Fjern galakse opdaget, men hvor ?

Den danske gratis-avis Urban skrev tirsdag 2. marts 2004:

Fjern galakse opdaget

UNIVERSET - Astronomer fra Schweiz og Frankrig har
fundet en galakse, der ligger 13,2 milliarder lysår fra
jorden, meddelte de i går. Der er aldrig tidligere fun-
det galakser, der ligger så langt fra vores planet. Astro-
nomerne siger, at galaksen viser, hvordan universet så
ud, da det 'kun' var 470 millioner år, og det vil hjælpe
videnskabsmændene med at finde ud af, hvordan uni-
verset blev dannet.
"Det, som vi observerer, er de første øjeblikke af uni-
verset," sagde astronomen Daniel Schaerer, fra univer-
sitetet i Geneve.
Galaksen, der blev opdaget ved at bruge et teleskop i
Chile, kaldes Abell 1835 IR1916. Observationerne af ga-
laksen bekræfter ifølge Schaerer videnskabsmændene
i, hvordan universet så ud, efter at de første lyskilder
begyndte at gennemtrænge den kosmiske tåge, der
fulgte efter det såkaldte 'Big Bang' - skabelsen af uni-
verset. RITZAU/REUTERS

(citat slut)

Men på hvilken deklination og rektascension ?

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:

"Kall, Mogens" skrev

Forestiller vi os, at Big-Bang har medført en spredning af stof i alle
retninger (i rummets 3 dimensioner), og at galaksen Abell 1835 IR 1916 er
det fjerneste objekt, så skulle den - teoretisk set - befinde sig på den
modsatte side af Universets Big-Bang.

Dette forekommer mig imidlertid ulogisk, idet spredningshastigheden da er på
ca. 96 % af lysets hastighed.

Vi ved, at gravitation afbøjer fotoner (herunder lysbølger).

Derfor kan det tænkes, at Universets samlede masse bevirker, at lyset
"reflekteres", således at forstå, at galaksen Abell 1835 IR 1916 godt nok er
13,2 milliarder lysår gamle fotoner, men afstanden til galaksen er
betydentlig mindre (akkurart som i en spejlsal, hvor lyset kastes frem og
tilbage).

Bevis herfor må kunne fremskaffe ved at undersøge det synlige Universet for
eventuelle objekt-"gentagelser".

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> [...]
> 13,2 milliarder lysår gamle fotoner, men afstanden til galaksen er
> betydentlig mindre (akkurart som i en spejlsal, hvor lyset kastes frem og

Fænomenet kan også optræde, dersom lys fra galaksen er kommet i nærheden af
for eksempel et sort hul. Noget af lyset er blevet absorberet af hullet,
mens resten er blevet afbøjet, akkurart som en komet afbøjer i dets bane
omkring solen.

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1634

Harri Tavaila

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> kirjoitti viestissä

> Fjern galakse opdaget

> Galaksen, der blev opdaget ved at bruge et teleskop i
> Chile, kaldes Abell 1835 IR1916.

> Men på hvilken deklination og rektascension ?

Mere om opdaget i:

http://www.edpsciences.org/papers/aa/pdf/press-releases/aaga201.pdf

Og fordi galaksen blev opdaget bag Abell 1835 kan det findes i:

RA DEC
14 1 1.90 + 2 51 32.00

(kilde: http://space.mit.edu/ASC/GtoWebPages/TargetHtmls/abell_1835_26.html)

H Tavaila

"Harri Tavaila" skrev

> [...]

> http://www.edpsciences.org/papers/aa/pdf/press-releases/aaga201.pdf
>
> Og fordi galaksen blev opdaget bag Abell 1835 kan det findes i:

Mange tak, Harri.

Vil det med andre ord sige, at Abell 1835 består af to galakse-hobe (two
bright clusters of galaxies) ?

Forudsat at dette er korrekt, kan det så tænkes at lysbølger fra Abell 1835
IR1916 er blevet afbøjet på grund af disse galakse-hobes tyngdefelt ?

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1638

Harri Tavaila

> [...]

1835
> IR1916 er blevet afbøjet på grund af disse galakse-hobes tyngdefelt ?

Ja, som man kan læse i den første kilde jeg gav:

http://www.edpsciences.org/papers/aa/pdf/press-releases/aaga201.pdf

i paragraf 4:

According to the lensing model for Abell 1835 (Smith et al.
2002), within modelling errors the object #1916 is located on
top of the critical lines at z ? 9?11. Therefore the magnifi-
cation factor µ is very large, ranging with a large uncertainty
from 25 to 100, i.e. 3.5 to 5 mag! As in principle the likelihood
to obtain the largest amplification is small we will adopt
the minimum value of µ = 25. Once corrected for lensing,
the intrinsic AB magnitude of #1916 is >?28.5 and 29 in the H
and Ks bands respectively (cf. Table 1). Clearly, without strong
gravitational lensing and excellent seeing conditions near-IR
photometry and spectroscopy of such a faint source would be
impossible with current 8?10 m class telescopes.

Harri Tavaila