Jaaha, Sampo-verkkopankki

Vesa-Matti Sarenius

Testi näytti aiemmin, että toimisi, mutta:

Kirjautuminen verkkopankkiin ei onnistunut
Käyttämässäsi tietokoneessa ei ole asennettuna tarvittavaa Java Runtime-ohjelmistoa.

Ubuntu 7.10, Firefox ja muut javahärvelit toimivat...

--
Vesa-Matti Sarenius, M.Sc. * * * * * * * * * * * * * * * * *
mailto:sare...@koivu.oulu.fi * Music seems to help the pain *

Vesa-Matti Sarenius

In article <slrnfuh1id....@sun3.oulu.fi>, Vesa-Matti Sarenius wrote:
> [...]
>Käyttämässäsi tietokoneessa ei ole asennettuna tarvittavaa Java Runtime-ohjelmistoa.
>
>Ubuntu 7.10, Firefox ja muut javahärvelit toimivat...

No nyt se toimii... Tosin pääsivu ei vastaa ja kaikki näyttää oudolta...

Vesa-Matti Sarenius

In article <slrnfuh6g5....@sun3.oulu.fi>, Vesa-Matti Sarenius wrote:

>No nyt se toimii... Tosin pääsivu ei vastaa ja kaikki näyttää oudolta...

Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.

Tais tulla pankin vaihto...

Arto Järvinen

Vesa-Matti Sarenius kirjoitti:

> Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.
>
> Tais tulla pankin vaihto...

Ei aukea edes etusivu :(
Kohta tunnin ajan yrittänyt silloin tällöin :(

--
Arto Järvinen
ars...@gmail.com

Nimimerkkitrolli

Vesa-Matti Sarenius wrote:

> Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.
>
> Tais tulla pankin vaihto...

Javahan näyttää olevan yhtä alustariippumatonta kuin assembler.

Nimimerkkitrolli

Arto Järvinen wrote:

> Ei aukea edes etusivu :(
> Kohta tunnin ajan yrittänyt silloin tällöin :(

Suosittelen Osuuspankkia. Maksoin juuri laskut Konquerorilla ihan vain huvin
vuoksi.

Vesa-Matti Sarenius

Kokeile verkkopankki.sampopankki.fi, ei mullakaan etusivu aukea.

Kari Jarvinen

Nimimerkkitrolli <feikki...@fi.invalid> wrote:
> Suosittelen Osuuspankkia. Maksoin juuri laskut Konquerorilla ihan vain huvin
> vuoksi.

Osuuspankin verkoasiointi on kieltämättä aika hyvällä tolalla muihin
verrattuna - varsinkin, kun tukevat vielä edelleenkin riisuttua
PDA-käyttöliittymää¹, jonka avulla laskut voi maksaa vaikka vähän
vanhemmalla puhelimellakin.

¹Itse asiassa tätä tulee käytettyä selkeyden takia myös oikeilla
tietokoneilla.

--
NP: -

Arto Järvinen

Nimimerkkitrolli kirjoitti:
Omat pankkiasiat hoidankin OP:ssä, mutta kun täytyy hoitaa tuon toisen
ihmisen asiat Sampopankissa :)

Pitää taas koittaa puhua pankinvaihdosta tuon toisen kanssa ;)

--
Arto Järvinen
ars...@gmail.com

Vesa-Matti Sarenius

In article <nokmb5-...@xingu.homeunix.net>, Kari Jarvinen wrote:

> [...]
>verrattuna - varsinkin, kun tukevat vielä edelleenkin riisuttua
>PDA-käyttöliittymää¹, jonka avulla laskut voi maksaa vaikka vähän

Tämmöinen löytyy muuten myös uudistetusta Samposta. Sen verran kerkesin
aamutuimaan testaamaan.

Vesa-Matti Sarenius

In article <slrnfuh7cl....@sun3.oulu.fi>, Vesa-Matti Sarenius wrote:

>Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.

Vai vaihtasko Linuxia. Vanhassa Fedorassa (oisko 6) toimii myös laskun
hyväksyminen Ubuntussa ei...

Mikko J Piippo

>Osuuspankin verkoasiointi on kieltämättä aika hyvällä tolalla muihin
>verrattuna - varsinkin, kun tukevat vielä edelleenkin riisuttua
>PDA-käyttöliittymää¹, jonka avulla laskut voi maksaa vaikka vähän

Nordealla on vaihtoehtona normaalin ohella myös tekstipohjainen käyttöliittymä
("verkkopankin varayhteys"). Linuxille suositellaan selaimia Netscape 7.10,
Opera 7.23, Mozilla 1.6, Konqueror 3.2.1, Firefox 1.0 ja uudemmat
versiot kaikista.

http://www.helsinki.fi/~piippo

Kaarlo Vapaaoksa

Nordea jopa mainitsee Konquerorin suositeltujen selainten listalla:

https://www1.nordea.fi/solo/1/faq/VAL-OldBrowsers.ASP

(ei näytä ihan hetkeen päivitetyltä listalta versionumeroiden
perusteella)

Ja asiani olen kyseisellä selaimella hoitanut useastikin. Pankkien
keskinäinen paremmuus muuten lienee yksilöllistä.

carlos

Jyrki Saarinen

Vesa-Matti Sarenius <sare...@sun3.oulu.fi> wrote:

> Kokeile verkkopankki.sampopankki.fi, ei mullakaan etusivu aukea.

Etusivun IIS:it lienenvät kaatuneet kuormaan tms.
Tuon URL:n kautta pääsin kirjautumaan verkkopankkiin, mutta en uskaltanut
tehdä mitään kun tilitiedot näyttivät olevan monta päivää vanhat (joo,
pääsiäinen oli mutta kyllä ne yleensä ovat päivittyneet arkipäivinä aika
nopsaan).

Uloskirjautumisessa tuli sitten jokin valitus ettei se olisi onnistunut.

--
Jyrki Saarinen
http://koti.welho.com/jsaari88/

Jyrki Saarinen

Vesa-Matti Sarenius <sare...@sun3.oulu.fi> wrote:

> Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.
>
> Tais tulla pankin vaihto...

Kokeile ajaa selainta konsolista ja katso mitä valitusta konsoliin
mahdollisesti tulee tuossa laskunmaksutilanteessa.

Message has been deleted

Timo Noko

On 2008-03-25, Jukka Lahtinen <jtfj...@hotmail.com.invalid> wrote:

> Ovat saattaneet myös pitää jossain koneessa vanhoja selainversioita juuri
> voidakseen testata miten vanhoilla versioilla softa toimii.
> Ja sitten ilmoittavat vanhimmat versiot, joilla toiminta on testattu.

Mitä ihmettä, mulla toimii edelleen "lynx solo.syp.fi" niinkuin vuonna
1988. Eiku siis "lynx nordea.fi".

Onkse siis niin, että ainoastaan Nordea käyttää noita Sypin keksimiä
tuplasalasanoja. Niiden kanssahan selaimen laadulla ei oo niin välii.

Tuomo N

Vesa-Matti Sarenius wrote:

> Ei toimi kokonaan. Maksuja ei voi Linuxilla hyväksyä, winkulla toimii ok.
>
> Tais tulla pankin vaihto...

Kävin juuri maksamassa ja kyllä tuo minulla toimi.

FF 2.0 + Java Plug-in 1.5.0_14

Ihan kaikkia toimintoja en kokeillut, mutta ne mitä kokeilin niin toimivat.

--
Tuomo

Ari Laitinen

Arto Järvinen wrote:

> Omat pankkiasiat hoidankin OP:ssä, mutta kun täytyy hoitaa tuon toisen
> ihmisen asiat Sampopankissa :)
>
> Pitää taas koittaa puhua pankinvaihdosta tuon toisen kanssa ;)

Eiköhän se hoidu kun kerrot mitä vaatimukset täyttävä kone maksaa vaikka
saihan niistä vähän alennustakin Sammon asiakkaana?

Vesa-Matti Sarenius

Noniin...

Tämmöisessä toimii:

Build identifier: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.3)
Gecko/0000000000 Firefox/2.0.0.3

Java(TM) Plug-in 1.6.0_03-b05

Tämmöisessä muuten, mutta maksuja ei voi hyväksyä:

Käännöksen tunniste: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.12)
Gecko/2008020710 Ubuntu/7.10 (gutsy) Firefox/2.0.0.12

Java(TM) Plug-in 1.6.0_05-b13

Jälkimmäisessä sivu räpsähtää ja javaconsoleen tulee tämmöstä:

Varoitus: Ominaisuuden "cursor" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Määrittely sivuutettiin.
Lähdetiedosto: https://verkkopankki.sampopankki.fi/html/css/SAM.css
Rivi: 28

(noita on monta) ja sitten:

Varoitus: Odotettiin ominaisuuden arvon loppuvan, mutta löydettiin "0."
Ominaisuuden "padding-top" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Määrittely sivuutettiin.
Lähdetiedosto: https://verkkopankki.sampopankki.fi/html/css/SAM.css
Rivi: 188

Ei kenellään ois ehdotuksia? Pitääkö asentaa vanhempi firefoxi ja vanhempi Java?

Muuten koneet poikkeavat niin, että toisessa on Fedora ja toisessa Ubuntu.

Vesa-Matti Sarenius

Eli ei toiminut myöskään iceapessa. Operassa ongelma oli toisenlainen,
siinä ei nimittäin tullut laisinkaan turvakortin luvulle paikkaa,
joten edes kirjautuminen ei onnistunut...

Great. Pitääkö tosiaan pankkiin päästäkseen asentaa takas Fedora?
Juuri ehdin tottua Ubuntuun...

Vesa-Matti Sarenius

In article <slrnfuiecu....@sun3.oulu.fi>, Vesa-Matti Sarenius wrote:
>Tämmöisessä muuten, mutta maksuja ei voi hyväksyä:
>
>Käännöksen tunniste: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.12)
>Gecko/2008020710 Ubuntu/7.10 (gutsy) Firefox/2.0.0.12
>
>Java(TM) Plug-in 1.6.0_05-b13

Hahaa... Hienosti hoidettu! Myöskään tuelle osoitettuja viestejä ei voi
lähettää, ruutu vain räpsähtää ja mitään ei tapahdu. Niin sitä pitää :D

Vesa-Matti Sarenius

In article <slrnfuig0j....@sun3.oulu.fi>, Vesa-Matti Sarenius wrote:
>Eli ei toiminut myöskään iceapessa. Operassa ongelma oli toisenlainen,
>siinä ei nimittäin tullut laisinkaan turvakortin luvulle paikkaa,
>joten edes kirjautuminen ei onnistunut...

Lisää:

Galeon -> jää turvaratkaisun tarkistukseen
Epiphany -> maksun vahvistus ei toimi.

SilverSurfer

Vesa-Matti Sarenius kirjoitti:

> Hahaa... Hienosti hoidettu! Myöskään tuelle osoitettuja viestejä ei voi
> lähettää, ruutu vain räpsähtää ja mitään ei tapahdu. Niin sitä pitää :D

Onneksi en tue Sampoa ja en varmaan pian Nordeaakaan.

Vesa-Matti Sarenius

In article <fsbklq$oua$1...@nyytiset.pp.htv.fi>, SilverSurfer wrote:
>Onneksi en tue Sampoa ja en varmaan pian Nordeaakaan.

No, jos jostain pikkupankista saisi samalla korolla asuntolainan,
niin olisin jo vaihtanut. Ei vain ole semmoista vielä löytynyt.
Nordeaan en suostu vaihtamaan.

Hannu Autio

Samoin openSuse 10.2+FF 2.0+Java Plug-in 1.6.0_03
Vielä en tilitapahtumien tiedostosiirtoa omalle koneelle löytänyt.
Copy-Paste special tuottaa turhaa editoitavaa.

hautio

Jyrki Saarinen

> [...]

> Rivi: 188
>
> Ei kenellään ois ehdotuksia? Pitääkö asentaa vanhempi firefoxi ja vanhempi Java?

Ei varmaan auta, kun nuo virheet on CSS:ssä, ja se tuskin estää maksamista.
Itse en ole maksamista kokeillut, mutta rahastojen kanssa venkoilu ei
myöskään toimi.

Jyrki Saarinen

Vesa-Matti Sarenius <sare...@sun3.oulu.fi> wrote:

> Lisää:
>
> Galeon -> jää turvaratkaisun tarkistukseen
> Epiphany -> maksun vahvistus ei toimi.

Mulla Galeon ei mennyt siitä "selain + JRE" -yhteensopivuustestistä läpi,
miten sinä pääsit noin pitkälle? Mulla Galeon kaatuu välittömästi kun
mennään URL:iin http://verkkopankki.sampopankki.fi.

Nimimerkkitrolli

Jyrki Saarinen wrote:

> Mulla Galeon ei mennyt siitä "selain + JRE" -yhteensopivuustestistä läpi,
> miten sinä pääsit noin pitkälle? Mulla Galeon kaatuu välittömästi kun
> mennään URL:iin http://verkkopankki.sampopankki.fi.

Näin C-koodarina sitä tulee väkisinkin mieleen, että voiko tuollaisen
Java-kikkareen koodaaminen todella olla noin vaikeaa? Ovatko nuo
virtuaalikoneet vain niin bugisia vai mikä ihme siinä mättää, että sovellus
toimii n+1:llä eri tavalla?

Tapio Peltonen

On 2008-03-26, Jyrki Saarinen <jy...@NOSPAMwelho.com.invalid> wrote:

> Ei varmaan auta, kun nuo virheet on CSS:ssä, ja se tuskin estää maksamista.
> Itse en ole maksamista kokeillut, mutta rahastojen kanssa venkoilu ei
> myöskään toimi.

Ei liity itse ongelman aiheeseen muuta kuin osittain, mutta kyllä siellä
verkkopankki-interfacen koodaajilla on ollut ajatus hukassa aika
laajalti. Tällaista proof-of-concept -linkkiä olen nähnyt leviteltävän:

http://tinyurl.com/2wqzhw

Ihan perus url-injektio. Ei vaadi kovin paljon mielikuvitusta että
näkee, millä tavoin tuosta voisi tehdä oikeasti vaarallisen.

Ja jos tuollainen on mahdollista (ts. inputeissa ei ole mitään
sanitycheckeja) pelottaa ajatella, mitä kaikkea muuta tuolla
härpättimellä pystyy tekemään.

--
Tapio Peltonen

Tommi Tervo

Nimimerkkitrolli wrote:
> [...]
> Java-kikkareen koodaaminen todella olla noin vaikeaa? Ovatko nuo
> virtuaalikoneet vain niin bugisia vai mikä ihme siinä mättää, että sovellus

No tuo appletti taitaa olla malliesimerkki vaikkapa wtf-kisaan:
http://kks.cabal.fi/SampoApplet

A: No.
Q: Should I include quotations after my reply?

JK

Vesa-Matti Sarenius wrote:
> [...]
> Käyttämässäsi tietokoneessa ei ole asennettuna tarvittavaa Java Runtime-ohjelmistoa.
>
> Ubuntu 7.10, Firefox ja muut javahärvelit toimivat...

"26.3. 16:19 Danske Bankin tietoturvapolitiikka edellyttää, että
verkkopankin asiakkaiden koneet tukevat uutta java-ympäristöä. Nyt
Danske Bankin tietojärjestelmiin liitetyn Sampo pankin java-sovellus
pääsee tutkiskelemaan käyttäjän koneen yksityiskohtaisia ominaisuuksia."

Mitä ne oikein tahtoo udella?

http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=20088621

--
jk

vesse

Vesa-Matti Sarenius <sare...@sun3.oulu.fi> sormistaan ravisteli:

> Vai vaihtasko Linuxia. Vanhassa Fedorassa (oisko 6) toimii myös laskun
> hyväksyminen Ubuntussa ei...

Turha kai sitä linuxia on vaihtaa. Tuossa oisko maanantaina, kun
Sampopankin sivut olivat vielä pystyssä, yhteensopivuustarkistin[1] kertoi
että

Käyttöjärjestelmä: Linux
Emme tue tietokoneesi käyttöjärjestelmää, joten emme voi taata kaikkien
palveluiden toimivuutta.

Olisi tietysti voinut ajatella että Java-tuki riittäisi. Se sentään oli
korjattu että esim. Iceweasel kelpasi, edellisessä
yhteensopivuustarkistimessa se ei ollut tuettu selain. Vielä kun saisi
Java-pluginin jostain (64-bittiseen), voisi käydä sisällä asti
kurkkaamassa - sisäänkirjautuminen kun vaikuttaisi tämän ketjun
perusteella olevan se ominaisuus joka useimmin toimii myös Linuxissa.

[1]
http://www.sampopankki.fi/fi-fi/Henkiloasiakkaat/Verkkopankki/TarvitsetkoApua/TarkistaTietokoneesi/Pages/TarkistaTietokoneesi.aspx

Ari Laitinen

vesse wrote:

> Olisi tietysti voinut ajatella että Java-tuki riittäisi. Se sentään

Onkohan tässä käynyt silleen että joku konsultoi alunperin, että java on
hyvä ja sillä kun tekee niin toimii vaikka kännykässä.

Sitten vaatimusmäärittelystä unohtui mainita, että systeemini pitää toimia
missä java alustassa vaan...

Onko vastaavia ongelmia ollut esim. java peleissä? Toimiiko ne eri
alustoilla hyvin?

Jyrki Saarinen

Nimimerkkitrolli <feikki...@fi.invalid> wrote:

Tuskin ne Java-sovellukset toimii eri tavalla, ja eikös selaimet käytä JRE:n
pluginia kaikki ihan samalla tavalla, en tiedä kun en ole NS-pohjaisiin
selaimiin plugineja tehnyt.

Tuossa kommentissani oli muuten kaksi eri juttua: ensimmäisellä kerralla -
kun uusi hieno verkkopankki ei ollut vielä auennut - Galeonin ilmoittama
User-Agent -headerin sisältö ei kelvannut Sammolle. Toinen juttu on nyt se,
että mikä tahansa appletti kaataa Galeonin, jopa niin että se jää looppiin
kysymään "käynnistänkö edellisen session vai eikö käynnistetä ollenkaan".
Lisäksi konsoli näytti menevän roskaksi.

Ja on niitäkin tosiaan nähty että sama Java-softa toimii eri JVM:llä eri
tavalla. Harvinaisia ovat, analogian voisi varmaan tehdä siihen miten
C-ohjelma toimii glibc:n jollain versiolla eri tavalla kun toisella. Ehkä
useammin on kyse jostain kosmeettisesta; joku Swing-sovellus näyttää
Wintoosassa vähän erilaiselta kuin esim. GNOME:ssa.

Jyrki Saarinen

Tommi Tervo <te...@vituttaa.njet.invalid> wrote:

> No tuo appletti taitaa olla malliesimerkki vaikkapa wtf-kisaan:
> http://kks.cabal.fi/SampoApplet

Parempi on kyllä "logofunctionsdefault.js".

Jyrki Saarinen

JK <jiikoo@kawazi_dot_net.invalid> wrote:

> [...]
> Danske Bankin tietojärjestelmiin liitetyn Sampo pankin java-sovellus
> pääsee tutkiskelemaan käyttäjän koneen yksityiskohtaisia ominaisuuksia."

Se Java-appletti on digitaalisesti allekirjoitettu, ja näin ollen saa
mellastaa mm. käyttäjän kotihakemistossa - tietty käyttäjän oikeuksin.
Allekirjoittamattomat appeltit eivät saa tehdä oikeastaan mitään.

No, kun se on kerran allekirjoitettu, se saa kutsua C/C++:lla tehtyä
natiivikirjastoa joka mm. selvittää koneen hostnamen, verkkokortin
MAC-osoitteen jne., laskee ilmeisesti niistä SHA-hässin ja lähettää sen
pankille. Mihin moista hässiä tarvitaan, en tiedä. Jossain
keskustelupalstalla joku arveli että sillä voitaisiin esittää verkkopankin
käyttäjälle dataa siitä miltä koneilta ja milloin jne. käyttäjä on käyttänyt
verkkopankkia.

Hauskaa sinänsä, ainakaan Linuxissa tuon tekemiseen ei olisi tarvittu
JNI-palikkaa ollenkaan (ainakaan suurimpaan osaan).

SilverSurfer

> Mitä ne oikein tahtoo udella?

Mitä tahansa? Selainversio, onko palomuuri ja virustorjunta asennettu ja
käyttökunnossa? (tämä tulisi aluksi mieleen)

Jyrki Saarinen

SilverSurfer <al...@foobar.invalid> wrote:

Tässäpä Harry "Piru" Sintosen tekemän C-pätkän tuloste:

getUSERId:
sh: -c: line 0: syntax error near unexpected token `('
sh: -c: line 0: `whoami > (null).1206558711'
this call failed

getCPUId:
result " AMD Athlon(tm) XP 2600+ 1 fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic
sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext 3dnowext 3dnow
up ts"

getMEMId:
result "10353843028212"

getPARTId:
result " 3 0 120060864 hda 3 1 117025461 hda1 3 2
1 hda2 3 5 3028221 hda5"

getKRNLId:
sh: -c: line 0: syntax error near unexpected token `('
sh: -c: line 0: `uname -a > (null).1206558711'
this call failed

getPCIId:
this call failed

getALSAId:
result " 0 [nForce2 ]: NFORCE - NVidia nForce2
NVidia nForce2 with ALC650E at irq 16
"

getHDId:
result "/proc/ide/hdaphysical 16383/16/63
logical 65535/16/63
Maxtor 6Y120L0
"
result "/proc/ide/hdcHL-DT-ST RW/DVD GCC-4522B
"

getMAC:
result "xx:xx:xx:xx:xx:xx"

getHOST:
result "xxx
"

Java_dk_danskebank_ec_ec_esafekey_businesslogic_IDFactory_getID:
result
"z2+Bo0xfwsvT5WPbQLsJNt6mvaX31c/NVU+kmN+x/+Q=47w70G9k5pz/s8DeHM1ddOiGIOnGxNpPlr6Egn/yCDE30=41NTOmw3+/7MPlFXFXlBJDqKWKhBsAvDq3XWzT6UggwQw=42hYIGCeZxHsf8dcyJHslZed5GVtcuPj5o4lfb5D4EL7U=43PpzZWGvbNcrs6E2Hfzhfs/OW73GMZ943NIo0W6L+WMU=44YDjaxM6pPgaSMSw2RKNqEQNCP8a2FDBAFl56aMyLMOI=46WBr5UPqWj9CmO0IAv0AKvomAM8zTUUIEYQ9yB96vA44=49T4DvNIPNm117+f5tI4hC4ORD/XqiJMbSn8dyZ3+9eZ4=490/qs/eMWr7G/BMf3Th1vfPcscfoSi8ubll8vEtBd1OQ=40xBPZTEkdAVsBAm1NIwtddmysoodWAMDEOMtMq0F5LOU=48mvf+FLA6FIs8WzvyMSbFzjqPZn4xbogygRwq9GAspV4=4HCfwxMHV0jOjq2WIintickZ1an/cZdO5yWgtIu4fZdaI=4I3P6D+J8Bv3hYusbwO+HBSl0D7vaLfSQRbVqAERRFGJw=4JSCjmAkfBY29Xt0RqMU5/WZwStT1ABhzIUaFEIAQ1T+0=4KUw2duSD3yi1ZIS3oHWjaAhw7/+U1OqNiFBEP0okoBiw=4LrDUccXTI9HqakFa9lrzXHPuYDJBtrudKubzoMIxouBE=4MY4NIJFkqx1ftFIh+82+hHOA9C/q7A/u/65DNwg6f0Gk=4Nlz01poTHDlSaoifW9q/BWje/eLV6W3I9WQQaD0fhkT8="
jyrki@pulteri:~/sampo$

Lähdekoodi löytyy täältä:
http://piru.dyndns.org/~p/src/sampo/sampopcid.c

Vesa-Matti Sarenius

"Linux-puolella Sampo Pankki uskaltaa luvata yhteensopivuutta varmasti
ainoastaan vuonna 2007 julkaistun Ubuntu Linuxin 7.10-versiolle.

- Toisaalta tiedämme, että usea muukin versio toimii luotettavasti, Vuola
sanoo ja viitaa SUSE- ja RedHat-jakeluihin."

http://www.digitoday.fi/bisnes/2008/03/19/Sampo+Pankki+lupaa+Mac-tukea+Pantherista+l%E4htien/20088144/66

Juuri Ubuntussa (tuossa versiossa) minulla se EI toimi...

Juha Grönman

Vesa-Matti Sarenius wrote:
> [...]
>
> Käännöksen tunniste: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.12)
> Gecko/2008020710 Ubuntu/7.10 (gutsy) Firefox/2.0.0.12

Mullakaan ei toimi Feroda 8:ssa laskujen hyväksyminen ja jotkin muut
toiminnot. IdedTea-javan vaihdoin Sunin javaan, kun en päässyt edes
kirjautumaan. Onkohan jollain tietoa, onko syy uudemmassa javassa
vai Firefoxissa? Kumpikohan pitäisi vaihtaa vanhempaan, vai kumpikin:)

En edes tiedä miten vaihtaminen onnistuu: voiko olla kaksi firefoxia
koneella yhtäaikaa? Entä javaa?

Onkohan Sampo korjaamassa näitä asioita? Valitettu varmaan ainakin on.
Vai olisko niin, että se ei välitä.

Juha

Eero Nupponen

Juha Grönman kirjoitti:

Olisiko sinulla pari versiota runtime javaa päällekkäin ?
Minulla Sampo on toiminut, palvelimen kuorman kaatumisia
lukuunottamatta, (Ubuntu 7.10 & Firefox) koko remontin ajan.

Eero

Juha Grönman

> Olisiko sinulla pari versiota runtime javaa päällekkäin ?
> Minulla Sampo on toiminut, palvelimen kuorman kaatumisia
> lukuunottamatta, (Ubuntu 7.10 & Firefox) koko remontin ajan.
>
> Eero

Olen siinä uskossa, että vaan yksi jre/java olisi asennettuna.

Aikaisemmin nähty komento antaa:
$ rpm -q --qf '%{N}-%{V}-%{R}.%{arch}\n' firefox jre
firefox-2.0.0.12-1.fc8.i386
jre-1.6.0_05-fcs.i586

Java -version komento antaa:
$ java -version
java version "1.5.0"
gij (GNU libgcj) version 4.1.2 20070925 (Red Hat 4.1.2-33)

/usr/java-hakemistossas on vain jre1.6.0_05-hakemisto

Toinen jre-hakemisto on
/usr/lib/jvm/java-1.5.0-gcj-1.5.0.0
En tiedä mitän tämä liittyy mihinkään.

Ehkä pitää katsoa myös selaimen asetuksia.

Juha

Jyrki Saarinen

Juha Grönman <jgro...@pp.inet.fi> wrote:

> [...]
> vai Firefoxissa? Kumpikohan pitäisi vaihtaa vanhempaan, vai kumpikin:)
>
> En edes tiedä miten vaihtaminen onnistuu: voiko olla kaksi firefoxia

Ainakin Ubuntussa voi olla Firefoxista sekä 2 että 3. Mullakaan ei toimi
laskujen maksu, kohta varmaan ulosotto on ulosmittaamassa liksasta
osuuksiaan..

Javassa ei vika voi olla, kun se appletti hoitaa käsittääkseni ainoastaan
sitä sisäänkirjautumista. Veikkaan että vika on päin persettä tehdyssä
JavaScriptissä (eikös ne aina ole tehty noin?).

Hassua kyllä, Firefox 3 on (Matti Käen sanoin) Sammon "tietoturvatestin"
mukaan kelvollinen selain. Kakkosversiolla en ole kokeillut vielä, kun
JRE:tä se ei löydä enkä ole jaksanut alkaa käsin linkittämään .so:ta.
Pakko kai se on tehdä kun Galeonkin kaatuu minkä tahansa appletin
nähdessään.

Jyrki Saarinen

> [...]

> $ java -version
> java version "1.5.0"
> gij (GNU libgcj) version 4.1.2 20070925 (Red Hat 4.1.2-33)

En tiedä löytyykö Fedorasta Ubuntun vastaava skripti
"update-java-alternatives", mikä asettaa oikean JRE:n käyttöön (ja
toivottavasti päivittää Firefoxin pluginseihin oikean Java-pluginin). Tuo
kyseinen JRE on "gcc:n" versio. Toimiiko sinulla ylipäätään appletit
ollenkaan?

Juha Grönman

Kyllä mulla appletit toimii, ja menee läpi sunin javatestikin ja siis
näyttää testiappletinkin osoitteessa
http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml.

Nyt ihmetyttää, että miksi java-version komento antaa seuraavan tulosteen:

$ java -version
java version "1.5.0"
gij (GNU libgcj) version 4.1.2 20070925 (Red Hat 4.1.2-33)

eikä jotain tällaista, kuten jossakin ohjeissa oli:

Java version "1.6.0_03"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_03-b05)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.6.0_03-b05, mixed mode, sharing)

Täytyy ihmetellä lisää, kun on aikaa. Vähän on hakusessa nämä linuxin
säätötaidot, mutta onneksi Sampo antaa inspiraatiota opetella lisää:)

Vielä ei lähde pankki vaihtoon vähään aikaan, kuukausi ainakin katellaan
josko systeemi alkaisi toimimaan. Vähän on vaikea tottua ajatukseen
toisesta pankista, kun Sammossa ja sen käänteissä on tullut oltua mukana
Säästöpankkiajoista lähtien.

Juha

Mikael Kujanpää

On 2008-03-29, Juha Grönman <jgro...@pp.inet.fi> wrote:
> Nyt ihmetyttää, että miksi java-version komento antaa seuraavan tulosteen:
>
> $ java -version
> java version "1.5.0"
> gij (GNU libgcj) version 4.1.2 20070925 (Red Hat 4.1.2-33)

Kokeiles katsoa which-komennon avulla mistä javaa ajetaan:

mkujanpa@earth:~$ which java
/usr/bin/java

Tämän jälkeen vilkaise ls-komennolla onko tuo itse asiassa symlinkki.
Debian-pohjaisissa näin saattaa hyvinkin olla:

mkujanpa@earth:~$ ls -lh /usr/bin/java
lrwxrwxrwx 1 root root 22 2007-06-14 20:34 /usr/bin/java ->
/etc/alternatives/java

Ja kun tuota vielä vilkaisee, selviää mistä se binääri oikeasti ajetaan:

mkujanpa@earth:~$ ls -lh /etc/alternatives/java
lrwxrwxrwx 1 root root 36 2008-03-29 14:39 /etc/alternatives/java ->
/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java

Joten sunin java on täällä käytössä, ja komento java -version kertookin
näin:

mkujanpa@earth:~$ java -version
java version "1.6.0_05"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_05-b13)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 10.0-b19, mixed mode)

Asentelin itselleni uuden Kubuntun 8.04:n betaversion, ja siinä tuli mm.
Firefox 3:n betaversio. Eipä näytä tälläkään toimivan maksujen
vahvistus. Muut pankit rupeavat kiinnostamaan...

--
Mikki

Käytätkö Outlook Expressiä?
http://www.iki.fi/mikael.kujanpaa/help.html

Timo Korvola

Juha Grönman <jgro...@pp.inet.fi> writes:
> Nyt ihmetyttää, että miksi java-version komento antaa seuraavan tulosteen:
>
> $ java -version
> java version "1.5.0"
> gij (GNU libgcj) version 4.1.2 20070925 (Red Hat 4.1.2-33)

Vissiin siksi, että sinulla on gij asennettuna ja valittuna
oletustulkiksi. update-alternatives tai galternatives saattaa auttaa.

--
Timo Korvola <URL:http://www.iki.fi/tkorvola>

Juha Grönman

Timo Korvola wrote:

> Vissiin siksi, että sinulla on gij asennettuna ja valittuna
> oletustulkiksi. update-alternatives tai galternatives saattaa auttaa.

Kiitos vaan ohjeista myös Mikaelille. Eipä tosiaan ollut sunin jre
koneella käytössä. Esittelin sen Ferodan alternatives-ohjelmalle komennolla

usr/sbin/alternatives --install /usr/bin/java java
/usr/java/jre1.6.0_05/bin/java 2

ja sitten kun ajoi

./alternatives --config java

pystyi sunin javan ottamaan käyttöön.

Tosin selain jo varmaan käytti aikaisemminkin pluginin kautta sun
jre:tä, joten eihän tämä alkuperäistä ongelmaa ratkaissut, eli sitä
että Sammon verkkopankissa ei toimi maksujen vahvistus ja muutkaan
toiminnot:)

Itse ainakin täytyy nyt kallistua siihen lopputulokseen, että vika
on Sammon systeemissä, eikä omassa osaamattomuudessa. Eikä tietysti
verkkopankin käyttö näin vaikeaa saisi ollakaan. Jos eivät saa jär-
jestelmäänsä kuntoon, niin eihän tässä muuta mahdollisuutta ole kuin
miettiä pankin vaihtamista. Mutta ei nyt ihan vielä. Jos vielä antai-
si palautetta Sammolle ko. ongelmasta, ja odottaisi mitä vastaavat.

Juha

Juha Grönman

Mikael Kujanpää wrote:

> Asentelin itselleni uuden Kubuntun 8.04:n betaversion, ja siinä tuli mm.
> Firefox 3:n betaversio. Eipä näytä tälläkään toimivan maksujen
> vahvistus. Muut pankit rupeavat kiinnostamaan...

Soittelin Sammon tukeen ja valitin asiasta. Lupasivat selvittää mistä
johtuu. Eivät luvanneet saada kuntoon, mutta myönsivät, että pitäisi
toimia.

Juha

Arto Järvinen

> [...]

> Käyttämässäsi tietokoneessa ei ole asennettuna tarvittavaa Java Runtime-ohjelmistoa.
>
> Ubuntu 7.10, Firefox ja muut javahärvelit toimivat...

Tuli sitten kokeiltua laskun maksua. Hyvin näytti toimivan :)

Ubuntu 7.10
Firefox 2.0.0.12
Java Plug-in 1.6.0_01-b06

--
Arto Järvinen
ars...@gmail.com

Hantte

On 25/03/08 06:57, Vesa-Matti Sarenius wrote:
> [...]
> Käyttämässäsi tietokoneessa ei ole asennettuna tarvittavaa Java Runtime-ohjelmistoa.
>
> Ubuntu 7.10, Firefox ja muut javahärvelit toimivat...

OpenSUSE10.3, Mozilla Seamonkey jne, mitä OpenSUSE onkaan tunkenut
koneelle, ja toimii. Hyvin pääsi rahoista eroon :( (toivottavasti
menivät oikeisiin osoitteisiin ;) )

--
Hantte

So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good

Juha Grönman

> [...]
> miettiä pankin vaihtamista. Mutta ei nyt ihan vielä. Jos vielä antai-
> si palautetta Sammolle ko. ongelmasta, ja odottaisi mitä vastaavat.

Vastaan itselleni. Olin Sammon asiakaspalveluun yhteydessä, ja sieltä
pyydettiin testaamaan Sunin 1.5-jre:llä. Latasin kyseisen haaran
uusimman rpm-version osoitteesta

http://java.sun.com/products/archive/j2se/5.0_14/index.html

Poistin uusimman jre:n komennolla

rpm -e jre-1.6.0_05-fcs

koska asennus herjasi uudemmasta jre-versiosta. Sitten suoritin
asennuksen loppuun.

Tämän jälkeen kävin System->Preferences->Java, Security, Certificates
poistamassa Sammon sertifikaatin.

Kirjauduin uudestaan verkkopankkiin, jolloin sertifikaatti ladattiin
uudelleen. Tämän jälkeen alkoi myös maksujen hyväksyminen onnistua
verkkopankissa. Että tällaista.

Juha

Jyrki Saarinen

> Kyllä mulla appletit toimii, ja menee läpi sunin javatestikin ja siis
> näyttää testiappletinkin osoitteessa
> http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml.

Mitä JVM:ää tuo testi kertoo käyttävänsä?

> [...]
> Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_03-b05)
> Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.6.0_03-b05, mixed mode, sharing)

Gij on jostakin syystä asennettu "systeemin oletusarvoksi" - muistelen että
myös Fedorasta löytyy joku Ubuntun "update-java-alternatives"-skriptiä
vastaava jolla tuon saa roottina asetettua.

> [...]
> josko systeemi alkaisi toimimaan. Vähän on vaikea tottua ajatukseen
> toisesta pankista, kun Sammossa ja sen käänteissä on tullut oltua mukana

Ja täällä Postipankkiajoista lähtien.. löydetyt xss-aukot ei vaan oikein
vakuuta, niitä kun löytyy yksi niin todennäköisyys että niitä onkin
kymmeniä, on aika suuri.

Sammon verkkopankin tarjoama TUPAS-autentikointikin oli muuten rikki tuossa
viime viikolla..

Jyrki Saarinen

Arto Järvinen <ar...@gmail.com> wrote:

> Tuli sitten kokeiltua laskun maksua. Hyvin näytti toimivan :)
>
> Ubuntu 7.10
> Firefox 2.0.0.12
> Java Plug-in 1.6.0_01-b06

Eli onko nyt niin, että:

Firefox3 + JRE 1.6 == ei toimi
Firefox2 + JRE 1.6 == toimii
Firefox3 + JRE 1.5 == toimii

Juha Grönman

> [...]
> myös Fedorasta löytyy joku Ubuntun "update-java-alternatives"-skriptiä
> vastaava jolla tuon saa roottina asetettua.

Sain tämän kyllä kuntoon. Laitoinkin siitä viestiä alempana tässä
thredissä. Mutta se ei ratkaissut ongelmaa, vasta jre:n vaihtaminen
1.6-versiosta 1.5:seen ratkaisi ongelman. Siitäkin tässä thredissä.

> [...]
> kymmeniä, on aika suuri.
>
> Sammon verkkopankin tarjoama TUPAS-autentikointikin oli muuten rikki tuossa

Kyllä kai Sampokin tietää ja myöntää, että tämä muutoshomma meni murphyn
lain mukaisesti kaikilta osin pieleen. Mutta ei se mua saa silti nyt
enää pankkia vaihtamaan, varsinkin kun verkkopankki taas toimii, ja
kaikki eurot on sentään tallella:)

Juha

Juha Grönman

Jyrki Saarinen wrote:

> Eli onko nyt niin, että:
>
> Firefox3 + JRE 1.6 == ei toimi
> Firefox2 + JRE 1.6 == toimii
> Firefox3 + JRE 1.5 == toimii

Mulla toimii Firefox2 + JRE 1.5

ei toimi Firefox2 + JRE 1.6

Juha

Vesa-Matti Sarenius

In article <Y56Ij.140$%l3....@read4.inet.fi>, =?ISO-8859-15?Q?Juha_Gr=F6nman?= wrote:
>Vastaan itselleni. Olin Sammon asiakaspalveluun yhteydessä, ja sieltä
>pyydettiin testaamaan Sunin 1.5-jre:llä. Latasin kyseisen haaran
> [...]

Heureka!

Tuolla sain minäkin toimimaan!

Kumma vain, kun Sampon sivu ohjaa lataamaan uusimman... ...joka siis ei toimi.