Grupos de Google ya no admite nuevas publicaciones ni suscripciones de Usenet. El contenido anterior sigue siendo visible.

długość spirali

Visto 3.602 veces
Saltar al primer mensaje no leído

yAro

no leída,
10 mar 2006, 16:30:0010/3/06
a psm-e...@knf.p.lodz.pl
Jak wyliczyć długość spirali kiedy mamy ilość zwojów i odstęp między
kolejnymi zwojami?
Czy należało by tu przyjąć że długość łuku od środka spirali znajdującego
się
w środku układu współrzędnych do przeciącia z osią X to będzie pi*r1 i potem
długość kolejnego
łuku od przecięcia z osią X do ponownego przecięcia z tą osią będzie pi*r2
itd.
aż dostaniemy
dla r=1 do r=n L = pi*(r1+r2+ ... +rn)
ale to chyba nie było by zbyt dokładne prawda?
Czy ma ktoś na myśli jakiś lepsze rozwiązanie i mógłby się nim podzielić?
Jarek

Jurek

no leída,
11 mar 2006, 3:18:2711/3/06
a psm-e...@knf.p.lodz.pl
> Jak wyliczyć długość spirali kiedy mamy ilość zwojów i odstęp między
> kolejnymi zwojami?

Znajdziesz tutaj
http://mathworld.wolfram.com/ArchimedesSpiral.html
Jurek

Wlodzimierz

no leída,
11 mar 2006, 3:17:3811/3/06
a psm-e...@knf.p.lodz.pl
yAro <pti...@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Jak wyliczyć długość spirali kiedy mamy ilość zwojów i odstęp między
> kolejnymi zwojami?

Proponuję narysować spiralę na bocznej
powierzchni walca (rurki papierowej).
Następnie rozciąć tą rurkę wzdłuż osi
i zobaczyć narysowane linie.
Wtedy wszystko stanie się jasne.

WM

kamel...@poczta.onet.pl

no leída,
11 mar 2006, 3:20:0411/3/06
a psm-e...@knf.p.lodz.pl

To nie takie proste....
Po pierwsze krzywa, o której piszesz jest to spirala Archimedesa (zakreślana
jest przez punkt poruszający się ze stałą prędkością po półprostej
zaczepionej w początku układu, i obracającej się wokół niego ze stałą
prędkością kątową).

Równanie tej krzywej (we współrzędnych biegunowych)
r = k t

t - zakreślony kąt (czas od startu )
k - stała (prędkość kątowa czyli twój odstęp między zwojami)
r - odległość od początku układu

Teraz aby policzyć długość łuku niestety całkowanie
(poczytaj: całka krzywoliniowa płaska nieskierowana)

Nie będę oczywiście rozwiązywał po kolei wszystkiego ale...
Równanie w postaci parametrycznej będzie wyglądało tak:

x = k t sin t
y = k t cos t

Ostatecznie wystarczy policzyć całkę na przedziale (t1,t2)
k * pierwiastek ( t^2 + 1)

( t1 i t2 to wiadomo chyba...)

Jeśli chcesz zgłębić temat to poczytaj gdzieś....
Jeśli chcesz tylko to rozwiązać, to poszukaj tej całki w tablicach, bo jest
baardzo standardowa.

Ok to chyba tyle, tylko że nie wiem czy to jest na twoim poziomie matematyki
Poza tym mam nadzieję, że sam czegoś tu skopałem...

Pozdr.
KRASNAL

0 mensajes nuevos