Terveisiä Helsingin HakLabista

10 views
Skip to first unread message

Anelma

unread,
Dec 4, 2009, 6:25:57 PM12/4/09
to rob...@googlegroups.com
Moi, olen uusi listalla. Olen mukana perustamassa Helsinkiin Haklabia,
eli yhteisöllistä työpajaa, jossa jaetaan työkaluja, materiaalia
(kierrätettyä) sekä osaamista, eli neuvotaan toisiamme ja ideoidaan
yhdessä, ja pidetään säännöllisiä avoimia työpajoja sekä luentoja.
Useitä meistä kiinnostaa robotiikka (RepRapilla tulostettava robotti:
http://blog.thingiverse.com/2009/11/20/things-of-the-week-botkits/) ja
elektroniikka, mutta kaikki luova työskentely on tervetullutta.

Myös Tampereelle, Lappeenrantaan ja Vantaalle on halua perustaa
vastaavia tiloja.

Suomen laajuinen yheistyöportaalimme: http://hacklabs-fi.referata.com

Olemme perustamassa yhdistystä ja aiomme vuokrata tilan heti kun saamme
varmistettua että on tarpeeksi jäseniä maksamassa. Kaipaisimme vielä
lisää jotta voimme kerralla hankkia mahdollisimman monipuolisen tilan.

Tulkaa ihmeessä ainakin postilistalle!

Olemme kaavailleet ensimmäistä avointa työpajaa Tammikuulle, ja sitä
varten tapaamme ensi Tiistaina vallilassa. Lisää wikissä:
http://hacklabs-fi.referata.com/wiki/Open_what%3F

Olisiko teillä projekteja joita haluaisitte esitellä?

Elmo Mäntynen

JKN

unread,
Dec 6, 2009, 5:09:14 AM12/6/09
to robotti
Mielenkiintoisen oloista toimintaa. Itseäni on aina kiehtonut
tuollainen "poikkitaiteellinen" lähestymistapa elektroniikan
rakentamiseen. Myös elektroniikkaromun hyödyntäminen rakentelussa on
kiinnostava alue.

Tiistain kokoontumiseen en kyllä pääse paikalle, mutta liityinpä
postituslistalle.

t. jari

pekka

unread,
Dec 6, 2009, 11:53:50 AM12/6/09
to robotti
Elmo Mäntynen hieno asia, että joku tekee aloitteen!

Kaikki tekniikka kiinnostaa varmaankin kaikkia tällä listalla olevia.

Tampereella voisi liittyä yhteen sähköautoprojektin kanssa.
Hevannassa ( Volvo/Carrus hallit) on 10 vapaata hallia, joista yksi
on ainakin toistaiseksi luvattu sähköautopuuhailulle.
Siellä on varmaankin tilaa, jos asioita voidaan sopia.

Hervanta ei ole ihan keskustassa, mutta tässä on ainakin yksi paikka
ehdolle.

Tällainen toiminta voi sopia vaikka Viinikan tai Nekalan suunnalle.

Tällä listalla mukana on myös paljon radioamatöörejä. http://oh3ne.ham.fi
Radioamatööri maksavat kaupungille Pyynikin kerhotiloista kaupungille
vuokraa.
========================
Eikös keksintösäätiöllä ole juuri tuollainen protopaja Helsingissä,
mutta Tampereelta se puuttuu
==================
KEKSINTÖSÄÄTIÖ
projektipäällikkö Risto Paajanen
Puhelin 020 737 3021
risto.paajanen()keksintosaatio.fi
======================
Kyllä niitä saa tietysti olla lisääkin
======

Meillä roboteilla on tietysti omia protopajoja kaikilla.

http://www.flickr.com/photos/oh3gdo/1517354679/
Juhalla on Vihdissä iso paikka
http://robotti.wikidot.com/vihti07-2007
Henkalla on Nokialla
http://yty.vox.com/library/photo/6a010980bcad09000b011017d9f8ba860e.html
===
Omia projekteja meillä on liikakin . Minun vanhoja projekteja
http://picasaweb.google.com/oh3gdo/Suurjannitekuvia#

Jorman paja Perhossa
http://picasaweb.google.com/oh3gdo/Perho_robotti#
==
Kuinka Tampereen yhteisö saataisiin toimintaan?
Onko mukaan tulijoita?
==
Miten on robottiyhdistyksen pikkujoulut?
Perjantai tai lauantai - ilta tällä viikolla sopii minulle. Vaikka
minun työpaikallani?
Pekka OH3GDO
========================

Anelma

unread,
Dec 7, 2009, 2:34:36 AM12/7/09
to rob...@googlegroups.com
pekka wrote:
> Elmo Mäntynen hieno asia, että joku tekee aloitteen!
>
> Kaikki tekniikka kiinnostaa varmaankin kaikkia tällä listalla olevia.
>
> Tampereella voisi liittyä yhteen sähköautoprojektin kanssa.
> Hevannassa ( Volvo/Carrus hallit) on 10 vapaata hallia, joista yksi
> on ainakin toistaiseksi luvattu sähköautopuuhailulle.
> Siellä on varmaankin tilaa, jos asioita voidaan sopia.
>
> Hervanta ei ole ihan keskustassa, mutta tässä on ainakin yksi paikka
> ehdolle.
>
> Tällainen toiminta voi sopia vaikka Viinikan tai Nekalan suunnalle.

Laitoin yksityisesti eteenpäin tampereen aktiiville.


> Tällä listalla mukana on myös paljon radioamatöörejä. http://oh3ne.ham.fi
> Radioamatööri maksavat kaupungille Pyynikin kerhotiloista kaupungille
> vuokraa.
> ========================
> Eikös keksintösäätiöllä ole juuri tuollainen protopaja Helsingissä,
> mutta Tampereelta se puuttuu
> ==================
> KEKSINTÖSÄÄTIÖ
> projektipäällikkö Risto Paajanen
> Puhelin 020 737 3021
> risto.paajanen()keksintosaatio.fi
> ======================
> Kyllä niitä saa tietysti olla lisääkin
> ======

En löytänyt tuolta nettisivuilta mainintaa protopajasta. Helsingin
Keksijät Ry:llä on kyllä protopaja Helsingissä, mutta sen käyttö on
ilmeisesti hyvin rajoitettua. Näiden kanssa kyllä voisi jotain
yhteistyötä miettiä, kiitos vinkistä. Oleellista on että HakLab ei ole
mikään yrityshautomo vaan autonominen (jäsenten hallitsema) tila jonne
kuka vaan voi tulla oppimaan ja kehittelemään omaa ideaansa. Me myös
uskomme avoimen lähdekoodin periaatteisiin emmekä pidä tärkeimpänä
voiton tavoittelua (3D-tulostin RepRap.org on hyvä esimerkki).


> Meillä roboteilla on tietysti omia protopajoja kaikilla.
>
> http://www.flickr.com/photos/oh3gdo/1517354679/
> Juhalla on Vihdissä iso paikka
> http://robotti.wikidot.com/vihti07-2007
> Henkalla on Nokialla
> http://yty.vox.com/library/photo/6a010980bcad09000b011017d9f8ba860e.html
> ===
> Omia projekteja meillä on liikakin . Minun vanhoja projekteja
> http://picasaweb.google.com/oh3gdo/Suurjannitekuvia#
>
> Jorman paja Perhossa
> http://picasaweb.google.com/oh3gdo/Perho_robotti#

Kertokaa ihmeessä jos joku haluaa esitellä jotain Tammikuussa
Helsingissä työpajassa.

> ==
> Kuinka Tampereen yhteisö saataisiin toimintaan?
> Onko mukaan tulijoita?

Elmo

pekka

unread,
Dec 13, 2009, 10:46:19 AM12/13/09
to robotti
Jarkko

Kiitos kutsusta, tullaan paikalle.
Laitan tämä kutsusi tuonne robottilistalle, että muutkin osaavat tulla
Pekka Ritamäki OH3GDO

===========================
Moro Tampereen 5W-yhteisöstä (hackerspace),

Hienoa, että on mahdollista miettiä jonkinlaista yhteistyötä muiden
Tampereella olevien harrastajien kanssa. Meillä on avoin 5W- miitti
14.12. klo 17-> kahvila Runossa (http://www.kahvilaruno.fi/). Jos
teidän (tai jonkun joukostanne) olisi mahdollista tulla sinne, niin
voisimme reaalimaailmassa keskustella asioista. Jos ei niin parhaiten
keskustelu onnistuu ircissä: freenode.org, kanava #5W

t. Jarkko aka 'kyb3R'
2009/12/9 Jarkko Moilanen <Jarkko....@uta.fi>
==================================

pekka

unread,
Dec 14, 2009, 5:52:25 PM12/14/09
to robotti
5w yhdistys perustettu Tampereelle.

http://sdrfi.wikidot.com/5w-tampere

Pekka Ritamäki OH3GDO
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages