Hiirivuosi

Juha Lyytikäinen

Millainen kaiutin sopisi hiirenkarkoitittimeen? Noissa pyritään
lähettämään 30-50kHz taajuista ultraääntä. Taajuus saa olla vaihtuvaa
tai alueella seilaavaa. Muiden kotieläinten ei pitäisi näin korkeasta
äänestä häiriintyä. Toimisiko esim. palovaroittimen metalillinen summeri
tässä käytössä?

Tomppa

Juha Lyytikäinen laid this down on his screen :

Ei taida hiiret olla moksiskaan moisista.
Kissa kehiin.

PenaL

Tomppa wrote:
> Juha Lyytikäinen laid this down on his screen :

Eikös ne jotain piezoelenetejä noissa käytä...?

Noissa pyritään

Riippuen lähteestä koiran kuulo ulottuu leikiten noille taajuuksille,
mahdollisesti jopa 100 kHz:iin

Toimisiko esim. palovaroittimen metalillinen

Mahdollisesti, pikkusen kyllä epäilen, kokeile...:-)

> Ei taida hiiret olla moksiskaan moisista.
> Kissa kehiin.

Todennäköisesti kissa toimii hyvin, riippuu yksilöstä...

-Pentti

Jouko Holopainen

Kuulemma toimii, ainakin kaupalliset.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Tomppa

Ei ainakaan sielä missä noita olen nähnyt toiminnassa.

Hannu Vuolasaho

Rivitalonpätkässäni naapurilla on kaupllinen vinkuja. Omalla pihalla on
8m pyykkinaru ja kissa kulkee sitä pitkin 5m Flexillä. Eli katti voi
mennä puolipallon verran naapurinkin puolelle. En ole tarkkaa tutkimusta
tehnyt mistä kohdasta nuo jyrsijät tulevat, mutta tasaiseen tahtiin
niitä tulee oven eteen hengettömänä.

Ei ne ainakaan kauaksi aja niitä jyrsijöitä. Lajeina ovat päästäinen,
myyrä ja hiiri.

Myöskään naapurin hauva tai minun kisulinen eivät ole pahastuneet
vinkujasta.

Suosittelen a) kissaa b) pöllöä ongelman oikeasti ratkaisemiseen.

Hannu Vuolasaho

Kim Fallström

Suhtaudun epäilyksellä toimivuuteen, sillä ultraääni vaimenee todella paljon
materiaalien rajapinnoissa eli mikä tahansa seinäpinta vaimentaa sen hiiren
kannalta mitättömäksi.

Eläinten kuuloalueita:
http://www.lsu.edu/deafness/HearingRange.html

Hiiren kuuloalue on 91 kHz:aan asti, rotalla vastaavasti 76 kHz:aan.
Koirat kuulevat 45 kHz asti ja kissat 64 kHz:aan, joten sen yläpuolella
pitäisi operoida. Muuten melu häiritsee myös kotieläimiä. Verkossa näkee
kommentteja, joissa kerrotaan kotielämien hätkähtävän laitteen päälle
kytkemisen vuoksi.

Ultraäänen vaimeneminen vapaassa ilmassa taajuuden funktiona:
http://www.massa.com/fundamentals.htm

Tuossa ei ole eritelty kosteuden ja lämpötilan vaikutusta vaan esitetään
maksimivaimennus. Esimerkiksi 50 kHz:lle se on noin 0.5 dB/ft eli kutakuinkin
1.5 dB/m. Tuo siis normaalin 1/r^2 - vaimenemisen lisäksi.

Tuolle alueelle ei oikein löydy laajakaistaisia kaiuttimia. Tavanomaiset ultraääni-
kaiuttimet ovat kapeakaistaisia resonaattoreita. Jos sellaista ajat taajuutta
pyyhkien niin äänestä jää jäljelle vain "Ping!" kun lähetystaajuus sattuu
resonanssin kohdalle.

"wideband ultrasonic transducer"

Kim

Juha Lyytikäinen

29.8.2011 20:18, Kim Fallström kirjoitti:

> Suhtaudun epäilyksellä toimivuuteen, sillä ultraääni vaimenee todella
> paljon
> materiaalien rajapinnoissa eli mikä tahansa seinäpinta vaimentaa sen hiiren
> kannalta mitättömäksi.

Näin varoittettiin myös kaupallisen piipparin käyttöohjeessa. Siinä
taajuus on 37kHz ylöspäin ja sanotaan että ääni ei haittaa koiria eikä
kissoja. Jos tekisi laitteen joka jätetään tyhjään mökkiin vonkumaan
niin ei se haittaa vaikka ääni menisi ihmisen kuuloalueelle kunhan vaan
läpäisi hyvin seinät ja lattian.

> pyyhkien niin äänestä jää jäljelle vain "Ping!" kun lähetystaajuus sattuu
> resonanssin kohdalle.
>
> "wideband ultrasonic transducer"

Jep. Yhden taajuuden lähetin "kaiuttimia" näkyisi löytyvän 5e hintaan.
Wideband olisi tietysti coolimpi. Karkottaakohan jokin tietty taajuus
hyttysiä?

Juha Lyytikäinen

Netissä joku kertoi että myös savuhälytin varustettuna vanhalla
paristolla (piippaa satunnaisin väliajoin kimeästi) karkottaisi hiiret.
Ainakin minua tuollainen ääni haittaisi hermoromahdukseen asti.
Mahtaisiko olla hyvä karkoituskonsti varustaa savuhälytin ulkoisella
jännitelähteellä joka antaa sen verran pienen jännitteen että
savuhälytin luulee pariston olevan lopussa? Jännitelähteeksi voisi
talven ajaksi jättää akun jos verkkosähköjä ei jätetä mökkiin päälle

Oikeastaan samalla vaivalla tekisi kytkennän joka vingauttaa
savuhälyttimen summeria (joka on varmaankin kapean kaistan resonaattori)
satunnaisesti hetken ajan. Palohälyttimen "kaiuttimessa" näkyy olevan
metalilevy muvikuorissa johon on kytketty kolme johtoa. Millainen ohjaus
tälläiseen resonaatoriin tulee?

Mika Iisakkila

Juha Lyytikäinen <juha.lyy...@kolumbus.poista.fi> writes:
> [...]
> näkyy olevan metalilevy muvikuorissa johon on kytketty kolme johtoa.
> Millainen ohjaus tälläiseen resonaatoriin tulee?

Hämärästi muistelisin, että se kolmas piuha on jonkinlainen
feedback-kontakti, jonka kanssa tuosta saadaan yhdellä transistorilla
tehtyä kovaääninen oskillaattori, joka iloisena sivutuotteena asettuu
itsestään piezolevyn resonanssitaajuudelle. Tällaisia kytkentöjä oli
kirjoissa joskus noin vuonna 1981. Ei sitä ole pakko käyttää, vaan ne
kaksi normikontaktia (mölyelementin pohjalevy ja isompi kontakti
piezomateriaaliin) kyllä riittävät äänen tuottamiseen.

Keksinnön tehoon po. tarkoituksessa en kyllä edelleenkään usko...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Juhani Varemo

Mika Iisakkila wrote:

> Keksinnön tehoon po. tarkoituksessa en kyllä edelleenkään usko...

Eräs ystäväni hankki jonkin tuollaisen karkottimen. Istui sitten iltaa
tietokoneen takana, hiljaa hämärässä huoneessa. Vanhan talon seinänviertä
tulla vipelsi hiiri, pysähteli välillä tutkimaan paikkoja ja jatkoi taas
eteenpäin. Sitten vastaan tuli pistorasiassa nököttävä karkotin.

Siinä ei ollut mitään kiinnostavaa, mutta voihan sen päälle kuitenkin
kiivetä ja aloittaa yleiset siistiytymisrituaalit - ja jäädä sitten siihen
katselemaan maailman menoa.

Kaverilla on tuosta kuvakin jossa hiirulainen istuu tyytyväisen näköisenä
sen karkottimen päällä. Häntä vaan roikkuu reunalta. Ehkä laite oli hieman
lämmin, ja siinä oli mukava lötkötellä.

En tiedä, oliko karkotin toimimaton yksilö, hiiri kuuro vaiko koko idea
toimimaton, mutta lopputulos oli hieman huvittava :-)
Ainakin kaverin usko moiseen vempaimeen loppui siihen.

<juhani>

Tomppa

Juha Lyytikäinen laid this down on his screen :

Jos mökkiä aiot suojella niin hae kaupasta "säkillinen" hiirisyöttejä.
Kylvä ympäri mökkiä niin jo on rauhassa pirtti talvella.
Harvemmin syksyn jälkeen sisään lisää tunkee elukoita.

Timo Neuvonen

> [...]
> toimimaton, mutta lopputulos oli hieman huvittava :-)
> Ainakin kaverin usko moiseen vempaimeen loppui siihen.

Jos se kapine oli väärinpäin pistorasiassa?
Siitä tulee 180 asteen vaihesiirto, joka aiheuttaa karkoitusvaikutuksen
kääntymisen kutsuääneksi <tähän joku sopiva hymiö>

--
TiN

Jack

"Juha Lyytikäinen" kirjoitti
viestissä:a1Q6q.72189$mX5....@uutiset.elisa.fi...

> [...]

Jep. Yhden taajuuden lähetin "kaiuttimia" näkyisi löytyvän 5e hintaan.
Wideband olisi tietysti coolimpi. Karkottaakohan jokin tietty taajuus

---

Tohon hintaa saa jo valmiina koko laitteen, 7ekee, eikä mee postikuluja.

Tollasia pari eripuolille taloo:
http://www.dealextreme.com/p/electronic-ultrasound-mouse-repeller-90-250v-ac-26463?r=34774240

Kevytmalli hyttysille:
http://www.dealextreme.com/p/digital-mosquito-repeller-with-armband-2162?r=34774240

Juha Lyytikäinen

30.8.2011 6:45, Jack kirjoitti:

> Tohon hintaa saa jo valmiina koko laitteen, 7ekee, eikä mee postikuluja.
>
> Tollasia pari eripuolille taloo:
> http://www.dealextreme.com/p/electronic-ultrasound-mouse-repeller-90-250v-ac-26463?r=34774240

En kyllä hirveästi luota vehkeisiin joista ei ilmoiteta lähtötehoja.

Löytyi tälläista juttua eri taajuksien käytöstä rottien viestinnässä:

Rats and ultrasound
What ultrasounds can a rat make?

20 kHz range: Rats emit long 20 kHz vocalizations when they are unhappy
or stressed. These calls are emitted when an adult or juvenile is
defeated socially (Thomas 1983), sees a predator (Blanchard 1991),
experiences pain (Cuomo 1988, Tonue 1986) or anticipation of pain
(Antoniadis 1999), or when an untame rat is handled (Brudzynski and
Ociepa 1992).

30 to 50 kHz range: Infant rats produce very high pitched distress
calls. These cries elicit maternal care such as retrieving the infants
to the nest (Allin and Banks 1971; Carden and Hofer 1992).

Infants may also call when their mother steps on them. Infants who can't
call are stepped on more roughly by their mothers, so the calls of
infants in this case may reduce rough handling by their mothers (Allin &
Banks 1972, Hofer & Shair 1978, Noirot 1972, White 1992).

Rats also emit short, high-pitched calls under positive contexts. Adults
and juveniles emit them during rough and tumble play (Knutson 1998,
Burgdorf and Panksepp 2001, Panksepp and Burgdorf 1998), and in
anticipation of feeding (Burgdorf 2000).

Male and female rats also call in a sexual context (Barfield 1979).
Before copulation, males and females emit such calls as they approach
and sniff each other. When males emit these calls, females solicit them
more (McIntosh et al. 1978). Female calling also solicits male sexual
behavior. Calling may also coordinate the sequence of behaviors that
leads to intromission (White 1998).

Further reading on rat ultrasound:

Laughing in rats: playful tickling arouses high frequency ultrasonic
chirping in young rodents
=> http://www-personal.umich.edu/~bclee/laughpapers.txt
Curious about what rat ultrasound sounds like? Check out the rat
detector by B. C. Lee.
=> http://www-personal.umich.edu/~bclee/ratdet.html

Eli samaan tapaan kuin ihmisen korvissa liidun kirskaus taululla
kuulostaa ikävältä niin rotalle voivat nuo ultraäänet kuulostaa hätä-
tai varoitushuudoilta. Tuossa puhutaan vain rotista mutta eiköhän
pikkuserkut eli hiiret tunnista samanlaiset äänet.

High tech äänikarkoitin voisi lähettää kopioituja rotan/hiiren
hätähuutoja satunnaisin ajoin. Kyllä siinä hermo kuulijoilta meninsi..

Tuon edellä kerrotun perusteella voisi hankkia yhden tai kaksi 20kHz
alueen resonaattoria ja laittaa ne vaikka pyörivään 24h kellokytkimen
avulla niin että äänikeila osuu varmasti joka nurkkaan.

nospa...@supertel.fi

On 29 elo, 21:58, Tomppa <Spam...@Kiu.sa> wrote:

> Jos mökkiä aiot suojella niin hae kaupasta "säkillinen" hiirisyöttejä.
> Kylvä ympäri mökkiä niin jo on rauhassa pirtti talvella.
> Harvemmin syksyn jälkeen sisään lisää tunkee elukoita.

Syötit on kyllä tehokas tapa. Ongelmana on raadot seinien sisällä, ja
riskit lemmikeille ja lapsille. Tyhjän mökin osalta hyödyt on kyllä
isot verrattuna riskeihin.

Elektroniikkapalstalla ehkä uskaltaa muistella 70-80 -luvulla
silloisen vähän vanhemman amiskaverin hiiripyydystä. Siinä oli
verolevyssä (reiätön, pelkät paksusti tinatut raidat) suurjännite+joku
kohtuullinen virranrajoitus, levy oli vähän vinossa "keräyslaatikkoon"
päin. Muistaisin, että jännite kytkeytyi päälle vain hetkeksi
kerrallaan, ettei hiiret hoksanneet vaaraa. Syötti sitten vähän levyn
yläpuolella roikkumassa laatikon katosta. Keräsi hyvin hiiriä. Tuo oli
siis kaikkien sähköturvasääntöjen vastainen vempele, mutta teloitti
hiiret samaan tapaan kuin sähkökärpäslätkä. Tuo oli mökillä parin
autonakun voimalla kuukausia kerrallaan. Kaveri oli TV-korjaaja ja
elektroniikka-asentaja + innokas harrastaja, en muista miten
jännitelähde oli tehty.

Kotona olen laittanut tavallisia satimia jäätelölaatikkoihin, reikä
kylkeen hiirulaista varten. Vähän läpikuultavasta muovilaatikosta
näkee, kun on saatu saalista, mutta muksut ja lemmikit ei niin vaan
loukkaa itseään. Meillä kun liikkuu myös kääpiökani vapaana. Loukut
pyytää näkösällä seinien vieressä. Ne myyrät tulee sisälle jopa
samalla oven avauksella ihmisten kanssa, ja mokomat liikkuu aika
härskisti pitkin taloa. Kani ei noteeraa vieraita mitenkään, vaikka
tulisivat ruokakupille syömään..

Meillä on kerran lauennut palovaroitin muutamaksi tunniksi gerbiilien
ja kanin vieressä. Eläimet olivat kyllä aika kärsivän näköisiä, vaikka
eivät mitenkään kauhuissaan.

Juha Lyytikäinen

31.8.2011 11:47, nospa...@supertel.fi kirjoitti:

> Syötit on kyllä tehokas tapa. Ongelmana on raadot seinien sisällä, ja
> riskit lemmikeille ja lapsille. Tyhjän mökin osalta hyödyt on kyllä
> isot verrattuna riskeihin.

Juu, pitänee vielä ennen lumien tuloa laittaa noita myrkkysyöttejä.

> Meillä on kerran lauennut palovaroitin muutamaksi tunniksi gerbiilien
> ja kanin vieressä. Eläimet olivat kyllä aika kärsivän näköisiä, vaikka
> eivät mitenkään kauhuissaan.

X-bird niminen firma on näköjään erikoistunut lintu- ja
tuholaiskarkoittimien tekemiseen.

Tässä olisi aika nasevan oloinen laite:
http://www.bird-x.com/transonic-pro-p-29.html

Lähettelee ääntä 3khZ - 40kHz.

Lauri Nurmi

On 2011-08-29, Juha Lyytikäinen <juha.lyy...@kolumbus.poista.fi> wrote:
> 29.8.2011 20:30, Juha Lyytikäinen kirjoitti:
> Netissä joku kertoi että myös savuhälytin varustettuna vanhalla
> paristolla (piippaa satunnaisin väliajoin kimeästi) karkottaisi hiiret.

Jos ei muuta, niin ainakin palokunnan saa tuolla tavalla helposti
vierailemaan jos hälytin on naapureiden tai muiden ohikulkijoiden
kuuloetäisyydellä.

Näsä

Hyvä ajatus, ja jos ei kissoista pidä
on hyvä vaihtoehto, jos ei hiirille ole mitään ruokaa, ei ole
hiiriäkään.
Tosin tarkkana pitää olla, ja ylettömän siisti,
hiiren ravinnoksi kun käy esim. kynttilä.

LM

Noi on tietty mielenkiintoisia. Tiedot eläinten kyvyistä ovat joskus
hauskoja. Kanadassa oli kerrottu, että aikuiset karhut eivät kiipeä
puuhun. Eräs naisihminen oli lukenut tämän ja meni karhua pakoon
puuhun. Karhu ei ollut lukenut ja söi naisen.

Giljotiinityyppiset hiirenpyydykset ovat oman kokemuksen mukaan
toimivia. Jos ei kissaa ole käytettävissä. Kissaa ei voi jättää
talveksi mökille. Hiirenpyydyksen voi tehdä itsekin. Eikös
uudentyyppinen/maailman paras hiirenpyydys ole muutenkin kaikkien
keksintöjen äiti.

Markus Strand

On 4.9.2011 23:33, LM wrote:
> [...]
> talveksi mökille. Hiirenpyydyksen voi tehdä itsekin. Eikös
> uudentyyppinen/maailman paras hiirenpyydys ole muutenkin kaikkien

Kun vielä joku keksii automaattisesti uudelleen virittyvän hiirenloukun....

++MStr

Mika Ristolainen

onhan noita

http://www.youtube.com/watch?v=BFdfoYhGJj8

:-)

--

-MR- /vastatessasi mailiin poista ".poista" ja "invalid." osoitteesta.

nospa...@supertel.fi

On 3 syys, 19:13, Näsä <konenikk...@hotmail.com> wrote:

> Hyvä ajatus, ja jos ei kissoista pidä
> on hyvä vaihtoehto, jos ei hiirille ole mitään ruokaa, ei ole
> hiiriäkään.

Ei ole sataprosenttinen suoja. Hiirienkin mielestä kun kuiva ja lämmin
paikka on mukavampi kuin joku kolo ulkona marraskuun räntäsateissa.
Eli jos pääsevät kulkemaan sisään ja ulos, voivat hyvin asettua
taloksi, vaikka ruoka ja juoma pitäisi hakea ulkoa.

Tuon huomaa siitäkin, että lumen tultua hiiret tuppaa vähemmän
sisälle. Tuskin ruuan määrä lisääntyy, mutta lumen alla on
lämpöisempää ja varmaan melko turvallistakin.

Juha Lyytikäinen

30.8.2011 9:28, Juha Lyytikäinen kirjoitti:
> [...]

Tilasin pari dealextremen laitetta mökin alle sijoitettavaksi ja yhden
vakuuttavan oloisen laitteen sisätiloihin :

> http://www.topostop.fi/catalog/product_info.php/products_id/44

Tuo antaa ääntä myös äänitaajuusalueelle. Ja vaihtelee äänen taajuutta
nopeasti joka käyttöohjeen mukaan aiheuttaa kipua jyrsiöiden
kuuloelimissä. Itseltä ainakin meinasi purkki tippua kädestä kun kuului
sellainen terävä napsaus taajuuden vaihtuessa. Saa nyt sitten nähdä kuin
vaikuttavat.