Miksi koneen suorituskyky on loppu (tai lähellä 100% koko ajan)???

Villeke

APUA!

Laitoin kysymykseni myös Afterdawniin mutta kukaan ei ole vastaillut.
Sitten muistin äkkiä että täältä...

Kolmen viikon ajan olen yrittänyt saada kummipojan Acer Aspire 3103WLMi
läppäriä kivikaudesta modernimpaan aikaan. Kone rupesi tökkimään, se
alkoi netin kiukkuilusta (ei päässyt nettiin), sitten tuli "äänet
särisee" vika.

Otin koneen korjattavaksi... ja kyl äänet säriseekin tosin olin
huomaavinani että sekin liittyy jotenkin suorituskykyyn sillä jotkut
musakappaleet soi kevyillä ohjelmilla suht koht ok mutta heti kun pyrkii
tekemään jotain (ja käyttää iTunesia kuunteluun) ääni tökkii/vinkuu ja
pätkii rankasti.

ELI SE PAHIN ASIA on koneen mahdoton hitaus. Tiedän ettei tää kone
mikään nopea pelikone ole mutta ihan pojille nopea se on ollut. Sillä
lähinnä surffataan, kuunnellaan musaa ja tehdään kotiläksyjä. Vähän
pelataan.

Koneen tiedot: AMD Sempron 3400, 1.8GHz, ATI radeon Xpress 1100, kaksi
HD:tä (+25Gt per levy, toisessa 1/2 vapaana ja toinen miltei tyhjä...
epäilen että ovat kaksi osiota vaan sillä nimetkin on Acer ja Acerdata,
lisäksi 512MB DDR muistia). Suorittimen+muistin käyttö on säädetty
ohjelmille ja näennäismuistia on minimum 1200Mt. Kun katsoo
Laitehallinnan pääsivua siellä ei luekaan XXX Mb muistia vaan "fyysinen
muistilaajennus", whatever that means???

Windows on XP Media center ja päivityksetkin on haettu. Laitehallinnassa
ei ole muita punaisia ristejä kuin PCMCIA kortin adapteri joka on ENE
CB-712/714/810 card controller. Olen sen laittanut päälle mutta se tulee
takaisin tähän tilaan myöhemmin. En tiedä miksi.

Lisäksi olen vaihtanut toisen palomuurin (Comodo) ja käytössä on AVG
virustutka. Lisäksi olen putsannut konetta kovalevyjen
tsekkauskella/tiivistämisellä, Spybotilla, CCleanerilla ja katsonut
Hijackilla listat läpi mutta sieltä en ole näkynyt mitään ratkaisevaa
ainakaan mun silmään.

Miten saisin tietoon sen mikä resursseja (sen tätyy olla RAM tai prossu)
nyt kahlitsee??? Eihän 512Mt ole paljon mutta ennen joulua kone toimi
ihan tarpeeksi vilkkaasti niillä vermeillä eli käynnistys ei vienyt yli
6 minuuttia jne. Nyt resurssihallinta näyttää (heti kun jotain tekee)
80-100% ja kone on tervassa. Lepotilassa se vie alle 10%.

Mikä avuksi (olisi kiva jos joku ohjelma kertoisi mikä resurssia
viimeksi vie =syypää)???

Ville

Harri Juntunen

Villeke <villeke.p...@yahoo.com> kirjoitti:

> Mikä avuksi (olisi kiva jos joku ohjelma kertoisi mikä resurssia
> viimeksi vie =syypää)???

Esim. Process Explorer:

http://technet.microsoft.com/fi-fi/sysinternals/bb896653(en-us).aspx

Sami Setälä

> [...]
> minuuttia jne. Nyt resurssihallinta näyttää (heti kun jotain tekee)
> 80-100% ja kone on tervassa. Lepotilassa se vie alle 10%.

Toimiiko koneen tuuletin ja se ei ole pölyä täynnä? Ylikuumeneminen voisi
nimittäin pudottaa kellotaajuuden niin alas, että kone hyytyy sen takia.

Jos tuo toisessa viestissä mainittu ProcessExplorer ei valota tilannetta
yhtään, että mikä ohjelma tehot vie, niin sitten vähiten aikaa vievä
ratkaisu voisi olla asentaa koko systeemi uusiksi palautuslevyiltä. Tuolloin
toki pitää ottaa kaikki tiedot talteen usb-kovalevylle tms, koska palautus
tyypillisesti ylikirjoittaa koko levyn sisällön.

-Sami-

Villeke

Sami Setälä kirjoitti:

> [...]
> Tuolloin toki pitää ottaa kaikki tiedot talteen usb-kovalevylle tms,
> koska palautus tyypillisesti ylikirjoittaa koko levyn sisällön.

OK. Latasin tuon apuohjelman ja kokeilen selviääkö sillä jotain.
Kiitos Harrille siitä hyvästä vinkistä. Näyttää ihan pätevältä
ohjelmalta jota voisi käyttää muissakin koneissa tweakaamiseen.

Tuuletin toimii ja eikös sitä jostain näe senkin onko prossu
alentuneessa tilassa? En vain keksi tähän hätään että missä...

En taida ruveta sitä käyttistä ihan helpolla uudelleen asentamaan.
(Kummi)pojan kone kun on kaupasta ostettu ja en tiedä onko siinä jotain
palautuslevyä. Itselläni on eri versiot ja niistä koko käyttis DVD:llä
kun tässä tapauksessa epäilen että sen on joku kevyempi
palautuslevy-systeemi enkä niistä oikein tiedä miten ne toimii. Olkoon
tämä se viimeinen oljenkorsi. Siinä sitten häviää kosolti asennettuja
ohjelmia ja asetuksia jotka on aina pain in the butt so to speak :-D

Kiitos paljon avusta... kerron miten siinä käy...
T Ville

Villeke

Nonniin...
Asensin sen Process Explorerin mutta IT-insinöörihän sitä pitäisi olla
että sen hienoimpia toiminnallisuuksia ymmärtäisi.
--> Yhden selvän asian sain kuitenkin selville.
Prosessorin tehoja syö Interrupts ja vielä tarkemmin hardware
interrupts. Se suorastaa hamuaa kaiken prosentin pyörien 80 päällä
suurimman osan aikaa.
Mutta tästä en vielä kostu mitä se tarkoittaa käytännössä ja miten saan
tämä tilanteen pois päältä. Luin sivulta
http://seko.homelinux.net/dload/info/interrupts.htm
vähän tietoa mutta en siitä sen enempää taas kostunut kuin että joku
laite koneella koko ajan pyytää "huomiota". Mitenkä tietäisi että mikä
laite esimerkiksi?
Kaikki apu on tosiaan tarpeen. please!
T Ville

Villeke kirjoitti:
> APUA!

Villeke

Hei ja sori... tuo edellinen viesti karkasi käsistä ennen kuin keksin
paremman ksymyksen.

Eli; miten mahdan Process Exploreria käyttäen selvittää miksi hardware
interrupts siinä kaiken aikaa tarttee sitä prosessoria ja keskeytystä kaine?

Jyrki Saarinen

Villeke <villeke.p...@yahoo.com> wrote:

> Eli; miten mahdan Process Exploreria käyttäen selvittää miksi hardware
> interrupts siinä kaiken aikaa tarttee sitä prosessoria ja keskeytystä kaine?

Tuijottele vaikka device managerista eri ajureiden tietoja siitä, mitä
keskeytystä mikäkin laite käyttää. Tosin nykyään on niin, että useampi laite
on multipleksattu samalla keskeytykselle.

Ylipäätään kuulostaa siltä, että jotain on vialla, jos CPU-ajasta menee 80%
keskeytysrutiineihin. En ole Process Exploreria ikinä edes nähnyt, mutta
tyypillisesti noi työkalut näyttää vain prosessin käyttämän CPU-ajan
käyttäjätasolla ja sitten kernelin tasolla. Mistä tämä 80% lukema on kotoisin?

--
Jyrki Saarinen
http://koti.welho.com/jsaari88/

Villeke

Jyrki Saarinen kirjoitti:

> [...]
> käyttäjätasolla ja sitten kernelin tasolla. Mistä tämä 80% lukema on kotoisin?

Eli se 80% on vain sinnepäin sillä lukuhan vaihtelee siinä sekuntien
aikana villistikin. Mutta suunnilleen tuota rataa se pitää CPUn "busy"
joten kaikki muu hidastuu maalin kuivumisen ihastelemiseksi.

Voisi kokeilla että sulkisi eri laitteita mutta se taitaa mennä aika
mahottomaksi jo?

Toisaalta, en tiedä että pitääkö sitten jotenkin uudelleenasentaa
Windows tai ottaa se korjaus-vaihtoehto. Mutta korjaisko ne sitten tuon
hardware interrupt-jutun???
Ville

Message has been deleted

Villeke

Raimo Saarela kirjoitti:
> Oikeassa alakulmassa, kellon päällä hiiren oikella klikkaat.
> Tehtävienhallinta auki ja siellä menet Prosessit välilehteen.
> Klikkaat kaksi kertaa Suoritin saraketta ja katsot, mikä vie tehoja
> tuon 80%.
> Ei ole vaikeaa.
> Sitten vaan selvität mikä ohjelma se on, esim. klikkaamalla sen
> sammuksiin, ja katselemalla, mikä lakkaa toimimasta.
>

> -RaS-

Hei Raimo!
Kiitos vinkistä. Tiedän kyllä hyvin miten tehtävienhallinta päälle
laitetaan. Siitä ei tunnu olevan kovin apua kun ohjelmien
Suoritin-käyttöaste vaihtelee välillä villisti ja pääasiassa (silloin
kun prosessorin käyttöaste on 100 tai hieman alle) suurimpana
"käyttäjänä" on Järjestelmän vapaaprosessi. Sitähän ei klikkailla
kiinni. Tuo aiemmin ehdotettu ohjelma sentään paljasti että resursseja
varaa interrupt sillä tällähän ei edes oikeastaan näe mikä tökkii.

Käynnistin mm. iTunesin soittaakseni jonkun kappaleen (mainitsin tuolla
aikaisemmin ettei läppärin äänetkään toimi) ja iTunes kesti 3 minuuttia
edes käynnistyä. Poistin Realtek Highdefinition Audio äänikortin (joka
integroitua mallia?).

Windows Mediaplayerilla tulos oli ihan sama. Ääni "pixelöityy" ja
hidastuu/puuroutuu kun tekee mitä tahansa koneella, välillä ei tartte
tehdä sitäkään. Mutta tämä reaktio näyttää vain olevan siitä kiinni että
suoritin ei riitä.

MITEN IHMEESSÄ mä nyt oikein selvittäisin josko kyseessä on vaikkapa
joku ihan rikki mennyt laiteosa? Tai sitten joku pöpö joka vaan käyttää
tuota hyväkseen....Olen ottanut pois päältä virusohjelmaa (AVG, toimii
ihan samal tavalla oli se päällä tai ei) ja palomuuria (Comodo, viimeksi
tähän asennettu). Auttaisko tässä edes Highjack this listaus?

T Ville

Timo Pietilä

Villeke wrote:

> Suoritin-käyttöaste vaihtelee välillä villisti ja pääasiassa (silloin
> kun prosessorin käyttöaste on 100 tai hieman alle) suurimpana
> "käyttäjänä" on Järjestelmän vapaaprosessi.

"Järjestelmän vapaaprosessi" eli englaniksi "idle process" tarkoittaa
sitä ettei prosessori tee mitään. Prosessorin käyttöaste silloin kun tuo
on korkeimmillaan ei voi olla 100%.

Joku muu kuin prosessori siellä tökkii.

Timo Pietilä

Villeke

Timo Pietilä kirjoitti:

Sori Timo, olin epäselvä (tai et vain tiedä, minun syytäni)
selityksissäni. Kyllä minä sen tiesin mitä tuo Idle prosessi tarkoittaa.
Ja mitä hardware interrupt tarkoittaa. Niistä löytää köykäisemmälläkin
enkun taidolla (ja minä uskallan sanoa että omani on ihan ok) jos
jonkinlaista opasta ja määrittelyä. Kiitos kuitenkin avusta, yleensä
edes se apu että jengi viitsii antaa kommentteja on jo rohkaiseva!

Laitan tähän threadiin vielä sen itse ratkaisun sillä uskon että monella
on sama ongelma jo ollut tai sitten tulee olemaan. SAIN SIIS HOMMAN
RATKAISTUA! Aika kinkkinen juttu... ja sitten kun ratkaisu oli (n. 10
tunnin työn/yrittämisen jälkeen) viiden minuutin homma niin se oli
helpottavaa... et potuttavaa. Mutta sellaistahan tietotekniikka edelleen
on.
T Ville

Villeke

Villeke kirjoitti:
> [...]

> läppäriä kivikaudesta modernimpaan aikaan. Kone rupesi tökkimään, se
> alkoi netin kiukkuilusta (ei päässyt nettiin), sitten tuli "äänet

JIPII!
Ratkaisin sitten teidän tuellanne ja minun tyhmällä yrittämisellä sen
Mikon (nuorukainen jonka hieno Acer läppäri oli siis kyseessä) koneen
mysteerin.

Ja heti ensiksi ... olipa hyvä etten vetänyt konetta sileeksi ja
asentanut Windowsia siihen taas alusta. Se olisi ollut kärpäsen
tappamista raskaalla Gustavilla!

Epätoivoisesti yrittäessäni etsiä teidän ja Googlen kautta tietoa,
ratkaisua, osuin sitten tälle sivulle
http://frazzleddad.blogspot.com/2006/03/lousy-performance-high-hardware.html
jossa kaveri kertoo blogissaan samanlaisesta ongelmasta (mutta enkuksi
siis). Yksinkertainen käännös voisi olla:
"Koneeni hardware interrupt taso oli jatkuvasti korkealla. Sitten
ryhdyin puuhaan selvittääkseni sen ja löysin vian. Se on Control panel
osaston asetuksissa oleva Primary and Secondary IDE asetukset. Jotenkin
sen kovalevyn IDE asetukset on menneet mopotasolle ja siitä probleemasta
pääsee eroon kunhan poistaa tuon asetuksen poistamalla ensin IDE
"laitteen" ja boottaa koneen uudelleen jolloin Windows XP asentaa nuo
ajurit uudelleen kohdalleen."

Aika makeaa kun tekee nuo temput, käynnistää koneen uudelleen ja
kivikautisen hitaasti toimiva kone on yhtäkkiä nopea! Siinä sivussa mm.
korjaantui koneessa ollut "äänikorttivikakin" joka sekin vain johtui
hitaasta kovalevyn toiminnasta.

Toivotaan että tästä on muillekin apua. Kiitos kuuluu kuitenkin
alkuperäisen blogin kirjoittajalle ja sinnehän voi mennä laittamaan
kiitoksetkin!

Tietokonetta ei aina tarvitse siis asentaa uudelleen, joskus ratkaisu on
näinkin elegantti!

T. Ville

Anssi Saari

Villeke <villeke.p...@yahoo.com> writes:

> [...]
> jossa kaveri kertoo blogissaan samanlaisesta ongelmasta (mutta enkuksi

Tuliko luettua ja ymmärrettyä se mistä ongelma johtuu? Kovalevyltä
tulee CRC- tai timeout-virheitä, jolloin on syytä olla hieman
huolissaan kovalevyn kunnosta. Varmuuskopiot kannattaa ottaa nyt kun
voi ja levyn diagnostiikka ajaa.