IHA Autokatsastus RIKKOO AUTOJA

Arho Lehtinen

Tulipa oikein maailmanluokan tumpelo vastaan väärässä ammatissa,
katsastusinsinöörinä. Auton katsastus jäi viime viikolla jälkitarkastukselle
heikosti pitävän käsijarrun takia. Auto siis Autokeskuksen huoltoon, jarrun
tsekkaus + kiristys ja uusintakatsastukseen, paikkana otsikossa mainittu
firma Hankasuontiellä Konalassa.

Juha Mattila -niminen katsastusinssi jätti täysin huoletta huomiotta että
kyseinen auto on nelivetoinen, ajoi sen jarrudynamometriin ja alkoi
mittaamaan. Olin hallin vieressä odotushuoneessa kun hallista alkoi kuulua
hälyttävää rutinaa, huomasin että auto on jarrudynon päällä ja tietysti
juoksin pää kolmantena jalkana sanomaan että PERKELE - myöhässä, sikäli kun
rutina muuttui kolahduksen saattelemana tasaiseksi kilinäksi ennenkuin ehdin
pysäyttämään hölmistyneen näköisen inssin toilailut.

Paskana mikä paskana. Olin maininnut kassalla että auto on nelari.
Rekisteriotteesta selviää että auto on nelari. Se ei hidastanut kyseistä
idioottia. Kauhutarinoitahan IHA-Katsastuksesta liikkuu mutta en uskonut
että osuisi omalle kohdalle tai ovatko vain tämän saman, yhden
katsastusinssin tekosia. Jos ei tämä vielä riittänyt niin rikottuaan auton
katsastusinsinööri Mattila alkoi omatoimisesti KEKSIMÄÄN AUTOON VIKOJA
JÄLKIKÄTEEN, vaikka auto oli edellisellä viikolla seisontajarrua
lukuunottamatta täysin viattomaksi havaittu ja vain ko. jarrun osalta
uusintakatsastuksessa.

Nyt on auto takaisin Autokeskuksella isompaa remonttia odottamassa ja
nähtäväksi jää miten ko. katsastusfirman johto aikoo asian korjata.
Luottamus kyseisen firman toimintaan on mennyt täysin. Laittakaa sana
kiertämään, kertokaa asiasta eteenpäin ja varoittakaa IHA Autokatsastuksen
ja erityisesti Juha Mattilan toiminnasta. En ole koskaan nähnyt mitään
vastaavaa, tämä on kokonaisuutena helpostikin Liikenneministeriön
tutkintaosastolle menevä tapaus joka ei jää tähän.

JP

Meille nelarimiehille tuo on todellinen painajainen. Ei ole pelkästään ko.
firma tai henkilö joka noita autoja rikkoo. Minäkin menin Suomen
Autokatsastukseen Suomenojalle ja mainitsin kahteen otteeseeen asiasta. Äijä
hyppäs sisälle ja sanoin kolmannen kerran, että kyseessä nelari, joten sitä
EI SAA jarruttaa dynossa. No kaveri vaan selitteli, että tiedetään tiedetään
ja nää meidän vehkeet kyllä käy myös nelareille. No sillä kertaa ei käynyt
mitään, mutta ihmettelen suuresti miten nää "jätkät" kertoilee omiaan ja
alkaa kurittaa asiakkaan autoja ilman minkäänlaista vastuuta.

Edellisen muuttoauton kanssa juoksin kolme kertaa konttorilla osaamattoman
inssin takia. Vasta BMW:n teknisen johtajan puhelinsoitto ja
puhelinkeskustelu katsastajan kanssa riitti todistamaan että uskokaa nyt
perkele idiootit, 1991 vuosimallinen BMW EI OLE vähäpäästöiseksi
rekisteröity joten sitä ei koske vähäpäästöisyyden normit. Inssi otti sen
jälkeen tuubin pois pakoputkesta, heitti sen lattialle ja laittoi leiman
papruihin ja totes vaan, ettei tarvii tänne enää tulla vittuilee......otti
koville BMW:n maahantuojan asiallinen ihmettely, että mikäs mies sä olet kun
et tajua. Heh hehe..

"Arho Lehtinen" <ar...@no.spam> kirjoitti
viestissä:NXKvd.367$Yz...@reader1.news.jippii.net...

Mineraalimies

Teistä parista asiakkaasta paistaa läpi jonkinasteinen ylimielisyys.
Onko koko katsastuskonttori paska josta pitää laittaa sanaa kiertämään
jos siellä on yksittäinen vahingon tehnyt työntekijä? Haloo hei, ja
yleensäottaen katsastuksessa saa erittäin ystävällistä ja ihan
asiantuntevaa palvelua.

Kuulostaa hassulta että alistutte jonkun katsastusinssin väittelyn alle.
Te ootte auton haltija/omistaja ja voitte millä hetkellä tahansa
keskeyttää katsastuksen ja poistua paikalta eikä vaan katsoa vierestä
kun inssi rikkoo auton.

Toivottavasti saat korvaukset, onhan tuossa tapahtunut vahinko mutta
jäitä hattuun.

JP

Mineraalimiehellä tuntuu olevan on/off mielipiteet missä tahansa asiassa
milloin tahansa ;-)

"Mineraalimies" <minera...@poista.pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:LOQvd.23$NA3...@read3.inet.fi...

Jere

Minäkin kävin tuossa läheisellä katastusasemalla Kyselemässä että mites
nelivetoisen jarrutesti menee heillä, ensin inssi kysy minkä merkkinen auto,
sitten kysy mallia sekä ikää ja asiantuntevasti sanoi että kyseistä autoa
jarruttaessa rullilla pitää olla toinen akseli irtorullilla.

/Jesi

"JP" <jp-n...@yahoo.com> wrote in message

Keijo Länsikunnas

"Arho Lehtinen" <ar...@no.spam> writes:

> [...]
> JÄLKIKÄTEEN, vaikka auto oli edellisellä viikolla seisontajarrua
> lukuunottamatta täysin viattomaksi havaittu ja vain ko. jarrun osalta

Saahan sitä vikoja keksiä vaikka kuinka paljon, mutta jos niitä ei ole
mainittu jälkitarkastuksen listassa, niin sen perusteella katsastusta
ei voi hylätä. Kyllä mullakin kakkosautoa katsastettaessa löytyi
vikoja jälkitarkastuksessa lisää vikoja, mutta eipä katsastaja siihen
mitään muuta voinut kuin suullisesti todetesanoa, että nuokin olisi
syytä korjata.

Millä muuten siinä ensimmäisessä katsastuksessa todettiin ettei
seisontajarru pidä?

--
** Keijo Länsikunnas

pasi

nelivedon omistajien on syytä huutaa isoon ääneen että auoto vetää neljällä
pyörällä ja teipata tuulilasiin lappu 4-veto malli, vietäessä
katsastukseen>näin välttyy ikäviltä onnettomuuksilta
"Keijo Länsikunnas" <k...@iki.fi.spam.wonderful.spam> kirjoitti
viestissä:962k6rk...@kuori.saunalahti.fi...

Pekka Valtanen

Mineraalimies wrote:

> Te ootte auton haltija/omistaja ja voitte millä hetkellä tahansa
> keskeyttää katsastuksen ja poistua paikalta eikä vaan katsoa vierestä
> kun inssi rikkoo auton.

Mutta vaikka katsastus keskeytyy katsastajan ammattitaidottomuuden
takia, joutuu siitä palvelusta silti maksamaan saman hinnan kuin
asiallisesti loppuun viedystä katsastuksesta.

Terveisin
Pekka Valtanen

Mika Mässeli

Ei ole mitenkään harvinaista. Kerran ovat minunkin autoni kestävyyttä
kokeilleet, ihmettelivät oikein kahden miehen voimin että miten voi
jarrut laahata noin pahasti ja noin tasaisesti kun etupyöriä väkisin
pyörittivät rullilla. Mitään ei onneksi hajonnut. Omaa tyhmyyttäni oli
kyllä mukana kun en tajunnut erikseen tähdentää että kyseessä on
neliveto. Minä idiootti luulin että alan ammattimies osaisi sen itse
rekisteriotteesta nähdä.

Seuraavalla kerralla (sama asema, eri mies) pidin huolen siitä että
inssi ei saa avaimia käsiinsä ennenkuin lupaa olla menemättä rullille.
Ei ongelmia, hän huomasi sen itsekin. Katsastus ei mennyt kuitenkaan
läpi, vaan vaadittiin jälkitarkastus. Käsijarru ei pitänyt kunnolla
toisella puolella.

Jälkitarkastuksessa sitten taas inssi näytti varsin hölmistyneeltä kun
kerroin avaimia antaessani että se on neliveto, älä aja rullille.
Vaikka oli siinä vaiheessa jo saanut auton paperit ja tutkiskellut
niitä.

Eli aina se on erikseen tähdennettävä, ei voi luottaa siihen että se
osattaisiin rekisteriotteesta katsoa.

Matti Kaki

In article <XJRvd.39$NA3...@read3.inet.fi>, ro...@pp.net says...

>nelivedon omistajien on syytä huutaa isoon ääneen että auoto vetää neljällä
>pyörällä ja teipata tuulilasiin lappu 4-veto malli, vietäessä
>katsastukseen>näin välttyy ikäviltä onnettomuuksilta

Jolloin inssi hylkää auton koska tulilasiin
on liimattu näkyvyyttä estävä lappu. :-)

Tyhmä kysymys näin tavallista auto ajavalta:
Eikö nelivetoisesta saa nelivetoa pois päältä?

Matti Käki oh2bio

Jukka Pakkanen

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

> Tyhmä kysymys näin tavallista auto ajavalta:
> Eikö nelivetoisesta saa nelivetoa pois päältä?

Joistain saa, joistain ei. Ja tuo ongelmahan lähinnä koskee jatkuvalla
nelivedolla olevia.

Mika Mässeli

On Wed, 15 Dec 2004 10:40:01 +0200, Matti Kaki
<oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:
> Tyhmä kysymys näin tavallista auto ajavalta:
> Eikö nelivetoisesta saa nelivetoa pois päältä?

Suurimmasta osasta henkilöautoja ei saa, maasturit kytkettävine
nelivetoineen ovat sitten erikseen.

Sitähän ne autokoulussakin liukkaan radalla kysyivät joitain vuosia
sitten puolisoltani. Aloittivat selittämisen että "Tuo auto kun on
takavetoinen niin..." johon sitten korjaus että neliveto tämä on.
Hetken hiljaisuus ja varovainen kysymys että saakos sitä pois päältä?

Miika Kahelin

Mites noita kiinteitä nelikoita sitten jarrutestataan, perstuntumaltako?

--
Miika

Mika Mässeli

On Wed, 15 Dec 2004 10:56:33 +0200, Miika Kahelin
<Miika....@jumi.helsinki.fi> wrote:

>Mites noita kiinteitä nelikoita sitten jarrutestataan, perstuntumaltako?

Joissain paikoissa käytetään rullia toisenkin akselin alla jotta se
voi pyöriä vapaasti mukana. Omasta autostani ne on testattu ajelemalla
katsastusaseman pihalla edestakaisin ja jarruttelemalla.

Käsijarrua on kokeiltu kahdella tavalla. Toisessa nostettiin
takapyörät ilmaan ja yritettiin pyörittää käsin. Toinen tapa näytti
perustuneen siihen että yritetään lähteä liikkeelle käsijarru päällä.

Message has been deleted

Jukka Pakkanen

"Mara" <martti...@pp.inet.poista.fi> wrote in message

> Kertoisit tavallisellekin kaksivetoiselle ihmiselle, mistä tuossa on
> kysymys? Eli mikä hajoitti alkuperäisen kirjoittajan autossa mitä?
> Eikö nelivetoa saa vapaalle vai onko jakovaihteissa joku

Jos sinulla kiinteä/jatkuva neliveto niin tulee aika ristiriitainen tilanne
on toisen pään pyörät on kiinteällä alustalla ja toisen pään pyörien pitäisi
pyöriä. Kyllä siinä jotain väliltä hajoaa jos väkisin yritetään pyörittää.

Jukka Pakkanen

"Miika Kahelin" <Miika....@jumi.helsinki.fi> wrote in message

> Mites noita kiinteitä nelikoita sitten jarrutestataan, perstuntumaltako?

Perstuntumalla. Tahtovat vaan inssien jarrutestiajot venyä vähän turhan
pitkiksi usein :)

Lauri Uusitalo

Mara wrote:
> Eikö nelivetoa saa vapaalle vai onko jakovaihteissa joku
> ruuvikierukka-tyyppinen systeemi, jota saa liikuttaa vain moottorin
> suunnasta käsin? Vai oliko joku "lukkoperä" päällä? Eikö
> nelivetoista saa mitenkään vapalle, kai sitä jotenkin voi hinata?

Voihan sitä hinata, joko kaikki pyörät pyörii tai sitten koko auto lavalle.

--
Lauri

Mika Mässeli

On Wed, 15 Dec 2004 09:24:26 GMT, martti...@pp.inet.poista.fi
(Mara) wrote:

>suunnasta käsin? Vai oliko joku "lukkoperä" päällä? Eikö
>nelivetoista saa mitenkään vapalle, kai sitä jotenkin voi hinata?

Jatkuvissa nelivedoissa on yleensä lukko siellä keskellä, esimerkiksi
visko tai torsen. Sen tehtävä on tasata akseleiden välistä
pyörimisnopeuseroa ja estää voimaa karkaamasta vain etu- tai
takapäähän. Ymmärrettävästi se ei pidä siitä että toinen akseli
nököttää paikallaan asfaltilla ja toista pyöritetään väkisin.

Visko yleensä pienen pyörityksen kestää, pidempää ei. Torsenista ja
muista en tiedä. :-/

Tokihan nelivetoa hinata voi, silloinhan akselit pyörivät samalla
vauhdilla aivan kuten ajaessakin. Poislukien tietysti sellaiset
hinausautot joissa toinen akseli nostetaan ilmaan.

Mangus Ådahl

Mara wrote:
> On Wed, 15 Dec 2004 00:18:22 GMT, "JP" <jp-n...@yahoo.com> wrote:
>

> Kertoisit tavallisellekin kaksivetoiselle ihmiselle, mistä tuossa on
> kysymys? Eli mikä hajoitti alkuperäisen kirjoittajan autossa mitä?

Tästä tulikin mieleen että mikä menee hajalle tommosessa
volkkari-syncrossa jos sen laittaa jarrudynoon?? viskokytkin?? onko
siinä kytkimen yhteydessä joku varmistussokka tai vastaava joka estäis
suuremmat vahingot?

nimim. takapyörät eivät vedä... :(

Pauke a

"Mika Mässeli" <mi...@mbnet.eispammia.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:ks00s0128sh4ujtrj...@4ax.com...

> [...]
> nököttää paikallaan asfaltilla ja toista pyöritetään väkisin.
>
> Visko yleensä pienen pyörityksen kestää, pidempää ei. Torsenista ja

Mitäs jos jarrutuksessa vain etupyörät menevät lukkoon, mutta takapyörät
eivät? Antaako silloin joku periksi? Vai luistavatko takarenkaat tällöin?

Major

> Mitäs jos jarrutuksessa vain etupyörät menevät lukkoon, mutta takapyörät
> eivät? Antaako silloin joku periksi? Vai luistavatko takarenkaat tällöin?

Normaalioloissa takarenkaatkin lienee lukkiutuvat,
eiköhän se voimansiirto sen verran kestä.

Paha tilanne voisi olla sellainen että tullaan kovaa kuivalta asfaltilta
jäälle,
jolloin eturenkaat lukkiutuisivat (pieni kitka, jarrutusteho takana pieni)
jäälle tullessaan,
ja takarenkailla hyvä pito -> voimansiirto koetuksella...

sepi

Jukka Pakkanen wrote:

tuo taas riippuu suuresti merkistä ja mallista :-)

Sami Ketola

In sfnet.harrastus.autot Miika Kahelin <Miika....@jumi.helsinki.fi> wrote:

> Mites noita kiinteitä nelikoita sitten jarrutestataan, perstuntumaltako?

Perstuntumalla tai sitten nelipyörädynossa jossa taka-/etuakseli pääsee
pyörimään vapaasti kun toista akselia jarrutestataan. Tosin en tiedä kuin
yhden katsastusaseman jossa tälläinen laite on. SAUK:n konttorilla Oulun
Ruskossa.

Sami

--
.signature: no such file or directory

Mika Mässeli

On Wed, 15 Dec 2004 12:39:43 +0200, "Pauke" <poistatama.pauke (a)
ebaana.net> wrote:

>Mitäs jos jarrutuksessa vain etupyörät menevät lukkoon, mutta takapyörät
>eivät? Antaako silloin joku periksi? Vai luistavatko takarenkaat tällöin?

Käytännössä tuossa puhutaan niin lyhyestä ajasta (sekunneista) että
mitään ihmeellistä ei ehdi tapahtua. Kiinteät nelivedot tietysti eivät
edes päästä pyöriä lukkiutumaan erikseen vaan takapää menee väkisin
samaan aikaan lukkoon, hajottamatta kuitenkaan mitään. Muistelen
pienenä poikana äitini tuota kironneen ajaessaan Chevy Blazerilla
liukasta tietä neliveto kytkettynä. Aavistuksen herkkä pyörähtämään...

Bror Heinola

Arho Lehtinen wrote:
> [...]
> tsekkaus + kiristys ja uusintakatsastukseen, paikkana otsikossa mainittu

Olisit käynyt siellä vihdintien toisella puolella, parempi palvelu ja
eivät volkkariakaan dynoon vieneet. Eilen hain yhteen kinneriin leiman
ongelmitta eikä maksanutkaan sen enempää kuin tavallinen katsastus ;)

--
Bror Heinola; Helsinki, Finland; co...@iki.fi
1 Bryant (B) = 4577 books; 1 Ha'bryant = 2289 books

FKo

Arho Lehtinen wrote:
> Tulipa oikein maailmanluokan tumpelo vastaan väärässä ammatissa

Juu.. tämä tulikin jo päivällä luettua harrastajafoorumeilta.

1. Jos joku instanssi rikkoo auton, se maksaa sen
2. IMHO on tahditonta kirjoittaa noin henkilökohtaisesti julkisille
foorumeille.

Onneksi eivät sentään tuhonneet sitä kalliimpaa kalustoa ;)

Arho Lehtinen

"FKo" <frans.ko...@INVALID.luukku.com> wrote in message

> 2. IMHO on tahditonta kirjoittaa noin henkilökohtaisesti julkisille
> foorumeille.

IMHO on tahditonta räjäyttää asiakkaan auto ja vittuilla vielä kaupan
päälle.

IHA Autokatsastuksen johtaja ymmärsi tänään oikein hyvin asian laidan ja
tapausta selvitellään. Pahoittelut ja vastuuvakuutuksen vahinkoilmoituksen
täyttäminen olisi lämmittänyt mieltä paremmin spontaanisti toteutettuna,
mutta tässä vaiheessa kelpaa sinapin syöttäminen kissalle venäläiseenkin
tapaan.

FKo

Arho Lehtinen wrote:

> IMHO on tahditonta räjäyttää asiakkaan auto ja vittuilla vielä kaupan
> päälle.

No on se kieltämättä niinkin :)

> mutta tässä vaiheessa kelpaa sinapin syöttäminen kissalle venäläiseenkin
> tapaan.

No juu.. mutta pitääkö sitä kuitenkaan nimetä yksilöitä. Vastuu lienee
kuitenkin loppupelissä konttorin eikä virkailijan :/

FKo

Raimo Saarela wrote:
> Vastuu on nimetyllä pellellä, joka rikkoo virantoimituksessa asiakkaan
> auton.

Ei ole! Vastuu on sillä yrityksellä, jonka palveluksessa ko. "pelle"
työskentelee. En halua mitenkään vähätellä tapahtunutta (itse asiassa
4-vetoauton(kin) omistavana tunnen syvää sympatiaa), mutta pyydän, että
"vaino" kohdistettaisiin oikeaan osoitteeseen. Jäitä hattuun nyt vaan ja
auto kuntoon sen laskuun, jolle lasku kuuluu ja jätetään nimet
vähemmälle! :)

Janne Saarijarvi

"Pauke" <poistatama.pauke (a) ebaana.net> wrote in message

> Mitäs jos jarrutuksessa vain etupyörät menevät lukkoon, mutta takapyörät
> eivät? Antaako silloin joku periksi? Vai luistavatko takarenkaat tällöin?

Ymmärtääkseni tuota varten pitää olla ABS:sällä varustetuissa autoissa
keskitasauspyörästössä jokin systeemi jolla saadaan päät erotettua, muuten
ei ABS saisi nopeustietoa oikein. Ainakin muistelen kun ei juuri muita
henkilönelivetoja ollut kuin quattrot, niin manuska/esitekin kertoi että
ABS-jarrullisessa autossa jarrutus ohittaa kojelaudasta kytkettävän
keskitasurin lukon. Toinen vaihtoehto olisi sitten lisätä viides pyörä.. 8)

Janne

Ippe

"Sami Ketola" <Sami....@iki.finland.invalid> wrote in message

> [...]
> yhden katsastusaseman jossa tälläinen laite on. SAUK:n konttorilla Oulun

Ja kardaanikäsijarrulla varustetuissa käsijarrua saa kokeilla dynolla, eikä
myöskään auton liikkuessa, esim. RangeRover, jossa on selkeä kyltti joka
kieltää dynamoterillä jarrujen koettamisen, ellei toinen kardaani ole
irroitettu.

-Ippe

Teemu Uusi-Esko

Raimo Saarela wrote:

> Ammattilaisia on jonossa tulossa tilalle.

Onko sittenkään? Olen jostain syystä saanut käsityksen, että
katsastajistakin olisi jonkinasteinen pula, olemassa tai vähintään hyvää
vauhtia kehittymässä.
Tulijoita voi ollakin, mutta onko tekijöitä? Itse kun edellisestä
työpaikasta jäin pari kuukautta sitten pois vaihtaakseni toiseen, oli
tilalleni hakemassa kolmattakymmenettä hakijaa, nyt siinä edellisessä
paikassa on jo toinen työntekijä menossa jälkeeni. Ensimmäisellä jäi
putki päälle tilipäivän jälkeen ja toinen on vähän väliä sairaslomalla.
Juuri pari viime päivää olin sitä tuuraamassa kun työtilanne salli, ja
huomasin olevani kaivattu monessa paikassa!
Eli hakijoita oli, tekijöistä on pulaa.

-Teemu-

Ilkka Hamalainen

"Bror Heinola" <co...@iki.fi> wrote in message

> Olisit käynyt siellä vihdintien toisella puolella, parempi palvelu ja
> eivät volkkariakaan dynoon vieneet. Eilen hain yhteen kinneriin leiman
> ongelmitta eikä maksanutkaan sen enempää kuin tavallinen katsastus ;)

Ja myöskin plussaa täytyy antaa Mankkaan bussivarikolla sijaitsevasta
katsastusasemasta (olisikohan ulkomuistista SAUK). Nimittäin viimeiset pari
kertaa on kysytty ennen rullia, että tämähän ei ollut neliveto - vastaus
aina sama, että kun olisikin ;)

Ilkka

Sami Ketola

In sfnet.harrastus.autot Ilkka Hamalainen <ilkka.ha...@poista.kolumbus.fi> wrote:
> [...]
> kertaa on kysytty ennen rullia, että tämähän ei ollut neliveto - vastaus

Neon varmaan joskus rikkoneet jonkun nelivedon ja osaavat nyt olla ylivarovaisia :)

Elias Aarnio

Pekka Valtanen wrote:

> Mutta vaikka katsastus keskeytyy katsastajan ammattitaidottomuuden
> takia, joutuu siitä palvelusta silti maksamaan saman hinnan kuin
> asiallisesti loppuun viedystä katsastuksesta.

Miksi joutuisi? Tuotteessahan on silloin selvä virhe. Reklamaatiolla siitä
selvitään jos näin käy. Kannattaa tietysti miettiä, onko asiasta selvää
näyttöä.

--
EliasA

Ippe

"Teemu Uusi-Esko" <uusi...@iki.finvalid> wrote in message

Niin, töihintulijoita olisi, mutta työntekijöistä on pulaa, taitaa vaivata
aika monella alalla...

-Ippe

Timo Neuvonen

> Saahan sitä vikoja keksiä vaikka kuinka paljon, mutta jos niitä ei ole
> mainittu jälkitarkastuksen listassa, niin sen perusteella katsastusta
> ei voi hylätä. Kyllä mullakin kakkosautoa katsastettaessa löytyi

Eikö voi? Minä olen ymmärtänyt, että auton tulee olla lain vaatimassa
kunnossa katsastusten välilläkin. En tiedä, onko kapulakielellä oikea
ilmaisu tuossa tilanteessa jotain muuta kuin hylkääminen, mutta kornina
esimerkkinä tulisi mieleen että vien jälkitarkastukseen auton koska siinä
oli alunperin kaikki muu kunnossa mutta jarruissa häikkää.
Jos jälkitarkastuksessa käykin ilmi, että autossa on renkaina
kulutuspinnattomat kuivankelin silestonet, niin pitäisikö tuossa tilanteessa
katsastusmiehen vain hyväksyä tilanne kerran jarrut on nyt korjattu? Samasta
syystä käsittääkseni tien päällä kuitenkin voidaan ottaa kilvet pois ja
määrätä uusintakatsastus.

--
TiN

Pasi Pouri

Raimo Saarela wrote:
> Ammattilaisia on jonossa tulossa tilalle.

Ei kuulema ole, sanoi lähialueen yksityisen katsastusaseman
toimitusjohtaja. Rekrytointi on jatkuvaa, mutta ammattitaitoisia
tarjokkaita ei juurikaan kuulema ole.

- PP

Maili vastaukset osoitteeseen: qwert.y(miukumauku)dnainternet.net

http://kotisivu.dnainternet.net/paspou/

Pasi Pouri

Pekka Valtanen wrote:

> Mutta vaikka katsastus keskeytyy katsastajan ammattitaidottomuuden
> takia, joutuu siitä palvelusta silti maksamaan saman hinnan kuin
> asiallisesti loppuun viedystä katsastuksesta.

Ymmärtääkseni edelleenkin keskeytynyt katsastus jatkuu sitten
samaan rahaan, ainakin ennen näin sai.

Nimimerkki keskeytetty, inssi kasteli tulpat eikä saanut autoa
enään käyntiin.

PJK

"Pasi Pouri" <john....@example.net.invalid> wrote in message

> Ei kuulema ole, sanoi lähialueen yksityisen katsastusaseman
> toimitusjohtaja. Rekrytointi on jatkuvaa, mutta ammattitaitoisia
> tarjokkaita ei juurikaan kuulema ole.

Jep. Kuka haluaisi tehdä mokomaa työtä ?

Kaikenmaailman romuja aamusta iltaan. Valtavalla osalla asiakkaista ei ole
elämässään juuri muuta kuin se peltikasa.

Katsastuksessa ei siltikään saisi tieten tahtoen rikkoa autoja.

Pauke a

"Teemu Uusi-Esko" <uusi...@iki.finvalid> kirjoitti
viestissä:wV1wd.479$NA3...@read3.inet.fi...

> Onko sittenkään? Olen jostain syystä saanut käsityksen, että
> katsastajistakin olisi jonkinasteinen pula, olemassa tai vähintään hyvää
> vauhtia kehittymässä.

Katsastusalalla taitaa olla liikatarjontaa estävänä tekijänä se, ettei sinne
ole asiaa ilman riitävää työkokemusta korjaamopuolelta (olisko 3v?). Tämä
seikka estää myös opiskelijoiden palkkaamisen kesätöihin ko. hommaan.
Jostain muistan kuitenkin lukeneeni, että tähän olisi lähiaikoina tulossa
jonkinlainen muutos.

...selvensipä hirveesti...

-p-

Mika Elmeranta

"Miika Kahelin" <Miika....@jumi.helsinki.fi> wrote in message
> Mites noita kiinteitä nelikoita sitten jarrutestataan, perstuntumaltako?

Siellä missä itse käyn laitetaan "raahattavat" rullat sen akselin alle joka
ei ole dynon päällä. Tosin Torsenissa ei pitäisi olla ongelmaa (version 2),
kerran ovat takapyörät dynossa nytkähtäneet rullien päällä, ei muuta...

--
Bibamus, moriendum est...
*VW-2.8-V6-30V-4WD (lyhenteet kunniaan)*

Miika Kahelin

Major wrote:

No eikös tuossakin homma toimi ihan normaalisti eli pienellä
jarruvoimalla ei ne etupyörätkään mene lukkoon , vaikka sitä jäätä olisi
alla koska takaset pitävämällä alustalla ollessaan välittävät voimaa
eteen. Jos taas survaistaan kunnolla jarrut ottavat tuota kuormaa itselleen.

Miika

Keijo Länsikunnas

"Timo Neuvonen" <timo...@tee-en.no-spam.net.invalid> writes:

Ei silti voi hylätä sen takia jälkitarkastuksessa. Ainakin näin
sanoivat mulle katsastusasemalla, kun vein micraa ruostevaurioiden ja
alapallon takia jälkitarkastukseen. Huomasivat samalla, että
jarrulevyissä on liikaa ruostetta, mutta koska asiaa ei oltu huomattu
varsinaisessa katsastuksessa (dynossa jarrut pitivät ihan hyvin), niin
sitä ei saa jälkitarkastuksessa sen perusteella hylätä. Tuon tarkoitus
on käsittääkseni estää mielivaltainen pompottaminen ja korostaa että myös
katsastuksen pitää olla sen verran huolellista että ne viat etsitään
kerralla.

Auton toki tulee olla kunnossa, mutta katsastajalla ei ole samoja
oikeuksia kuin poliisilla eli jos et ole katsastamassa autoasi, niin
ei ne saa ottaa kilpiä pois tai määrätä uutta katsastusta. Olen
esimerkiksi käyttänyt auton päästömittauksessa katsastusasemalla ilman
että autoa katsastettiin. Samanlaisen paperin sieltä sai kuin
katsastuksessa - ainoa ero oli että mittauksen tehnyt katsastaja veti
tussilla ruksin hylätty kohdan päälle koska kyseessä ei ollut
katsastus.

--
** Keijo Länsikunnas

Juho Pesonen

In sfnet.harrastus.autot Mangus Ådahl <ma...@iki.fi> wrote:

> [...]
> volkkari-syncrossa jos sen laittaa jarrudynoon?? viskokytkin?? onko
> siinä kytkimen yhteydessä joku varmistussokka tai vastaava joka estäis

Et nyt tarkemmin eritellyt mistä syncrosta on kyse, mutta mulla on
ainakin kerran katsastuksessa ajettu T3 Transporter syncro rullille
ja sanoin että älä aja ei se siinä pysy! Ei uskonut, vaan niinhän
siinä kävi että visko välitti vedon toisaan päähän autoa ja auto
irtosi rullilta. Mitään ei mennyt tietenkään rikki ja en kyllä oikein
ymmärrä miten ainakaan viskovehkeitä voi tossa saada rikki (eri
asia tietty jos on joku piilevä vika mikä tulee yhtäkkisessä kuormitus-
piikissä ilmi).

Taisipa samalla kertaa olla paikalla nuorempi katsastusmies joka osasi
näyttää tälle vanhemmalle patulle miten jarrudynoon vaihdetaan 4wd-
ohjelma päälle. Tämä tarkoitti sitä että dyno pyöritti vastakkaista
pyörää eri suuntaan jolloin vetoa ei välity kardaania pitkin. Ei tietty
toimi kitkalukollisilla tasauspyörästöissä. Paikkana muuten SAUKin
Raision konttori, missä on aina saanut asiantuntevaa palvelua.

Jos kiinnostaa miltä visko näyttää sisältä, niin tuossa se on purettuna:
http://dmn.kuulalaakeri.org/pic/picbrowser2.phtml?dir=vc

Tässä yksilössä oli stefa pettäny ja silikoonilitkut oli juotunut öljyn
sekaan.

--
It's more fun to take the Bus.

Mika Mässeli

On Thu, 16 Dec 2004 11:15:53 GMT, Juho Pesonen
<d...@hupa.kuulalaakeri.org> wrote:

>irtosi rullilta. Mitään ei mennyt tietenkään rikki ja en kyllä oikein
>ymmärrä miten ainakaan viskovehkeitä voi tossa saada rikki (eri

Oma autoni pysyi kyllä rullilla oikein mukavasti viskosta huolimatta.
Eihän sitä tietysti saa mitenkään hienosti paukahtamalla rikki, mutta
tarpeeksi kauan pyörittämällä visko kuumenee eikä pidä enää.

Juho Pesonen

Jeps.. Riippuu varmasti viskosta. Noissa vanhoissa transportereissa
se on yleensä niin piukka että jo parkkipaikalla on tuskaa käännellä,
eli ei anna juuri yhtään luistoa.

Jussi Tikkanen

Juho Pesonen wrote:
> [...]
> ymmärrä miten ainakaan viskovehkeitä voi tossa saada rikki (eri
> asia tietty jos on joku piilevä vika mikä tulee yhtäkkisessä kuormitus-
..

> Tässä yksilössä oli stefa pettäny ja silikoonilitkut oli juotunut
> öljyn sekaan.

Ainakin Subarun korjaamomanuaalin mukaan visko voi lämmetä liikaa
esim. liian pitkässä jarrutestissä. Lämmetessä sisäinen paine
kasvaa ja saattavat lopulta öljyt pullahtaa pihalle pettäneestä
stefasta..

-Juska

jouko

Major wrote:

> [...]
> jäälle tullessaan,
> ja takarenkailla hyvä pito -> voimansiirto koetuksella...

Se etupää ei lukkiudu, kun akselit on nipussa. Edelleenkin sitä mieltä,
että wanha, 'kovalla' nelivedolla varustettu auto on parasta, mitä voi
saada. Parkkiruutuun meno neliveto päällä on vähän kankeaa, mutta
jarrutettaessa ABS:säkin on paperia.

jouko

--

....ja sitten jos vastaat maililla, korjaa osoitteen etunimi....

Matti Kaki

In article <zvTvd.426$Tk7...@reader1.news.jippii.net>,
jukka.p...@qnet.xdomain.fi says...

>"Miika Kahelin" <Miika....@jumi.helsinki.fi> wrote in message

>Perstuntumalla. Tahtovat vaan inssien jarrutestiajot venyä vähän turhan
>pitkiksi usein :)

Käydään motarilla ottamassa kunnon tyypit, vai? Riippuen tietysti autosta.

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <Zv0wd.403$NA3...@read3.inet.fi>,
frans.ko...@INVALID.luukku.com says...

>Ei ole! Vastuu on sillä yrityksellä, jonka palveluksessa ko. "pelle"
>työskentelee.

Ja siellä jollain pomolla. Luultavasti toimitusjohtajalla. Sama juttu
sähköhommissakin. Jos firma tekee vaikka lamppuja ja joku saa säkärin
kaupasta ostamastaan lampetista niin se on se vastuuhenkilö joka menee
linnaan istumaan eikä lampun tekijä. Vastuuhenkilkön kuuluisi kertoa
henkilökunnalle miten pitää menetellä. Jos sitten työntekija ei asiaa
ota huomioon ja jotain hajoaa on tilanne tietysti sikäli erilainen,
että tämä työntekijä joutuu vastaamaan johtajalle. Muttei asiakkaalle.

Matti Käki oh2bio

Jukka-Göran von Fittenborg

"Pekka Valtanen"

> [...]
> takia, joutuu siitä palvelusta silti maksamaan saman hinnan kuin
> asiallisesti loppuun viedystä katsastuksesta.

Eikä joudu, kyllä kuluttajansuojalaki pätee katsastusasema OSAKEYHTIÖSSÄKIN.
Firmoja nuo on siinä missä muutkin sinuun päin.

Mineraalimies on aivan oikeassa huomauttaessa, että omistajan oikeudella
katsastuksen voi koska tahansa keskeyttää. Katsastusidiootille voi aivan
hyvin sanoa, että "tules v*un munapää sieltä ratin takaa ja vähän äkkiä pois
kun et mitään autoista näytä käsittävän, minä vaihdan nyt asemaa!"
Asiattomasta toiminnasta reklamaatiot sisään ja rahat takaisin.

Juha Lindblom

xxxxxxxxx xxxxxxxx -niminen katsastusinssi jätti täysin huoletta huomiotta
että

Periaateessa voi käydä myös että konttori maksaa auton korjaukset ja sinä
maksa herjauksesta etc kyseiselle henkilölle korvausta.
Koska suomessa on yksityissuoja.

Mutta toivottavasti auto tulee kuntoon.

Onneksi itse omistan aidon nelivedon joka ei hajoa dynossa =)

ask@kolumbus.fi ove

> [...]
> Te ootte auton haltija/omistaja ja voitte millä hetkellä tahansa
> keskeyttää katsastuksen ja poistua paikalta eikä vaan katsoa vierestä

minusta kuulostaa tosi-hassulta, että auton omistajan pitäisi vielä
autokatsastuksessakin kykkiä koko ajan autonsa ja katsastusmiehen
vieressä vahtimassa ... ettei autoa rikota
ja mukamas sitten vielä keskeyttää koko homma huutamalla
kovalla äänellä että: SEIS ! ... ennen kuin mitää etii brakaamaan

kyllähän asiakkaan tulee voida hörppiä ihan rauhassa kahvia
ja lukea vaikka seiskaa, sinä aikana kun katsastusmies EI riko autoa

noinkin helppo homma kuin katsastus, ei todellakaan kahta miestä
kaipaa

sen nääs pitäisi riittää, että joutuu aina kykkimään ja vahtimaan koko
päivän valtuutetun korjaamon määräaikaishuollossa ... ettei autoa rikota

ja rengasfirmassa ettei pyörien pultteja väännetä solmuun tai katkota

ja pensa-asemalla ettei pensatankkiin loroteta "vahingossa" tiiseliä
... vaikkei auton perseessä edes lue: TDI ... vaan: SEL

aapeecee

"Keijo "Länsikunnas"" <k...@iki.fi.spam.wonderful.spam> wrote in message

> [...]
> myös
> katsastuksen pitää olla sen verran huolellista että ne viat etsitään

No tuo käytäntökin taitaa olla katsastusasemakohtaista. Muutama vuosi
takaperin auto määrättiin uusintakatsastukseen viallisen/vuotavan
etuiskarin takia, muita korjauskehoituksia ei tullut.
Uusintakatsastuksessa ko. vika oli korjattu, mutta hylkäsivät
ruostevaurion takia auton takaosasta. Eli kyllä pompottaminen onnistuu
vieläkin.

-tp

Sami Ketola

In sfnet.harrastus.autot Juha Lindblom <juha.l...@pp.inet.fi> wrote:
> Onneksi itse omistan aidon nelivedon joka ei hajoa dynossa =)

Ja tämä siis ilmeisesti oli joku maasturi tai muu ajoneuvo jossa sen
jatkuvuuden voi kytkeä pois päältä?

Juha Lindblom

> Ja tämä siis ilmeisesti oli joku maasturi tai muu ajoneuvo jossa sen
> jatkuvuuden voi kytkeä pois päältä?

Jeps voi kytkeä jos jaksaa mutta pidän sen päällä kun ei minua haittaa=)
Ei tarvitse dynossa kytkeä pois vaikka on ns. voimaa jakava laatikko.
Niin kyseessä on aito maasturi missä ei mitään turhaa elektroniikkaa.

Mutta toivottavasti hajonneen auton omistaja raportoi tänne miten asia
etenee.

Pekka

"Arho Lehtinen" <ar...@no.spam> wrote in message
> [...]
> vastaavaa, tämä on kokonaisuutena helpostikin Liikenneministeriön
> tutkintaosastolle menevä tapaus joka ei jää tähän.

Eihän tuo voi pitää paikkaansa. Jos neliveto on päällä auto vain
yksinkertaisesti pomppaa rullilta pois. Jos menee rikki niin se oli sitä jo
ennestään. Pitäähän auton kestää kovia jarrutuksia ja kiihdytyksiä
tienpäälläkin. Ja jos jarrut on kunnossa, niin eihän voimaa siirry muuhun
voimansiirtoon ollenkaan, dynon vääntöhän pysähtyy niihin jarruihin, ja jos
ei, niin auto ei ollut kunnossa, ja katsastusmiehellä ei ole mitään
vastuuta.

Samahan on dieselien pakokaasutestissäkin, moottoria ryntäytetään täysille
kierroksille, ja jos hajoaa niin hajosi huonouttaan/vanhuuttaan.

Juha Lindblom

> voimansiirtoon ollenkaan, dynon vääntöhän pysähtyy niihin jarruihin, ja
jos
> ei, niin auto ei ollut kunnossa, ja katsastusmiehellä ei ole mitään
> vastuuta.

Eli mielestäsi rullat pysähtyy? Ei ainakaan noissa missa itse olen käynnyt
vaikka viisari meneekin pohjaan.

Mika Mässeli

On Sat, 18 Dec 2004 22:46:06 +0200, "Pekka" <no....@kolumbus.fi>
wrote:

>Eihän tuo voi pitää paikkaansa. Jos neliveto on päällä auto vain
>yksinkertaisesti pomppaa rullilta pois.

Nelivetoja on erilaisia, kaikki eivät pomppaa.

>tienpäälläkin. Ja jos jarrut on kunnossa, niin eihän voimaa siirry muuhun
>voimansiirtoon ollenkaan, dynon vääntöhän pysähtyy niihin jarruihin, ja jos

Missä autossa on niin hyvät jarrut että dynon rullat niillä pysähtyy?

Flexy

Ei taida olla missään, mutta olenpa nähnyt kun takaveto pomppaa pois rullilta
poljettaessa sitä jarrua riittävästi.

Flexy

Timo Viljanen

In sfnet.harrastus.autot Arho Lehtinen <ar...@no.spam> wrote:

> [...]

> kyseinen auto on nelivetoinen, ajoi sen jarrudynamometriin ja alkoi
> mittaamaan. Olin hallin vieressä odotushuoneessa kun hallista alkoi kuulua

Olen tässä miettinyt, että jos autossani jakolaatikko alkaisi oireilla, voisin
ehkä itsekin kokeilla moista tapaa saada vika jonkun muun maksettavaksi.
Mitenkään muuten en voi ymmärtää, että kukaan nelivedon omistaja ehdoin
tahdoin jättää autonsa katsastusmiehen hajotettavaksi jarrudynolla. Omaa
nelivetoista olen ollut tusinan verran vuosikatsastamassa, eikä koskaan ole
ollut mielessäkään, että jättäisin autoni jarrumittaukseen ilman, että seison
vieressä ja varmistan, että toimitus sujuu asianmukaisesti.

Timo

Pasi Pouri

Timo Viljanen wrote:

> Mitenkään muuten en voi ymmärtää, että kukaan nelivedon omistaja ehdoin
> tahdoin jättää autonsa katsastusmiehen hajotettavaksi jarrudynolla.

Eikö kuitenkin lähtökohtaisesti ole niin, että katsastusinsinöörin
pitäisi olla jollain lailla alan ammattilainen, tai muuten hän ei
voi toimia katsastusinsinöörinä. Kyllä ammattilaiseen pitäisi voida
luotaa - eikövain?

Juha Lindblom

Mielestäni autot pitäisi suunitella/tehdä sellaisiksi että ne eivät hajoa
rutiini tarkastuksissa...
Iso suunittuluvirhe mielestäni 4 vedon hajoamin jarrudynossa...

Mutta toivotaan että kaikki päättyy hyvin.

Joose

Juha Lindblom wrote:
> Mielestäni autot pitäisi suunitella/tehdä sellaisiksi että ne eivät hajoa
> rutiini tarkastuksissa...
> Iso suunittuluvirhe mielestäni 4 vedon hajoamin jarrudynossa...

Kohta joku itkee kun automaatti hajosi hinatessa...
Auton pitää kestää ajamista, eikä ohjeiden vastaista käyttöä.
-Joose

Pauke a

"Pasi Pouri" <john....@example.net.invalid> kirjoitti
viestissä:41c7b...@news.dnainternet.net...

> [...]
> pitäisi olla jollain lailla alan ammattilainen, tai muuten hän ei
> voi toimia katsastusinsinöörinä. Kyllä ammattilaiseen pitäisi voida

Unohditko hymiön?

...no joo... periaatteessa kyllä ammattimieheen pitäisi luottaa.
Autokatsastajiakin on varmasti monenlaisia, samoin kuin autoja. Jos kyseessä
on joku erikoisempi auto, niin mielestäni kannattaa syvästä luottamuksesta
huolimatta keskustella katsastajien kanssa mahdollisista ongelmakohdista...

Timo Viljanen

Pasi Pouri <john....@example.net.invalid> wrote:

> Kyllä ammattilaiseen pitäisi voida luotaa - eikövain?

Lähes joka kerta on joutunut muistuttamaan, että auto on nelivetoinen.
Harva katsastusinssi on vaivautunut rekisteriotteesta katsomaan, että
siellä molempien akselien kohdalla lukee OV ja tyyppitiedoissa on
mukana merkkijono 4X4, oikeastaan mistään muusta kun ei asiaa
välttämättä heti havaitse.

Timo

TeroL

Meitä on moneen junaan. Itse tuoreena nelivedon omistajana olin
kiitollinen että tällainen keskustelunaihe syntyi. Ei minulla ollut
mielessänikään että minun pitäisi seistä vieressä vahtaamassa kun
ammatilainen tekee työtään. Nyt aion seisoa!
Hyvää Joulua ja Joulumieltä kaikille!!

_
Tero

Remove ROSKAKORI after @ before replying by email. Anti-spam measure.

Juha Lyytikäinen

Keijo Länsikunnas wrote:

> alapallon takia jälkitarkastukseen. Huomasivat samalla, että
> jarrulevyissä on liikaa ruostetta, mutta koska asiaa ei oltu huomattu
> varsinaisessa katsastuksessa (dynossa jarrut pitivät ihan hyvin),

Toi onkin mielestäni kumma juttu. Minullekin on tullut korjauskehotus
kun jarrulevyssä on ollut ruostetta toisella puolella. Jarrut ovat
kuitenkin pitäneet ihan kunnolla. Korjaus on sitten ollut flameli-
laikalla hionta ja sen jälkeen on kelvannut. En kyllä usko että
kiilotus on millään tavalla parantanut jarrujen toimintaa...

Sami Riitaoja

Juha Lyytikäinen wrote:

> [...]
> laikalla hionta ja sen jälkeen on kelvannut. En kyllä usko että
> kiilotus on millään tavalla parantanut jarrujen toimintaa...

Jarrulevy on ruosteessa toiselta puolelta koska joko satula tai satulan
toisen puolen männät ovat jumissa. Ei vaikuta välttämättä jarrutehoon
mutta jarrutettaessa jarru vääntää jarrulevyä, pyörän napaa ja
laakereita solmuun ja jossain vaiheessa joku paikka todennäköisesti
hajoaa. Jarrulevyn kiilloittamisella et korjannut vikaa vaan ainoastaan
peitit vian katsastusmiehen näkyvistä....

HulluHuutaja

"Juha Lyytikäinen" <juha.lyy...@kolumbus.fi> wrote in message

Katsastusmiehen ammattitaidon puutetta jos käskee vaihtaa jarrulevyn kun
satula/mäntä on jumissa :'(

Keijo Länsikunnas

"HulluHuutaja" <1...@1.net> writes:

> Katsastusmiehen ammattitaidon puutetta jos käskee vaihtaa jarrulevyn kun
> satula/mäntä on jumissa :'(

Ai meinaatko että toiselta puolelta 2/3 alaltaan ruostunut levy ei ole
vaihtokunnossa? En epäile etteikö satula myös ole jumissa, mutta tuon
kuntoista jarrulevyä on ihan turha yrittää elvyttää kun uusi levy ei
paljon maksa. Siinä vaiheessa kun levyt ja palat vaihtaa, niin
normaalissa korjauksessa tulee ne muutkin asiat laitettua kuntoon.

--
** Keijo Länsikunnas

Juha Lyytikäinen

Keijo Länsikunnas wrote:

Tässä tapauksessa oli noin 1/3 ulkoreunasta katsoen ruosteessa.
En vaihtanut levyä enkä korjannut satulaa kun tiesin että toimii
se ihan hyvin kun olin satulat herkistänyt ja palat vaihtanut
pari kuukkautta aikaisemmin. Oisko uudet palat vaan olleet
erimuotoisia kuin vanhat. Seuraavana vuonna oli se sama jarrulevykin
ihan priima kiiltävässä kunnossa.

Eipä silti, kai jarruissa _yleensä_ jotain vikaa on
jos levyt ruostuvat.

murku...@gmail.com

keskiviikko 15. joulukuuta 2004 1.46.50 UTC+2 Arho Lehtinen kirjoitti:
> [...]
> vastaavaa, tämä on kokonaisuutena helpostikin Liikenneministeriön
> tutkintaosastolle menevä tapaus joka ei jää tähän.

Samat sanat joensuusta ensimmäinen kerta sattui K1:ssä ja toinen Q ;ssa mitä ihmettä näille paskapäille pitäs tehdä?

Otto Keronen

On Sun, 20 May 2018 22:28:16 -0700 (PDT)
murku...@gmail.com wrote:

> Samat sanat joensuusta ensimmäinen kerta sattui K1:ssä ja toinen Q ;ssa mitä ihmettä näille paskapäille pitäs tehdä?

No jos näitä nyt sattuu kerran neljääntoista vuoteen niin ei se nyt minusta kovin vakavalta vaikuta.