Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Käytetäänkö kovalevyissä berylliumia?

0 views
Skip to first unread message

Tuomas Yrjövuori

unread,
May 14, 2008, 11:38:47 AM5/14/08
to
Käytetäänkö tietokoneen kiintolevyjen joidenkin komponenttien
valmistusmateriaalina berylliumia? Voiko kiintolevyn avaaminen olla
terveysriski? Käsittääkseni beryllium ei aiheuta suunnilleen puolelle
ihmistä minkäänlaisia oireita, mutta suunnilleen puolelle se voi olla
tappavan myrkyllinen.

--
Tuomas Yrjövuori


Hantte

unread,
May 14, 2008, 12:02:48 PM5/14/08
to

Kovalevyn käsittelystä en ole nähnyt kenenkään saaneen
beryllium-myrkytystä. Berylliumia kun tuskin on puhtaana siellä levyn
sisällä sen huonojen lujuusominaisuuksien takia. Berylliumkuparia taasen
voi ollakin, koska se on erittäin hyvä jousimateriaali, mutta ei
siitäkään sitä berylliumia haihdu.
Jos haluat pelata varman päälle, älä avaa niitä kiintolevyjä, ettet
altistu.
Iso-iso-iso-isänikin eli yli satavuotiaaksi, vaikka olikun tupakoinut
osapuilleen 10-vuotiaasta asti ja joutui vähentämään juopottelua jo
90-vuotisena. (Ei ole tietoa, oliko hän tekemisissä berylliumin kanssa,
mutta tupakkaa ja viinaakin on väitetty vaarallisiksi ;) )

Wikipedia kertoo lisää kauhutarinoita:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Beryllium

--
Hantte

So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good

Nimimerkkitrolli

unread,
May 14, 2008, 6:31:47 PM5/14/08
to
Hantte wrote:

> Iso-iso-iso-isänikin eli yli satavuotiaaksi, vaikka olikun tupakoinut
> osapuilleen 10-vuotiaasta asti ja joutui vähentämään juopottelua jo
> 90-vuotisena. (Ei ole tietoa, oliko hän tekemisissä berylliumin kanssa,
> mutta tupakkaa ja viinaakin on väitetty vaarallisiksi ;) )

Kuinka paljon vanhemmaksi hän OLISI elänyt ilman sauhuttelua? ;)

Seppo Nurmi

unread,
May 15, 2008, 3:00:57 AM5/15/08
to
Tuomas Yrjövuori wrote:

> Käytetäänkö tietokoneen kiintolevyjen joidenkin komponenttien
> valmistusmateriaalina berylliumia?

En ole koskaan aikaisemmin kuullut moisesta. Ainakaan mitään tarvetta
ei ole. Berylliumoksidia voitaisiin käyttää, sillä se on erittäin hyvä
eriste ja samalla hyvä lämmönjohdin, mikä on ainutlaatuista.
Kovalevyissä tällaista tarvetta ei ole.

> Voiko kiintolevyn avaaminen olla
> terveysriski?

Ainoastaan siinä tapauksessa, että menet avaamaan toimivan kovalevyn
ottamatta ensin varmuuskopioita. Riippuen tapauksesta, vammat pään tai
lompakon alueella voivat olla vakavia. :-)

> Käsittääkseni beryllium ei aiheuta suunnilleen puolelle
> ihmistä minkäänlaisia oireita, mutta suunnilleen puolelle se voi olla
> tappavan myrkyllinen.

Tämä tieto on peräisin hevosmiesten tietotoimistosta. Kiinteä
beryllium ei aiheuta sanottavaa vaaraa, mutta berylliumpöly on
vaarallista sisäänhengitettynä.

Omat kokemukseni berylliumista ja -oksidista ovat lähes yksinomaan
elektronimikroskoopeista. Elektronitykin filamentin rungot olivat
aikoinaan berylliumoksidia.

Oheinen linkki kertoo lisää.

http://wiki.ham.fi/Berylliumoksidi


Seppo Nurmi


De Moni

unread,
May 15, 2008, 10:46:31 AM5/15/08
to
Hantte wrote:
> Iso-iso-iso-isänikin eli yli satavuotiaaksi, vaikka olikun tupakoinut
> osapuilleen 10-vuotiaasta asti ja joutui vähentämään juopottelua jo
> 90-vuotisena. (Ei ole tietoa, oliko hän tekemisissä berylliumin kanssa,
> mutta tupakkaa ja viinaakin on väitetty vaarallisiksi ;) )

Yhdessä ohjelmassa oli kans päälle 100v pappa joka oli ikänsä tupakoinut
ja vetänyt alkoholia. Eikä edes näyttänyt niin vanhalta, olis menny
vaikka 7-kymppisestä. Taitaa olla ihan geeneistä kiinni.

Hantte

unread,
May 15, 2008, 3:35:32 PM5/15/08
to

Olisi kai kuollut johonkin onnettomuuteen teini-iässä, kun olisi ollut
tupakoinnilta enemmän aikaa tehdä teinitestosteronitemppuja ;)

Mastus

unread,
May 17, 2008, 12:25:32 AM5/17/08
to

De Moni kirjoitti:

Oliko tuo se 4d-dokumentti? Sehän kävi vielä joka päivä töissä, ja meni
sitten aina töistä suoraan baariin :)

Mika Iisakkila

unread,
May 18, 2008, 6:15:52 AM5/18/08
to
Seppo Nurmi <seppo...@tut.fi> writes:
> Omat kokemukseni berylliumista ja -oksidista ovat lähes yksinomaan
> elektronimikroskoopeista. Elektronitykin filamentin rungot olivat
> aikoinaan berylliumoksidia.

Aikanaan siitä (vai paljaasta berylliumista?) tehtiin myös parhaiden
levysoittimen äänirasioiden neulavarret, silloin lopputulos oli
olennaisesti jäykempi ja silti kevyempi kuin halvempi ratkaisu,
alumiiniputki. Berylliumista kyllä siirryttiin sittemmin -- tiedä
häntä mistä syystä -- yksikiteisestä safiirista tehtyihin
neulavarsiin, ja hyvin sekin tuossa soi ;-)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

0 new messages