Szerokość i długoś geograficzna -> na km

0 wyświetleń

lo...@poczta.onet.pl

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 06:51:1213.04.2006
do
Witam. Znając serokość i długość geograficzną dwoch miast, jak obliczyć ich
odległość w kilometrach?

bartekLTG

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 07:28:5513.04.2006
do

Użytkownik <lo...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Witam. Znając serokość i długość geograficzną dwoch miast, jak obliczyć
ich
> odległość w kilometrach?

Trzeba rozwiązać trjkąt sferyczny.

http://mathworld.wolfram.com/SphericalTriangle.html
http://mathworld.wolfram.com/SphericalTrigonometry.html

Małe literki to katy punkt-srodek sfery-punkt.
Duze to kąty miedzy kołami wielkimi ('bokami trojkata')
w wierzchołkach trójkata.

Jasli miasto ma wspolrzedne (długosc, szegorkosc)
A=(da,sa), drugiego B = (db,sb) wez trzeci punkt
C=(da,sb) - szerokosc jednego miasta, dlugosc drugiego.

Katy b=AOC i a=BOC znasz. Za wzroku (10) policzysz kat
c=AOB.
Pamietaj, ze poludniki i rownolezniki przecinaja sie pod katem prostym;>

pozdrawiam
bartekltg

Tornad

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 08:24:4313.04.2006
do
To proste; stopien szerokosci i dlugosci geograficznej ma okolo 111.1 km.
Wynik ten uzyskasz gdy podzielisz obwod Ziemi przez 360 stopni. Mysle, ze z
minutami i sekundami sobie poradzisz...

bartekLTG

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 08:35:3813.04.2006
do

Użytkownik "Tornad" <twa...@vp.pl> napisał w wiadomości

> To proste; stopien szerokosci i dlugosci geograficznej ma okolo 111.1 km.
> Wynik ten uzyskasz gdy podzielisz obwod Ziemi przez 360 stopni. Mysle, ze
> minutami i sekundami sobie poradzisz...

Stopień długości na szerokosci 60 ma dlugosc ok 55,5km;>

pozdr
bartekltg

Tornad

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 08:43:2713.04.2006
do

> Stopień długości na szerokosci 60 ma dlugosc ok 55,5km;>
>
> pozdr
> bartekltg
Oczywiscie. Zbagatelizowalem pytanie bo przypomnial mi sie wojskowy dowcip ze
to kat prosty ma 90 stopni a woda wrze w sto stopni. Pozdrawiam i przepraszam
pytajacego za te lekka wage a Tobie gratuluje wzorowego odnosnika; w wolnej
chwili sam odnowie swoja wiedze na ten temat. Ciekawi mnie, czy we wzorach
uwzglednili rzeczywisty ksztalt geoidy? Pozdrawiam

Paweł Pracki

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 08:59:2913.04.2006
do
Witam
Czyli jak nie patrzeć to kąt prosty zanurzony we wrzatku ma 190 stopni :)

Krzysztof Rudnik

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 16:52:1313.04.2006
do

http://williams.best.vwh.net/avform.htm

--
Krzysiek Rudnik

Mariusz Hajduk

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 20:45:2813.04.2006

> To proste; stopien szerokosci i dlugosci geograficznej ma okolo 111.1 km.

BZDURA !! Wyobraź sobie , że jesteś w okolicach bieguna. Wówczas stopień długości
geograficznej może odpowiadać dowolnie małej odlełości !!

> Wynik ten uzyskasz gdy podzielisz obwod Ziemi przez 360 stopni. Mysle, ze z
> minutami i sekundami sobie poradzisz...

Oby !!

Mariusz Hajduk

Mariusz Hajduk

nieprzeczytany,
13 kwi 2006, 21:00:5213.04.2006
do

Prawidłowe rozumowanie !! Nie chciało mi się wyprowadzać tych wzorów.
Zakładam , że w owej publikacji nie 'rąbnęli' się w rachunkach. Autorowi
głównego wątku proponuję jednak policzyć to samemu jako 'wprawkę'.
Należy pamiętać , iż odległość pomiędzy miastami , to nie linia prosta
łącząca A i B , lecz długość łuku. Nie zapomnij wyrazić kąta w radianach.

Tornad

nieprzeczytany,
14 kwi 2006, 08:29:2414.04.2006
do

> Oby !!
>
> Mariusz Hajduk
No oczywiscie, zagalopowalem sie co do tej dlugosci. Nawet przeprosilem za
zwazenie lekce Twego pytania. Moze Cie calkiem udobrucham zadajac Ci tez
proste pytanie, zapewne znane, ale warte uchronienia od zapomnienia. Oto ono.
Byl sobie duzy niedzwiedz. W poszukiwaniu pozywienia poszedl dokladnie na
poludnie i po przejsciu 10 km zmienil kierunek na wschodni. Szedl na wschod
tez 10 km i nic nie znalazlszy, zawrocil na polnoc. Po przejsciu kolejnych 10
km na polnoc, bardzo sie zdziwil ze znalazl sie w punkcie wyjscia. Pytanie:
jakiego koloru byl ten niedzwiedz?

lotoWY...@poczta.onet.pl

nieprzeczytany,
15 kwi 2006, 16:37:0215.04.2006
do
Jakiego?
:)

Mariusz Hajduk

nieprzeczytany,
15 kwi 2006, 17:53:2915.04.2006
do

Nie ma za co przepraszać! To ja czasami zbyt mocno reaguję. A co do misia -
bielusieńki. Aby spełnić warunki zagadki , musiał wyjść na spacer dokładnie
z bieguna.

Pozdrawiam ,

Mariusz Hajduk

Nowe wiadomości: 0