Checker

ismo laiho

Terveisiä autovanhusten harrastajille.

Tuolla Halikon pitäjässä Salon lähellä ajeli vielä 60-luvulla
Checker-merkkinen taksi. Niitä oli itse asiassa kai samalla taksimiehellä
parikin kappaletta. Paikallisen perimätiedon mukaan ko. jäänteet on
sittemmin löytäneet kotinsa jonkun mobilistin hoidosta. Mikä mahtaa olla
Suomen Checker-tilanne tällä hetkellä? Kyseessä on nimenomaan joskus
50-luvun alussa Suomeen tuodut mallit (liekö 40-luvun A-4 ?), joita tuli kai
Olympialaisiin tänne taksiautoiksi. Onko kellään tarkempia tietoja muuten
näiden autojen historiasta täällä Suomessa. Netistä en löytänyt enemmän
vinkkiä kuin yhden jenkkisivun, jossa toki olikin paljon sikäläistä
historiaa.(http://www.checkercabs.org/)
Paikallinen taksi oli usein Halikkolaisen urheiluseuran Halikon Hakoniskojen
suunnistusporukan käytössä kilpailureissuilla ympäri Suomen ja sai aina
suurta ihailua ympärilleen. Auto oli varsin tilava ja sinne mahtui
melkoisesti nappulaikäisiä suunnistajan alkuja sisään. Auton huolto oli sen
sijaan aika työlästä ja paikallinen taksimies tämän tästä korjaili
menopeliään ja nähtävästi haali varaosia muista yksilöistä.

Autoterveisin J. K. Laiho

jukka rajala

Niitä toi maahan jo valmiiksi loppuunajettuna J.P.Keinänen ,perimätiedon
mukaan taksarit odottivat aivan toista mitä saivat.Autot oli 1000,000 km
tahdottuja paskoja,ja hävisivät pikkuhiljaa liikenteestä vikojen takia.
Yhden Checkerin olen kuulut olevan työnalla jossain,siitäkin on aikaa
jo 10-vuotta...

ismo laiho <gi...@dlc.fi> wrote in article <7a6cfd$fbt$1...@tron.sci.fi>...

Jari Debner

ismo laiho wrote:
> Terveisiä autovanhusten harrastajille.
>
> Tuolla Halikon pitäjässä Salon lähellä ajeli vielä 60-luvulla
> Checker-merkkinen taksi. Niitä oli itse asiassa kai samalla
clip

> suurta ihailua ympärilleen. Auto oli varsin tilava ja sinne mahtui
> melkoisesti nappulaikäisiä suunnistajan alkuja sisään.

Ja vielä enemmän mahtui siihen silloin aikoinaan Suomessakin (vain?)
vierailleeseen "lentokenttä"-malliin, 9-ovea, neljä per sivu.
Tätäkin mallia tehtiin sarjana.

JD

Marko Patsikka

ismo laiho wrote:

> Terveisiä autovanhusten harrastajille.

Kiitooksia!

Tiedoksi...
Mellilässä erään talon takana ryteikössä seisoo yks Checker, tautisen
kokoinern kori ja varsin purettu, mutta kyllä siinä joitain osia
saattaisi vielä tallella olla.

-Makke-
Marko Pätsikkä, Vintalantie 294, 21360 Lieto as., Suomi-Finland
+358-(0)50-554 0836 mailto:mapa...@lieto.fi
cars, music and much more... check it out!! http://www.utu.fi/~eihapa/
Vauxhall Bedford Club Finland http://fly.to/vbcf

Petteri Aranne

On Tue, 16 Feb 1999 07:45:15 GMT, "jukka rajala"
<jukka....@posti.fi> wrote:

> [...]
> tahdottuja paskoja,ja hävisivät pikkuhiljaa liikenteestä vikojen takia.
> Yhden Checkerin olen kuulut olevan työnalla jossain,siitäkin on aikaa

S.P.J. Keinänen taisi olla koko nimensä. Huomasin jossain juuri kuvan
viisikymmenluvulta Tampereen keskustorilta josta taksijonossa kaksi
Checkeriakin erottui.

-petteri

MK

On Sun, 14 Feb 1999 13:38:11 +0200, "ismo laiho" <gi...@dlc.fi> wrote:

> [...]

>parikin kappaletta. Paikallisen perimätiedon mukaan ko. jäänteet on
>sittemmin löytäneet kotinsa jonkun mobilistin hoidosta. Mikä mahtaa olla

Tähän voisi todeta, että ellen aivan väärin muista, oli Mobilistissa
takavuosina artikkeli noista Checker-autoista. Olisiko peräti ollut
niin, että jossainpäin Suomea olisi tuolloin ollut joku yksilö työn
alla tai sitten kulkeva peli oli uustuotu juuri Suomeen tms. Selaappas
vuosikertoja -94-98 niin löydät lisäinfoa.

MK

Kare M A Pietil{

In article <36c970ee...@news.helsinki.fi> petteri...@helsinki.fi (Petteri Aranne) writes:
>S.P.J. Keinänen taisi olla koko nimensä. Huomasin jossain juuri kuvan
>viisikymmenluvulta Tampereen keskustorilta josta taksijonossa kaksi
>Checkeriakin erottui.

Konkurssikeisari Sulo Paavo Johannes Keinäsellä noita ideoita taisi riittää
vaivaksi asti, kehittihän mies Keinäs-nastarenkaan, kosteaa puuta tukkeutu-
matta polttavan häkäpöntön, Olympialaisten Checkerit ja jokamiehen lento-
koulun, jonka arveli olevan hyvänkin bisneksen kun amerikkalaiset huhuivat
henkilöautojen jo kohta lentävän lintujen lailla...

Kilparadoillahan mies oli legenda. Yksi hulvaton idea oli suorakasiseen
Chrysler kilpuriin rakennettu erillinen "kovero", johon väistämättömän
onnettomuuden uhatessa oli hyvä ryömiä suojaan. Sieltä saattoi sitten
auton kieppuessa tähystää sopivaa kohtaa, jossa hypätä kyydistä. Näin
sitten jossakin kisassa tapahtuikin ja "vanhana voimistelijana" yhä
vetreä Keinänen kertoikin hypänneensä täydestä vauhdista suoraan jaloil-
leen ja juosseensa puolen suoran mittaa Kalle Ebbin ahdetun Mersun rinnalla
aina selostuskopin kohdalle, jossa pysähtyi antamaan haastattelua heti
tuoreeltaan.

Ihan vasenkätinen kuski ei Keinänen ilmeisesti ollut kun alitehoisella
Chryslerilla pystyi kiusaamaan Ebbin ahdettua 8-litraista Mersua hakemalla
kurveista ylimääräistä vauhtia kehittämällään linkotekniikalla, jossa
autolla leikattiin ronskisti ulkokaarteesta hana tiskissä sisäkaarteeseen
pahemmin jarruttelematta. Tekniikan Sulo kertoi keksineensä vahingossa, kun
huomasi kaasun hirtettyä sinkoutuneensa kuoleman sijaan hirvittävällä
vauhdilla pääsuoralle mutkassa jarruttelevien kilpailijoidensa lomitse.
Nuvolarikinylivoima perustui kuulemma samanlaiseen linkotekniikkaan...

Checkerit olivat tosiaan niin huonoja, että niitä ei kelpuutettu Olympia-
laisten edustustakseiksi. Ne myytiin muistaakseni nopeasti yksityisille
ja katosivat huonokuntoisuuttaan nopeasti liikenteestä. Nuo Checkerithän
olivat vielä sitä sämpyläkorista mallia, yhden suhteellisen tuoreen, tod.
näk. 80-luvun tuotoksen näin sattumalta viime kesänä Kalliossa parkissa.
--
Blah blah blah

Sami

MK wrote in message <36c9844...@news.cc.tut.fi>...
Haminan lähistöllä on eräällä kaverilla kohtalaisen pitkälle edennyt
Checker-työmaa. Tosin en ole muutamaan vuoteen näistä kuullut. Ilmeisesti
kaikki osat yhtä kokonaista autoa varten löytyvät.
Meillä oli moinen kapine käytössä vuosina 56-63. Siitä on jäänyt lähinnä
mieleen tilavuus ja että se oli jumalattoman kylmä talvella. Apumiehen
jalkatilassa oli pienen näkkileipäpaketin kokoinen lämmityslaite ja
väliseinästä johtuen takaosastoon ei lämmintä juuri tullut. Isäukko
kuljetti joskus kahta öljytynnyriä takajalkatilassa. Takakontti ei ollut
kovin suuri, mutta pitkät kaasupullot mahtuivat kyytiin, kun kaatoi
takapenkin selkänojan. Kesällä -58 autolla tehtiin n. 3000 km reissu
Ruotsiin Haaparannan kautta 9 henkeä päällä. Keskimmäisten (lisä)istuinten
päälle oli laitettu kovalevy ja me kolme tenavaa istuimme siinä. Autoon oli
edellisenä yönä ennen lähtöä vaihdettu toinen moottori.
Nopeusmittari oli siitä erikoinen, että siihen oli Suomessa maalattu uudet
lukemat vanhojen viivojen kohdalle: 0, 16, 32, 48, 64.... Pikkupojilla oli
tapana vilkuilla kadun varressa olevien autojen nopeusmittareista, kuinka
lujaa niillä pääsee. Tällä siis 176 km/h.
E.m. matkalla Ruotsissa otettu kuva tästä vehkeestä esim:
http://www.cultdeadcow.com/checker/A2.misc/samiA2.jpg
Huomaa, että auto on tien vasemmassa laidassa, siis Ruotsin puolella.
Allekirjoittaneen hiukan uudemmasta Checker-versiosta tietoa
www.dlc.fi/~lassisa
Näitä suunnilleen samanlaisia lienee Suomessa tällä hetkellä 3 kpl.

Sami Lassila