Wieści z frontu indeksowania

Marek Jerzy Minakowski

W Archiwum Państwowym w Krakowie zaindeksowałem już małżeństwa z dwóch
parafii: Zielonki i św. Anna. Z pierwszej mam 681 małżeństw, z drugiej 687
(tj. razem 1368). W obu przypadkach są to lata 1810-1852. Prace posuwają się
w tempie ok. 200 aktów małżeństwa na godzinę.

Z pierwszych ciekawszych znalezisk mam już ślub Ambrożego Grabowskiego (tego
od ulicy Grabowskiego w Krakowie), jednego z Estreicherów (brata tego, który
jest autorem Bibliografii) i Zofii Ginterówny (kuzynki Hallerów de
Hallenburg)...

Dzisiaj zabrałem się za parafię mariacką i na początek w r. 1812 natknąłem
się na Ignacego hr. Badeniego...

A jak tam WASZE postępy?

MJM

Tadeusz Wienke

Marek Jerzy Minakowski <mi...@portal.onet.pl> napisał(a):

Cenna praca, a jak potem można upublicznic takie dane?W jaki sposób tworzyć
taki indeks, jak bym już się za coś takiego zabrał w archiwum?Jak ma taki
indeks wyglądać? i co zawiera?Żywcem wpisy w księdze małżeństw?Do skojarzeń i
rozpoznania wpisanych tam znanych osób to i tak jeszcze droga daleka, albo
tamta parafia taka cenna dla narodu:-)
TW

Marek Jerzy Minakowski

> Cenna praca, a jak potem można upublicznic takie dane?

- Zostanie upubliczniony w Internecie, wg wszelkiego prawdopodobieństwa w
serwisie genpol.com lub w jego okolicach. Baza już się rodzi (na razie jest
wprawdzie tylko na moim komputerze, ale jej wersja internetowa powinna
wkrótce się gdzieś pojawić).

> [...]
> skojarzeń i
> rozpoznania wpisanych tam znanych osób to i tak jeszcze droga daleka, albo

Indeks to indeks, czyli spis treści.
W przypadku indeksu zaślubionych zawiera następujące dane:
- parafia
- rok
- numer aktu
- imiona i nazwiska zaślubionych

i nic więcej; jak się zrobi indeks dla wszystkich małżenstw z całej Polski,
to będzie można w drugim rzucie wypisywać wszystkie dane o małżeństwach. Ale
na razie ważne jest to, zeby przynajmniej akt ślubu konkretnej pary DAŁO SIĘ
ZNALEŹĆ, co obecnie jest często bardzo trudne, gdy nie zna się parafii i
dokładnego roku.

Tak jak pisałem - ja dwie parafie już zrobiłem, szukam ludzi, którzy po
pierwsze, pomogą mi dokończyć to, co jest w AP w Krakowie, a po drugie ludzi
z całej Polski, którzy robią to u siebie lokalnie.

Moja idea jest taka: każdy robi to, co ma pod ręką, a potem się wymieniamy.
Nie ma sensu, żebym ja jeździł do archiwum w Warszawie, a ktoś przyjeżdżał
do Krakowa - lepiej jak każdy popracuje u siebie: tak wyjdzie szybciej i
taniej.

MJM

Grzegorz Krupiński

Marek Jerzy Minakowski <mi...@portal.onet.pl> napisał(a):

> W Archiwum Państwowym w Krakowie zaindeksowałem już małżeństwa z dwóch

Będące w trakcie rejestracji Suwalskie Towarzystwo Genealogiczne również
rozpoczęło indeksowanie ksiąg parafialnych terenów Suwalszczyzny. Niestety
tempo krakowskie jest dla nas nieosiągalne, jeden rok zajmuje około 1/2
godziny. Indeksowane są parafie: wigierska i wiżajnska. W planach Szczebra,
Jeleniewo, Puńsk.
Pozdrawiam
Grzegorz

Marek Jerzy Minakowski

> [...]
> tempo krakowskie jest dla nas nieosiągalne, jeden rok zajmuje około 1/2
> godziny. Indeksowane są parafie: wigierska i wiżajnska. W planach

Świetnie, może uda się nawiązać współpracę. Dla jasności: w projekcie, o
którym mówię, nie chodzi o spisywanie WSZYSTKICH danych, tylko o zrobienie
wyszukiwarki aktów małżeństwa, tzn. o robienie wypisów postaci:

Kraków, par. św. Anny, rok 1843
1 Ignacy Adamczyk Marianna Rutkowski
2 Franiszek Henisch Franciszka Węgrzynowski
3 Józef Lang Salomea Dąbrowski
4 Jakub Rzepecki Marianna Adamus
5 Karol Fiutowski Salomea Szyszkowski
6 Stanisław Mariański Marianna Berdziakiewicz
7 Franciszek Pstrusiński Marianna Pajączkowski
8 Ludwik Jurkowski Emilia Neumark
9 Jan Lubczyński Antonina Idzikowski
10 Jan Swinka Helena Sasulski
11 Aleksander Węgrzynowski Agnieszka Mogilański

Chodzi o to, żeby ktoś, kto mieszka w Warszawie i szuka aktu ślubu Józefa
Langa i Salomei Dąbrowskiej, którzy wzięli ślub w Krakowie około 1840, mógł
się dowiedzieć, że było to w roku 1843 w par. św. Anny i jest to akt numer
3.

Wtedy taki warszawski genealog może przyjechać do Archiwum w Krakowie i
zamówić konkretną rolkę mikrofilmu, bez przeglądania kilkunastu krakowskich
parafii z przeciągu kilkunastu lat. Jak już dostanie rzeczony mikrofilm, to
sobie wszystko znajdzie i sam wypisze.

Nie chodzi więc (na razie) o przepisywanie ksiąg do komputera, a tylko o
spisanie imion i nazwisk osób biorących ślub - tak żeby dało się je
znaleźć...

Dlaczego to takie ważne? Bo ślub bierze się w aktualnej parafii panny
młodej, stąd śledząc daną rodzinę często zupełnie nie wiadomo gdzie tego
aktu szukać... Czasami to może być sąsiednia wieś, czasami sąsiedni powiat,
a czasami drugi koniec kraju...

Za kilka tygodni (albo nawet wcześniej) pierwsze dane będą dostępne w
Internecie - proszę więc o zgłaszanie mi, jeżeli ktoś takie spisy
zaślubionych już ma i byłby łaskaw się nimi podzielić ze wszystkimi...

Marek Minakowski

Adam Nojszewski

Marek Jerzy Minakowski wrote:

> Za kilka tygodni (albo nawet wcześniej) pierwsze dane będą dostępne w
> Internecie - proszę więc o zgłaszanie mi, jeżeli ktoś takie spisy
> zaślubionych już ma i byłby łaskaw się nimi podzielić ze wszystkimi...

Przy okazji uwaga do wszystkich: jak nie wiecie jak się robi bazy
danych, to róbcie je... dokładnie.

Do tego wystarczy arkusz kalkulacyjny (np. Excel) - pamietajcie tylko,
że lepiej zrobić więcej kolumn, niż mniej. Przykładowo:

- numer kolejny
- panna imię
- panna nazwisko
- kawaler imię
- kawaler nazwisko
- uwagi

Zostawianie takiego indeksu tylko w postaci pliku tekstowego utrudni
opracowanie bazy i wyszkiwanie potrzebnych danych.

Adam Nojszewski ad...@nojszewski.com
Wejdź, zobacz, pamiętaj! -- 63 dni chwały... -- http://www.1944.pl

Malgorzata Nowaczyk

Marek Jerzy Minakowski <mi...@portal.onet.pl> napisał(a):

> A jak tam WASZE postępy?

Witam,
nie moje, ale rzeczywiscie wspaniale postepy indeksowania mozna zobaczyc
tutaj

http://www.rootsweb.com/~polwgw/new.html

Pa
MN

Marek Jerzy Minakowski

> [...]
>
> Zostawianie takiego indeksu tylko w postaci pliku tekstowego utrudni
> opracowanie bazy i wyszkiwanie potrzebnych danych.

Zgadzam się, niemniej jednak jak ktoś mi przyśle plik tekstowy, to ja go już
przerobię na wyżej opisaną tabelkę samodzielnie.

Lepiej zrobić więcej, a mniej dokładnie - poprawiać będziemy w następnej
turze (jak już zbierzemy wszystkie małżeństwa dla całej Polski za cały XIX
wiek...).

MJM

Waldemar F.

Witam

> A jak tam WASZE postępy?
Czy jest, to projekt w ramach powstającego PTG? Bo odnoszę wrażenie, że spora
ilość członków zgłosiła już podobne inicjatywy i dobrze by było skoordynować te
działania. Z tego co mi wiadomo, trwają już podobne, jak również nieco szersze
prace w różnych częściach kraju. Dotyczy to zarówno indeksowania urodzeń, zgonów
i ślubów, jak i fotografowania ksiąg.
Tak na marginesie: zgłaszełem już Tomkowi problem ujednolicenia wyników badań i
zebrania ich w jednej bazie.
Pozdrawiam
Waldemar Fronczak

Lech Dubrowski

Ja tez moge sie zajmowac przeksztalcaniem plikow tekstowych na format Excel
wersja '97

Lech Dubrowski

Marek Jerzy Minakowski

> Witam
> Czy jest, to projekt w ramach powstającego PTG? Bo odnoszę wrażenie, że
> spora

Dokładnie tak. Dziękuję wszystkim za odzew, pierwsze jaskółki powinny się
pojawić w najbliższych dniach.

> [...]
> zgonów
> i ślubów, jak i fotografowania ksiąg.
> Tak na marginesie: zgłaszełem już Tomkowi problem ujednolicenia wyników

Będą tak naprawdę dwa projekty, równoległe:
1. Zbieranie pełnych wypisów i skanów/fotografii metryk - wszystkiego co się
da
2. Tworzenie "wyszukiwarki ślubów", czyli indeksu aktów małżeństwa (to
najpilniejsza moim zdaniem sprawa w polskiej genealogii).

Nad projektem nr 2. sprawuję opiekę ja i moim celem jest jak najszybsze jego
zakończenie, tzn. zgromadzenie danych o wszystkich zachowanych aktach
małżeństwa na ziemiach polskich (w granicach sprzed 1772 r.).

Żeby przyspieszyć zakończenie projektu, proszę o dostarczanie spisów w
postaci takiej, jak pisałem, tzn. np.:
Kraków, par. św. Anny, 1834
1 Nakielski Mikołaj Katarzyna Panek
2 Pacholewski Piotr Justyna Witek