Asetan taustakuvaa..

1 view

Mega Jazmo

Olisin luullut joskus, ettei tarvitse kysyä neuvoa taustakuvan
asettamiseen. :)

Kokeilin työpöytää mallia blackbox ja hyvältä vaikuttaa. Distrona debian.
Blackboxilla ei ilmeisesti ole itsessään taustakuvan asettamisoptiota?
Muuten taustaa voi muokata, mutta taustakuvaa ei voi asettaa.

Kokeilin Xsetroot:ia. Silläkään ei kai saa taustakuvaa asetettua? käänsin
erään jpg -> bmp ja kokeilin xsetroot -bitmap foo.bmp . Oikeastaan
tiesinkin jo ennen kokeilua, että ei tästä mitään tule :) Eikä
tullutkaan.

Ongelma siis aika mieto, mutta ei tämän kanssa voi elää :)

--
*Jasmo Hiltula*
*abiturientti - joensuu - suomi*

Mega Jazmo

On Sun, 24 Mar 2002 17:17:23 +0200, Mega Jazmo wrote:

> [...]
> Eikä tullutkaan.
>
> Ongelma siis aika mieto, mutta ei tämän kanssa voi elää :)

No, bbrb tuntuisi ratkaisenvan ongelman.
Se vaan valittaa imlibistä. Versio on kyllä minulla oikea.

*** The imlib-config script installed by IMLIB could not be found
*** If IMLIB was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the IMLIB_CONFIG environment variable to the
*** full path to imlib-config.

Tuollainen error. Mitä tuossa oikeastaan käsketään mua tekemään? Mitä tuo
prefix meinaa? locate imlib-config [no hits]
whatta f..? Äärettömän hankala pistää johonki environment variableen
jonkun pathi, ku sitä jotain ei oo ees olemassa?

Anssi Saari

Mega Jazmo <jazmo....@REMOVEpelu.jns.fi> writes:

> [...]
> erään jpg -> bmp ja kokeilin xsetroot -bitmap foo.bmp . Oikeastaan
> tiesinkin jo ennen kokeilua, että ei tästä mitään tule :) Eikä

Xsetroot ei taida hyväksyä muita kuin xbm:iä. Käytän itse xloadimagea
taustakuvan lataamiseen.

Mega Jazmo

Jea, tuo rokkas. Kiitos.
[case closed]

Sini Mäkelä

Mega Jazmo <jazmo....@removepelu.jns.fi> wrote:
> Kokeilin työpöytää mallia blackbox ja hyvältä vaikuttaa. Distrona debian.
> Blackboxilla ei ilmeisesti ole itsessään taustakuvan asettamisoptiota?
> Muuten taustaa voi muokata, mutta taustakuvaa ei voi asettaa.

Ei suoranaisesti vastaa kysymykseesi, mutta jos Debian pakettia käytit
asennukseen niin versio on vanhahko (0.51.3). Nyt mennään versiossa
0.61.1 ja siinä tulee mukana kapine nimeltään bsetbg, jolla taustakuvan
asennus sujuu.

- Sini

Elias Penttilä

"Sini Mäkelä" <sini....@helsinki.fi> wrote in message

> [...]
> asennukseen niin versio on vanhahko (0.51.3). Nyt mennään versiossa
> 0.61.1 ja siinä tulee mukana kapine nimeltään bsetbg, jolla taustakuvan

Myös 0.62.1 on ilmestynyt, katso: http://blackboxwm.sourceforge.net/

Mega Jazmo

Miten tuolla taustakuvan asetuksen saa siten, että se asettuu aina x:n
käynnistyessä? Yritin lisätä exec bsetbg foo.jpg .xinitrc:hen, mutta ei
toiminut.

Mega Jazmo

On Mon, 25 Mar 2002 08:23:22 +0200, Mega Jazmo wrote:

> Miten tuolla taustakuvan asetuksen saa siten, että se asettuu aina x:n
> käynnistyessä? Yritin lisätä exec bsetbg foo.jpg .xinitrc:hen, mutta ei
> toiminut.

Toisekseen en oo saanu transparencyjä toimimaan. Ohjelmat valittaa, että
root-window pixmap not found. Olen asettanut taustakuvan tuolla
bsetbg:llä.

Mega Jazmo

On Mon, 25 Mar 2002 08:28:46 +0200, Mega Jazmo wrote:

> Toisekseen en oo saanu transparencyjä toimimaan. Ohjelmat valittaa, että
> root-window pixmap not found. Olen asettanut taustakuvan tuolla
> bsetbg:llä.

Ja tuonkin sain toimimaan käyttämällä Esetroottia

Sini Mäkelä

> Miten tuolla taustakuvan asetuksen saa siten, että se asettuu aina x:n
> käynnistyessä? Yritin lisätä exec bsetbg foo.jpg .xinitrc:hen, mutta ei
> toiminut.

Tuota, tuota, voin paljastaa nyt oman tyhmyyteni, mutta itselläni on
vain bsetbg ilman mitään execiä ja se toimii hyvin. Yksi ongelma minkä
itse huomasin oli se, että monessa teemassa asennetaan eksplisiittisesti
taustakuva myös, joten se täytyy mennä sieltä teeman konffitiedostosta
mennä kommentoimaan.

- Sini

Mega Jazmo

On Mon, 25 Mar 2002 11:07:40 +0200, Sini Mäkelä wrote:

> [...]
> itse huomasin oli se, että monessa teemassa asennetaan eksplisiittisesti
> taustakuva myös, joten se täytyy mennä sieltä teeman konffitiedostosta

Jea, nyt rokkaa :)

Ari Makela

In article <a7mpcs$73r$1...@oravannahka.helsinki.fi>, Sini Mäkelä wrote:

> Tuota, tuota, voin paljastaa nyt oman tyhmyyteni, mutta itselläni on
> vain bsetbg ilman mitään execiä ja se toimii hyvin.

No, et paljastanut mitään, sillä exec toimii näin:

man 3 exec:

DESCRIPTION
The exec family of functions replaces the current process
image with a new process image. The functions described
in this manual page are front-ends for the
function execve(2). (See the manual page for execve for detailed
information about the replacement of the current process.)

execistä ei siis palata "alkuperäiseen" prosessiion, koska prosessista
"foo" käynnistetty "exec bar" korvaa "foo":n. Kun "bar" päättyy ei enää
ole "foo":ta, johon voisi palata.

Esimerkki:

$ echo echo foo > foo.sh
$ echo echo bar >> foo.sh
$ echo echo baz >> foo.sh
$ chmod 755 foo.sh
$ ./foo.sh
foo
bar
baz
$ perl -i -pe 's/^echo bar/exec echo bar/' foo.sh
$ ./foo.sh
foo
bar

Eli perl-pulautus muuttaa skriptin

echo foo
echo bar
echo baz

muotoon

echo foo
exec echo bar
echo baz

ja "baz" ei enää tulostukaan ruudulle.

--
Ari Makela ha...@arska.org http://arska.org/hauva/

"Sailing is, after all, a kind of grace, a kind of magic." - Phil Berman

Reijo Korhonen

"Mega Jazmo" <jazmo....@REMOVEpelu.jns.fi> wrote in message

> Jea, tuo rokkas. Kiitos.
> [case closed]

Onko kukaan saanut taustakuvaa asetettua RH7.2:n gnomessa muuten kuin gnomen
asetuksilla? Minulla ei toimi xloadimage, ei xsetbg eikä mikään muukaan.
Esimerkiksi xplanet ei pysty taustakuvaa asettamaan. Mikä tässä RH7.2:n
gnomessa oikein mättää? Siihen voi säätää että gnome ei hallitse taustaa,
mutta eipä siihen kuitenkaan mikään muukaan pääse käsiksi. Ainut minkä olen
saanut toimimaan on gnomen oma preferenviessäätö. Sillä en kuitenkaa saa
vaihtuvaa taustakuvaa (esim. xplanet antaa kauniin dynaamisen kuvan päivän
kulusta) aikaiseksi. Eli tarvittaisiin ulkopuolinen ohjelma, joka saisi
taustakuvan vaihdettua, mutta mikään ei toimi.

--
Re...@nospam.iki.fi
http://www.iki.fi/Reijo

Tuomas Airaksinen

Sini Mäkelä wrote:

exec ei kyllä tuohon vaikuta, mutta sopivasti nukkuen se onnistuu (itse
olen tehnyt niin), kuten esim:

sleep 3 && bsetbg joku.jpg &
blackbox

Tämmöisen olen itse väsäillyt, toteuttaa KDE:sta tutun satunnaisen
tunneittain vaihtuvan taustakuvan:

bgimage () {
while true; do
bsetbg -c $(randline ~/some_directory/* | head -n 1)
sleep 3600
done
}

sleep 3 && bgimage &
blackbox

Niin, randline on oma pikku ohjelmani, joka sekoittaa rivit, löytyy
<http://tuma.stc.cx/files/randline.c>. Löytyykö tälle perinteistä
unix-vastinetta?

--
Best regards, Tuomas Airaksinen
For That Matter: http://tuma.stc.cx/

Mikko Tuumanen

In article <a7pe3q$3sc$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, Reijo Korhonen wrote:
> Onko kukaan saanut taustakuvaa asetettua RH7.2:n gnomessa muuten kuin gnomen
> asetuksilla? Minulla ei toimi xloadimage, ei xsetbg eikä mikään muukaan.

Kysymysohjekysymys: Miten ei toimi?

Mahtaako nautilus olla päällä? Nimittäin nautilus tekee koko ruudun
kokoisen ikkunan, johon se piirtää työpöydällä olevat
ikonit. Taustakuva jää sen alle.

Reijo Korhonen

On Tue, 26 Mar 2002 21:49:55 +0200, Mikko Tuumanen wrote:

> Kysymysohjekysymys: Miten ei toimi?

Taustakuva ei muutu:
- Kun olen gnomessa sanonut, että gnome ei hallitse taustaa (tausta on
silloin tavallisesti sininen, näyttää että gnome silti asettaa taustalle
värit), ja ajan xsetbg <taustakuva>, niin tausta ei muutu miksikään.
Tämän voi tehdä sekä omilla tunnuksillani että roottina. Sama vaikutus: ei
vaikutusta.

> Mahtaako nautilus olla päällä? Nimittäin nautilus tekee koko ruudun
> kokoisen ikkunan, johon se piirtää työpöydällä olevat ikonit. Taustakuva
> jää sen alle.

Ei ole nautilus päällä. Voin toki käynnistää ja sammuttaa nautiluksen tai
minkä tahansa ohjelman. Ei sieltä ohjelman ikkunan alta kuitenkaan
paljastu xsetbg:llä asetettua taustakuvaa. Oletusarvon sininen sielää
möllöttää maailman tappiin asti.

Lisätietona: gnomen teemana on 'Default' eli oletusarvo. Ajaisin
mielelläni xplanet-ohjelmaa, joka osaa asettaa taustakuvan. Se toimikin
hyvin vielä RH7.1:n aikoihin. Mutta RH7.2:n aikana sitä vaivaa sama tauti
kuin muitakin taustakuvan asetuksen osaavia ohjelmia. Taustakuva ei asetu.

--
Re...@nospam.iki.fi
http://www.iki.fi/Reijo

Jani Grönberg

Reijo Korhonen <reijo.k...@iki.fi> writes:

> [...]
> minkä tahansa ohjelman. Ei sieltä ohjelman ikkunan alta kuitenkaan
> paljastu xsetbg:llä asetettua taustakuvaa. Oletusarvon sininen sielää

Sama ongelma oli itsellänikin, mutta edellinen viesti auttoi oikeaan
suuntaan. Ainakin Mandrake 8.2 käynnistää Nautiluksen automaattisesti
(oikealla näkyy roskakori tms. ikoneita), mikä hämäsi myös itseäni kun
en tiennyt Nautilusta käynnistäneeni. Ratkaisu oli Edit Preferences /
Windows & Desktop / Use Nautilus to draw the desktop - täppä pois
päältä.

> [...]
> kuin muitakin taustakuvan asetuksen osaavia ohjelmia. Taustakuva ei asetu.

Xplanet on erinomainen ohjelma, yhdessä vaiheessa itselläni oli
vaihtoehtobittikarttoja mm. iso satelliittikuva Maasta ja muista
planeetoista, pitäisi varmaan kaivaa ne taas jostain esille.

//jani

--
Please do not mail me copies of follow-ups to news articles.