czy księżyc jest w płaszczyźnie równika?

39 wyświetleń

slawek7

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 13:15:343.08.2010
do
Cześć.
Może głupie pytanie, ale nie wiem dokładnie.

Czy księżyc (ziemi oczywiście) jest w płaszczyźnie równika. Tzn czy
jak patrze na księżyc to jest to ta sama długość geograficzna co
satelit telekomunikacyjnych?
Inaczej pytając, czy kąt dla Polski (Szczecin) dla ustawienia anteny
satelitarnej wynoszący 29st jest tym samym kątem co kierunek księżyca?
Pytam o to, bo interesuje mnie cos takiego, jesli antena ma patrzeć
prosto na satelite to ciezko mi na oko okreslić ten kąt elewacji 29st.
czy coś mi nie zasłania satelity. Wiec jak ksiezyć bym widział bez
zasłonięcia przez budynek to oznaczało by to ze satelite tez widac?
czy to prawda?

J.F.

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 13:33:193.08.2010
do
On Tue, 3 Aug 2010 10:15:34 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
>Może głupie pytanie, ale nie wiem dokładnie.
>Czy księżyc (ziemi oczywiście) jest w płaszczyźnie równika. Tzn czy
>jak patrze na księżyc to jest to ta sama długość geograficzna co
>satelit telekomunikacyjnych?

Szerokosc/wysokosc. Nawet jakby byl, to nie do konca byloby to samo,
bo odleglosc jednak rozna.

Niestety - ma orbite nachylona 5 stopni wzgledem ekliptyki, rownik
jest nachylony 23 stopnie, wiec razem mamy kat zmienny.

> [...]
>czy coś mi nie zasłania satelity. Wiec jak ksiezyć bym widział bez
>zasłonięcia przez budynek to oznaczało by to ze satelite tez widac?

Katomierz, linijka ?

http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
Ale trzeba byc w domu w poludnie, a nie o polnocy :-)

J.

slawek7

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 13:38:283.08.2010
do
Ok. Myslałem ze sobie ułatwię. bo tak szczerze mówiac to nie wiem jak
określić ten kat 29st? Chodzi mi o to ze stojąć w oknie chciałbym
wiedziec czy moja antena "zobaczy" HotBirda?

bartekltg

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 14:00:163.08.2010
do
On 3 Sie, 19:15, slawek7 <sholo...@wp.pl> wrote:
> Cześć.
> Może głupie pytanie, ale nie wiem dokładnie.
>
> Czy księżyc (ziemi oczywiście) jest w płaszczyźnie równika. Tzn czy

Nie. Za punkt odniesienia wezmy ekliptyke,
w przyblizeniu, plaszczyzne, po ktorej porusza sie Ziemia.
Płaszczyzna rownika nachylona jest pod katem 23°26′22″
(kojarzy sie moze ze zwrotnikami?).
Plaszczyzna orbity Ksiezyca nachylona jest do ekliptyki
5° 8' 42".
Poniewaz odpowiednie okresy sa niewspolmierne, kąt, pod
ktorym plaszczyzna po ktorej porusza sie Ksiezyc,
przecina plaszczyzne rownika przecina sie pod katem
miedzy 28 a 18°.

> [...]
> Inaczej pytając, czy kąt dla Polski (Szczecin) dla ustawienia anteny
> satelitarnej wynoszący 29st jest tym samym kątem co kierunek księżyca?

Nie. Ksiezyc jest troche krzywo, a przede wszytkim Ziemia
jest krzywo. Zatelit geostacjonarnych tak nie upolujemy.

Nie wiem, jak sie ustawia anteny, ale czy nie przydatny
byłby pion (ciezarek na sznurku) i katomierz?
Dokladnosc i tak bedzie wieksza niz przy celowaniu w dosc
duzy Ksiezyc.

pozdrawiam
bartekltg

Stanislaw Sidor

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 14:37:303.08.2010
do
Użytkownik "bartekltg" <bart...@gmail.com> napisał w wiadomości

Bartku,
1. anteny sat to nie paraboloidy symetryczne i na oko trudno wykumac, gdzie
ognisko, bo sa to tzw. offsetowe anteny czyli wycinki paraboloidy, aby w
miejscu zamontowania byly usawione plaszczyna pionowo (snieg & deszcz sie
wowczas nie zabiera w czaszy);

2. ustawie sie je na walekie-talkie albo dzwoniac przez GSM pomiedzy
ustawiaczem a opeartorem tunera, oczywiscie pi*oko wiedzac, gdzie satelita
jest, albo podgladajac ustawienie podobnej anteny u sasiada i trymujac
ustawienie na sile sygnalu :)

--
(STS)
Matematyka nie posiada symboli na mêtne my¶li. [Henri Poincaré]

bartekltg

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 16:43:553.08.2010
do
On 3 Sie, 20:37, "Stanislaw Sidor" <sts_nos...@uranos.eu.org> wrote:

> Bartku,

Staszku,
i jak twoje uwagi maja sie do lapania ksiezyce antena;>

Przeciez oczywiste ejst, ze chodzi tu o wstepne nakierowanie,
ale jak widze, tradycyjnie zwady szukasz;-)

pozdr
bartekltg

Stanislaw Sidor

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 18:20:533.08.2010
do
Uzytkownik "bartekltg" <bart...@gmail.com> napisal w wiadomosci

Moja rada taka, ze offsetowa antena TV-sat tak sie nadaje do "lapania
Ksiezyca" jak "melon kastylijski do samogwaltu" :P
Trzeba wiec poszukac melona z Walencji :)

--
(STS)
Matematyka nie posiada symboli na mętne myśli. [Henri Poincaré]

Tomasz bla Fortuna

nieprzeczytany,
3 sie 2010, 19:47:433.08.2010
do
Dnia Tue, 3 Aug 2010 10:15:34 -0700 (PDT)
slawek7 <shol...@wp.pl> napisał(a):

> Cześć.
> Może głupie pytanie, ale nie wiem dokładnie.

Głupie rozwiązanie, ale może być interesujące. ;-)

1) Zainstaluj stellarium
2) Zobacz sobie jakie gwiazdy znajdują się o danej godzinie na
azymucie/kącie satelity
3) Znajdź te gwiazdy na niebie.
4) Raduj się z tego jak przekombinowałeś prostą czynność.

pzdr
--
Tomasz bla Fortuna
jid: bla(at)af.gliwice.pl

J.F.

nieprzeczytany,
5 sie 2010, 04:28:445.08.2010
> [...]
>(kojarzy sie moze ze zwrotnikami?).
>Plaszczyzna orbity Ksiezyca nachylona jest do ekliptyki

Hm, zaczalem myslec .. i nie widze informacji jak sa ustawione
wzajemnie obie plaszczyzny, czy tez osie prostopadle

>Poniewaz odpowiednie okresy sa niewspolmierne, kąt, pod
>ktorym plaszczyzna po ktorej porusza sie Ksiezyc,
>przecina plaszczyzne rownika przecina sie pod katem
>miedzy 28 a 18°.

Hm, plaszczyzna rownika powinna byc stala w przestrzeni.
Powinna, ale nie jest - precesja ma okres 26 tys lat ?

Podobnie plaszczyzna orbity Ksiezyca powinna miec stala orientacje,
choc tu sie nie upieram, w ukladzie 3.5 cial moze nie jest to takie
proste.
Ale i tak chyba odpowiednia forma precesji jest raczej powolna.

Czyli krotkookresowo [powiedzmy na przestrzeni wieku] to te
plaszczyzny powinny zachowywac w miare stala pozycje.

Oczywiscie wzgledny ruch Ksiezyca bedzie w tym momencie sie
zmienial.

Tak czy inaczej - tak prosto do ustawienia satelity sie nie nadaje,
trzeba by korzystac z almanachu.

>Nie wiem, jak sie ustawia anteny, ale czy nie przydatny
>byłby pion (ciezarek na sznurku) i katomierz?

Na pewno.

Ktos jeszcze chwalil google maps - mozna namierzyc kilka obiektow w
otoczeniu i policzyc azymuty bez kompasu :-)

J.

Michal Jankowski

nieprzeczytany,
5 sie 2010, 07:14:525.08.2010
do
"J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> [...]
>
> Czyli krotkookresowo [powiedzmy na przestrzeni wieku] to te
> plaszczyzny powinny zachowywac w miare stala pozycje.

Hehe. Precesja węzłów orbity Księżyca ma okres 18.6 roku.

MJ

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
10 sie 2010, 15:06:3110.08.2010
do
Witaj Slawku.

> Może głupie pytanie, ale nie wiem dokładnie.

Pytanie jest dobre, tylko nie najlepiej zadane i chyba
nie na ta grupe (o satelity geostacjonarne najlepiej pytaj
na pl.rec.telewizja).

Pytanie!
Kiedy w najblizszym czasie Ksiezyc (najlepiej w pelni),
w Szczecine bedzie wskazywal HB.

Odpowiedz!
Z dokladnoscia do 1 st, dla Szczecina (E 14st30'; N 53st25'):

-=-=-=-=-=-=-
Aug 25, 2010
godzina Elewacja Azymut Pelnia=1
01:15 29.8 181.8 1.00
http://www.usno.navy.mil/USNO/astronomical-applications/data-services/alt-az-world
-=-=-=--=-=-

Powinno byc dla HB i Szczecina:
Azymut=180+1,9st; elewacja=29st
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/index.html
-=-=-=--=-=-

Czyli 25 sierpnia, o godz. 01:15 (rano) - Ksiezyc w pelni!
Jezeli zobaczysz ksiezyc, z miejsca gdzie chcesz postawic antene,
to i antena zobaczy HB.

Pzdr.J.P.

ps
bede mial nastroj , to specjalnie dla Ciebie napisze kalkulator ;-)

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
17 wrz 2010, 13:00:1017.09.2010
do
Nastepny (aktualny) termin:
20.09.2010, najblizszy poniedzialek, godzina 23:14.

Ksiezyc prawie w pelni bedzie wskazywal HB.

Pzdr.J.P.