Liukulukuja yksinkertaisesti

Jori M{ntysalo

Yritin kirjoittaa pientä juttua siitä, miten tietokone esittää
desimaaliluvut. Tarkoitus ei ole bitintarkkuus, vaan jonkinlainen
yleiskuva asiasta. Teksti löytyy täältä:
http://www.uta.fi/%7Ejm58660/jutut/ohjelmointi/liukuluku/mika_on.html

Kyse on eräällä tavalla "miksi" -selityksestä aiemmalle kirjoitukselleni
"Tietokone laskee väärin":
http://www.uta.fi/%7Ejm58660/jutut/ohjelmointi/liukuluku/laskee_vaarin.html

Tekstin pitäisi olla ymmärrettävää lukiolaisillekin, vaikka aion sitä
eräällä yliopiston kurssilla käyttää.

Kommentteja kaipaan. Sähköpostiakin sopii käyttää, jos on liian ujo
kirjoittaakseen uutisryhmään.

--
= = = = Jori Mäntysalo - jm5...@uta.fi = = = =
"Miksi en jäänyt armeijaan?"

Aleksi Kallio

> [...]
>desimaaliluvut. Tarkoitus ei ole bitintarkkuus, vaan jonkinlainen
>yleiskuva asiasta. Teksti löytyy täältä:

Teksti on varsin asiallinen ja lähestyy asiaa niinkuin minäkin sitä
olisin lähestynyt - siis oikein :) Yliopistomaisuus tosin näkyy, mutta
se nyt ei ole mikään haitta.

Se yhteenveto lopussa on hyvä, varsinkin jos ne laskuesimerkit menivät
hieman ohi.

Itse ajattelin kirjoittaa samanlaisen C++-oppaaseen. Pitää varmaan
keskittyä siinä enemmän käytännön vaikutuksiin ja jättää tuo
matemaattinen puoli vähemmälle, jotta ei ihan samaa tulee toistettua.
[Aleksi Kallio, maka...@saunalahti.fi ]
[- - - > www.saunalahti.fi/makallio/ ]

Paul Keinanen

On 17 Jan 2000 09:46:18 GMT, Jori M{ntysalo <jm5...@uta.fi> wrote:

> [...]
>desimaaliluvut. Tarkoitus ei ole bitintarkkuus, vaan jonkinlainen
>yleiskuva asiasta. Teksti löytyy täältä:

Varsin hyviä käytännön esimerkkejä siitä, ettei kaikki välttämättä ole
niin kuin se ensi näkemällä näyttää. Hyvinhän tuo näytti sujuvan
turvautumatta lukujen esitystapojen yksityiskohtiin.

Mahtaisitkohan jotenkin saada mukaan selostuksen, miksi liukuluvuilla
ei kannata harrastaa kirjanpitoa tai ei ainakaan niin, että yhden
markan esitysmuoto on 1,00 mk eli penni on 0,01 markkaa.
Laskuvirheiden selittäminen turvautumatta binääriesitysmuotoon voi
kuitenkin olla hankalaa. Tämä kuitenkin tuntuu olevan varsin usein
esille tullut kysymys.

Jori M{ntysalo

Aleksi Kallio <maka...@saunalahti.fi> kirjoitti:

> Yliopistomaisuus tosin näkyy, mutta se nyt ei ole mikään haitta.

Yliopistomaisuus? Hmm... miten? (Pitäisikö mennä kieliryhmään?)

> Se yhteenveto lopussa on hyvä, varsinkin jos ne laskuesimerkit menivät
> hieman ohi.

Mitenkähän niistä saisi selkeämpiä? Lisää korostuksia tärkeisiin
paikkoihin?

> Itse ajattelin kirjoittaa samanlaisen C++-oppaaseen.

Tekstini voit linkittää tai kopioida suoraan sopivan osan tms.
(Voiko tekstille sanoa että GNU-lisenssin mukaan saa levittää?)

--
= = = = Jori Mäntysalo - jm5...@uta.fi = = = =

"Voi jeesus! Kai minä nyt nämä perusasiat tiedän ilman että nettipoliisi
valvoo!!!" -- MV, sfnet.atk.ohjelmointi.alkeet

Jori M{ntysalo

Paul Keinanen <kein...@sci.fi> kirjoitti:

> Hyvinhän tuo näytti sujuvan turvautumatta lukujen esitystapojen
> yksityiskohtiin.

Sellainen oli tarkoituskin. Tekstin pitäisi pystyä esittämään ihmisille,
jotka oikeastaan opiskelevat matlabin käyttöä. On kuitenkin tärkeää,
että opiskelijat ymmärtävät ainakin varoa liukulukujen vaaroja. (Tai
ainakin voin sanoa, että minähän varoitin...)

> ei kannata harrastaa kirjanpitoa tai ei ainakaan niin, että yhden
> markan esitysmuoto on 1,00 mk eli penni on 0,01 markkaa.
> Laskuvirheiden selittäminen turvautumatta binääriesitysmuotoon voi

Tuollainen olisi tosiaan hyvä. Ehkä kirjoitan vielä kolmannen osan
tuohon sarjaan. Pitäisikö mennä suoraan oikeaan esitysmuotoon, vai
johdattelisiko vielä käyttämällä 8-bittisiä liukulukuja?

Juhani Rantanen

Jori M{ntysalo <jm5...@uta.fi> writes:

> (Voiko tekstille sanoa että GNU-lisenssin mukaan saa levittää?)

Voi. Esimerkiksi sfnet.atk.linux-ryhmän FAQ on GPL:n alla. Ja GPL:hän
on muuten lyhenne sanoista General Public License, ei Gnu Public
License. Sen sijaan tarkasti lisenssi voidaan lyhentää "GNU GPL".

--
Juhani Rantanen
Burn all the GIFs! -- http://burnallgifs.org/