On Thu, 18 Apr 2013 10:03:47 +0300, Mikko Saukkoriipi wrote:
> On 18.4.2013 9:31, Jukka Marin wrote:
>> On 2013-04-18, Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> wrote:
>>> Raspberry puolustaa taas tietynlaista "epäkaupallista"
>>> itserakentelijan linjaa, halpa piirikortti, jossa on käytännössä
>>> matkapuhelimen tekniikka ilman matkapuhelinverkon modeemia eli sama
>>> kuin Android-purkeissa, joissa tosin tulee kaukosäädin mukana eikö
>>> tulekin ja kaikki on valmiiksi säädetty. Android-purkkiratkaisussa
>>> euroja pitää laittaa tiskiin vähän enemmän ja ne menevät idän pojille,
>>> eikö totta, mutta ei mahdotomia määriä.
>>
>> Ja Raspberryä valmistaa Suomessa.. kuka? Noita Android-TV-purkkeja saa
>> esim. DX:ltä alle 40 euron kotiin kannettuna (dual-core 1.6 GHz 1 GB
>> RAM).
>>
>> Itse tekemällä saa toki parasta (jos osaa ja aikaa on useampi
>> ihmisikä), mutta usein myös kalleinta, jos ajalleen laskee yhtään
>> arvoa.
>>
>>
> Niitä saa vaikka Verkkiksestä.
>
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30562/dkjmq/Raspberry-Pi-yhden-
piirilevyn-tietokone
>
> Tohon mukaan sitten virtalähde (tai kännykän laturi), nopea SD-kortti ja
> kotelo jos haluaa.
Saa nittä ja saa myös raspberry.orgin yhteistyökumppanilta tilaamalla,
joka on kaupallinen taho tietenkin, vaikka
raspberry.org ei voittoa
tuota, mutta on tietysti monen työpaikka eli rahaa liikkuu nykymaailmassa
kuitenkin, vaikka kuinka epäkaupallinen haluaisit olla. Idea on kuitenkin
tarjota tietokone kaikille mailman ihmisille halvalla. Ja silloin
näkökulma on aina myös opetuksellinen, rakentelualustaksi raspberry
luontuu, vaikka sen päälle voi toki rakentaa kaupallisiakin tuotteita.
Jukka on kuitenkin täysin oikeassa siinä,että raspberry pi:ssä laitteena
ei ole eroa Android-purkkeihin valmistuksen kannalta. Ne tehdään
kaukoidässä samoissa tehttaissa, joissa muukin matkapuhelintekniikka ja
sen piirilevyt, halvalla koetellulla tekniikalla, joka kuitenkin
nykypäivänä tuottaa varsin vääntävän linux-laitteen moneen tarkoitukseen,
kiitos pitkäaikaisen kehitystyön, josta pienin osa ei kuulu Nokian
ympärillä tapahtuneelle kehitystyölle. Siitä on moni puro kasvanut
mahtavaksi joeksi ja kukaan ei muista mikä oli aikoinaan joen alkulähde.
Pointtina ottaa valmiiksi säädetty Android-purkki käyttöön on vahva vahva
kuluttajan kannalta, Raspberry on virittelijän laite johon sen omankin
innovaation voi upottaa tai sitten saada sen onnistumisen ilon, kun jokin
on ihan omin käsin tehty. Silloin työlle ei lasketa hintaa, tai
pikemminkin niin, että kyllä se on suunnattoman arvokasta ;-)
--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo