Przelot promu

1 view

Waldemar Zwierzchlejski

Dla obserwatorow satelitow szykuje sie nie lada gratka.

9 czerwca okolo 01:59 nad Polska przeleci wahadlowiec Atlantis
(misja STS-117). Poniewaz przelot bedzie zaledwie 21 minut po
starcie z Cape Canaveral, w niewielkiej odleglosci bedzie tez
widoczny odrzucony kilkanascie minut wczesniej zbiornik ET.
Wahadlowiec bedzie mial barwe bialo-zolta, zbiornik czerwonawa.

Przelot bedzie nisko nad poludniowym horyzontem, z zachodu na
wschod. Im miejsce obserwacji bedzie usytuowane bardziej na
poludnie, tym wyzej nad horyzontem zobaczymy prom.

Pozostaje zyczyc ladnej pogody na Florydzie i w zachodniej
Europie (zeby prom mogl w ogole wystartowac) oraz w miejscu
obserwacji.

--
Waldemar Zwierzchlejski
http://astro.zeto.czest.pl

Adam Przybyla

... o ile im strajk robotnikow w NASA nie przeszkodzi w starcie ...
Z powazaniem
Adam Przybyla

Krzysztof

> Przelot bedzie nisko nad poludniowym horyzontem, z zachodu na
> wschod. Im miejsce obserwacji bedzie usytuowane bardziej na
> poludnie, tym wyzej nad horyzontem zobaczymy prom.

Jaką osiągnie maksymalną wysokość (kątową) nad horyzontem?

K.

Michal Jankowski

Waldemar Zwierzchlejski <as...@zeto.czest.pl> writes:

> 9 czerwca okolo 01:59 nad Polska przeleci wahadlowiec Atlantis

A to nie bedzie w cieniu?

MJ

Jaroslaw Berezowski

Michal Jankowski napisał(a):

> A to nie bedzie w cieniu?
Raczej nie - ISS widoczna w nocy latem jest, Slonce nisko pod
horyzontem. Szatl bedzie nizej ale powinien sie zalapac, zalezy od czasu
startu.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

Waldemar Zwierzchlejski

Jaroslaw Berezowski napisał(a):

Czas startu tutaj nie stanowi, okno startowe to zaledwie 5 minut,
wiec powinien zalapac sie na sloneczko.

Waldemar Zwierzchlejski

Krzysztof napisał(a):

Kilkanascie stopni.

Jaroslaw Berezowski

Waldemar Zwierzchlejski napisał(a):

> Czas startu tutaj nie stanowi, okno startowe to zaledwie 5 minut,
> wiec powinien zalapac sie na sloneczko.
No ale jak opoznia na tyle (w sensie wielu dni), ze polnocne wojaze ISS
nie beda w .pl widoczne to nici, a szkoda by bylo - zobaczyc na wlasne
oczy zanim zakoncza program STS byloby milo:(

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

Waldemar Zwierzchlejski

> [...]

> nie beda w .pl widoczne to nici, a szkoda by bylo - zobaczyc na wlasne
> oczy zanim zakoncza program STS byloby milo:(

Aaa, o date chodzi... oczywiscie. A ja juz widzialam tenze orbiter
podczas wzlotu do STS-71 (pierwsza misja do Mira) w 1995 :) Tylko
wowczas pora byla lepsza - 22 naszego czasu, a teraz...

Michal Jankowski

Jaroslaw Berezowski <jaroslaw_...@poczta.onet.pl> writes:

> Raczej nie - ISS widoczna w nocy latem jest, Slonce nisko pod
> horyzontem. Szatl bedzie nizej ale powinien sie zalapac, zalezy od
> czasu startu.

Let's see:

9 czerwca jest przelot ISS widoczny w Polsce, wejście w cień 01:03:14
10 czerwca - wejście w cień 01:22:04, o, 8 czerwca jest nawet
02:16:14.

No to faktycznie, jeśli będzie w odpowiednim miejscu na niebie, to
może się załapać.

MJ

Piotr Zalewski

jaka MAGnitude moze osiagnac?

Piotr Zalewski

Waldemar Zwierzchlejski

Piotr Zalewski napisał(a):
> jaka MAGnitude moze osiagnac?

Okolo 0, zbiornik +1.

Adam Szendzielorz

Dnia Mon, 04 Jun 2007 17:47:35 +0200, Waldemar Zwierzchlejski napisał(a):

> Dla obserwatorow satelitow szykuje sie nie lada gratka.

Dupa ze mnie nie obserwator, ale kosmos i wszystko co z nim zwiazane mnie
od dawna fascynuje :)

> [...]
> widoczny odrzucony kilkanascie minut wczesniej zbiornik ET.
> Wahadlowiec bedzie mial barwe bialo-zolta, zbiornik czerwonawa.

Jak dlugo bedzie widoczny na niebie ? Czy do obserwacji wystarczy stara,
dziadowska "luneta", a moze golym okiem tez cos sie uda zobaczyc ? :)

Wybaczcie lamerskie pytania;)

PS. Pozdrowienia dla Narratora od Szyny :))
pozdr.

--
Adam Sz.

Waldemar Zwierzchlejski

Adam Szendzielorz napisał(a):

> Jak dlugo bedzie widoczny na niebie ? Czy do obserwacji wystarczy stara,
> dziadowska "luneta", a moze golym okiem tez cos sie uda zobaczyc ? :)

Spokojnie wystarczy gole oko :)

Message has been deleted

Waldemar Zwierzchlejski

Adam Szendzielorz napisał(a):

> Jak dlugo bedzie widoczny na niebie ? Czy do obserwacji wystarczy stara,
> dziadowska "luneta", a moze golym okiem tez cos sie uda zobaczyc ? :)

Widoczny bedzie okolo 2 minut. Spokojnie gole oko wystarczy.

-=RapidHail=-

Użytkownik "Waldemar Zwierzchlejski" <as...@zeto.czest.pl> napisał w
wiadomości news:f41c6q$3qg$1...@inews.gazeta.pl...

Trzeba będzie obfocić ;-) Statyw by się przydał ;D

Waldemar Zwierzchlejski

Waldemar Zwierzchlejski napisał(a):

> Widoczny bedzie okolo 2 minut. Spokojnie gole oko wystarczy.

Sa juz efemerydy. Niestety nie bedzie tak dobrze, jak pisalem,
ale szansa dostrzezenia jest:

Czas Satelita Azm Elw Mag Odleg
2007-06-09 01:56:42 SHUTTLE 280.2 3.0 ? 1798
2007-06-09 01:59:01 SHUTTLE 257.7 16.8 zac 984

Dane dotycza Czestochowy. W praktyce bedzie widac tylko kilkadziesiat
sekund (i to juz w polcieniu) przed wejsciem w zacmienie :(

Skorzystalem z TLE NASA* i programu Orbitron**.

*http://spaceflight1.nasa.gov/realdata/sightings/SSapplications/Post/JavaSSOP/orbit/SHUTTLE/SVPOST.html
** http://www.stoff.pl/

bartekLTG

Użytkownik "Waldemar Zwierzchlejski" <as...@zeto.czest.pl> napisał w
wiadomości news:f46ror$piq$1...@inews.gazeta.pl...

Juz zglupiaklem, co mam wkleic orbitornowi;/

pozdr
bartekltg

Waldemar Zwierzchlejski

bartekLTG napisał(a):

W zasadzie to:

MECO
1 99999U 07159.99201389 .01000000 40444-5 44382-6 0 00
2 99999 51.6339 146.7465 0132784 348.8013 68.9735 16.48549729 02

Ale to NIE sa dane z NASA, bo dla MECO podali tam dwukrotnie zawyzona
wysokosc. Orbiter pokaze sie u nas nad horyzontem juz w cieniu :(

bartekLTG

Użytkownik "Waldemar Zwierzchlejski" <as...@zeto.czest.pl> napisał w
wiadomości news:f49q95$qcl$1...@inews.gazeta.pl...

> [...]
>
> Ale to NIE sa dane z NASA, bo dla MECO podali tam dwukrotnie zawyzona
> wysokosc. Orbiter pokaze sie u nas nad horyzontem juz w cieniu :(

Szkoda troche, juz wybieralismy sie fotki zrobic.

Dzieki za informacje
pozdrawiam
Bartek Szczygieł

GEN

Użytkownik "bartekLTG" <barSPA...@op.ciach.pl> napisał w wiadomości

Witam

Nie bardzo się orientuję i zapytam dziecinnie, czyli nie będzie można
zobaczyć przelatującego promu?
Jeśli jednak chcielibyśmy ze znajomymi ognicho robić to profilaktycznie w
pd-zach stronę horyzontu mam patrzec w chwili podanej przez W.Z. czyli
01:59 - rozumiem ze to 'nasz' czas CET+1 a nie z 'przyladku'? ;-)

Pozdrawiam
dziś infantylny

bartekLTG

Użytkownik "GEN" <g...@sownet.pl> napisał w wiadomości

> Nie bardzo się orientuję i zapytam dziecinnie, czyli nie będzie można

> zobaczyć przelatuj±cego promu?

Z tych nowych danych wynika, ze nie:/

> Je¶li jednak chcieliby¶my ze znajomymi ognicho robić to profilaktycznie w

> pd-zach stronę horyzontu mam patrzec w chwili podanej przez W.Z. czyli
> 01:59 - rozumiem ze to 'nasz' czas CET+1 a nie z 'przyladku'? ;-)

Tak, nasz obecny.
pojawilby sie na zachodzie i polecail nisko nad horyzontem na poludnie.
Ale widac raczej nie bedzie (a moze nam jakąś latarka poswieca;)

pozdr
bartekltg

Zygmunt M. Zarzecki

> Z tych nowych danych wynika, ze nie:/

> Tak, nasz obecny.
> pojawilby sie na zachodzie i polecail nisko nad horyzontem na poludnie.
> Ale widac raczej nie bedzie (a moze nam jakąś latarka poswieca;)

Najlepiej jakąś LED o mocy 1kW.
;-)

zyga
--
warning!
http://zarzecki.com

bartekLTG

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zy...@popraw.pregiesz.kom> napisał w
wiadomości news:f4bl6h$fur$2...@nemesis.news.tpi.pl...

> Najlepiej jakąś LED o mocy 1kW.
> ;-)

To bedzie niewiele. 1m^2 promu rozprasza/odbija/pochlania
1,3kW. Niech rozprasza (we wszystkich kierunkach, czyli
jak dioda, 10%) to 10m^2 juz daje taka lampke, a prom
jest wiekszy.

A moze jakis laserek;)

pozdr
bartekltg

Zygmunt M. Zarzecki

> [...]
> 1,3kW. Niech rozprasza (we wszystkich kierunkach, czyli
> jak dioda, 10%) to 10m^2 juz daje taka lampke, a prom

Mogli wziąć kilkaset breloczków-wskażników po 3zł sztuka.
:>

MaDeR

> [cień Ziemi]
Czyli co, nie będzie widać w ogóle promu z Polski, a przynajmniej z
Gdańska (tylko ta lokacja mnie interesuje:P)?

--
MaDeR - mad...@gazeta.pl
www: http://mader.no-ip.org

Waldemar Zwierzchlejski

MaDeR napisał(a):

> Czyli co, nie będzie widać w ogóle promu z Polski, a przynajmniej z
> Gdańska (tylko ta lokacja mnie interesuje:P)?

Nie bedzie widac w calej Europie podczas wzlotu (100 km ponizej
granicy cienia). Ale od jutra jak najbardziej!

Stanislaw Sidor

Newsuser "Waldemar Zwierzchlejski" <as...@zeto.czest.pl> wrote ...

> Nie bedzie widac w calej Europie podczas wzlotu (100 km ponizej
> granicy cienia). Ale od jutra jak najbardziej!

Cos dzis cienko ze startem ... pogoda kiepska.

--
(STS)
Głupstwo w blasku sławy najczęściej bywa nierozpoznane. [Mrożek]

astro

Uzytkownik bartekLTG <barSPA...@op.ciach.pl> napisal w wiadomosci

> Juz zglupiaklem, co mam wkleic orbitornowi;/

Orbitron dla Rabki "wyplul":
http://i80.imagethrust.com/i/1160888/sts117.jpg
Szkoda, ze bedzie w cieniu :(((

Przeloty satelitów / Orbitron 3.71 / www.stoff.pl

Lokalizacja : Rabka (19.9517° E, 49.6100° N)
Strefa czasowa : UTC +2:00
Przedział czasu : 2007-06-08 22:54:28 - 1 dni
2007-06-09 22:54:28
Warunki : Maksymalna wysokość Słońca = Brak
Minimalna wysokość satelity = 10 st
Oświetlenie NIE wymagane

Czas Satelita Azm Elw Mag Odleg AzmS ElwS
2007-06-08 23:00:30 MECO 355.9 33.9 zać 282 336.6 -14.3
2007-06-09 00:31:27 MECO 16.4 63.0 zać 203 358.1 -17.5
2007-06-09 02:02:08 MECO 210.5 17.3 zać 588 19.7 -15.2
2007-06-09 20:45:07 MECO 152.4 21.9 ? 316 308.2 -0.8
2007-06-09 22:15:45 MECO 352.4 35.9 ? 242 326.6 -10.7

Przeloty satelitów / Orbitron 3.71 / www.stoff.pl

Lokalizacja : Pieszyce (16.6000° E, 50.7170° N)
Strefa czasowa : UTC +2:00
Przedział czasu : 2007-06-08 23:08:12 - 1 dni
2007-06-09 23:08:12
Warunki : Maksymalna wysokość Słońca = Brak
Minimalna wysokość satelity = 10 st
Oświetlenie NIE wymagane

Czas Satelita Azm Elw Mag Odleg AzmS ElwS
2007-06-09 00:30:51 MECO 16.9 82.4 zać 180 354.8 -16.3
2007-06-09 02:01:31 MECO 207.9 17.7 zać 571 16.4 -14.8
2007-06-09 22:15:15 MECO 343.2 77.5 ? 145 323.8 -8.6
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Andrzej Onichimiuk

Stanislaw Sidor <sts_n...@uranos.eu.org> napisał(a):

> Newsuser "Waldemar Zwierzchlejski" <as...@zeto.czest.pl> wrote ...

> Cos dzis cienko ze startem ... pogoda kiepska.

Ducha nie gaście :)
Ogladam NasaTV i niebo wyglada bajkowo, wlasnie potwierdzili ze docelowy czas
startu nie ulega na razie zmianie.

pzdr.
Andrzej

astro

Uzytkownik bartekLTG <barSPA...@op.ciach.pl> napisal w wiadomosci
> Juz zglupiaklem, co mam wkleic orbitornowi;/

Heavens-Above podaje:
"Atlantis is scheduled to launch at 23:38 UTC to the ISS. We will be
posting predictions once Atlantis is in orbit. Unfortunately, this time
there will be no opportunity to see the Shuttle and the external tank from
Europe just after launch. Atlantis will enter shadow just as it rises above
the horizon as seen from British Isles."

Mozemy tam jednak zobaczyc predykcje przelotow. Wystarczy wejsc na strone
"przeznaczona dla obserwatorow ISS" i podmienic w linku parametr satid z
25544 na 99117.

Andrzej Onichimiuk

Andrzej Onichimiuk <calcinu...@gazeta.pl> napisał(a):

> Ducha nie gaście :)
> Ogladam NasaTV i niebo wyglada bajkowo, wlasnie potwierdzili ze docelowy czas
> startu nie ulega na razie zmianie.

No i wyglada na to ze za 3 minuty lecimy. Tak cos podskórnie czulem ze po tylu
przygotowaniach wszystko pojdzie jak z płatka.

Grzegorz Niemirowski

Leci ślicznie :)

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

astro

Uzytkownik Grzegorz Niemirowski <gnthe...@poczta.onet.pl> napisal w
wiadomosci <news:f4cpic$16n5$1...@opal.icpnet.pl>

www.ultimatechase.com/Chase_Accounts/Space_Shuttle_Launch_STS_117.htm

astro

Uzytkownik Andrzej Onichimiuk <calcinus.WYTNIJ@gazetapl> napisal w
wiadomosci <news:f4ckf9$t5g$1...@inews.gazeta.pl>
> Ogladam NasaTV

Po starcie krawat NTD (dyrektora testowego NASA) zostal "rytualnie" pociety
;-)
www.mfoto.pl/uploads/1327/nasa_tv_07_06_09_ciecie2_1b0b8.jpg
www.mfoto.pl/uploads/1327/nasa_tv_07_06_09_ciecie_ed7c9.jpg
STS-117 to pierwsza misja dla Steve Payne'a w roli NTD. Po pomyslnym MECO
nastapila "ceremonia powitalna" ;-)

Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Sprzedam kamere Philips PCVC 675K Vesta. Swietna do astrofotografii.

Maciek

Dnia Mon, 04 Jun 2007 17:47:35 +0200, Waldemar Zwierzchlejski napisał(a):

> Dla obserwatorow satelitow szykuje sie nie lada gratka.

Nad Krakowem bylo widac bardzo ladnie. Przez lornetke 7x zolta, wydluzona
plamka.

A moze ktos zrobil zdjecia?

--
pozdrawiam,
Maciek

Maciek

Dnia Tue, 12 Jun 2007 23:19:34 +0200, Maciek napisał(a):

> Nad Krakowem bylo widac bardzo ladnie. Przez lornetke 7x zolta, wydluzona
> plamka.
>
> A moze ktos zrobil zdjecia?

Przepraszam za SPK. Oczywiscie chodzilo mi o dzisiejszy przelot.

astro

Uzytkownik Maciek <doc...@poczta.onetpl> napisal w wiadomosci

> Nad Krakowem bylo widac bardzo ladnie. Przez lornetke 7x zolta, wydluzona
> plamka. A moze ktos zrobil zdjecia?

11.06.2007:
www.astrofizyka.info/galeria/inne/zdjecia_przelotu_iss_07_24.html
12.06.2007 23:18: