Itsetekemisen filosofiaa

4 views
Skip to first unread message

Carvtum

unread,
Jan 22, 2010, 2:03:12 AM1/22/10
to robotti
Tosiat on hyväksyttävä: kaikkea ei voi tehdä itse, muuten ei tule
koskaan mitään valmista: et voi työstää vaihteiston hammasrattaita,
valaa renkaita raakakumista, käämiä moottoreita, koota akkuja
kemikaaleista, suunnitella CPU:n omaa käskykantaa, ohjelmoida
kääntäjää, toteuttaa CPU transistoritasolta asti, rakentaa antureita
ym. siis ihan näitä kaikkia ja satoja muita osatehtäviä.

Mitä, ja millä perusteilla olisi harrastajan tehtävä itse? Minun
filosofiani mukaan perusteet voidaan jakaa kahteen ryhmään:

1. Subjektiiviset syyt: Keskitytään niihin osalohkoisin, jotka itseä
kiinnostavat, joista haluaa koota oppia ja kokemusta itselleen tai
joissa jo on itsellä hyvää osaamista, jota haluaa hyödyntää, siis
hyödynnetään esim omaa ammatillista taustaa.

2. Objektiiviset, yhteisölliset syyt: Keskitytään sellaisiin
toteutuksiin, jotka ovat uusia, innovatiivisia, avataan uusia uria
ennen kokeilemattomiin ratkaisuihin. Tällöin hyvin dokumentoidut ja
julkistetut epäonnistumisetkin ovat rakentavia. Muut voivat edes oppia
virheistä.

Minusta onnistuneet motiivit omiin toteutuksiin, mitä hankkii valmiina
ja minkä osalohkon toteuttaa itse, ovat yhdistelmä molempia, sekä
subjektiivisia että objektiivisia motiiveja. Tämä on minusta aitoa
hakkerihenkeä.

pekka

unread,
Jan 23, 2010, 7:36:07 AM1/23/10
to robotti
Vain automaatio ja robotiikka voi auttaa ihmistä elämään paremmin.
Antiikin kreikkalaiset kehittivät filosofian huippuunsa. Heillä ei
ollut kuitenkaan automaatiota vaan raskaat työt tekivät orjat.
Miltä tuntuisi elää orjana?

Nykyään tavallinen ihminen elää paremmin kuin keskiajan kuningas.
Hänellä on apunaan joukko palvelijoita kuten viestinviejiä,
hevosvaljakoita, vartioita, ilveilijöitä, muusikkoja ja
teatteriseurueita jne.
Kaikki tämä on automaation ansiota, ei filosofian.
Vain tekemällä oppii, myös robotiikkaa.
---
Pari kuvaa automaatiosta vuodelta 1981 ja tämä edelleen käytössä
http://picasaweb.google.fi/oh3gdo/CNCMachinesByOH3GDO#5429909530946690178

http://picasaweb.google.fi/oh3gdo/CNCMachinesByOH3GDO#5429909535025014690
--
Tein kirpputorin
http://robotti.wikidot.com/buy-sell
Jorma, joko sinulla oli poweri ?

..
Tässä alkuideoita paikoitukseen.
http://robotti.wikidot.com/kamera-anturi
Pekka OH3GDO

pekka

unread,
Jan 24, 2010, 5:21:17 AM1/24/10
to robotti

Teih eilen illalla viukalaserin mekaniikkaa
http://robotti.wdfiles.com/local--files/kamera-anturi/viuhkalaser.jpg
Pekka OH3GDO
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages