Google Ryhmät ei enää tue uusia Usenet-postauksia tai ‐tilauksia. Aiempi sisältö on edelleen nähtävissä.

Mielenkiintoinen halo

6 katselukertaa

Matti Lamminen

lukematon,
31.1.2001 klo 22.00.3031.1.2001
vastaanottaja
31.1. illalla, kun oli pitkästä aikaa suht. selkeätä kokeilin uusilla
silmälaseillani 15*80 kiikariani, näkyi Venus-planeetan ympärillä
pystyellipsin muotoinen halo. En ole haloasiantuntija, mutten muista
ennen tällaista nähneeni...

--
- Matti

matti.l...@avenet.fi
http://www.avenet.fi/~avanti/lamminen.htm

Ville Kinnunen

lukematon,
1.2.2001 klo 5.39.321.2.2001
vastaanottaja

Matti Lamminen kirjoitti viestissä ...

> [...]
>silmälaseillani 15*80 kiikariani, näkyi Venus-planeetan ympärillä
>pystyellipsin muotoinen halo. En ole haloasiantuntija, mutten muista

Itse olen monenan iltana havainnut juuri Venuksen ympärillä pystysuuntaisen,
ikäänkuin liekehtivän halon. Putkimiehet voisivat kertoa omia
kokemuksiaan...

Venushan näkyy nyt vajaana puolikkaana sirppinä, oisko tuolla osuutta
asiaan?

Pertti Rautiainen

lukematon,
1.2.2001 klo 5.45.481.2.2001
vastaanottaja
Matti Lamminen (Matti.L...@mizar.ursa.fi) wrote:
[...]

Näin tuollaisen pari vuotta sitten, sekä paljain silmin että paremmin
kiikarilla. Joku tässä ryhmässä arveli, että ilmiön syynä olisi
Venuksen vaiheista johtuva poikkeama ympyrämuodosta. Tuolloin ellipsin
isoakseli oli silmämääräisesti kohtisuorassa horisonttiin nähden, mikä
ei oikein sovi yhteen tuon selityksen kanssa: Auringon suunnan
perusteella ellipsin olisi pitänyt olla selvästi kallellaan. Ellipsi
oli myös valojakaumaltaan symmetrinen (edelleen silmämääräisesti).

Pertti

Veikko Makela

lukematon,
1.2.2001 klo 18.36.421.2.2001
vastaanottaja

"Matti Lamminen" <Matti.L...@mizar.ursa.fi> wrote in message

> [...]
> silmälaseillani 15*80 kiikariani, näkyi Venus-planeetan ympärillä
> pystyellipsin muotoinen halo. En ole haloasiantuntija, mutten muista

Erittäin tärkeä tieto olisi nyt ilmiön koko ja tarkempi ulkoasu. Kyseessä
vielä olla kehä tai harvinaisempi ellipsihalo.

Muistutan myös seuraavasta asiasta:

halo: jääkiteissä heijastuksen ja/tai taittumisen ansiosta syntynyt ilmiö,
yleensä rengaita, kaaria tai valoläikkiä

kehä: pilvipisaroissa ja jääkiteissä diffraktion vaikutuksesta syntyvä
ilmiö,
näyttää yhteensä valokiekolta valolähteen ympärillä, ulkoreuna usein
punertava.

Siis ihan eri ilmiöitä. Kehiä usein sanotaan virheellisesti haloiksi.

-VeikkoM-

0 uutta viestiä