Hyper inflation

Pansarmagnus

Hej, alla glada astronomer!

Jag är översättare och översätter just nu en amerikansk
utbildningsfilm om Big Bang.
Sekunderna strax efter Big Bang skedde en s.k. "hyper-inflation", då
universum utvidgades med en hastighet som översteg ljusets.

Vet någon av er vad detta "hyper-inflation" kan tänkas heta på
svenska?

(När jag söker på "hyperinflation" får jag bara upp sidor om ekonomi,
framför allt Tysklands under 20-talet...)

Jättetack på förhand,

Magnus Hernander

Kall, Mogens

"Pansarmagnus" skrev

Heysan,

Desværre ved jeg det ikke, idet jeg er dansker.

Men det lyder interessant, at ekspansionen umiddelbart efter Big-Bang
oversteg lysets hastig, hvorfor teorien om at Universets udviddelse i al
evighed muligvis kan falde til gulvet, idet udviddelseshastigheden jo i så
fald er faldende (fra ca. 300.000 km/sek til 0 km/sek).
En fremtidig *implosion* (sammentrækning af Universet) hermed hypotetisk
set mulig.

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk

File-number:
1739

Mårten Svantesson

hern...@bigfoot.com (Pansarmagnus) writes:

Det är en ganska ny term (i denna bemärkelse) och astronomi försigår
mest på engelska, så att du inte hittar termen på svenska webbsidor
ska inte tydas som att termen inte kan användas på svenska. Använd
du hyperinflation även på svenska.

--
- Mårten

mail: m...@kth.se *** ICQ: 4356928 *** mobile: +46 (0)707390385

Mats Forssblad

Det kan vara värt att titta på översatt litteratur i modern kosmologi.
Jag känner dock inte till någon "hyperinflation", det måste vara någon
som velat få det att låta häftigt. Troligen avses inflation, och den
teori som avses är troligast baserad på Alan Guth eller Andrei Linde.

Mats Forssblad

Kall, Mogens wrote:
> [...]
> fald er faldende (fra ca. 300.000 km/sek til 0 km/sek).
> En fremtidig *implosion* (sammentrækning af Universet) hermed hypotetisk

Jag tror inte att det resonemanget håller. Det är inget fel i hypoteser
med implosion, men det har nog inget att göra med inflationens
"hastighet". Denna "hastighet" är inte heller en rörelse *i rummet*, så
den kan inte vara snabbare än ljuset. Se vidare litteratur om Lindes
eller Guths teorier.

Mattias

Inflationsteorin har något med rumtidens mycket snabba utvidgning strax
efter big bang att göra. Läs under universum i Nationalencyklopedin, där
står allt som är värt att veta. kanske står det något under inflation också.

/mattias

Pansarmagnus <hern...@bigfoot.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:ALIAS.5431ccac.04...@posting.goog
le.com...

Mats Forssblad

Det slog mig att detta var vilseledande uttryckt. Den "hastighet" med
vilken expansionen sker kan vara mycket högre än ljushastigheten. Men
detta är inte en rörelse *i rummet*, så det bryter inte mot någon lag om
ljushastigheten. Detta gäller såvitt jag förstått inte bara den snabba
expansionen man tror skedde den första bråkdelen av en sekund ( enligt
inflationsteori), utan det gäller även expansionen idag.

Jag kan inte säga att jag förstått hur det skulle te sig för en
observatör... om man tänker sig någon galax tillräckligt långt från oss,
så fjärmar vi oss från den med flera gånger ljushastigheten. Detta är
som sagt inte en rörelse *i* rummet. Är denna galax då bortom vår
händelsehorisont? Kanske någon vet...

Mats Löfdahl

On 1 Apr 2004, fr...@algonet.se wrote:
> Jag kan inte säga att jag förstått hur det skulle te sig för en
> observatör... om man tänker sig någon galax tillräckligt långt från
> oss, så fjärmar vi oss från den med flera gånger ljushastigheten.

För det första skulle det vara så långt bort att ljuset inte hunnit
hit under universums livstid. För det andra skulle ljuset från sådana
galaxer vara så rödförskjutet att vi inte skulle kunna uppfatta det.

> Detta är som sagt inte en rörelse *i* rummet. Är denna galax då
> bortom vår händelsehorisont? Kanske någon vet...

Händelsehorisonter har väl mer med svarta hål att göra.

--
Mats Löfdahl

Mats Forssblad

Ok, jag ser att man med "event horizon" nästan alltid menar hur
horisonten runt ett svart hål blir en yta, pg a krökning. Jag tänkte
snarare på ett mer allmänt "horisont" eller "ljuskon".

Frågan kan då ställas så här: vi accelerar härifrån i ett rymdskepp, med
en sådan hastighet att vi hinner till närmaste galax. Vi "hinner ikapp"
universums expansion - inte så omöjligt. Vi fortsätter därefter till
galax efter galax... kan vi nu fortsätta så här, och till slut nå alla
galaxer på vår väg? Det som gör frågan svår att besvara ( tycker jag) är
att expansionen inte är en rörelse 'i* rumtiden.