujen huonoin ominaisuus lienee niiden suuri itsepurkautuminen.
Akkujen varaustila pienenee jo muutamassa viikossa huomattavasti ja
riippuen akusta, se voi jopa hyydyttää esim. akkukkäyttöisen porakoneen
jos akku on ollut muutaman viikon pois laturista. Siksi NiMH-akku on
syytä ladata juuri ennen käyttöä.

Sanyo ENELOOP on uusi akkutyyppi jossa itsepurkautuminen on saatu
hyvin pieneksi. Tällä hetkellä on olemassa kahta erilaista Eneloopia.
Toinen on yleisin sormiparistotyyppi AA jonka kapsiteetti on 2000 mAh
ja toinen on AAA. Eneloop toimitetaan valmiiksi ladattuna.

Raapustin lyhyen selostuksen kyseisestä akusta. Kommentit ovat
tervetulleita. Etenkin koskien sivulla mainitsemaani ylihilaa.

http://www.mattikaki.fi/laitetestit/eneloop.htm

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.mattikaki.fi
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> NiMH-akkujen huonoin ominaisuus lienee niiden suuri
> itsepurkautuminen.

Asiasta lisää englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery

> Sanyo ENELOOP on uusi akkutyyppi

Eipä oikeastaan. Vastaavia valmistajia on useita, ja akkuja
markkinoidaan useilla eri brandeilla kuten GP:n ReCyko.

Linkittämäsi Sanyon tiedotekin on jo neljän vuoden takaa.
Ei erityisen tuore tai uusi.

> http://www.mattikaki.fi/laitetestit/eneloop.htm

Mutta hienot "revinnäiset" on taas "laitetestiin" saatu.

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

In sfnet.harrastus.elektroniikka Matti Kaki <oh2...@poistasci.fi.invalid> wrote:
> ja toinen on AAA. Eneloop toimitetaan valmiiksi ladattuna.

Osa toimitetaan valmiiksi ladattuina kalliimpaan hintaan, mutta omani olen
ostanut lataamattomina.

Tuon vähäisen itsepurkauksen ohella toinen, ja ehkä merkittävämpi
Enelooppien etu on parempi kylmänkestävyys. Tavalliset NiMhit kyykkäävät
pakkasessa, mutta Eneloopit tuntuvat toimivan.

-Tapio-

Jukka Marin

On 2009-03-19, Matti Kaki <oh2...@POISTAsci.fi.invalid> wrote:
> ja toinen on AAA. Eneloop toimitetaan valmiiksi ladattuna.
>
> Raapustin lyhyen selostuksen kyseisestä akusta. Kommentit ovat
> tervetulleita. Etenkin koskien sivulla mainitsemaani ylihilaa.

Miten nuo eroavat GP:n ReCyko-akuista?

-jm

McjukeH

Yksi ero Sanyon ja gb:n välillä on latausajassa joka Sanyolla on
huomattavasti pidempi.

-McJukeH

JiiHoo

Pasi Pikkupeura <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti...

> Linkittämäsi Sanyon tiedotekin on jo neljän vuoden takaa.
> Ei erityisen tuore tai uusi.

Kaikki 70-luvun jälkeen kehitetty on käkimaailmassa uusinta uutta.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

Opas Koira

JiiHoo wrote:
> Pasi Pikkupeura <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti...

> Kaikki 70-luvun jälkeen kehitetty on käkimaailmassa uusinta uutta.

1870 ??

Turo Juurakko

No sittenhän niitä kannattaa hankkia uuteen kameraani. Pystyykö näitä
lataamaan vanhoilla latureilla, vai pitääkö jälleen hankkia uusi?

--
mukavan tiukkaa

Jukka Marin

On 2009-03-19, Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:
> No sittenhän niitä kannattaa hankkia uuteen kameraani. Pystyykö näitä
> lataamaan vanhoilla latureilla, vai pitääkö jälleen hankkia uusi?

Ainakin ReCykot ovat latautuneet entisillä latureilla.

-jm

Matti Kaki

In article <49c22f8e$0$14907$9b53...@news.fv.fi>,
pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Asiasta lisää englanniksi:
>http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery

>Eipä oikeastaan. Vastaavia valmistajia on useita, ja akkuja
>markkinoidaan useilla eri brandeilla kuten GP:n ReCyko.

En menisi ostamaan yhtään mitään GP:n tuotteita
jos vaan on mahdollisuus hankkia Sanyon vastaavaa.

>Linkittämäsi Sanyon tiedotekin on jo neljän vuoden takaa.
>Ei erityisen tuore tai uusi.

Niinhän minä sivulla kerronkin. Ja sana "uusi" on sitaateissa.

>Mutta hienot "revinnäiset" on taas "laitetestiin" saatu.

Eivät ole revinnäisiä vaan kuvia Sanyön lehditötiedotteesta.
Revinnäisessä esiintyy muutakin kuin pelkkä kuva.

Matti Kaki

In article <gptbc8$oqb$1...@oravannahka.helsinki.fi>,
tapio.l...@helsinki.fi.invalid says...

Mistä lataamattomia saa ostaa? Onko hinta huomattavstikin edukkaampi?

JiiHoo

Matti Kaki <oh2...@POISTAsci.fi.invalid> kirjoitti...

> En menisi ostamaan yhtään mitään GP:n tuotteita
> jos vaan on mahdollisuus hankkia Sanyon vastaavaa.

Onkohan jotain testiä jossain, joka vahvistaisi tämän näkemyksen? Sanyo
on varmasti hyvä, mutta kun jostain Biltemastakin saa ihan hyviä akkuja,
niin miksei sitten GP:ltä, joka sentään on olevinaan hieman parempi
merkki.

Onkohan tässäkin taustalla se hirveä vääryys, kun GP myi Käelle D-akun,
mutta sisällä olikin paljon pienemmän kokoinen akku, joka oli vain
ulkomitoiltaan laitettu sopimaan D-pattereita syöviin laitteisiin.

Että ne kehtaa.

Matti Kaki

In article <72fnriF...@mid.individual.net>, tj...@valid.invalid says...

- - -

Eneloopin ohjekirja kertoo seuraavaa:

Is it Possible to Charge eneloop with Other Manufacturers’ Chargers?

No, we do not recommend it. Neither the construction
nor the characteristics of both battery and charger are
the same. Accordingly, we do not recommend that other
manufacturers’ batteries be charged with Sanyo chargers.

- - -

Joten Sanyo on sitä mieltä ettei pidä ladata muiden latureilla.
Jotkut ovat ladanneet GP:n laturilla ja akut ovat latautuneet
mutta lataaminen on vienyt kauan aikaa. Itselläni on GP:n laturi
joka on sellainen "vähän parempi" mutta se on huono eikä lataa
akkuja täyteen joten en uskalla GP:tä suositella.

McjukeH

JiiHoo wrote:
> [...]
> on varmasti hyvä, mutta kun jostain Biltemastakin saa ihan hyviä akkuja,
> niin miksei sitten GP:ltä, joka sentään on olevinaan hieman parempi

Noista GB vastaavista akuista on juttua lennokkiharrastajien keskuudessa
eikä ainakaan heillä on huonoja kokemuksia noista GB:n recyko akuista.
Latautuvatkin nopeammin kuin Sanyo eneloop.

-McJukeH

Turo Juurakko

Jaa, no jääköön sitten kaupan hyllyyn mokomat. Eiköhän uuteen kameraani myös
vanhan mallisetkin akut ole ihan riittävän hyviä.

--
mukavan tiukkaa

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> En menisi ostamaan yhtään mitään GP:n tuotteita jos vaan
> on mahdollisuus hankkia Sanyon vastaavaa.

Miksi et? Joku syy olisi kiva ja ehkä mieluusti jokin tälle
vuosituhannelle sijoittuva esimerkkikin.

> Niinhän minä sivulla kerronkin. Ja sana "uusi" on sitaateissa.

Nyysseissä sitten kerroitkin jotain ihan muuta.

Joka tapauksessa myös sivuillasi on asiavirhe. Sanyo Eneloop
ei ole uusi akkutyyppi, vaan yksi tuotemerkki, jolla
uudehkoa akkutyyppiä kuluttajille markkinoidaan. Sanyo ei
myöskään ole ainoa valmistaja tälle akkutyypille, vaikka
sellaisen kuvan sivuiltasi helposti saa.

Jos haluaisit olla uskottava, niin vähintäänkin mainitsisit
myös muista valmistajista sekä muista tuotemerkeistä, etkä
myöskään sekottaisi akkutyyppiä ja tuomerkkiä keskenään.

Ja kun jurputtamaan pääsin, niin mikä ihmeen tapa sinulla on
käyttää nettisivuilla alleviivausta tekstin korostukseen?
Enemmän kuin vähän häiritsevää.

Käyttäisit kursiivia ja lihavointia kuten normaalit ihmiset ja
jättäisit alleviivaukset linkeille.

> Eivät ole revinnäisiä vaan kuvia Sanyön lehditötiedotteesta.

Samasta tiedotteesta oli kaikki faktan tynkäkin. Selkeästi näki,
ettet ollut edes alustavasti tutustunut itse aiheeseen saatika
koko akkutekniikkaan.

Mutta olipa DealExtremestä löytynyt taas jokin uusi ja kivalta
vaikuttava gizmo.

Olisi myös kiva nähdä tarkempaa juttua, millaiseen käyttöön
nuo oikeasti olisivat tavallisia NiMH-akkuja parempia. Varmaan
kaukosäätimet, joissa ei normaaleja ladattavia kannata käyttää,
mutta onko kalliimmasta akusta laajempaa hyötyä aktiivisesti
käytettävien ja virtaa kuluttavien laitteiden kanssa?

Vaikka uskon tuollaisten olevan hyviä esim. langattomalle
hiirelle, niin hiukan niissä on sitä gizmon makua. Vaikuttaa
kivalta ja hienolta, mutta käytännön hyöty on loppujen lopuksi
aika rajallinen.

Kuulostaahan se hienolta, jos akku menettää vuodessa ainoastaan
15% varauksestaan, mutta eihän vain ole unohtunut, että siihen
ylletään vain, jos akku on täysin käyttmättömänä? Akkujen
kapasiteettihan ei noissa ole kovinkaan ihmeellinen.

Matti Kaki

In article <sIHwl.1458$_f7...@uutiset.elisa.fi>, jii...@kof.fi says...

> [...]
>on varmasti hyvä, mutta kun jostain Biltemastakin saa ihan hyviä akkuja,
>niin miksei sitten GP:ltä, joka sentään on olevinaan hieman parempi

Minulla on valitettavasti oikeastaan vain huonoja kokemuksia
GP:stä usean vuosikymmen ajalta. Niihin tässä viittaan. Testit
eivät kerro sitä, millaisia ne sitten pitemmän päälle ovat.
GP on halpamerkki joka on tehnyt kasvojenkohotuksen ja voivat
nykyään olla paljonkin parempia. Onhan LG esimerkiksi meillä
ammattipiireissä ollut hyvin epäilyttävä merkki mutta itse
ostin LG:n DVD-soittimen koska siihen sai 5 vuoden Best Buy
-takuun ja se on toiminut hyvin jo kymmenen vuotta.

Matti Kaki

In article <49c3622b$0$14951$9b53...@news.fv.fi>,
pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Miksi et? Joku syy olisi kiva ja ehkä mieluusti jokin tälle
>vuosituhannelle sijoittuva esimerkkikin.

Jatkuvastihan noita on. Viimeisin kokemukseni GP:n hienosta
laturista viime vuodelta. Ei vaan osaa.

> [...]
>myöskään ole ainoa valmistaja tälle akkutyypille, vaikka
>sellaisen kuvan sivuiltasi helposti saa.

Tätä en tiennyt. Kiitos tiedosta.

>Jos haluaisit olla uskottava, niin vähintäänkin mainitsisit
>myös muista valmistajista sekä muista tuotemerkeistä, etkä
>myöskään sekottaisi akkutyyppiä ja tuomerkkiä keskenään.

Mitenkäs nuo muut akkumerkit selviäsivät? GP nyt ainakin.

>Ja kun jurputtamaan pääsin, niin mikä ihmeen tapa sinulla on
>käyttää nettisivuilla alleviivausta tekstin korostukseen?
>Enemmän kuin vähän häiritsevää.

Onko? Lihavointi kun tuntuu liian isolta.

>Käyttäisit kursiivia ja lihavointia kuten normaalit ihmiset ja
>jättäisit alleviivaukset linkeille.

Kursiivi on vaikealukuista. Pyrin siihen, että myös heikomman
näkökyvyn omaavat saisvat selvää tekstistä.

>Samasta tiedotteesta oli kaikki faktan tynkäkin. Selkeästi näki,
>ettet ollut edes alustavasti tutustunut itse aiheeseen saatika
>koko akkutekniikkaan.

En kyseiseen tekniikkaan vaan kerroin ainoastaan Sanyon Eneloopista
josta täällä on aiemminkin joku maininnut. Ei kai minu n tarvitse
kaikkia muita vastaavia mainita jos kerron jostain tietystä.

>Mutta olipa DealExtremestä löytynyt taas jokin uusi ja kivalta
>vaikuttava gizmo.

Mikä?

> [...]
>mutta onko kalliimmasta akusta laajempaa hyötyä aktiivisesti
>käytettävien ja virtaa kuluttavien laitteiden kanssa?

Jos Sanyon sanoihin on luottanista, mihin kyllä luotan paljon
enemmän kuin johonkin GP:n kalliseen halpikseen, niin on.

>Vaikka uskon tuollaisten olevan hyviä esim. langattomalle
>hiirelle, niin hiukan niissä on sitä gizmon makua. Vaikuttaa
>kivalta ja hienolta, mutta käytännön hyöty on loppujen lopuksi
>aika rajallinen.

Onko sinulla omia kokemuksia?

> [...]
>ylletään vain, jos akku on täysin käyttmättömänä? Akkujen
>kapasiteettihan ei noissa ole kovinkaan ihmeellinen.

No kuitenkin 2000 mAh joka riittää kaukosäätimelle hyvin.
Lisäksi pienen sisäisen vastuksen ansiosta niistä saa
isoja virtoja ulos vähän kuin NiCd-akuistakin. Taidat
nyt kärsiä muutosvastarinnasta vaikka olet nuori mies. :-)

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Jatkuvastihan noita on. Viimeisin kokemukseni GP:n hienosta
> laturista viime vuodelta. Ei vaan osaa.

Ostit jonkun bundlepaketin, jossa tuli halpislaturi? Sellaista se on.

> Mitenkäs nuo muut akkumerkit selviäsivät? GP nyt ainakin.

Kaupassakin on sallittua käydä. Duracelliin, GP:hen ja Vartaan olen itse
kaupassa törmännyt. Sanyoon Verkkokaupan sivuilla sekä joissain
valokuvausliikkeissä.

Lisää löydät vaikka jo aiemmin antamastani Wikipedian linkistä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery

> Onko? Lihavointi kun tuntuu liian isolta.

> Kursiivi on vaikealukuista. Pyrin siihen, että myös heikomman
> näkökyvyn omaavat saisvat selvää tekstistä.

Joten ajattelit kiusata kaikkia lukijoita ja alleviivata tekstit, jotka
eivät ole linkkejä sen lisäksi että alleviivaat myös tekstit, jotka ovat
linkkejä?

Alleviivaus ei ole nettisivuilla hyvä korostustapa. Alleviivauksella on
hypertekstissä perinteisesti aivan muu merkitys kuin tekstin korostus.

Normaalissa tekstissäkään alleviivaukset harvemmin palvelevat lukijaa.
Mietipä sitä, kuinka ärsyttävää on saada kirjastosta jonkun puupään
valmiiksi alleviivaama kirja.

Jos lihavointi tuntuu liian isolta ja saa tekstin sekavaksi, niin ehkäpä
teksikorostuksia on liikaa, ja ne ovat menettäneet merkityksensä.

> Onko sinulla omia kokemuksia?

Onko minulla kokemusta akuista? On, päivittäin. Tiedän aika tarkkaan,
millaiseen tarpeeseen aa- tai aaa-akkuja tulee käytettyä.

> No kuitenkin 2000 mAh joka riittää kaukosäätimelle hyvin.

Tavallisessa kaukosäätimessä minulla kestää Lidlin mitkälie tavalliset
paristot varmaankin vuoden. Niiden takia ei kannata alkaa ostamaan
moninkertaiseen hintaan akkuja, joita ei edes suositella ladattavaksi
jollain muulla kuin valmistajan omalla laturilla.

Langaton hiiri syö paristoja tai akkuja enemmän kuin kaukosäädin,
joten siihen tuollaiset akut voisivatkin olla ihan hyvät.

Kamerat ja valaisimet taas syövät akkuja niin paljon, ettei akkujen
itsepurkautumisella ole mitään käytännön merkitystä.

Ehkä johonkin talvikäyttöön noista voisi ollakin, mutta valaisimienkin
kohdalla ledit ja akut tuottavat itsessään lämpöä sen verran, etteivät
akut ainakaan viime talvena ennättäneet pakkasessa hyytyä.

Digikamera talvella ulkokäytössä ja langaton hiiri. Siinä ovat
ne käyttötarpeet, jotka itse noille keksin.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

In sfnet.keskustelu.kuluttaja Matti Kaki <oh2...@poistasci.fi.invalid> wrote:

> Minulla on valitettavasti oikeastaan vain huonoja kokemuksia

> GP:stä usean vuosikymmen ajalta.

Montako kertaa vuuosikymmenien aikana ostit yhä uudelleen itse huonoksi
todettua tuotetta ennenkuin sait neronleimauksen että ehkä ei kannatta?

--
Kaj

Matti Kaki

In article <49c38214$0$30015$9b53...@news.fv.fi>,
pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Ostit jonkun bundlepaketin, jossa tuli halpislaturi? Sellaista se on.

En vaan ihan laturin erikseen. En muista mistä. Voin tehdä siitä
hajoitussivun. En sitä ole lainkaan koekäytön jälkeen käyttänyt.

>Kaupassakin on sallittua käydä. Duracelliin, GP:hen ja Vartaan olen itse
>kaupassa törmännyt. Sanyoon Verkkokaupan sivuilla sekä joissain
>valokuvausliikkeissä.

Duracell. Siis Duracellin "eneloopakku"? :-)

>Joten ajattelit kiusata kaikkia lukijoita ja alleviivata tekstit, jotka
>eivät ole linkkejä sen lisäksi että alleviivaat myös tekstit, jotka ovat
>linkkejä?

Joo. Onhan se noinkin. Minä en niitä linkkejä alleviivaa vaan
sinun selaimesi sen tekee. Voin toki poistaa alleviivauksen
koodatessa mutten ole sitä tehnyt. Olet kyllä oikeassa siinä,
että ne voi sekoittaa linkkeihin.

>Normaalissa tekstissäkään alleviivaukset harvemmin palvelevat lukijaa.
>Mietipä sitä, kuinka ärsyttävää on saada kirjastosta jonkun puupään
>valmiiksi alleviivaama kirja.

Juu. Mutta jos sen alleviivauksen onkin tehnyt kirjailija?

Matti Kaki

In article <gq03ao$jpv$2...@oravannahka.helsinki.fi>,
kaj.st...@helsinki.fi.invalid says...

Olen joutunut ostamaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut.
Mikäli voin valita, otan parhaan mihin minulla on varaa.
Varta on osoittaunut aika hyväksi hintalaatusuhteeltaan.
Minulla on tällä hetkellä varmaan 40 Vartan akkua käytössä.
Paristoista parhaat ovat olleet Duracellit mutta siinäkin
hintasuhteen voittaa Ikea, niin ikävää kuin se sitten onkin.

Jukka Marin

On 2009-03-20, Pasi Pikkupeura <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote:
> Kamerat ja valaisimet taas syövät akkuja niin paljon, ettei akkujen
> itsepurkautumisella ole mitään käytännön merkitystä.

Minä tarvitsen taskulamppua vain poikkeustilanteissa ja lähes poikkeuksetta
akut ovat silloin aina tyhjät. Jos nuo ReCykot ja Sanyot tosiaan toimivat
niin hyvin kuin valmistajat lupaavat, niin tuskinpa tulee enää muita ostet-
tuakaan.

Ostin Prismasta vajaalla 30 eurolla 8 kpl ReCykoja, täytyy testailla niitä.
Harmittaa, että menin ostamaan myös Philipsin akkuja - yksikään ei laturin
mukaan yltänyt luvattuun kapasiteettiin refresh-ajosta huolimatta ja yksi oli
vielä reilusti alle luvatun. Eli se, että akun päällä lukee "2500 mAh" ei
todellakaan takaa mitään..

-jm

Pasi Pikkupeura

"Jukka Marin" kirjoitti:

> Minä tarvitsen taskulamppua vain poikkeustilanteissa ja
> lähes poikkeuksetta akut ovat silloin aina tyhjät.

No juu. Johonkin varasto- tai hansikaslokerolamppuun voisi
tuollaisia setin hankkiakin. Nyt on litiumparistoja.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Duracell. Siis Duracellin "eneloopakku"? :-)

Duracell ActiveCharge. En tiedä valmistajaa, onko Sanyo, joku
muu vai Duracell itse.

> Joo. Onhan se noinkin. Minä en niitä linkkejä
> alleviivaa vaan sinun selaimesi sen tekee.

Näinkin voisi sanoa. Käytännössä ei kuitenkaan löydy yhtään
graafista selainta, joka ei oletuksena alleviivaisi linkkejä,
vaan sivujen tekijä joutuu erikseen antamaan kehoituksen
jättää linkkien alleviivauksest tekemättä.

On olemassa erittäin hyviä käytännön syitä, miksi linkkejä ei
kannata peitellä muuksi kuin linkeiksi tai miksi linkitöntä
tekstiä ei kannata alleviivata. Puhutaan käytettävyydestä.

Ihan perusteista:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/www/links.html
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/webjulk/1.5.html

> Voin toki poistaa alleviivauksen koodatessa mutten ole
> sitä tehnyt.

Onko sinulla jokin automaatti, joka liittelee alleviivauksia
satunnaisiin tekstinkohtiin (siltä se toisinaan vaikuttaakin)?
Vai mitä tarkoitat, että alleviivauksen _poistaminen_ vaatisi
erillistoimia?

> Mutta jos sen alleviivauksen onkin tehnyt kirjailija?

Harvemmimpa. Eipä tule mieleen montakaan artikkelia, kirjaa tai
muuta raporttia (montakaan = ei yhtään), jossa alleviivauksia
oltaisiin käytetty.

Erinäisissä toimisto-word-dokumenteissa ja sähköpostiviesteissä
alleviivausta käytetään (kuten comic sansiakin), mutta sellaisia
asiatekstejä ei äkkiä tule mieleen, joissa alleviivaus olisi
korostuskeino.

Petri Lopia

Eikös lähes jokaisen laitteen manuaalissa lue jotain tuohon tyyliin?
Käytä vain valmistajan x laturia tms. tämän laitteen x jotain kanssa.

--
Jonkunhan ne huonotkin kuvat täytyy ottaa:
http://www.petrilopia.net/

Matti Kaki

In article <slrngs763a...@pyy.embedtronics.fi>,
jma...@pyy.embedtronics.fi says...

Ei takaa edes siinä Sanyossa. Mutta tuskin GP:kään sitä antavat.
Halvat ovat jos 8 kpl 30 euroa eli 3,75 e /kpl. DealExtremessä
ovat n. 2,70 e / kpl joten ei paha Suomen hinnaksi. Ovatko
ne sinunkin kiinassa tehtyjä? Eneloopit on tehty Japanissa.

Matti Kaki

In article <49c39dcc$0$14806$9b53...@news.fv.fi>,
pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

Tai tilaat DealExtremestä savukkeensysytyttimeen laitettavan
ledivalaisimen joka latautuu koko ajan kun sytkäriliittimessä
on sähköä. Niitä on nyt tullut halvempikin versio sen kalliimman
lisäksi. Nätti on kuin sika pienenä joten kai se pitää ostaa.

Matti Kaki

In article <49c39e41$0$30034$9b53...@news.fv.fi>,
> [...]

>vaan sivujen tekijä joutuu erikseen antamaan kehoituksen
>jättää linkkien alleviivauksest tekemättä.

Operassa ainakin pystyi poistamaan linkkien alleviivauksen.
Mielestäni on parempi, että linkit on alleviivattu.

Zoosam

In article <RpMwl.1639$_f7...@uutiset.elisa.fi>,
oh2...@POISTAsci.fi.invalid (Matti Kaki) wrote:

<snip>

> Duracell. Siis Duracellin "eneloopakku"? :-)

<snip>

Voi Matti kun et osa (vai halua?) hakea itse faktoja. No joo, tässä siis
linkin http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery
listasta kopio :

AccuPower AccuLoop
AgfaPhoto direct energy
Alcava All in One
Ansmann maxE
Conrad Electronic Endurance
Duracell ActiveCharge
Duracell Pre-charged
Gold Peak ReCyko
GS Yuasa eNiTIME
Hähnel Synergy
Kodak Pre Charged
Maha Powerex Imedion
Memorex MemoReady
Nexcell EnergyON
Panasonic INFINIUM
Panasonic R2
President's Choice Pre-charged
Powertech Enekeep
Radio Shack Precharged
Rayovac Hybrid
Sanyo Eneloop
SBS BiReady
SKB ready2use
Sony CycleEnergy (manufactured by Sanyo)
Sunmol AnyEnow
SWISSBATTERIES accubattery
Titanium Enduro
Uniross Hybrio (also 9V 210 mAh)
VARTA Consumer Batteries Ready2Use
Vapextech Instant

Siinä on muutama tuntematonkin merkki, mutta sitä ei varsinaisesti
kerrottu onko kaikki yhdestä tehtaasta.
Samalla myös muut uteliaat saavat vinkkiä mitä merkkiä/tuotenimeä voisi
hakea.

Sammy

Jukka Marin

On 2009-03-20, Matti Kaki <oh2...@POISTAsci.fi.invalid> wrote:

> [...]
> ovat n. 2,70 e / kpl joten ei paha Suomen hinnaksi. Ovatko
> ne sinunkin kiinassa tehtyjä? Eneloopit on tehty Japanissa.

Nämä maksoivat 14.90 e / 4 kpl, mukana tuli roska eikun Wall-E. Kuulemma
samoja akkuja sai ilman roskaa halvemmalla jostain muusta Prismasta.

Kiinassa väittävät olevansa tehtyjä. Laturin mukaan näiden kapasiteetti
oli se, mitä luvattiinkin (toisin kuin niiden Philipsien).

-jm

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
> ostin LG:n DVD-soittimen koska siihen sai 5 vuoden Best Buy
> -takuun ja se on toiminut hyvin jo kymmenen vuotta.

Tosiasiassa noita GP brändättyjä akkuja on ollut myynnissä suomessa
ehkäpä jostain -90 luvun alusta. Taitaa olla saman lennokkaan
mielikuvituksen tuotteita kuin kajakkikaksikkosi katsastus hertsikassa
-80 luvulla vaikka ko. asema on perustettu vasta -97

TK

On Fri, 20 Mar 2009 09:30:38 GMT, oh2...@POISTAsci.fi.invalid (Matti Kaki)
wrote:

> Minulla on valitettavasti oikeastaan vain huonoja kokemuksia
> GP:stä usean vuosikymmen ajalta. Niihin tässä viittaan. Testit

Onko ihan oikeasti GP akkuja Suomessa myyty jo usean
vuosikymmenen ajan? Oletko varma että nykyään kyseessä
on sama "GP" kuin 30 vuotta sitten?

Itse kun olen huomannut NiCd ja myöhemmin NiMH akkujen
kehityksen lähteneen kunnolla liikkeelle vasta 1990-luvulla.
Sitä ennen tarjonta oli sitä 450-600 mAh NiCd akkua. Mutta
voihan olla että en ole niin tarkkaan akkutarjontaa seurannut.

Varauksen säilyvyyden kannalta hyviä akkuja, muutaman
sarjan kokemuksen perusteella ovat olleet Claes Ohlsonin
CoTech-merkkiset akut. Viime elokuussa laitoin 4xAAA
taskulaskimeen ja vieläkin ovat OK. Samoin erinäisissä
kaukosäätimissä.

Tuukka

@gmail.com Hammaskejju

> [...]
> on varmasti hyvä, mutta kun jostain Biltemastakin saa ihan hyviä akkuja,
> niin miksei sitten GP:ltä, joka sentään on olevinaan hieman parempi

Mullekin on kerrottu akkuliikkeen sedän suulla, että noi GP:t on liian
bulkkikamaa - niissä on aivan liian isoja laatuvaihteluita ollankseen nk.
"hyviä" akkuja. Niitä tehdään kiinassa nopealla tahdilla ja linjalta pääsee
liian paljon läpi huonoja yksilöitä. Tuo asia näkyy kuulemma jossain
tukkuportaassa tms. jossa akkuja menee paljon takuuvaihtoon.

oh2...@POISTAsci.fi.invalid (Matti Kaki) writes:

> Eivät ole revinnäisiä vaan kuvia Sanyön lehditötiedotteesta.
> Revinnäisessä esiintyy muutakin kuin pelkkä kuva.

Ei kai niissä välttämättä näy muuta kuin kuva. Niissä ei edes saa
näkyä sen enempää mitä sitaattioikeuden perusteella on perusteltua
näyttää.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Matti Kaki

In article <27s7s4lpa9t3a7s3s...@4ax.com>,
nos...@nospam.com.invalid says...

>Onko ihan oikeasti GP akkuja Suomessa myyty jo usean
>vuosikymmenen ajan? Oletko varma että nykyään kyseessä
>on sama "GP" kuin 30 vuotta sitten?

Brandi on muuttanut kovasti tyyliään ja ulkonäköään joten voi
olla ettei ole mitään tekemistä. En kyllä ole yhtään varma,
että 30 vuotta sitten olen ollut tekemisissä GP:n paristojen
ja akkujen kanssa. Voipi mennä 80-luvun puolelle. Ne huonot
kokemukseni ovat kuitenkin koko ajalta eivätkä nämä uudetkaan
ole yhtään sen enempää vakuuttaneet. En voi uskoa, että minulla
on ollut ainoastaan harvinaisen huono tuuri juuri GP:n akkujen
kanssa vaan yhdistän ne kyllä kyseiseen brandiin.

> [...]
>CoTech-merkkiset akut. Viime elokuussa laitoin 4xAAA
>taskulaskimeen ja vieläkin ovat OK. Samoin erinäisissä

Voisihan noita kokeilla. Kyseisen brandin paristot ovat
huonoja mutta sehän ei toki tarkoita, että akut olisivat.

Aki Mannonen

Hammaskejju kirjoitti:

> [...]
> pääsee liian paljon läpi huonoja yksilöitä. Tuo asia näkyy kuulemma
> jossain tukkuportaassa tms. jossa akkuja menee paljon takuuvaihtoon.

Ostin 8kpl GP ReCyko akkuja. Yksi oli täysin kuollut ja muissa suuria
eroja kapasiteetissa.

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

In sfnet.harrastus.elektroniikka Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:

> No sittenhän niitä kannattaa hankkia uuteen kameraani. Pystyykö näitä
> lataamaan vanhoilla latureilla, vai pitääkö jälleen hankkia uusi?

Jooh, hyvin latautuvat ainakin DealExtremen halpislaturilla, joka väittää
olevansa NiCad/NiMh, mutta ei suostu lataamaan kadmiumiakkujani, vaan
väittää niitä viallisiksi. Eneloopit ja tavalliset NiMHit sillä latautuvat
mukavasti.

-tapio-

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

> [...]
> tapio.l...@helsinki.fi.invalid says...

> Mistä lataamattomia saa ostaa? Onko hinta huomattavstikin edukkaampi?

Mä en ole muunlaisia nähnytkään. Jossain Verkkokaupassa taitaa saada
ladattuja kovempaan hintaan, mutta normaalit DealExtremet, Verkkokaupat ja
jenkkien akkukaupat niitä myyvät käsittääkseni lataamattomina.

Ja kun en jaksa kolmatta viestiä enää kirjoittaa, niin kommentoin vielä sen,
että lennokkipiireissä on todettu, että NiCadien on syytä olla Sanyoita,
mutta hyviä NiMhejä osaavat tehdä muutkin, erityisesti tuo GP on
hyvälaatuisen maineessa.

-Tapio-

Matti Kaki

In article <z5Hxl.3158$_f7....@uutiset.elisa.fi>,
aki.ma...@POISTAsaunalahti.fi says...

Sinähän olet akkujen kanssa ollut työksesikin tekemisissä.
Mitenkäs sinä nyt GP:tä? :-) Saitko uudet akut tilalle?

Matti Kaki

In article <gq7ia4$pci$2...@oravannahka.helsinki.fi>,
> [...]
>ladattuja kovempaan hintaan, mutta normaalit DealExtremet, Verkkokaupat ja
>jenkkien akkukaupat niitä myyvät käsittääkseni lataamattomina.

"Ready to use rechargeable battery" ja sitten vielä
"Charge with any AA battery charger"

McjukeH

Matti Kaki wrote:
> [...]
> tapio.l...@helsinki.fi.invalid says...

> http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6807
>
> "Ready to use rechargeable battery" ja sitten vielä

Eikös tuo Dealextremen kertoma asia ole hieman
ristiriidassa Sanyon ohjeen kanssa?
Sanyohan nimenomaan ohjeistaa, että pitäisi käyttää
heidän laturiaan ja Dealextreme taas sanoo, että millä
tahansa laturilla voi noita latailla.

Vaikka johan toisaalla todettiinkin, että lähes kaikki
valmistajathan tietenkin ohjeistavat käyttämään juuri
heidän tuotteitaan, vaikkei todellisuudessa siihen
varsinaisesti olisikaan mitään perustetta.
Lisää myyntiä saavat noin tehdessään.

-McJukeH

Matti Kaki

In article <HyIxl.27$Ze3...@read4.inet.fi>, mcj...@gmail.com says...

Sanyon ohje tietenkin tottakai kertoo noin mutta jos DealExtreme
on itse kokeillut latausta muilla latureilla ja todennut sen niin
toimivan niin voipi ainakin kokeilla. Ja samaa kertovat myös aika
lukuisat asiasta käydyt muut keskustelut.

Anssi Saari

McjukeH <mcj...@gmail.com> writes:

> Sanyohan nimenomaan ohjeistaa, että pitäisi käyttää
> heidän laturiaan ja Dealextreme taas sanoo, että millä
> tahansa laturilla voi noita latailla.

Niin no, ainakin mun ensimmäinen eneloop-laturi oli vähän semmonen...
Siis ohje on tyyliin, "Tää vehe lataa akkuja. Merkkivalo sammuu
ajastimella joskus". Ei ainakaan mitään ajastinta hienompaa
automatiikkaa siis.

Matti Kaki

In article <vg3bprs...@omppu.modeemi.cs.tut.fi>, a...@sci.fi says...

Puhutko nyt siis alkuperäisestä Sanyon laturista?

Anssi Saari

> Puhutko nyt siis alkuperäisestä Sanyon laturista?

Siitäpä juuri.

Matti Kaki

In article <vg3y6uv...@omppu.modeemi.cs.tut.fi>, a...@sci.fi says...

Tavallaan ei kauheasti yllätä. Ostin Boschin pienen akkuporakoneen
jonka mukana tuli 2 kpl NiCd-akkuja ja laturi. Ihmettelin kun se
laturi vaan jatkaa ja jatkaa latausta vuorokausia lämmeten koko
ajan. Avasin laturin ja kas kummaa, siellä ei ollut minkäänlaista
katkaisua vaan laturi lataa akkua niin pitkään kuin akku on kiinni.
Koska akut ovat NiCd-akkuja, tämä ei todellakaan tee akuille hyvää.
No haalin jostain käytetyn Boschin älykkäämmän laturin jossa ne akut
olen nyt sitten ladannut. Käyttöohjeessa ei millään tavoin kerrottu
asiasta eikä varoitettu jättämästä akkua laturiin liian pitkäksi
aikaa. Elektronisesti katkaisu olisi ollut helppoa tehdä.

Jaakko Lintula

Pasi Pikkupeura wrote:
> [...]
> mutta onko kalliimmasta akusta laajempaa hyötyä aktiivisesti
> käytettävien ja virtaa kuluttavien laitteiden kanssa?

Minulla on ollut GP:n ReCyko+- ja Unirossin Hybrio-akkuja (molemmissa
taitaa lukea 2100 mAh) käytössä toista vuotta, ja minusta ne ovat
olleet aivan kaikessa käytössä parempia kuin aiemmin käyttämäni
"tavalliset" 2500-2700 mAh NiMH-akut. Käyttökohteina on ollut
digijärjestelmäkamera (Pentax K100D), järjestelmäkameran salama (joku
80-luvun länsisaksalainen Carena-merkkinen härveli) ja Nintendo Wiin
ohjaimet.

Varsinkin kamerassa ja salamassa nuo näennäisesti pienempitehoiset
vähemmän itsepurkautuvat akut tuntuvat myös kestävän selvästi
pitempään kuin tavalliset akut. Tämä vaikutelma johtunee kylläkin
osittain siitä, että en jaksa roikottaa akkuja laturissa
ylläpitolatauksessa turhaan viikkokaupalla jos en satu käyttämään
niitä. Mutta kestävät ne siis myös vaativassa päivittäisessä käytössä
erinomaisesti.

Aivan varmasti nuo ovat myös kaukosäädinkäytössä parempia
kuin tavalliset NiMH:t, ainakaan Wiimoten akkuja ei ole tarvinnut enää
kaivaa hyvin vaivalloisesti sen silikonisuojakuoren takaa laturiin
miltei joka kuukausi...

--
Minua on turha syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!

Matti Kaki

In article <slrngsjq2...@a88-114-143-192.elisa-laajakaista.fi>,
cr...@iki.fi says...

> [...]
>digijärjestelmäkamera (Pentax K100D), järjestelmäkameran salama (joku
>80-luvun länsisaksalainen Carena-merkkinen härveli) ja Nintendo Wiin

Salamassa todennäköisesti ovat omimmillaan koska sisäinen vastus on
huomattavasti pienempi kuin tavallisissa akuissa. Se mahdollistaa
nopeamman latautumisen koska virtaa riittää. Joissain laitteissa
se voi jopa aiheuttaa ongelmia jos laite on suunniteltu ottamaan
notkahtavampaa virtaa ja jos akku kykenee antamaan suurempaa virtaa,
mille laite on alunperin suunniteltu, voi laite jopa hajota. Johtuu
siitä, että laite, esim. salama, latautuu nopeammin kuin on tarkoitus.
Näitä akkujenkäyttövaroituksia oli lähinnä vanhemmissa laitteissa ja
voi kyllä olettaa uusien laitteiden kestävän. Asia kannattaa kuitenkin
tarkistaa käyttöohjeesta.

McJukeH

Olihan tämä vitsi...

-McJukeH

Matti Kaki kirjoitti :

> [...]
> joka on sellainen "vähän parempi" mutta se on huono eikä lataa
> akkuja täyteen joten en uskalla GP:tä suositella.

Ihan hyvin ovat Eneloopit, GP:n ReCyckot ja Varta Ready2Use:t
latautuneet GP:n PowerBank Smart -älylaturilla.

Ehdottomasti kannattaa heittää vanhat akut järveen ja ostaa vaikka noita
Vartoja, ei ole enää akut tyhjiä silloin kun virtaa tarvitsisi.
Halpa-Hallista sai alle kympillä 4 x AA:n paketin. Kannattaa tosin olla
tarkkana että paketissa lukee tuo Ready2Use, Vartalla on myös tavallisia
akkuja lähes samanlaisessa paketissa.

-S-

Matti Henriksson

"S" <kysy...@kiinnostaa.com.invalid> kirjoitti
viestissä:mZNBl.233$276...@read4.inet.fi...
Terve kaikki,

Minä käytän noita Eneloopeja ja lataan (tarvittaessa kahdella) LaCrosse
laturilla.
Hyvin toimivat lupausten mukaan toistaiseksi (1v+).

Mutta,mielenkiintoista;sain 200kpl ikääntyneitä Vartan Japanissa tehtyjä 3+v
vanhoja
NiMh AA-akkuja tyypiltään VH1200AA tai type 55110.
Tein LaCrosseen pienen modauksen (juotin tinatäplät +-kohtioihin) ja en ole
vielä löytänyt
ainuttakaan oikosulussa olevaa kennoa.
Alkujännite 200mA latauksella kaikilla testatuilla oli noin 0,7V(tämä yli
kolmen vuoden jälkeen!)
LACrosse laturilla ovat kaikki tähän saakka (n.150kpl) lähteneet -ilman
elvytystä-latautumaan,
mikä mielestäni on erikoista.
Akkujen (1200mAh) alkukapasiteetti oli vain noin 300mAh,mutta nyt
tyypillisesti jo 900mAH kolmen elvytyskierroksen (purkaus 100mA/lataus200mA)
jälkeen.
Kennot elpyvät hyvinkin 1300mA kapasiteettiin kun ne ovat purettu ja ladattu
vähintäin 5 kertaa.
Kummallista?
Nämä kennot ovat myös säilyttäneet varauksensa paremmin kuin muut (5
brändiä) "tapaamani".
Tuntuvat olevan Eneloopejakin parempia itsepurkausominaisuuksiltaan.
Testailen lisää...
Uudemmista Vartan malleista ei ole vielä kokemuksia.

Kokeilut jatkuvat.
-Matti

Matti Kaki

> [...]
>ladattuja kovempaan hintaan, mutta normaalit DealExtremet, Verkkokaupat ja
>jenkkien akkukaupat niitä myyvät käsittääkseni lataamattomina.

Sain sellaisen tiedon eräältä lukijaltani, että DealExtreme
on [erehdyksessä tietenkin :-)] myynyt kasan väärennettyjä
Eneloop-akkuja. Ne ovat olleet lataamattomia ja fyysisiltä
mitoiltaan paksumpia. Väärennös on muutoin melko hyvin tehty
mutta kirjoitusvirhe paljastaa asian. Eli jos joku on ostanut
_Suomesta_ Eneloop-akkuja jotka eivät ole olleet valmiiksi
ladattuja, kannattaa tarkistaa akut ja jos kyseessä on selvä
tuoteväärennös, ottaa yhteyttä sopivaksi katsomaansa instanssiin.
Jos tuote on taitavasti väärennetty, voi myyjä ihan rehellisesti
olla vipuun mennyt joten voisi varmaan ensin kysellä myyjältä.

http://tinyurl.com/cpq2uz http://tinyurl.com/cv7nlj

Aki Mannonen

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> Jos tuote on taitavasti väärennetty, voi myyjä ihan rehellisesti
> olla vipuun mennyt joten voisi varmaan ensin kysellä myyjältä.

Myykö ne jotain muutakin kuin piraatteja? :) Ainakin Araldite liima,
jonka tilasin, oli piraatti.

Matti Kaki

In article <LQlCl.4469$xx4....@uutiset.elisa.fi>,
aki.ma...@POISTAsaunalahti.fi says...

Minäkin tilasin sitä. Mistä sen näkee, että on piraatti?

Aki Mannonen

Matti Kaki kirjoitti:

> Minäkin tilasin sitä. Mistä sen näkee, että on piraatti?

Piraattiversion ominaisuudet on huonommat. Laita vaikka pahvin palaselle
ohut kerros aitoa ja piraattia. Piraatti kovettuu lähes lasimaisen
kovaksi ja katkeaa heti kun sitä vääntää.

Eron voi huomata jo tuubeista, jotka eivät tahdo pysyä kiinni.

Matti Kaki

In article <prnCl.4498$xx4...@uutiset.elisa.fi>,
aki.ma...@POISTAsaunalahti.fi says...

>Piraattiversion ominaisuudet on huonommat. Laita vaikka pahvin palaselle
>ohut kerros aitoa ja piraattia. Piraatti kovettuu lähes lasimaisen
>kovaksi ja katkeaa heti kun sitä vääntää.

Kokeilen. Pitää vaan ostaa sitä aitoa. Stananstatanan...
Ja on vielä tullut mainostettuakin tuota sivuilla.
Olen kyllä ollut huomaavinani, että kovettuu hyvin
kovaksi mikä voi joissain tapauksissa olla hyväkin
asia mutta useimmiten ei.

>Eron voi huomata jo tuubeista, jotka eivät tahdo pysyä kiinni.

Tuo pitää paikkansa. Tosin alkuperäisissä ne korkit
taas usein korkkaavat. Araldit kaksoistuubin korkki
ei pysynyt kiinni ilman kuminauhaa. Voipi tosiaan
olla, että on piraatti. Pakkauksessa lukee Made in
England joten ei pitäisi olla lisenssituotekaan
joka voisi olla huonompaa.

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

> [...]
> tapio.l...@helsinki.fi.invalid says...

> http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6807

> "Ready to use rechargeable battery" ja sitten vielä

Kappas vaan, en huomannutkaan noita enelooppeja ostaessani, että ne olivat
valmiiksi ladattuja? :-)

Joka tapauksessa tarkastin tuota settia DealExtremestä olevat, samoinkuin
toisen setin jotka ostin jenkkilästä nettikaupasta, ja näyttäisivät molemmat
olevat "aitoja" (kohtiot ovat hiukan karheat, kuoren saumassa on prässätty
valmistuspäivän leima). Ts. eivät kaikki DE:n myymät eneloopit ole olleet
feikkejä.

-Tapio-

Matti Henriksson kirjoitti :

Siis millä perusteella nuo ovat Eneloopeja parempia? Ei tuollainen
testaus kerro, paljonko varauksesta on jäljellä esimerkiksi vuoden
seisottamisen jälkeen. Lisäksi kapasiteetti on pieni verrattuna
nykyakkuihin.

-S-

Matti Henriksson

"S" <kysy...@kiinnostaa.com.invalid> kirjoitti
viestissä:fKEDl.55$Kl...@read4.inet.fi...
Terveppä jälleen,

No ei varmasti missään muussa mielessä kuin että
sain niitä 200kpl ilmaiseksi.Eneloopeista joita ostin 5x4
jouduin maksamaan 11 euroa/4kpl.

Siis,ihmettelin noiden vanhojen Vartapattereiden toimivuutta vuosien
säilytyksen jälkeen.
Joitakin Eneloopeja olen syväpurkauksen jälkeen
herätellyt kun eivät ole enää muutoin alkaneet latautua em. laturilla.

että silleen,
-Matti