--
Tuomas Yrjövuori
Kovalevyn käsittelystä en ole nähnyt kenenkään saaneen
beryllium-myrkytystä. Berylliumia kun tuskin on puhtaana siellä levyn
sisällä sen huonojen lujuusominaisuuksien takia. Berylliumkuparia taasen
voi ollakin, koska se on erittäin hyvä jousimateriaali, mutta ei
siitäkään sitä berylliumia haihdu.
Jos haluat pelata varman päälle, älä avaa niitä kiintolevyjä, ettet
altistu.
Iso-iso-iso-isänikin eli yli satavuotiaaksi, vaikka olikun tupakoinut
osapuilleen 10-vuotiaasta asti ja joutui vähentämään juopottelua jo
90-vuotisena. (Ei ole tietoa, oliko hän tekemisissä berylliumin kanssa,
mutta tupakkaa ja viinaakin on väitetty vaarallisiksi ;) )
Wikipedia kertoo lisää kauhutarinoita:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Beryllium
--
Hantte
So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good
> Iso-iso-iso-isänikin eli yli satavuotiaaksi, vaikka olikun tupakoinut
> osapuilleen 10-vuotiaasta asti ja joutui vähentämään juopottelua jo
> 90-vuotisena. (Ei ole tietoa, oliko hän tekemisissä berylliumin kanssa,
> mutta tupakkaa ja viinaakin on väitetty vaarallisiksi ;) )
Kuinka paljon vanhemmaksi hän OLISI elänyt ilman sauhuttelua? ;)
> Käytetäänkö tietokoneen kiintolevyjen joidenkin komponenttien
> valmistusmateriaalina berylliumia?
En ole koskaan aikaisemmin kuullut moisesta. Ainakaan mitään tarvetta
ei ole. Berylliumoksidia voitaisiin käyttää, sillä se on erittäin hyvä
eriste ja samalla hyvä lämmönjohdin, mikä on ainutlaatuista.
Kovalevyissä tällaista tarvetta ei ole.
> Voiko kiintolevyn avaaminen olla
> terveysriski?
Ainoastaan siinä tapauksessa, että menet avaamaan toimivan kovalevyn
ottamatta ensin varmuuskopioita. Riippuen tapauksesta, vammat pään tai
lompakon alueella voivat olla vakavia. :-)
> Käsittääkseni beryllium ei aiheuta suunnilleen puolelle
> ihmistä minkäänlaisia oireita, mutta suunnilleen puolelle se voi olla
> tappavan myrkyllinen.
Tämä tieto on peräisin hevosmiesten tietotoimistosta. Kiinteä
beryllium ei aiheuta sanottavaa vaaraa, mutta berylliumpöly on
vaarallista sisäänhengitettynä.
Omat kokemukseni berylliumista ja -oksidista ovat lähes yksinomaan
elektronimikroskoopeista. Elektronitykin filamentin rungot olivat
aikoinaan berylliumoksidia.
Oheinen linkki kertoo lisää.
http://wiki.ham.fi/Berylliumoksidi
Seppo Nurmi
Yhdessä ohjelmassa oli kans päälle 100v pappa joka oli ikänsä tupakoinut
ja vetänyt alkoholia. Eikä edes näyttänyt niin vanhalta, olis menny
vaikka 7-kymppisestä. Taitaa olla ihan geeneistä kiinni.
Olisi kai kuollut johonkin onnettomuuteen teini-iässä, kun olisi ollut
tupakoinnilta enemmän aikaa tehdä teinitestosteronitemppuja ;)
De Moni kirjoitti:
Oliko tuo se 4d-dokumentti? Sehän kävi vielä joka päivä töissä, ja meni
sitten aina töistä suoraan baariin :)
Aikanaan siitä (vai paljaasta berylliumista?) tehtiin myös parhaiden
levysoittimen äänirasioiden neulavarret, silloin lopputulos oli
olennaisesti jäykempi ja silti kevyempi kuin halvempi ratkaisu,
alumiiniputki. Berylliumista kyllä siirryttiin sittemmin -- tiedä
häntä mistä syystä -- yksikiteisestä safiirista tehtyihin
neulavarsiin, ja hyvin sekin tuossa soi ;-)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.