Golf II 1.6 bensa vm-89 vesopumppu ja jakopää

Ilkka

Talouteen "tuore" hankinta, Golf II 1.6 bensa vm-89.

Ilmeisesti vesipumpunlaakeri pitää ääntä joten sen operointi edessä.

Vesipumppu, onko jakohihnalla vai laturinhihnalla pyörivää mallia?

Varmuuden vuoksi koneeseen kannattaa vaihtaa jakohihna, mutta millaiset
ajoitusmerkit jakopäästä löytyy?

Miten ko koneessa käy jakohihnan katketessä, ottaako ventiilit kiinni
mäntiin jaon seotessa?

J.P

Kokeillaan jotain vanhasta muistista vastailla -oli kakkis joskus 7v
sitten viimeksi eli: Eiköhän se laturin hihnalla pyörinyt se
vesipumppukin. Muistelisin että ei sovi pyörimään eli tuhoja tulee.
Ajoitusmerkit on kyllä mutta ei oikein enää muista vaikka joskus remminkin
vaihdoin...mutta oliskohan ollut niin että hihnapyörissä on pienet pisteet
hampaan sivussa jotka asetettiin niin että ylhäällää kannen yläreunan
tasolle ja alhaalla kampiakselin ja apuakselin hihnapyörien merkit
toisiaan vasten -mutta tämä kannattaa tarkistaa jostain paremmasta
lähteestä - VAG aiheisiin kysymyksiin paljon parempi paikka kuin tämä on :

http://www.ffp.fi/bb/index.php

- josta kannattaa katsella ensin vanhoja viestejä joista uskoisin
vastausta löytyvän

FKo

Ilkka wrote:
> Vesipumppu, onko jakohihnalla vai laturinhihnalla pyörivää mallia?

Laturin hihna pyörittää vesipumppua.

> Varmuuden vuoksi koneeseen kannattaa vaihtaa jakohihna, mutta millaiset
> ajoitusmerkit jakopäästä löytyy?

Nokka-akselin hammaspyörässä on merkki moottorin puolella. Se tulee
kannen "etuosan" kanssa tasaan silloin, kun ykköspytyn mäntä on
yläkuolokohdassaan. Kannattaa kääntää kone valmiiksi tähän asentoon
ennen purkua.

Kampiakselin merkki taasen on hihnapyörässä. Se tulee kohtisuoraan
ylöspäin kohdakkain hihnakotelon nuolen kanssa (vanhemmissa merkki
kohdistettiin apuakselin kanssa ja se oli minusta helpompi).

Itse olen tuon homman tehnyt niin, että käännän koneen "merkkiin" ennen
purkua. Sitten merkkaan maalitussilla hihnan paikan hihnaan ja
hihnapyöriin (siis nokka, kampiakseli ja apuakseli).

Hihnankiristimeen tarvitset sitten ns. erikoistyökalun. Olen keplotellut
sen kahdella ruuvarilla, mutta aina parempi, jos on oikea avain.

> Miten ko koneessa käy jakohihnan katketessä, ottaako ventiilit kiinni
> mäntiin jaon seotessa?

Minä muistelisin, että mahtuu pyörimään. Mutten ole lainkaan varma.
Kaksi kertaa meni aikoinaan 1-koriseesta peltogolfista remmi, eikä
vaurioita tullut. Saattoi olla säkääkin.

Miika Seppänen

FKo kirjoitti:

> Minä muistelisin, että mahtuu pyörimään. Mutten ole lainkaan varma.
> Kaksi kertaa meni aikoinaan 1-koriseesta peltogolfista remmi, eikä
> vaurioita tullut. Saattoi olla säkääkin.

Tutulla olleesta -85 1.6 Jetasta ainakin riitti remmin katkettua, kun
pyöritti jaon kohdalleen ja pisti uuden remmin kiinni. Toki moottorissa
on saatettu tehdä jotain muutoksia sen jälkeen, joten kannattaa
varmistaa asia. Ja joka tapauksessa remmi on yleensä mukavampi vaihtaa
ajallaan, kuin huonoimmalla mahdollisella hetkellä tienposkessa. ;)

-Miika

Miika Seppänen kirjoitti :

Juu, ovat vapaasti pyöriviä, ei tule venttiilivauriota VW:n vanhemmissa
8-venttiilisissä "isolohkoissa". Säädettävästä kulmahiomakoneen
avaimesta saa muuten hyvän kiristystyökalun kun tappeja viilaa hieman
ohuemmaksi, myös mutkakärkiset lukkorengaspihdit toimivat hommassa.

Hihnan kireys niin, että pyörii kohtuullisin sormivoimin 90 astetta
pisimmältä väliltä testattuna.

-S-

Kari Mannermaa

> Juu, ovat vapaasti pyöriviä, ei tule venttiilivauriota VW:n vanhemmissa
> 8-venttiilisissä "isolohkoissa".

Tämä ei sitten koske 1,8 -litraisia. Niissä tekee jaon sekoaminen (ainakin
osassa) venttiileille kipeää. Josta syystä stefan vaihdon jälkeen
kampiakselin hammashinhamyörän kiristys kannattaa tarkistaa ihan kirjasta.
On useampaa pulttia ja momenttia ja pultista riippuen kierrelukitetta
käytetään tai sitten ei. Se hihnapyörän kynsi kesti aikansa, kun pultti oli
löysällä... Hyvällä tuurilla vain kaksi venttiiliä vaihtoon.

KMa

Kari Mannermaa kirjoitti :

Tästä on monenlaista tietämystä; osa väittää että 1,6 ja 1,8-litraiset
olisivat vapaasti pyöriviä; osa ei. Tai sitten noissa on
yksilö/vuosimallieroja.

Miksi muuten kampiakselin hammashihnapyörän pulttiin pitäisi koskea
hihnaa vaihtaessa?

-S-

J.P

"S" <kysy...@kiinnostaa.com.invalid> kirjoitti
viestissä:Tbtcj.108$N....@read4.inet.fi...

> olisivat vapaasti pyöriviä; osa ei. Tai sitten noissa on
> yksilö/vuosimallieroja.
>
> Miksi muuten kampiakselin hammashihnapyörän pulttiin pitäisi koskea
> hihnaa vaihtaessa?

Tuossa yllä ainaskin puhutaan stefan vaihdosta johon onkin hyvä varautua
remmin vaihto remontin yhteydessä...

J.P kirjoitti :
No niinpäs puhutaankin, kiitos huomiosta. Alkuperäinen kysyjä kuitenkin
puhui vain hihnan vaihdosta, siksi asiaa ihmettelin :)

-S-

Kari Mannermaa

"S" <kysy...@kiinnostaa.com.invalid> kirjoitti
viestissä:7esdj.118$DF6...@read4.inet.fi...

Tämä havainto tuli tosiaan omasta ikävästä kokemuksesta, kun en kirinyt
pulttia oikein. Oli Audissa ja Passatissa likimain sama 1,8 kone, mutta
pultti oli erilainen. Laitoin Passatin pultin kiinni Audin ohjeilla, kun oli
kiire yms. Oikaisin vielä momentissa eli väänsin näppituntumalta suurin
piirtein niin, että silmämunat pullistuvat kuopistaan 5mm. Uhmasin aikani
kohtaloa, kun huomasin, että hihnapyörä on löysällä. Kiristin pari kertaa
samalla menetelmällä, kunnes eräänä päivänä kävi se, mikä oli odotettavissa.
Ei nämä oppirahat ole aina tiedosta eikä taidosta kiinni. Laiska tekee ja
maksaa aina lopulta enemmän...

En minä asiaa varmaksi tiedä, mutta tähän mennessä ei ole tullut vastaan
vanhemman mallin 1,8 konetta joka olisi vapaasti pyörivä. Noissa omissa on
ollut myös 98-bensan tarve, joten ilmeisesti puristukset ovat hiukka
korkeammat. Audissa kai osakaasulla seoskin on aika ohkainen.

Ne kolme stefaa, jotka ovat kaikki samanlaisia on kätevämpi vaihtaa samalla
kuin hihnakin, koska jos ne yhtään tihkuvat, ne joutuu kuitenkin vaihtamaan
ennen seuraavaa hihnan (ja kiristimen!) vaihtoa. Vielä vähän matkaa
seuraavaan kertaan (540000), sinne mennään öljyä aika ajoin lisäillen.

Ja jos venttiilinnostimet kolisee, niin nekin vaihtaa samalla, tai säätää,
jos on vanhempi kone palasäädöillä. Nokka-akselin irroitus on tuossa
vaiheessa aika näppärä homma. Miksei toisaalta myös venttiilinvarren
tiivistekumejakin, jos sauvuja pöllähtelee. Sitten voi olla tyytyväinen, kun
öljynkulutus lakkaa ja kone käy ilman ylimääräisiä sivuääniä, lähes.

Sen kun vielä joku osaisi kertoa, että mistä noissa tulee se jauhava
narskutus noin 900 kierroksen tuntumassa lämpöisenä. Ääni on ollut
samanlainen viimeiset 200tkm, mutta jonakin päivänä sekin voi selvitä
ikävällä tavalla. Se ei tule vesipumpusta, ei laturista, ei jakopään mistään
osasta. Onko kellekään selvinnyt? Öljypumppu?

KMa

FKo

Kari Mannermaa wrote:
> Tämä havainto tuli tosiaan omasta ikävästä kokemuksesta, kun en kirinyt
> pulttia oikein. Oli Audissa ja Passatissa likimain sama 1,8 kone, mutta
> pultti oli erilainen.

Mikä vuosimalli on kyseessä ja millä tavoin ne pultit ovat erilaiset?

> ... Oikaisin vielä momentissa eli väänsin näppituntumalta suurin

> piirtein niin, että silmämunat pullistuvat kuopistaan 5mm. Uhmasin aikani
> kohtaloa, kun huomasin, että hihnapyörä on löysällä.

Siis kampuran hihnapyöräkö jäi löysälle? Vai hihna? Olen itse vääntänyt
ko. pultin aina suunnilleen mainitsemallasi tavalla ja on tähän mennessä
pysyneet hyvin, vaikken ole aina edes viitsinyt käyttää lukitetta. Puhun
nyt siis v.1990 ja sitä ennen tehdyistä VAGeneista, joita on tällä
hetkellä 4 kpl pihassa :)

> Ei nämä oppirahat ole aina tiedosta eikä taidosta kiinni. Laiska tekee ja
> maksaa aina lopulta enemmän...

No ei se nyt ihan noinkaan ole :)

> Ne kolme stefaa, jotka ovat kaikki samanlaisia on kätevämpi vaihtaa samalla
> kuin hihnakin, koska jos ne yhtään tihkuvat

Ja vaikkei tihkuisikaan, niin ne kannattaa vaihtaa samalla.

> Ja jos venttiilinnostimet kolisee, niin nekin vaihtaa samalla, tai säätää,
> jos on vanhempi kone palasäädöillä.

Mutta ennen nostinten vaihtoa kannattaa kuitenkin kokeilla
moottorinpesuainetta. Uskoin itsekin vasta, kun saitana miehenä kokeilin
20v-koneeseen.

> Sen kun vielä joku osaisi kertoa, että mistä noissa tulee se jauhava
> narskutus noin 900 kierroksen tuntumassa lämpöisenä.

??? Mikä ihmeen narskutus?

Ilkka

> Mutta ennen nostinten vaihtoa kannattaa kuitenkin kokeilla
> moottorinpesuainetta. Uskoin itsekin vasta, kun saitana miehenä kokeilin
> 20v-koneeseen.

Mitä "myrkkyä" kannatatisi kokeilla?
Nim 1.6 l VAG rallattaa aamun ensi startissa.

Kari Mannermaa

"FKo" <knarf69...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:3ixdj.284$DF6...@read4.inet.fi...

> Mikä vuosimalli on kyseessä ja millä tavoin ne pultit ovat erilaiset?

Audi 80 on vuosimallia '89 NE-moottorilla ja Passatti oli '85 ja olikohan
kone DS. Molemmissa siis 8-venttiiliset 1,8 kaasarikoneet oikenpäin
(pikittäin) keulalla ;-). Päällisin puolin olennaisin ero noissa oli
kaasutin. Passatissa oli Pierburgin 2E2 ja Audissa on käsiryypyllinen
Keihin. Osaa japsitkin jotakin tehdä. Audissa venttiilivälykset säätyvät
hydraulisesti, Passatissa vielä palasäätö, taisi olla viimeistä vuotta.

Passatin kohdalla Haynes sanoo, että M12 pultti 80Nm kierrelukitteen kera
ja M14 200Nm kierteet öljyttynä. Audin kohdalla todetaan, että kierteet
öljytään ja kiristetään 180Nm, paitsi jos on venymäpultti (12-kulmainen)
niin sitten 90Nm+180 astetta. Joku tässä kombinaatiossa meni sitten
kiireessä käteen. En muista miten, kun tuosta on aikaa ja Passatti tuli
myytyä jo pari vuotta sitten. Kansi irti, venttiilit vaihda - episodin
jälkeen kiristin by the book ja hyvin pysyi.

Viitoskoneissa kiristysmomentit lienee sitten luokkaa 350-45Nm eli silmien
pitää pullistua reilusti päästä kohtalaista jatkovarttakin käyttäessä.

Perheessä ehti hetken olla myös '86 1,6 TD Audi. Siinä kun ei kannata
leikkiä remmin kanssa, niin vaihtaa piti ja sterfat vuoti kuin seula.
Kampiakselin hihnapyörän pultti oli aika jumissa ja siinä olikin
malliesimerkki siitä, miten kierrelukitetta ei pidä käyttää. Kunnon liimaa
koko kierteen pituudelta ja paljon. Ihan piti korjaamolle viedä
hehkutettavaksi, kun itseltä löytyy vain nestekaasuliekitin. Onneksi kesti
eikä katkennut. Muutama tippa siis riittää. Terveisiä vaan sille jollekin
aikaisemmalle omistajalle / korjaajalle...

KMa

Kari Mannermaa

> ??? Mikä ihmeen narskutus?

Näissä molemmissa härveleissä on jokin sydäntäsärkevä natina noilla
kierroksilla. Jostakin moottorin etupäästä se kuuluu tai siltä ainakin
vaikuttaa. Sellainen kuivan metallinen käkkädä-räkkädä-käkkädä ääni. Kuuluu
hyvin pienellä kierrosalueella, mutta jos tyhjäkäynti on sen 50 kierrosta
koholla, kuuluu ja julkisella paikalla nolottaa hiukan. Tulee
kanssaihmisille ihan väärä kuva keski-ikäisestä laatupelistä.

Jossakin on väljää. Ääni on tyystin erilainen kuin kireä jakohihna, mutta
muistuttaa laturia, jonka etulaakeri valittaa viimeisiä elinhetkiään. Ei
vaan ole se, kun kuuluu ilman laturiakin. Se apuakseli-jäänne, joka
pyörittää virranjakajaa ja öljypumppua voisi olla yksi mahis tai joku juttu
siellä. Pitäisköhän käyttää konetta kokeeksi ilman jakohihnaa, jos ääni
vaikka lakkaisi... (Juu, ei.)

KMa

FKo

Ostin ihan kokeeksi 350ml purkin Valvoline Engine Flushia. Maksoi
vitosen. Se siis putsaa niitä nostimia. Kaadetaan lämpimään koneeseen
öljyjen sekaan ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä purkin ohjeen mukaan 5
minuuttia, mutta minä käytin muistaakseni 10. Sitten öljyt kunnolla
ulos, uusi suodatin ja uudet öljyt sisään.

Mulla tuo siis auttoi ja oli hemmetin paljon halvempi kuin ne 20
nostajaa :) Ja jos ei auta, niin ei tuo vitonen kauheasti sitten paina
siinä loppuhinnassa. Siinä tapauksessa vaihdat sitten ne nostajat, kun
öljyt on vaihtokunnossa :)

FKo

Kari Mannermaa wrote:
> Audi 80 on vuosimallia '89 NE-moottorilla ja Passatti oli '85 ja olikohan
> kone DS.

Eikös DS ole Audin kone? Muistan sen siitä, kun kerran purin yhden
rytätyn 80CC:n ja otin siitä koneen Golfiin - ja se oli DS.

> Molemmissa siis 8-venttiiliset 1,8 kaasarikoneet oikenpäin
> (pikittäin) keulalla ;-)

Amen! :)

> Päällisin puolin olennaisin ero noissa oli
> kaasutin. Passatissa oli Pierburgin 2E2 ja Audissa on käsiryypyllinen
> Keihin. Osaa japsitkin jotakin tehdä.

Pierupurkki on vihtahousun keksintö, joka on omistani korvautunut hyvin
nopeasti Weberillä tms. :)

> Audissa venttiilivälykset säätyvät
> hydraulisesti, Passatissa vielä palasäätö, taisi olla viimeistä vuotta.

Jaa? Kyllä siinä mun DS-koneessa oli hydrauliset nostimet. En tosin ole
varma, oliko se '85 vai '86.

> myytyä jo pari vuotta sitten. Kansi irti, venttiilit vaihda - episodin
> jälkeen kiristin by the book ja hyvin pysyi.

Siis 80Nm + lukite?

> Viitoskoneissa kiristysmomentit lienee sitten luokkaa 350-45Nm eli silmien
> pitää pullistua reilusti päästä kohtalaista jatkovarttakin käyttäessä.

Millä ihmeellä sen hihnapyörän pultin saa noin lujaan kiinni? Konehan
lähtee pyörimään jo paljon ennen :O

> ... Muutama tippa siis riittää. Terveisiä vaan sille jollekin
> aikaisemmalle omistajalle / korjaajalle...

Hah hah :) Olisit kuullut, kuinka kaveri kerran noitui, kun joutui
irrottamaan öljypohjaa, joka oli liimattu sikafleksillä :)

FKo

Kari Mannermaa wrote:

> Näissä molemmissa härveleissä on jokin sydäntäsärkevä natina noilla
> kierroksilla. Jostakin moottorin etupäästä se kuuluu tai siltä ainakin
> vaikuttaa. Sellainen kuivan metallinen käkkädä-räkkädä-käkkädä ääni.

En tosiaan ole omissani tuollaista havainnut. Voisiko olla, että tuo 900
kierrosta on jollekin lärpäkkeelle resonanssitaajuus, jolla se pääsee
hinkkaamaan johonkin pyörivään osaan? Jakohihnan kotelo tms?

> Se apuakseli-jäänne, joka
> pyörittää virranjakajaa ja öljypumppua voisi olla yksi mahis

En usko. Luulisin, että silloin se ääni kuuluisi muuallakin kuin vain
tuossa 900:ssa.

> KMa

Kari Mannermaa kirjoitti :

Jakopään kiristyspyörä ainakin pitää narskutusta tyhjäkäynnillä jos
hihna on liian kireällä, kierroksilla ainakin mulla tuo ääni hävisi. Tai
laturin hihna, kuuluuko ääni ilman sitä?

-S-