Varokaa Hankook akkuja

Simo Laakso

Varoituksen sana otsikossa mainitusta akkumerkistä lienee paikallaan.
Ostin yleismallisen Hankookin viime kesänä, kun Solitea ei varastossa
ollut. Hienosti sillä pärjäsin pakkasille asti ja sitten se ei enää
suostunut ottamaan kunnolla virtaa vastaan--> tyhjeni vähitellen. Pari
kertaa tielle jäätyäni vein sen takaisin liikkeeseen viime viikolla (1
vuoden takuu) ja he ottivat sen yöksi lataukseen ja tarkistukseen.
Ominaispainot olivat kuulemma ihan okei mutta parin kennon nesteen
väri oli ollut outo.. kuulemma mahdollinen sisäinen oikosulku tms.
Väittivät vielä että Hankook olisi yksi maailman parhaista akuista. No
sain uuden Hankookin ja luulin että se siitä. Noh, tällä viikolla
aloin ihmetellä kun startti pyöri aikalailla laiskasti, siis hyvä että
sain koneen käyntiin. Vein tänään sen uudemman Hankookin sitten myös
takaisin ja tälläkertaa siellä oli eri myyjä sitä vastaanottamassa +
vieressä kaveri korjaamolta. Tuo korjaamon mies heti vilkaisi akun
selkäpuolta ja sanoi että "Tälläsiä nää on..". Vilkaisin itse ja
ainoastaan yhden kennon levyt olivat suorassa ja tasaisesti irti
toisistaan! Kaikkien 5:n muun kennon levyt olivat aivan kieroja ja
osittain kosketuksissa toistensa kanssa! En ollut aiemmin edes
huomannut tuota tarkistaa.
TM:n testissähän tuo akku menestyi oikein mainiosti, mistä lie saaneet
hyvän yksilön.
Saan joskus lähitulevaisuudessa tilalle Solite akun, toivottavasti
niiden laatu olisi tasalaatuisempaa, tai rahat takaisin. Onko kellään
muuten kokemusta Solite akuista?
Noh, tuli vähän pitkä stoori mutta olkoon..

("`-''-/").___..--''"`-._
`6_ 6 ) `-. ( ).`-.__.`) SiMO LAAkSo
(_Y_.)' ._ ) `._ `. ``-..-' e-mail: si...@2-cool.com
_..`--'_..-_/ /--'_.' ,' homepage: http://gfm.home.ml.org
(il),-'' (li),' ((!.-' IRC-nick: gfm

Pertti Ingman

Simo Laakso wrote:

Minulla on -93 talvella ostettu Hankook edelleen kovassa
kondiksessa.Ilmeisesti kyseessä on ns. hyvä yksilö.
Tosin seuraava akku jonka ostan ei varmaan tule olemaan
samanmerkkinen.

Pertsa

Simo Laakso

> Minulla on -93 talvella ostettu Hankook edelleen kovassa
> kondiksessa.Ilmeisesti kyseessä on ns. hyvä yksilö.
> Tosin seuraava akku jonka ostan ei varmaan tule olemaan
> samanmerkkinen.

Sain sitten sen Soliten heti seuraavana päivänä (solitea olin aikeissa
ostaa jo sillon kesällä muttei niitä ollut varastossa silloin..), ja
en todellakaan ole ollut pettynyt. En muista milloin olisi ascona
startannut niin hyvin kuin nyt starttaa, hyvä ettei öljynpainevalo
sammu jo startatessa :)
Ja virtaa riittää sytkällekin niin paljon ettei kovalla pakkasellakaan
tarvii kahta sekuntia pidempää pyörittää kun jo hörähtää käyntiin.
Suosittelen kaikille lämpimästi Solite akkua! Yleismalli 60AH ei edes
maksa kuin 180 rahaa!! Ei varmasti löydy yhtään akkua jossa olisi
hinta/laatusuhde yhtä kohdallaan kuin tuossa. Ero hankookiin on kuin
yöllä ja päivällä.

Jan Andersson

Ostinpa akun eilen. Ilmoitin auton merkin ja mallin, ja sanoin että anna
joku akku. Antoi Hankookin. maksoi 300mk. Ostin lisäksi laturin. Maksoi
700mk...:) (siin on starttiapu!)

;-)

Jan

Pasi Huovinen

Mulla on Hankook 60 Ah pelittänyt jo 1,5 vuotta. Täytyy tutkailla
ilmojen lämmittyä josko omassani ovat levyt vääntyneet.

Pasi Huovinen * phuo...@paju.oulu.fi * 08 - 540 91 87

Simo Laakso

Sun, 08 Mar 1998 21:39:47 +0200 Jan Andersson <jan.an...@tele.fi>
wrote something like this about "Re: Varokaa Hankook akkuja" on
sfnet.harrastus.autot:

>Ostinpa akun eilen. Ilmoitin auton merkin ja mallin, ja sanoin että anna
>joku akku. Antoi Hankookin. maksoi 300mk. Ostin lisäksi laturin. Maksoi

Huh.. kerro sit kuin monta uutta saat takuuseen seuraavan vuoden
aikana:) Eikä muuten ikinä kannata tehhä noin.. melkein joka autoon
käy yleismallin akku mutta jos liikkeestä pyydät akun johonkin
tiettyyn malliin niin ei ne taatusti sitä yleismallia anna koska se on
niin paljon halvempi. Yleismallin Hankook esim. siis maksaa 210mk.
Mulle ei ekaa ees meinannu sitä yleismallia myydä kun sanoin että se
tulee asconaan.. aikansa väitin että on siinä nytkin yleismalli niin
sano sitte että "no saattaa se just sit siihen käydä..".

ismo näkki

Simo Laakso wrote:

> Sain sitten sen Soliten heti seuraavana päivänä (solitea olin aikeissa

> ostaa jo sillon kesällä muttei niitä ollut varastossa silloin..), ja
> en todellakaan ole ollut pettynyt.

Kesällä 1996 ostamani Solite on toiminut kiitettävästi tähän saakka.
-25C:ssa pyörittää hyvin. Ellei auto käynnisty niin ainakaan akusta ei
ole kiinni.

Tuskin kuitenkaan on yhtä kestävä kuin edellinen alkuperäisasennettu
japsilainen hybridiakku, joka kesti todistettavasti 12 vuotta (!!).
Loppu sille tuli hiukan yllättäen keskellä heinäkuuta, vaikka edellisen
talven oli vielä pelannut kunnolla.

IJN

Ari J. Niemi

On Sun, 08 Mar 1998 02:23:09 +0200, Pasi Huovinen
<phuo...@paju.oulu.fi> wrote:

>Mulla on Hankook 60 Ah pelittänyt jo 1,5 vuotta. Täytyy tutkailla
>ilmojen lämmittyä josko omassani ovat levyt vääntyneet.

Ja minulla on ollut Hankook Sunnyssa noin 2.5v eikä ongelmia.

Jari

ismo näkki kirjoitti viestissä <3503A6...@vtt.fi>...

entäs biltema akuista ? ostin yleismallisen noin puoli vuotta sitten
ja jos on pakkasta yli 5 astetta niin ei jaksa pyörittää konetta kunnolla,
1-2h hätävilkkuja ja parkkeja niin en saanut autoa käyntiin ilman apua..
viimeviikolla napsahdin ja hain paikallisen shellin roskiksesta "uuden"
akun (faam 95ah tai joku) ja hyvin toimii.
ps voiko parkit ja hätävilkut viedä noin tajuttomasti virtaa ? ;)
pss. haluuko joku ostaa noin puolivuotta vanhan biltema akun ? (joo tiedan
että siinä on 2 vuoden takuu..)

-jari

Mika Iisakkila

"Jari" <mut...@sci.fi> writes:
> entäs biltema akuista ? ostin yleismallisen noin puoli vuotta sitten
> ja jos on pakkasta yli 5 astetta niin ei jaksa pyörittää konetta kunnolla,

Volvon (240/B19A) moinen ties kuinka vanha ja edellisen omistajan
jäljiltä puolikuiva (ostin auton ja täytin akun syksyllä) veivasi
käyntiin kerralla vielä -20 C:ssä. Tai sitten siinä oli Hessumobiili
ja Biltema Cadillacissa, en muista, mutta kyllä se toinenkin hyvin
pyörii ollakseen 390 cid kasi... pakkasella en kyllä ole kokeillut.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ - remove the "no spam" -stuff from
mail address when replying

Kimmo Erola

Jari <mut...@sci.fi> kirjoitti:

> [...]

> viimeviikolla napsahdin ja hain paikallisen shellin roskiksesta "uuden"
> akun (faam 95ah tai joku) ja hyvin toimii.

Itselläni ei ole Bilteman akuista ollut kuin hyvää sanottavaa,
kunnes homma narahti oikein kunnolla.

Hain Hondaan hyvin pienikokoisen akun, hinta oli edullinen ja
meni heittämällä paikalleen.

Homma sujui jonkin aikaa hienosti, kunnes vaunu ei käynnistynyt
kirveelläkään. Apukaapelilla saatiin käymään ja huoltoon.
Ajattelin latausvikaa, kun kerran akkukin oli ihan uusi (hah).

Huoltomies iski tilalle uuden akun ja mainitsi, ettei akkua
oikein voikaan ladata, kun sitä ei ole ollenkaan hapotettu,
vaan sisällä on pelkkää vettä.

Vein Biltema-akun takaisin myymälään, jossa oltiin ensin hyvin
epäuskoisia (herkempi asiakas olisi juossut karkuun). Aikani
asiaa kiukuteltuani akku vietiin myymälän omaan testeriin,
jonka raportti 'käyttökelvoton' oli aika kuvaava.

Okei; rahat takaisin ja kiitos käynnistä. Biltema hoiti homman
ihan hienosti, joskin aiempi huoltomieheni kertoi, ettei ollut
ensimmäinen kerta kun myytiin vesiakkuja ...

Kimmo

Pasi Tuomi

Ja mun faijalla bensa Pajerossa kolmatta vuotta ja hienosti toimii.
(Vaikka Japeroon ilmeisesti tulisikin laittaa suurempi kuin
60 Ah akku :)

Pasi Tuomi pasi....@fi.ibmmail.com call: oh2nps oh3nps
IBM Finland tu...@sci.fi phone: +358 40 504 1833
ptuomi at hekvm http://www.sci.fi/~tuomi <= Surf for more info !