opel kadetin ruostevauriot

jorma

moi kaikille,
opel kadet on tunnetusti altis ruostevaurioille. omistamassa vuoden 1986
opelissa on pelti ruostunut pohjasta ja ajattelin hitsauttaa sen
kovemmalle pellille. ruostevaurio on noin kahden jalkapohjan suuruinen.
valittaako katsastus tällaisesta korjaamisesta eli onko se laillista
jos auton pohjaa hitsataan.

auton tekniikka on loistavassa kunnossa, joten ajattelin korjata vielä
näinkin vanhaa autoa katsastusta varten. viimevuonna ei tarvinnut
pakokaasutestissä säätää kaasutinta lainkaan! öljyä ei kulu mielestäni
lainkaan ja auto lähtee liikkeelle reippaasti ja ohituksetkin onnistuvat
turvallisesti.

opelisti vuodesta 1990

aarno isomäki

>onko se laillista
> jos auton pohjaa hitsataan.

kyllä minä olen kuullut, että sellaista tapahtuu:) laillisuuskysymykseen en
ota kantaa, mutta itsekin olen saattanut rikokseen syyllistyä.

jorma

jorma wrote:
> [...]
> kovemmalle pellille. ruostevaurio on noin kahden jalkapohjan suuruinen.
> valittaako katsastus tällaisesta korjaamisesta eli onko se laillista

heh. tarkoitan tietenkin, että saanko pohjaa hitsaamalla katsastus-
jaliikennekelpoisen kulkuvälineen?

aarno isomäki

> heh. tarkoitan tietenkin, että saanko pohjaa hitsaamalla katsastus-
> jaliikennekelpoisen kulkuvälineen?

tokihan se on mahdollista. kyse on vain vaivannäön määrästä. olen kuullut
tarinaa eräästä ooppelista, joka nostettiin vaasan satama-altaasta. oli
ollut yli 50 vuotta siellä merenpohjassa ja jäljellä oli vain pelkkä haamu
auton korista. kyseessä oli kuitenkin melko harvinainen malli, joten kuntoon
laitettiin. museokatsastettiin jne...

että siinä mielessä suhtaudun projektiisi varovaisen myönteisesti...

leikki sikseen. auton "pohjan" hitsaus taitaa olla niitä yleisimpiä vanhan
auton katsastuskunnostustoimenpiteitä.....

jorma

joo, voihan auton alle laittaa vaikka kuinka paljon peltiä. mutta
tarkoitus on selvittää, tuleeko autosta hitsaamisten jälkeen
liikenneturvallinen eli hyväksyykö katsastus toimenpiteen. ko. autoa on
jo hitsattu eturipustusten kohdalta ja silloin se oli hyväksytty
toimenpide. pohjapellin hitsaamisesta taas en tiedä tarpeeksi. joten...

Jukka Töyrylä

"jorma" <jjko...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:3Cn3i.165755$ly6.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> [...]
> kovemmalle pellille. ruostevaurio on noin kahden jalkapohjan suuruinen.
> valittaako katsastus tällaisesta korjaamisesta eli onko se laillista

No herranen aika sentään, mitenkä ne ruostevauriot sitten korjattaisi jos ei
hitsaamalla? Ei ainakaan lasikuidulla, betonilla eikä jäisillä matoilla,
vaikka niitäkin on paremmalla tai huonommalla menestyksellä yritetty. Ennen
korjattiin kossupullollakin, mutta se ei nykyisen järjestelmän puitteissa
onnistu tai ainakin pulloja tarvitaan useampia.
Ohjauslaitteiden hitsaaminen on kiellettyä, samoin ainakin pääsääntöisesti
tukivarsien, mutta niin kauan kun korjataan koria, niin ainoa hyväksytty
ruostevaurion korjaustapa on korvata ruosteen heikentämät pelit ehjällä ja
kiinnittää uusi pelti hitsaamalla, niin että korjatun kohdan lujuus ei
korjauksen takia heikkene. Täpit kulmissa ei siis riitä, vaan keskellä
muuten ehjää peltiä oleva paikka _pitäisi_ hitsata yhtenäisellä saumalla,
jos taas paikka rajoituu jostain osastaan vanhaan saumaan, no siltä osin
käyettävä vähintään alkuperäisen lujuista liittämistapaa.
Ei-kantavissa osissa muutkin liittämistavat ovat hyväksyttyjä, kunhan osan
lujuus ei heikkene ulkopuolisia vaarantavalla tavalla.

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

jorma

kiitos vastauksista. asia tuli selväksi, vaikka vastaajille tuntui
olevan selvää, että minä saiv... mutta autoni siis elää edelleen

Kalevi Hautaniemi

On Fri, 18 May 2007 23:43:59 +0300, jorma wrote:

> heh. tarkoitan tietenkin, että saanko pohjaa hitsaamalla katsastus-
> jaliikennekelpoisen kulkuvälineen?

Tokihan siitä saa. Varsinkin, jos hitsari on tehtäviensä tasalla ja
todella hitsaa, eikä vain 'heftaa', pellinpalat kiinni. Katsastusmies
tykkää kun viet ensin hitsatun autosi katsastukseen ja ruostesuojaat
uudet pellit ja saumat vasta sen jälkeen.

--
/Kallu < oh3fg at sral fi >

Kare Pietilä

Kalevi Hautaniemi wrote:
> [...]
> tykkää kun viet ensin hitsatun autosi katsastukseen ja ruostesuojaat
> uudet pellit ja saumat vasta sen jälkeen.

Hitsaustapa kannataa jättää hitsarin harkintaan. Jatkuva sauma
saattaa väärässä paikassa jäykistää rakennetta huomattavasti ja
siitä voi sitten aiheutua uudenlaisia ongelmia.

Ruostekorjauksissa tämmöisiä asioita ei tarvitse miettiä ollen-
kaan ja konttorille ei todellakaan tarvitse mennä hitsejä esit-
telemään kun auton konstruktiota ei ole muutettu. Kantavien ra-
kenteiden muutokset (esim. ripustuksen kiinnityspisteiden siir-
täminen) on perinteisesti hyväksytty paljaana, ruostekorjauksen
suhteen ketään ei kiinnosta mikään muu kuin se, että piikki ei
mene läpi niistä kohdista joihin sillä satutaan tökkäämään.
--
jre ung qra xäfr mhz onuaubs trebyyg?

Juha Lyytikäinen

aarno isomäki wrote:

> tokihan se on mahdollista. kyse on vain vaivannäön määrästä.

Kuulin tämän tarinan eräältä harrastehitsarilta.

Työkaverin fiatin pohjaa piti hitsata ehjäksi vaikka
kuinka yritti selittää että ei paskaa kannata korjata.

No rupesi etsimään pohjasta ehjää rautaa mistä voisi
alkaa paikkauksen, kun ei löytynyt niin piti ensin
laittaa ehjä pellinpala hitsilangasta roikkumaan
ja sitten hitsata tähän palaan lisää...

Miika Seppänen

Juha Lyytikäinen kirjoitti:

Ja mihinkähän tuo viritelmä olisi lopulta hitsattu kiinni, jos ehjää
peltiä ei kerran _mistään_ löytynyt? Harrastehitsarisi taisi puhella
harrastehitsarin juttuja. ;)

-Miika

Luigi

Jukka Töyrylä kirjoitti:

> [...]
> Ei-kantavissa osissa muutkin liittämistavat ovat hyväksyttyjä, kunhan
> osan lujuus ei heikkene ulkopuolisia vaarantavalla tavalla.

Niin puhut tässä sitten vain itsekantavasta korirakenteesta. Rungollisen
auton koria voi paikkailla hieman vapaammin...

Heikki Heinonen

On Fri, 18 May 2007 23:00:59 +0300, jorma <jjko...@kolumbus.fi> höpisi että:

Jos auto ei kuluta öljyä lainkaan voi se tarkoittaa sitä että öljyn sekaan
pääsee bensaa. Haista mittatikkua josko se haisee bensalta.

Jokander

Onhan ripustus onnistuttu korjaamaan kunnolla? Itse ostin pojalleni
Kadettin ja 2 viikon päästä irtos ripustukset korista ja vetoakseli irti
laatikosta. ei kun auto romuksi.

joku@microsoft.com Malli: Henri Rautiainen

> Ja mihinkähän tuo viritelmä olisi lopulta hitsattu kiinni, jos ehjää
> peltiä ei kerran _mistään_ löytynyt? Harrastehitsarisi taisi puhella
> harrastehitsarin juttuja. ;)

Jäähä uusi pohja kiinni siitä lagasta jolla ensimmäinen pala ripustettiin.
Sitä ei saa katkaista.

PenttiL

jorma wrote:
> [...]
> kovemmalle pellille. ruostevaurio on noin kahden jalkapohjan suuruinen.
> valittaako katsastus tällaisesta korjaamisesta eli onko se laillista

Laillista on ja tavallinen tapakin on juuri hitsata kori kuntoon. Raja
tulee oikeastaan vastaan siinä, kun autoa ei enää taloudellisesti tms.
kannata hitsata. Ruostuminen kun on päässyt alkuun sitä ei mikään
pysäytä. Tärkeää on oikeanlainen ruosteenesto hitsauksen jälkeen.
Ainakaan paljaalle ei kannata jättää missään tapauksessa. Samoin paksuja
massamattoja ei kannata levitellä, koska suolavesi yms. litkut tekee
tuhojaajn massan ja pellin välissä. Ohut kerros sellaista ruosteenestoa
joka pysyy kosteana ja elastisena lienee paras. Näistä paljon
väittelevät. Kun ruostuminen on pässyt alkuun kannattaa varautua
siiehen, että kerran vuodessa ( ennen katsastusta ) täytyy jonkun verran
hitsauttaa.

> [...]
> pakokaasutestissä säätää kaasutinta lainkaan! öljyä ei kulu mielestäni
> lainkaan ja auto lähtee liikkeelle reippaasti ja ohituksetkin onnistuvat

RUostevauriot ovat monesti se lopullinen syy, miksi autosta joutuu
luopumaan. Kyllä noita vaihdettavia osia voi vaihdella ( kuten esim.
koko moottorinkin ) mutta siinä vaioheessa kun ei ole ehjää koppaa mihin
niitä ruuvata kiinni alkaa homma olla finaalissa.
Jotkut entiosöijät tekevät ihmeitä todella onnettomista ruostekasoista,
mutta käyttöautja käytännössä hitsaillaan kasaan niin kauan kun se on
näppärästi ja taloudellisesti järkevää. Harrasteautoissa homman
mielekkyyteen vaikuttavat eri tekijät.

-Pena

Miika Seppänen

On Tue, 22 May 2007 10:04:24 +0300, PenttiL
<pentti....@helsinki.fi> wrote:

>pysäytä. Tärkeää on oikeanlainen ruosteenesto hitsauksen jälkeen.
>Ainakaan paljaalle ei kannata jättää missään tapauksessa. Samoin paksuja
>massamattoja ei kannata levitellä, koska suolavesi yms. litkut tekee

Itse asiassa paljaalle pellillekin jättäminen on parempi, kuin
joidenkin ranejen harrastama massan levitys suoraan pellille. Pohja-
ja pintamaalaus ennen massausta, jos haluaa korjauksen kestävän.

-Miika

Unknown

Kun täällä on asiallisia vastauksia jo annettu, rohkenen ihan
ohimennen mainita seuraavaa.

>auton tekniikka on loistavassa kunnossa, joten ajattelin korjata vielä

Se on kyllä kumma juttu että vaikka auto näyttäisi paskakasalta niin
tekniikka niissä on AINA ihan tikissään :-)

--
http://www.76s.net/
ihmistä syrjivä ajatus on dierctiivien tärkein pointti.

jorma

PenttiL wrote:

> [...]
> tuhojaajn massan ja pellin välissä. Ohut kerros sellaista ruosteenestoa
> joka pysyy kosteana ja elastisena lienee paras.

Omistamassani autossa ei ole käytetty paksuja massauksia pohjassa ja
kuitenkin pohja on hyvässä kunnossa lukuunottamatta tyypillisiin
paikkoihin eli kuljettajan puolelle tulleita ruostevaurioita. auton
oikean puolen kotelot ovat ikäisekseen hyvässä kunnossa.

Jorma könönen

Heikki Heinonen kirjoitti:

En haistanut bensaa, miten kovaa hajun pitäisi olla. entä pieni bensavuoto?

Heikki Heinonen

On Sun, 27 May 2007 14:01:48 +0300, Jorma könönen <jjko...@kolumbus.se> höpisi
että:

No jos se ei haise niin ei siinä sitten ole mitään vikaa. Eikä sillä muutenkaan
ole merkitystä, jos vain vaihtaa öljyt riittävän usein.