Zimowa gospoda na zamarzniętym Bałtyku

Kogo-to

Skąd się wzięła ta gospoda z tematu? To mit czy są realne źródła historyczne
na ten temat?
Coś mi się tli w mózgownicy, że była jakaś beletrystyka sprzed
kilkudziesięciu lat w której motyw takiej gospody zimowej na Bałtyku
odgrywał pewne znaczenie - nie była to fantastyka :) - akcja miała się
odbywać gdzieś w 16-17 wieku, chyba w kontekście Szczecina, więc raczej wiek
16.
W rzeczywistości były z pewnością jakieś przemarsze wojsk przez zamarżnięte
cieśniny duńskie.
Niezależnie od beletrystyki, zależy mi na potwierdzeniu w postaci jakiegoś
żródła, oczywiście Wiki nie jest tu autorytetem.
Z góry dzięki za pomoc :)

Paweł Ubysz

Użytkownik "Kogo-to" <kog...@kogo-to.pl> napisał w wiadomości

Nie pamietam dokładnie , ale chyba Jan Chryzostom Pasek wspominał cos o
karczmach na lodzie. A przemarsze wojsk po lodzie przez ciesniny duńskie to
podczas wojny Szwecji z Danią w roku ( chyba) 1658

Michal Krogulec

Na grupie co jakiś czas pojawia się ten motyw. Poczytaj np. tu:

http://tinyurl.com/dbvd3

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

awe

Użytkownik "Paweł Ubysz" <pu...@WYWALwp.pl> napisał w wiadomości
-------------
tak tez o tym slyszalem z pare razy ale juz dokladnie nie pamietam. Lata tez
w 17 wieku. Z tym ze o ile pamietam bylo to na trasie z zatoki gdanskiej w
drodze do szwecji przez zamarzniety baltyk
awe

Robert Tomasik

Użytkownik "Kogo-to" <kog...@kogo-to.pl> napisał w wiadomości

Poszukaj po haśle "mała epoka lodowcowa". Zmiany klimatu w Europie
powodowały, że w pewnym okresie w zimie Bałtyk zamarzał. W drugą stronę był
zaś w średniowieczu, ze pod Warszawą były winnice.

Aaron

"Michal Krogulec" wrote ...

> http://tinyurl.com/dbvd3

Niestety praktycznie nic tam nie ma, ale na www.historycy.org
znalazłem coś takiego i to jest mocny punkt zaczepienia do tematu :)
#####
T.Górski. Dzieje polskiej floty od Kazimierza Jagiellończyka do
Augusta II Mocnego:
"Do silnego zamarzania dochodziło w czasie ostrych zim przy
bezwietrznej pogodzie, ponieważ wiatry, głównie sztormowe, utrudniają
tworzenie się powłoki lodowej. Zamarzanie Bałtyku w niektórych latach
przybierało ogromne rozmiary, powodując zalodzenie znacznych obszarów
morza i zatok. Niekiedy wolny od lodów pozostawał jedynie Bałtyk
właściwy. Cieśniny duńskie - oba Bełty i Sund, rzadko zamarzały
całkowicie. niemniej zupełnie zamarzły w latach 1349, 1423, 1545,
1658, 1716, 1740, 1888.
Podczas bardzo ostrej zimy w 1412 roku morze tak zamarzło, że ludzie
chodzili pieszo między Niemcami a Danią. Zimą w latach 1422-1424
jeźdźcy konno docierali po skutych lodem obszarach Bałtyku z Prus do
Lubeki i do innych portów, w których żegluga całkowicie zamarła. Była
tak mocna zima, że Bałtyk był pokryty lodem, że można było konno
saniami wozić z Gdańska do Lubeki, a również z Pomorza do Danii.
Również w latach 1440, 1445 był taki lód, że można było po Niedzieli
Palmowej (2 marca) jeździć po lodzie z Helu do Gdańska. W 1454,
1457-1458 i na przełomie 1459/1460 morze było drogą publiczną dla
konnych.
W roku 1495 morze znów mocno zamarzło, a następnego roku zima była tak
surowa, że konno jeżdżono po lodzie z Gdańska na Hel, z Pomorza do
Danii itd. Ówczesny kronikarz podaje, że 6 marca 1496 roku Zatoka
Gdańska była tak zamarznięta, że jechali czterema końmi saniami,
należycie dorszami załadowanymi z Helu aż tu do Wisły."
####

WM

Aaron <spam...@pulapka.qdnet.pl> napisał(a):
> "Do silnego zamarzania dochodziło w czasie ostrych zim przy
> bezwietrznej pogodzie, ponieważ wiatry, głównie sztormowe, utrudniają
> tworzenie się powłoki lodowej.

Tu są informacje o współcześnie działających mechanizmach zamarzania Bałtyku:

http://4lo.elblag.pl/baltyk/zlodzenie.htm
''Zdarzają się również zimy w czasie których Bałtyk
był całkowicie zlodzony (1893, 1940, 1942, 1947).''

WM