Projekti: Läppäri hiljaiseksi!

jk

Koneeni on vajaa parinvuoden ikäinen Acer TravelMate 2301 Celeron M 1.3GHz
kannettava. Vaikkakin jo ostohetkellä painotin melutasoon, eli tämä Aceri
oli kylän hiljaisin kone hintaluokassaan, mielestäni tuuletin surisee turhan
useasti.

Pienen tutkimukseni mukaan, vakiona tuuletin käynnistyy lämpötilassa 60
astetta ja puhaltaa kunnes prossu on jäähtynyt 50 asteeseen. Mikäli puhallin
ei kykene viilentämään prosessoria, niin puhaltimen teho kasvaa lämpötilan
saavuttaessa 70 astetta, ja vieläkin kovempi puhuri lämpötilassa 80 astetta.

Internetistä löysin (http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-pm.php) tiedot,
että Intelin mobiili prosessorien maximi lämmöt olisivat jopa 100 astetta,
joten aivan turhaa koneeni puhaltaa näin herkästi. Nyt vaan täytyi keksiä
jotain tämän hillitsemiseski.
Mikään softa ei suostunut toimimaan, joten täytyi turvautua ruuvariin ja
kolviin. Siitä vaan koneen pohja irti, tuulettimen johdot poikki ja väliin
noin 25 ohmin vastus.
Seurauksena tuuletin ei jaksa liikahtaakaan 60- eikä aina edes 70-asteessa.
Viimeistään 80 asteessa käynnistyy ja puhaltaa koneen viileäksi. Linkissä
graafi lämpöjen noustessa, kun pistän Calculatorin laskemaan miljardin
kertomaa
http://liitekuvat.tripod.com/celm320temp.png

Normaali käytössä lömpöjen ei pitäisi ikinä nousta 80 asteeseen, joten kone
on käytännössä täysin äänetön.
Peleissä ja siltä varalta, että esim. Explorer jumiuttaa prosessorin 100%
maksimi kuormitukselle, tuuletin kyllä käynnistyy.

Mutta kuinka riskipeliä tämä on? Kestääkö prossu oikeasti mitä intel lupaa?
Entä esim. emolevyn komponentit tai läppärin ohut muovirunko? Onko kukaan
muu harrastanut vastaavaa kannetavissa, pöytämikroissa varmastikin?

Mikko Tanni

In sfnet.atk.kannettavat jk <jh...@luukku.com> wrote:
> Mutta kuinka riskipeliä tämä on? Kestääkö prossu oikeasti mitä intel lupaa?
> Entä esim. emolevyn komponentit tai läppärin ohut muovirunko? Onko kukaan
> muu harrastanut vastaavaa kannetavissa, pöytämikroissa varmastikin?

Se tuuletin ei välttämättä jäähdytä ainoastaan prosessoria vaan myös
näytönohjainta ja ehkä jotain muuta piirisarjaa. Noissahan on heat pipe
-siili ja se tuuletin ei ole prosun päällä. Toisaalta jos läppärissäsi on
Intelin integroitu näytönohjain, se ei ehkä tuota lämpöä niin paljon kuin
erilliset. Eikö Notebook Hardware Control toiminut koneessasi?

--
Mikko Tanni a.k.a Mordicus: http://www.iki.fi/mordicus/
(To reply remove "_RemoveMe" and ".invalid" - if necessary.)

Harri Markkula

Mikko Tanni wrote:

> Se tuuletin ei välttämättä jäähdytä ainoastaan prosessoria vaan myös
> näytönohjainta ja ehkä jotain muuta piirisarjaa.

Kiintolevyn jäähtyminen voi myös tulla ongelmaksi, joten senkin
lämpötilaa kannattaa seurata ettei tule uuden ostaminen eteen.

Terv: Harri

jk

Jep, tuulettimen siilistä lähtee lämmönjohin prosessorille. Kiintolevy
sijaitsee aivan koneen toisessa reunassa, joten tuulettimella ei pitäisi
olla sinne vaikutusta. Mutta ne muut piiritsarjat kuten grafiikkapiiri.
Tässä on todellakin Intelin hidas, mutta taloudellinen grafiikka piiri?? Ei
tosin hajuakaan missä se sijaitsee, mutta ei sen pitäisi lämmetä juurikaan,
vai?
Kannettavien tekniikka ei ole vielä kovin tuttua. Miten niissä koneissa,
joissa on huippunopeat (ja kuumana käyvät) AMD:t ja ATI:n grafiikkapiirit?
Onko niissä useampi tuuletin, kuten näytönohjaimelle?

Valtteri Pihlström

Eiköhän herrat suunittelijat ole parhaaksi nähnyt tuon tuulettimen toimivan
juuri niin kuin se kaupasta tullessa toimi...

Omassa läppärissä täytyy aika-ajoin puhdistaa siili... menee pölystä
tukkoon.. sen huomaa siitä että puhallin käy normaalia usammin... kun siili
puhdas ei perus nettisurffailussa puhallin käy lainkaan..

Jack

Joissain Presarion kannettavissa olen nähnyt neljäkin puhallinta!!

JMK

"jk" <jh...@luukku.com> wrote in message

Juhani Rasi

jk wrote:
> Mutta kuinka riskipeliä tämä on? Kestääkö prossu oikeasti mitä intel lupaa?
> Entä esim. emolevyn komponentit tai läppärin ohut muovirunko? Onko kukaan
> muu harrastanut vastaavaa kannetavissa, pöytämikroissa varmastikin?

Ei niitä tuulettimen nopeussäätöjä ole siihen ihan hatusta vedetty.
Vaikka prossun maksimilämpötilaksi luvataan jopa sata astetta, sen
käyttäminen kuumana jatkuvasti lyhentää prosessorin elinikää. Ja kuten
jo on mainittu, tuuletin ei jäähdytä vain ja ainoastaan prosessoria
läppärissä, vaan myös emon piirisarjoja, näytönohjainta ja jossain
määrin ehkä myös kiintolevyä.

Muovista en osaa sanoa, mutta epäilen sen kyllä kestävän vakiolämpöjä
suuremmat olosuhteet. Ainakaan ennen kuin prossun ydin sulaa en usko
muovin pettävän. :-)

Mutta kuitenkin, suunniteltuja arvoja korkeammat lämmöt eivät pidemmän
päälle ole mikään kovin hyvä idea. Voi olla että komponentit kestävät,
tai voi olla, että ne on suunniteltu halvalla juuri-ja-juuri -kestäviksi
ja tuollaisesta virittelystä voi aiheutua ongelmia jatkossa.

jk

"Valtteri Pihlström" <oh2...@hotmail.com> wrote in message

> Eiköhän herrat suunittelijat ole parhaaksi nähnyt tuon tuulettimen
> toimivan juuri niin kuin se kaupasta tullessa toimi...

Vai olisiko mitenkään mahdollista, kun Acerilla on tähän samaan (tai hyvin
samanlaiseen) runkoon myös kuumana käyviä ei M-prosessoreita, niin olisivat
säästösyistä virittäneet tuulettimen kaikille samaksi.
Mutta aika näyttää kauanko kestää. En minä tahallani yritä tätä Aceria
tappaa, ihan hyvä laite ja luotettavasti toiminut. Seuraava koneeni tulee
olemaan jokin Intel Ultra Low Voltage prosessoreista. Suosituksia:)

Vertailunvuoksi; Pöytäkoneeni (Celeron 400MHz) on käynyt läpi samanlaiset
tuuletin virittelyt jo vuonna 1998. Prossulla ei valitettavasti ole
lämpötila-anturia, mutta käy niin kuumana kuin mahdollista. Tuuletin on siis
aivan miniminopeudella, jolla kone ei vielä kaatuile. Lisäksi lömpöä tuottaa
"oikea" näytönohjain. Härveli on ollut käytännössä päällä 24/7 nämä reilu
7-vuotta 100%-kuormalla ja vielä on ehjä...

Mika Elmeranta

> Vertailunvuoksi; Pöytäkoneeni (Celeron 400MHz) on käynyt läpi samanlaiset
> tuuletin virittelyt jo vuonna 1998.

Sinänsä noita ei voi oikeastaan ollenkaan verrata - P4 on tehosyöppö kiuas
ja Celeron A taas esim. toimi ylikelloitettunakin (vuosia, itselläni
300A@366) mutkitta nostetuilla volteilla ilman aktiivijäähyä (jäähynä joku
pieni alumiinirimpula ja kotelossa yksi 8cm tuuletin jossain etuosassa ;) ).

Jos siirrettävyydellä ei ole enää väliä, niin ovathan jotkut viritelleet
noihin kannettaviinkin vesijäähyjä - tarvitaan vain poraa, hermoja ja pientä
putkea. Mutta tuon jälkeen niitä ei sitten liikutellakaan... ;)

--
Bibamus, moriendum est...
*VW-2.8-V6-30V-4WD (lyhenteet kunniaan)*

Mikko Vimpari

"Juhani Rasi" <juhan...@gmail.com> wrote in message

> Muovista en osaa sanoa, mutta epäilen sen kyllä kestävän vakiolämpöjä
> suuremmat olosuhteet. Ainakaan ennen kuin prossun ydin sulaa en usko
> muovin pettävän. :-)

Olen muutaman pohjasta sulaneen kannettavan nähnyt. Siitä on jo aikaa, ja
prosessorit oli luokkaa Pentium MMX 166-233MHz. Ei se muovi siis välttämättä
kaikkea kestä :).