Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

M-Audio audiophile USB

2 views
Skip to first unread message

Markku L

unread,
Mar 2, 2007, 3:40:53 PM3/2/07
to
Hommasin tommosen uslkoisen USB äänikortin. Apuja kaipaisin.

Kernelin snd-usb-audio moduli löytyy ja latautuu. jne. Audacity
soittosoftasta saan ääntä ulos ainakin kuullokkeisiin (ei löytynyt
tähän hätään RCA piuhaa...) kun valitsee ulostuslaitteeksi hw:1,0.

Mplayer ei saa ääntä ulos. Sanoo vaan että ei löydy ALSA laitteita.
Samaten Hydrogen rumpuvekotin sanoo, että ei pysty initialisoimaan
äänilaitetta, vaikka asetuksista koittaisi tarjota ALSA hw:1 (tai hw:1,0).

Eli mitenkäs nuo nyt säädetään?

Lisäksi JACKD pitäisi saada pelaamaan. Jossain luki että jotain (alsaa
tai jackiä) pitäisi patchata tjsp. kun ko. laite käyttää bigendian
järjestystä. Eli jos tuon kanssa tulee jotain ongelmia, niin siihen
vinkkejä kiitos.

Markku L

unread,
Mar 3, 2007, 8:55:20 AM3/3/07
to


Tuossa olen kovasti koittanut lueka netistä juttua ja säätää.

Asentamalla tuoreimman JACKD version, saa sen toimimaan big-endian
laitteiden kanssa. Ok.

Mplayerista sain ääntä ulos kun komensin:
mplayer -ao alsa:device=plughw=1,0 file.mp3

USB audiolaite on siis ALSA laite 1, ja sen ulostulo on 1,0, tuon selvitin.

Olen koittanut tavat .asoundrc (ilmeiseisesti systeemin laajuisen voi
laittaa /etc/alsa.conf) filen rakentamista, mutta en oikein ymmärtänyt
sen semantiikkaa.

Eli tuolla kai jotenkin pitäisi pystyä määrittelemään että laite
hw1,0 olisi se defaultti. Lisäksi kai pitäisi pystyä määrittelemään
plug-laitteelle joku nimi, että esim. mplayer tajuaisi -ao plug
määreellä ajaa plughw:n läpi. Ilmeisesti mplayeriä ei saa suoraan
toimimaan bigendian laitteen kanssa?

Sitten tuosta JACK:stä vielä. Sain Ardourista soitettua kyllä tavaraa
JACKin kautta (ainakin kuulokkeisiin). Mutta kun soiton pysäyttää,
alkaa kuulua kauhea kohina, ihan täysillä siis. Mistähän moinen voisi
johtua?!

Markku L

unread,
Mar 3, 2007, 9:50:42 AM3/3/07
to
On Sat, 03 Mar 2007 13:55:20 +0000, Markku L wrote:


> Sitten tuosta JACK:stä vielä. Sain Ardourista soitettua kyllä tavaraa
> JACKin kautta (ainakin kuulokkeisiin). Mutta kun soiton pysäyttää,
> alkaa kuulua kauhea kohina, ihan täysillä siis. Mistähän moinen voisi
> johtua?!


No kirjoitan nyt lisää asiasta, jos jollain muullakin on samoja ongelmia.

Eli nyt sain homman pelaamaan aika hyvin (edelleen vain kuulokkeilla, kun
en ole päässyt testaamaan RCA:tä).

Eli nyt pystyn ajamaan JACKin normaalikäyttäjällä. Puskuriksi sain 64
frame/period, eli latenssi pitäisi olla 2,67ms. Jostain syystä 32 ei
kelvannut. Kääntelin kerneliin tarvittavia palasia ja emergerin
realtime-lsm paketin (niin käytössä on muuten Gentoo).

Qjackctl ei sytytä RT valoa, mutta satus sanoo Realtime mode: yes. Tiedä
sitten...

Mplayerin sain toimimaan -ao=jack määrityksellä, jonka laitoin
~/.mplayer/config fileen.

Audacious toimii niin ikään jackin kanssa. Myös mainitsemani Ardour
toimi moitteetta. Eli ei enää kohissut.

Nauhoitusta ja normaalia analogista ulostuloa en vielä ole päässyt
kokeilemaan...

Ohjeet joilla pääsin noin pitkälle löytyy:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Jack


Mitenhän tuon jackd saisi käynnistettyä bootin yhteydessä?

Risto Kuusisto

unread,
Mar 3, 2007, 11:04:50 AM3/3/07
to

"Markku L" <markku.l...@POISTA.inet.fi> kirjoitti viestissä
news:pan.2007.03.03....@POISTA.inet.fi...

Ihan kiva, että kerrot kokemuksistasi.(Tuohon jackd-kysymykseen en
osaa kyllä
vastata, kun olen aina käynnistänyt Qjackctl'llä)
Itse olen taiteillut USB-midiliitännän kanssa Ubuntussa, mutta
äänikortti on
ollut PC'n oma mallia PCI.
Joku juttu siinä oli kumminkin liittyen siihen, että pelkkää
midiliityntää ei samalla
tunnisteta varsinaiseksi äänikortiksi (usb-audio).
"aseqdump" on hyvä siinä vaiheessa, kun täytyy tutkia tuleeko
midipiuhasta mitään sisään.

--Risto


Markku L

unread,
Mar 3, 2007, 11:16:21 AM3/3/07
to
On Sat, 03 Mar 2007 18:04:50 +0200, Risto Kuusisto wrote:

>
> Ihan kiva, että kerrot kokemuksistasi.(Tuohon jackd-kysymykseen en osaa
> kyllä
> vastata, kun olen aina käynnistänyt Qjackctl'llä) Itse olen taiteillut
> USB-midiliitännän kanssa Ubuntussa, mutta äänikortti on
> ollut PC'n oma mallia PCI.
> Joku juttu siinä oli kumminkin liittyen siihen, että pelkkää
> midiliityntää ei samalla
> tunnisteta varsinaiseksi äänikortiksi (usb-audio). "aseqdump" on hyvä
> siinä vaiheessa, kun täytyy tutkia tuleeko midipiuhasta mitään
> sisään.
>


Tuossa justiin kokeilein saisiko tuolla nauhoitettua mitään, eipä
oikien onnistunut. Ardourilla koitin nauhoittaa ja mikrofoni/esivahvari
yhdistelmällä koitin meteliä tuottaa. Qjackctl asetuksista kun oli HW
monitor asetus päällä, tuli kauheeta kohinaa. Sen kun otti pois, niin
kohina hävis, mutta niin hävis signaalikin. Ihan pienen piikin sain
näkyviin ja kun sitä vahvisti 70dB niin sai äänenekin kuuluviin. Ihan
kuin tulotaso olisi ollut liian alhainen, vaikka esivahvarista oli namikat
kaakossa. Eli jotain vikaa tossa hommassa nyt on.

Toinen ongelma liittyy Cinelerra videoeditoriin. Siitä kun en saanut
ääniä ulos.

Mikko Järvinen

unread,
Mar 3, 2007, 2:43:12 PM3/3/07
to
Markku L <markku.l...@POISTA.inet.fi> wrote:
> Eli nyt sain homman pelaamaan aika hyvin (edelleen vain kuulokkeilla, kun
> en ole päässyt testaamaan RCA:tä).

Nyt kun testaan, ainakin RCA -lähtö tuntuu toimivan siinä missä
kuulokeliitäntäkin. Minä vain en ole musiikin tuottaja vaan kuluttaja,
joten olisi mielenkiintoista tietää, miten tuota Alsan kanssa
käytetään...


--
Mikko Järvinen - ech at iki dot fi - http://www.iki.fi/ech/

Markku L

unread,
Mar 3, 2007, 4:09:40 PM3/3/07
to
On Sat, 03 Mar 2007 21:43:12 +0200, Mikko Järvinen wrote:

> Markku L <markku.l...@POISTA.inet.fi> wrote:
>> Eli nyt sain homman pelaamaan aika hyvin (edelleen vain kuulokkeilla,
>> kun en ole päässyt testaamaan RCA:tä).
>
> Nyt kun testaan, ainakin RCA -lähtö tuntuu toimivan siinä missä
> kuulokeliitäntäkin. Minä vain en ole musiikin tuottaja vaan kuluttaja,
> joten olisi mielenkiintoista tietää, miten tuota Alsan kanssa
> käytetään...


Eikö sulla toimi ollenkaan? Vai mitä? Vai onko ongelma se, että se ei
ole ALSA:n "default" laite?

Mikko Järvinen

unread,
Mar 3, 2007, 4:46:27 PM3/3/07
to
Markku L <markku.l...@POISTA.inet.fi> wrote:
> Eikö sulla toimi ollenkaan? Vai mitä? Vai onko ongelma se, että se ei
> ole ALSA:n "default" laite?

Ilmeisesti näemmä jälkimmäinen. En osannut selvittää, miten ihmeessä
mpg321:lle tai vastaaville oikein pitäisi määritellä käytettävä laite,
mutta käynnistämällä XMMS:n havaitsin, että sen graafisista
valikoistahan pystyi raksimaan hw1,0:n päälle ja soitto toimii.

Oletukseksi mokoma pitänee kuitenkin saada, koska esimerkiksi AmaroK
ja flash-plugin eivät ilmeisesti osaa mitään ihmeempiä määritelmiä,
kunhan käyttävät "alsaa".

Ubuntuhan on niin multimedia, että luulisi mokoman itsekseen menevän
oletukseksi, jos integroitu piiri ei ole käytössä, mutta niin pitkälle
ei sentään ole päästy...

Jaakko Lintula

unread,
Mar 3, 2007, 5:52:08 PM3/3/07
to
Mikko Järvinen wrote:
> Oletukseksi mokoma pitänee kuitenkin saada, koska esimerkiksi AmaroK
> ja flash-plugin eivät ilmeisesti osaa mitään ihmeempiä määritelmiä,
> kunhan käyttävät "alsaa".

Amarokin asetuksissa voi Engine-kohdasta ainakin Xine-enginellä valita
käytettävän alsa-laitteen.

--
Minua on turha syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!

Johannes Räsänen

unread,
Mar 4, 2007, 6:09:19 AM3/4/07
to
Mikko Järvinen wrote:
> Oletukseksi mokoma pitänee kuitenkin saada, koska esimerkiksi AmaroK
> ja flash-plugin eivät ilmeisesti osaa mitään ihmeempiä määritelmiä,
> kunhan käyttävät "alsaa".

Tee kotihakemistosi juureen tiedosto .asoundrc johon pistät jotakuinkin
tällaista (korjaa laitenumerot oikeiksi):

--- CLIP ---

# Default Sound Card
pcm.!default {
type plug
slave.pcm "usb"

}
ctl.!default {
type hw
card 0
}

# USB Sound card (dmix)
pcm.usb {
type dmix
ipc_key 1024
slave {
pcm "hw:0"
}
}

--- CLIP ---

Tuossa on DMIX-plugin päällä, jos laite ei tue hardismiksausta. Eli dmix
miksaa softalla äänet useasta ohjelmasta yhteen.

Itse äänikortin teko oletukseksi on ensimmäisessä kohdassa. Jos et tarvitse
dmixiä pistä 'slave.pcm' kohtaan 'usb':n tilalle laitenumero ('hw:1').

-- JR

Markku L

unread,
Mar 4, 2007, 7:12:45 AM3/4/07
to
On Sun, 04 Mar 2007 13:09:19 +0200, Johannes Räsänen wrote:

> # Default Sound Card
> pcm.!default {
> type plug
> slave.pcm "usb"
>
>
> ctl.!default {
> type hw
> card 0
> }
> }

En tajunnut dokumentaatiosta sitä, mikä numero tuohon "card 0" kohtaan
pitäisi laittaa?

Eli jos laite on hw:1,0, niin pitääkö silloin olla "card 1". Minulla
ainakin alsan määrittelyissä on sound-card-0, mutta silti laite on tuo
hw:1.

Saisiko tuota mitenkään toimimaan yhtäaikaa JACKin kanssa? Eli JACKD
pyörisi kokoajan, mutta silti vain alsaa ymmärtävät voisivat
kirjoitella tuolle default laitteelle.

Markku L

unread,
Mar 4, 2007, 7:18:48 AM3/4/07
to
On Sun, 04 Mar 2007 13:09:19 +0200, Johannes Räsänen wrote:


Testasin tuota, enkä ainakaan saanut Cinelerrasta tai Firefoxilla
youtubesta ääntä. Myöskään Jackd ei suostu käynnistymään tuon kanssa.

Johannes Räsänen

unread,
Mar 4, 2007, 3:54:08 PM3/4/07
to
Markku L wrote:
> Eli jos laite on hw:1,0, niin pitääkö silloin olla "card 1". Minulla
> ainakin alsan määrittelyissä on sound-card-0, mutta silti laite on tuo
> hw:1.

Tuo oli niin kuten mun äänet toimii, mutta
moithan kokeilla pelkästään näin:

--- CLIP ---

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "hw:1,0"

}

# OSS apps default
pcm.dsp {
type plug
slave.pcm "hw:1,0"
}


--- CLIP ---


-- JR

Mikko Järvinen

unread,
Mar 4, 2007, 6:07:29 PM3/4/07
to
Johannes Räsänen <johannes.rasanen@deeänaainternet.net> wrote:
> Tuo oli niin kuten mun äänet toimii, mutta
> moithan kokeilla pelkästään näin:

Kiitoksia, näillä eväillä kaikista ohjelmista tuleva ääni sitten
näemmä (tai siis kuulemma) toimiikin, ainakin niin kauan kuin
äänilähteitä on vain yksi. Vempeleen hinnasta huolimatta rautamiksaus
ei tosin tunnu toimivan mitenkään järkevästi vaan useamman äänen
soittaminen yhtäaikaa joko ei onnistu tai aiheutaa viiveitä tai jotain
muuta yhtä hämärää. Ehkä USB-väylässä on turhan ahdastakin moiselle ja
kannattaa miksata koneen CPU:lla...?

Eli ilmeisesti tähän pitää vielä keplotella dmix päälle?

Johannes Räsänen

unread,
Mar 5, 2007, 4:30:03 PM3/5/07
to
Mikko Järvinen wrote:
> Eli ilmeisesti tähän pitää vielä keplotella dmix päälle?

Siltä se vähän vaikuttaisi. Tällaista vois kokeilla:

-- CLIP --



# Default Sound Card
pcm.!default {
type plug
slave.pcm "usb"

}


# USB Sound card (dmix)
pcm.usb {
type dmix
ipc_key 1024
slave {

pcm "hw:1,0"
}
}

# OSS apps default
pcm.dsp {
type plug

slave.pcm "usb"
}

-- CLIP --

-- JR

0 new messages