Polskie obywatelstwo

Michal

Moja ex żona oraz ja mamy polskie i kanadyjskie obywatelstwo
zamieszkujemy na stałe w Kanadzie tutaj też urodziła się nasza córka,
chcielibyśmy uzyskać dla naszego dziecka polskie obywatelstwo . Jakie
kroki powinniśmy podjąć aby tego dokonać, o ile jest to możliwe .

Michał

lo...@free.polbox.pl
mich...@cadvision.com
polis...@geocities.com

Gwidon S. Naskrent

On Tue, 31 Dec 1996, Michal wrote:

> Moja ex =BFona oraz ja mamy polskie i kanadyjskie obywatelstwo
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Wedlug polskiego prawa mozna miec tylko jedno obywatelstwo. W swietle
p.p. jestes wiec obywatelem kanadyjskim. Obywatelstwo polskie straciles
w momencie uzyskania tego drugiego.

> zamieszkujemy na sta=B3e w Kanadzie tutaj te=BF urodzi=B3a si=EA nasza c=
=F3rka,
> chcieliby=B6my uzyska=E6 dla naszego dziecka polskie obywatelstwo . Jakie
> kroki powinni=B6my podj=B1=E6 aby tego dokona=E6, o ile jest to mo=BFliwe=
.

Obawiam sie ze nie ma tutaj podstawy prawnej _ius sanguis_. Panska
corka bedzie musiala miec obywatelstwo kanadyjskie (o polskie moze
sie starac po ukonczeniu 18 lat, chyba ze w Kanadzie wiek jest inny).
=20
|=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=
=3D=3D=3D=3D|
|Gwidon S. Naskrent (nask...@ananke.amu.edu.pl) |
|Editor of FPTH (http://www.lodz.tpsa.pl/bez/Tolkien) |
|Write in English, French or Esperanto! |
|Homepage: http://ananke.amu.edu.pl/~naskrent |

Jerzy Kedra

In pl.soc.prawo Gwidon S. Naskrent <nask...@ananke.amu.edu.pl> wrote:
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> Wedlug polskiego prawa mozna miec tylko jedno obywatelstwo. W swietle
> p.p. jestes wiec obywatelem kanadyjskim. Obywatelstwo polskie straciles
> w momencie uzyskania tego drugiego.

Naprawdę? Spotkałem już wiele osób z podwójnym obywatelstwem (w tym jednym
polskim) dlatego się tak dziwię. Gdzie można znaleźć o tym informacje?

Radoslaw Poplawski

03 Jan 1997 22:48:21 +0100, Michal Jankowski <mic...@fuw.edu.pl>
napisał(a):

>Brednia. Jak czegos nie wiesz, to nie mac ludziom w glowie.

Nie czepiaj sie, bo ma racje. Oczywiscie "straciles" nie jest tak do
konca prawda (bo zaden "automat" z Polski Cie nie wypisze).

>Prawo polskie, owszem, nie traktuje specjalnie swoich obywateli,
>ktorzy sa tez obywatelami innych panstw. Po prostu, z punktu widzenia
>Rzeczypospolitej, czyjs obcy paszport sie 'nie liczy'.

Po prostu przyjezdzajac do Polski trzeba poslugiwac sie tylko jednym
paszportem, a nie "Jestem polskim obywatem i chce np. odebrac PSU", a
gdy zjawi sie policja "Jestem obywatelem obcego panstwa - prosze do
konsulatu". Ale oczywiscie wtedy tez sie traci polskiego obywatelstwa
(a co najwyzej zyskuje klopoty).

>Natomiast nabycie takiego obcego obywatelstwa wcale nie powoduje
>utraty obywatelstwa polskiego.

I rowniez nie zwalnia od obowiazku np. sluzby wojskowej.

Radoslaw Poplawski (Wroclaw: rad...@geocities.com)
WWW: http://www.geocities.com/MotorCity/3416 (NOWA STRONA!!!)
-- Klopoty to nasza specjalnosc! (Microsoft) --

Gwidon S. Naskrent

On 3 Jan 1997, Jerzy Kedra wrote:

>=20

>=20
> Naprawd=EA? Spotka=B3em ju=BF wiele os=F3b z podw=F3jnym obywatelstwem (w=
tym jednym
> polskim) dlatego si=EA tak dziwi=EA. Gdzie mo=BFna znale=BC=E6 o tym info=
rmacje?

W ustawie o nabywaniu, zmianie itp. obywatelstwa polskiego. A ze
widziales ludzi z podwojnym? No coz, w innych krajach to dozwolone.
Nie wszedzie Ciemnogrod.

GSN

Nyce_guy

Gwidon S. Naskrent <nask...@ananke.amu.edu.pl> wrote in article
<Pine.ULT.3.95.970104...@ananke.amu.edu.pl>...

> [...]

W ustawie o nabywaniu, zmianie itp. obywatelstwa polskiego. A ze

widziales ludzi z podwojnym? No coz, w innych krajach to dozwolone.

Gwidon czy Ty studiujes prawo? Mozna wiedziec gdzie?
Bo Polska jest jednym z nielicznych krajow ktore pozwalaja na
dwupanstwowosc.
To znaczy w USA obywatel USA przyjmujac obywatelstwo obcego kraju traci
automatycznie obywatelstwo amerykanskie ale obywatel Polski przyjmujacy
obywatelstwo USA nie traci nic.
A i USA nie wymaga zrzeczenia sie obywatelstwa polskiego.
PS Podejrzewam ze w Polsce przewazyly wzgledy historyczne tj tradycja
wychodztwa polskiego.

Radoslaw Poplawski

5 Jan 1997 02:57:53 GMT, "Nyce_guy" <nyce...@irc.pl> napisał(a):

> [...]
>To znaczy w USA obywatel USA przyjmujac obywatelstwo obcego kraju traci
>automatycznie obywatelstwo amerykanskie ale obywatel Polski przyjmujacy

A w jaki sposob traci sie amerykanskie obywatelstwo? Zakonspirowana we
wszystkich krajach CIA donosi o kazdym fakcie uzyskania przez
Amerykanina obcego obywatelstwa? Ehhh...

>A i USA nie wymaga zrzeczenia sie obywatelstwa polskiego.

To jest jakis kraj, ktory wymaga zrzeczenia sie innego obywatelstwa?
Moze Kuba?

>PS Podejrzewam ze w Polsce przewazyly wzgledy historyczne tj tradycja
>wychodztwa polskiego.

Raczej oczywiste trudnosci techniczne i absurdalnosc takiego
dzialania.

Nyce_guy

Radoslaw Poplawski <rad...@geocities.com> wrote in article
<32d59a8f...@news.onet.pl>...

> A w jaki sposob traci sie amerykanskie obywatelstwo? Zakonspirowana we
> wszystkich krajach CIA donosi o kazdym fakcie uzyskania przez
> Amerykanina obcego obywatelstwa? Ehhh...

Ja Ci tylko przedstawiam stan prawny a nie metody dzialania.
Jesli wyjedziesz z USA na stale i zmaieszkasz w Paryzu i ewentualnie
przyjmiesz francuskie obywatelstwo to tsracisz amerykanskie. Podejrzewam ze
sami Francuzi zawiadamiaja DOS.

> To jest jakis kraj, ktory wymaga zrzeczenia sie innego obywatelstwa?
> Moze Kuba?

Oczywiscie wiekszosc wymaga zrzeczenia sie poprzedniego obywatelstwa aby
przyjac nowe. Absurdem jest aby ktos byl obywatelem dwoch panstw. Tzn aby
posiadal dwa paszporty choc ten absurd czasami ma solidne uzasadnienie
historyczne.

> Raczej oczywiste trudnosci techniczne i absurdalnosc takiego
> dzialania.

Moze wydaje ci sie to absurdalne ale takis jest stan prawny. Moze gdy Radku
zostaniesz prezydentem rzadu swiatowego to to zmienisz na razie jest tak
jak jest.

Radoslaw Poplawski

6 Jan 1997 05:40:28 GMT, "Nyce_guy" <nyce...@irc.pl> napisał(a):

>Jesli wyjedziesz z USA na stale i zmaieszkasz w Paryzu i ewentualnie
>przyjmiesz francuskie obywatelstwo to tsracisz amerykanskie.

Tak? A w jaki sposob?

>Podejrzewam ze
>sami Francuzi zawiadamiaja DOS.

ROTFL!

> [...]
>przyjac nowe. Absurdem jest aby ktos byl obywatelem dwoch panstw. Tzn aby
>posiadal dwa paszporty choc ten absurd czasami ma solidne uzasadnienie

Oczywiscie na swiecie jest bardzo duzo osob, ktore sa obywatelami
dwoch panstw. Jednoczesnie. Nawet osoby, ktore uwazane sa za zdrajcow
miewaja podwojne obywatelstwo (np. Kuklinski).

>Moze wydaje ci sie to absurdalne ale takis jest stan prawny. Moze gdy Radku
>zostaniesz prezydentem rzadu swiatowego to to zmienisz na razie jest tak
>jak jest.

Nie musze byc prezydentem, zeby bylo tak jak jest.

Nyce_guy

Radoslaw Poplawski <rad...@geocities.com> wrote in article

<32d6fb5e...@news.icm.edu.pl>...

> Oczywiscie na swiecie jest bardzo duzo osob, ktore sa obywatelami
> dwoch panstw. Jednoczesnie. Nawet osoby, ktore uwazane sa za zdrajcow
> miewaja podwojne obywatelstwo (np. Kuklinski).

Ano jest. Tylko ze przyklad podales znow obywatela poslkiego ktory otrzymal
(otrzymal?) obywatelstwo USA. Przypominam ze USA nie nalegaja na zrzekanie
sie polskiego obywtelstwa.

Radku

> Nie musze byc prezydentem, zeby bylo tak jak jest.

To znaczy jak jest Radku?
Spytaj sie jakiegos prawnika imigracyjnego ile krajow na swiecie (blizej:
Europie) pozwala na przyjecie swojego obywtelstwa przez obcokrajowca nie
wymagajac oficjalnego uprzedniego zrzeczenia sie poprzedniego obywatelstwa?

Stanislaw Gierlicki

On 03 Jan 1997 22:48:21 +0100, Michal Jankowski
<mic...@fuw.edu.pl> wrote:

> [...]

>Rzeczypospolitej, czyjs obcy paszport sie 'nie liczy'.
>

>Natomiast nabycie takiego obcego obywatelstwa wcale nie powoduje

Ciekawa dyskusja, która dotyczy również mojego 7-letniego syna:
otóż urodził on się w NRD. Razem z żoną (Niemka) wybraliśmy dla
niego przed Konsulem Generalnym polskie obywatelstwo, tzn.
odmówiliśmy przyjęcia enerdowskiego, które dostałby z urzędu.
Do zjednoczenia Niemiec miał tylko polskie.
Po zjednoczeniu znaleźliżmy się w obszarze zachodnioniemieckiego
prawa, które uznaje zasadę pochodzenia (krwi), a nie miejsca
urodzenia czy zamieszkania.
Bez żadnych problemów przedkładając metryki żony i jej ojca,
czyli udowadniając że syn ma "pochodzenie niemieckie" (ale nie
tak jak to w opolskiem niejednokrotnie bywa, nabyte od rodzinnego
owczarka niemieckiego ;-))) otrzymaliśmy zaświadczenie, że jest
on według prawa Niemcem, czyli ma obywatelstwo RFN.
Ja mam polskie, bo się do niego przywiązałem, a Niemcy nie dają
swojego bez zrzeczenia się poprzedniego, tzn. właściwie nie
uznają podwójnego. Ale syn nie musiał składać wniosku o
"przyznanie" obywatelstwa, bo według prawa nigdy go nie utracił.
A polskie ma, chociaż w Polsce nigdy nie mieszkał.

Czy ktoś ma pod ręką jakąś ustawę o powszechnym obowiązku służby
wojskowej i może sprawdzić, jak tam uregulowano sprawy osób,
które nigdy w Polsce nie mieszkały?

Dziękuję i przepraszam za "przynudzanie", ale sprawa nie jest do
wyjaśnienia w dwóch zdaniach.

Staszek

The Surgeon General has determined that reading signatures
may cause serious health problems.
DO NOT LOOK AT THIS SIGNATURE THROUGH A MAGNIFYING GLASS!