Słońce i satelita HB

slawek7

CZeść.
Mam takie pytanie.
Czy słońce może wskazywać mi satelitę HotBird?
Jeśli tak, to jak to sprawdzić?

$tipa

W dniu 2010-09-16 14:29, slawek7 pisze:
HB wisi nieruchomo na niebie, a Słońce nie. Więc ze wskazaniem to jakby
ciężko.

$tipa

zyli

W dniu 16.09.2010 14:29, slawek7 pisze:
Rozumiem, że chodzi Ci o to,że znając odległość zenitalną h i azymut A
satelity geostacjonarnego, pytasz kiedy (data i godzina dla danej
szerokości B i długości L geograficznej) Słońce będzie miało miało to
samo h i A?

Dla niewielkiej dokładności (ale wystarczającej dla ustawienia anteny)
są to dwa proste wzory trygonometryczne plus znajomość deklinacji i
rektascencji dla Słońca na dany dzień.
No i oczywiście równanie czasu gdyż posługujemy się w zegarkach czasem
średnim.
Słońce "nie przechodzi" przez każdy punkt nieba, ale miejsce niektórych
satelitów może wskazywać.
Sprawdzić to można samemu licząc na kalkulatorze albo korzystając z
jednego z wielu programów astronomicznych.
Na pewno coś wygooglasz - szukaj "wzory na azymut ciał niebieskich"
Rocznik astronomiczny:
http://www.igik.edu.pl/index.php/pl/rocznik-astronomiczny
W ostateczności jakikolwiek podręcznik astronomii.
Powodzenia.

slawek7

Powiem obrazowo bo nie chce pomieszac definicji.
chce okreslic na niebie kierunek równika, aby zobaczyć czy budynek
naprzeciwko nie przysłoni mi satelity np HB.

Doczytałem sobie ze 22-23 wrzesnia jest Równonoc jesienna, a to
podobno oznacza ze słonce jest nad równikiem.
Ntomiast na stronie
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
wychodzi ze równica elewacji wynosi około 8 stopni.
Nic z tego nie rozumiem.

Piotrne

slawek7 pisze:

Dawno temu takie coś liczyłem i sprawdzałem, co stanie się
z odbiorem TV, kiedy Słońce będzie dokładnie za satelitą.
Przez kilka minut obraz był trochę zaśnieżony (to było
za czasów telewizji analogowej).

Dla Gliwic miałem takie współrzędne satelitów
(kolejno: satelita, pozycja na orbicie, azymut i wysokość
nad horyzontem):

- Kopernikus 23.5 173.73 32.19
- Astra 19.2 179.31 32.37
- Eutel 1-F1 16.0 -176.54 32.31
- Eutel 1-F4 13.0 -172.65 32.12
- Eutel 1-F2 10.0 -168.79 31.78
- Eutel 1-F2 7.0 -164.98 31.31
- Tele - X 5.0 -162.46 30.92
- Intel VA-F12 -1.0 -155.08 29.42
- Telecom 1C -5.0 -150.33 28.15
- Telecom 1C -8.0 -146.87 27.08
- TV - Sat 2 -19.0 -134.90 22.34
- Intel VA - F11 -27.5 -126.45 18.00

Po sprawdzeniu współrzędnych Słońca okazuje się, że w dniu
12 X 2010 o godzinie 12:57:01 czasu letniego znajdzie się
ono na wysokości 32.04 stopni, azymut -172.65. Czyli prawie
dokładnie za Hotbirdem (o 0.08 stopnia niżej). Dla innych
miast niż Gliwice może to się trochę różnić.

P.

slawek7

A jak ja to moge sprawdzić dla szczecina i dlaczega podana strona
pokazuje ok 8st a pozniej ze słonce jest nad równikiem?

zyli

W dniu 16.09.2010 15:58, slawek7 pisze:
[...]

> Doczytałem sobie ze 22-23 wrzesnia jest Równonoc jesienna, a to
> podobno oznacza ze słonce jest nad równikiem.

W momencie równonocy deklinacja Słońca jest równa zero, czyli Słońce
przechodzi przez równik niebieski.
Gdyby moment równonocy przypadł dokładnie wtedy, gdy Słońce góruje, to
wtedy jego odległość zenitalna byłaby równa kątowi szerokości
geograficznej obserwatora - 49 st. w Cieszynie, 52 st. w Szczecinie, 90
st. na biegunie N, 0 st. na równiku ziemskim. Wtedy azymunt wynosi
dokładnie 180 st. licząc od N.
Satelity geostacjonarne nie są poukładane w pobliżu azymutu 180 st.,
dlatego musisz zastosować te dwa (czy trzy) wzory z trygonometrii
sferycznej o których w poprzednim poście wspominałem.

> Ntomiast na stronie
> http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
> wychodzi ze równica elewacji wynosi około 8 stopni.
> Nic z tego nie rozumiem.

Ja też tego nie rozumiem.

Jak Ci się nie chce liczyć, to odpal dowolny program astronomiczny
(Free: Stellarium, Skychart, Xephem etc.) i wpisz twoją datę i godzinę
wraz z długością i szerokością geograficzną miejsca obserwacji i kliknij
- odczytaj parametry Słońca (odległość zenitalna i azymut).
Po temacie.
PS.
Kiedy Słońce góruje to wcale nie oznacza, że na zegarku jest 12!
Trzeba uwzględnić południk lokalny i równanie czasu!

Piotrne

slawek7 pisze:

> A jak ja to moge sprawdzić dla szczecina

Dla Szczecina (53°26'17"N 14°32'32"E):

Hotbird 13°E
azymut -178.08 wysokość 28.95

Słońce:

2010-10-11 12:55:21 -178.08 29.50
2010-10-12 12:55:07 -178.08 29.13
2010-10-13 12:54:55 -178.08 28.75

P.

Tomasz bla Fortuna

Dnia Thu, 16 Sep 2010 05:29:24 -0700 (PDT)
slawek7 <shol...@wp.pl> napisał(a):

Ściągnij sobie i odpal program 'Stellarium'. W ustawieniach włączysz
plugin 'satelity' i ustawisz Twoje położenie.

a) Znajdź sobie na niebie tego satelitę
b) Określ jego azymut, wysokość, możesz porównać z przejściem słońca
danego dnia (i o danej godzinie) lub z jakąś konstelacją gwiazd.
c) Pobaw się tym programem trochę dłużej to może będziesz miał (sorry;d)
w tym temacie coś do powiedzenia. ;-)

Tomasz bla Fortuna
jid: bla(at)af.gliwice.pl
pgp: 0x90746E79 @ pgp.mit.edu
www: http://bla.thera.be

slawek7

Ale ja nie chcę byc ekspertem, tylko potrzebuje kilku prostych dla Was
informacji.
Czy na prawdę to zawsze musi byc problem aby ktoś kto wie cos
powiedział zamiast omijać odpowiedź????

Tomasz bla Fortuna

Dnia Thu, 16 Sep 2010 23:09:58 -0700 (PDT)
slawek7 <shol...@wp.pl> napisał(a):

> Ale ja nie chcę byc ekspertem, tylko potrzebuje kilku prostych dla Was

Bo gadasz bzdury i sam do końca nie wiesz co chcesz.

Co to w ogóle jest kierunek równika? Najkrócej na równik masz idąc na
południe.

Promienie słoneczne padają prostopadle do Ziemi na równiku. To Ci nijak
nie wyznaczy południka nad którym znajduje się satelita i azymutu na
niego i nie ma związku z jego wysokością nad horyzontem.

Stellarium to imho proste rozwiązanie alternatywne tabelki Ci już
podano. To nie jest program naukowy czy coś. Takie klikadełko.

Jerzy Pastusiak

Witaj Slawku.

On Thu, 16 Sep 2010, slawek7 wrote:

| Ale ja nie chcę byc ekspertem, tylko potrzebuje kilku prostych

| informacji.
| Czy na prawdę to zawsze musi byc problem aby ktoś kto wie cos
| powiedział zamiast omijać odpowiedź????

Odpowiedz Prosta:
12, 13 pazdziernika o 12:55, slonce bedzie wskazywalo HB.
Wtedy to rob zdjecia swojego balkonu.

Poszerzenie:
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
No coz, wynika to zwykle stad, ze odpowiadajacy chcieliby
sie wypowiedziec. Jak to na forach bywa.
Na takie tematy to najlepiej pytaj na "pl.rec.telewizja".
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

A sprawa jest bardzo prosta.

Zobacz:
[Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/wstep.html

Masz tam wszystko opisane i w obrazkach.

-=-=-=-
Dwa razy w roku - około 1 marca i 12 października
Słońce "porusza się po linii satelitów stacjonarnych", czyli
zakłóca odbiór z kolejnych satelitów - wskazując ich położenie
-=-=-=-
Natomiast:
Wrzesień, 22-23 Równonoc jesienna
początek jesieni - słońce jest nad równikiem
- autumnal equinox
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Jak liczyc kiedy wskazuje:
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

Wybierasz Szczecin i HB (ustawienia domyslne) i wpisujesz
date 12.10.2010, czas jest (GMT+2) - letni.
Wychodzi, ze slonce o 12:55 jest 0,1 st powyzej HB.
A juz 13.10 jest 0,3 st ponizej.

Czyli 12,13 pazdziernika o 12:55, slonce bedzie wskazywalo
w Szczecinie HB.
Wtedy to rob zdjecia swojego balkonu.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Do symulacji polozenia slonca i ksiezyca wzgledem satelitow
uzywaj:

Orbitron - Satellite Tracking System
http://www.stoff.pl/

Pana Sebastiana Stoffa. Jest do tego, jest naprawde swietny
i ma mnostwo mozliwosci. Moga byc problemy z ustawieniem,
pytaj na priva, albo na "pl.rec.telewizja".

Widze, ze chyba nie czytales odpowiedzi:
http://groups.google.pl/group/pl.sci.fizyka/msg/87ffd84d6757ede7

Powodzenia.

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

Witam Serdecznie.

On Thu, 16 Sep 2010, Piotrne wrote:

| Dawno temu takie coś liczyłem i sprawdzałem, co stanie się
| z odbiorem TV, kiedy Słońce będzie dokładnie za satelitą.
| Przez kilka minut obraz był trochę zaśnieżony (to było
| za czasów telewizji analogowej).

Masz o tu dokladnie opisane i w obrazkach:
[Sygnały - SL, SQ, FEC - co to jest?]
[Strona bogato przykładami ilustrowana.]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/sygnaly.html

Tez troche czasu minelo (31.10.2004).

Nowsze pomiary:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

Obrazki:
Jesienne olśnienie Astry 2 (28.2E).
Oraz jesienne olśnienie Astry 1 (19.2E).

> [...]

| ono na wysokości 32.04 stopni, azymut -172.65. Czyli prawie
| dokładnie za Hotbirdem (o 0.08 stopnia niżej).

No tos sie nameczyl.

Wrzucasz to:
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
[Godzina, kiedy azymuty słońca i wybranego satelity pokrywają się]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

I masz dla Gliwic:
12:10:2010, HB, godz. 12:57, nizej 0,1 st.

| Dla innych miast niż Gliwice może to się trochę różnić.

A moze:
Hrubieszow, Ustrzyki 12:59
Szczecin, Bielinek 12:55

To juz jest sprawa, przyslania, nie przyslania kominek
z sasiedniego budynku.
Jak na rys.4:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/thr_hisp.html

Mnie wlasnie jeden z kominkow przeslanial Thora.

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

On Thu, 16 Sep 2010, zyli wrote:

| Słońce "nie przechodzi" przez każdy punkt nieba, ale miejsce niektórych
| satelitów może wskazywać.

Około 1 marca i 12 października słońce "porusza się po linii satelitów
stacjonarnych", czyli wskazując położenie wszystkich satelitow
stacjonarnych widocznych w Polsce.

[Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]

[Dotyczy trudnych przypadków ustawiania anteny satelitarnej]
> [...]

| Rocznik astronomiczny:
| http://www.igik.edu.pl/index.php/pl/rocznik-astronomiczny
| W ostateczności jakikolwiek podręcznik astronomii.

A moze prosciej:
G:{Slonce wskazuje satelite}

czyli:
http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&q=Slonce+wskazuje+satelite&lr

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

On Thu, 16 Sep 2010, zyli wrote:

| Ja też tego nie rozumiem.

No coz, tez sie na tym nie znasz.

> [...]
| długością i szerokością geograficzną miejsca obserwacji i kliknij - odczytaj
| parametry Słońca (odległość zenitalna i azymut).

Najgorsze z mozliwych rozwiazan.
Do takich stymulacji (slonce, ksiezyc, satelity telekomunikacyjne)
sluzy program Orbitron Sebastiana Stoffa:
[Orbitron - Satellite Tracking System]
http://www.stoff.pl/
http://www.stoff.pl/orbitron/summary.php?plk

No, ale tez na tym trzeba sie znac.

| PS.
| Kiedy Słońce góruje to wcale nie oznacza, że na zegarku jest 12!
| Trzeba uwzględnić południk lokalny i równanie czasu!

A co to ma do rzeczy?

Jezli ktos chce zobaczyc kiedy ma prawdziwe poludnie, to tu:
[Panel Słoneczno-Satelitarny]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/pps.html

Dla 175 polskich miejscowosci.
(W Szczecinie 12:57)

Jest tam sporo informacji, jako ekstra opis Analemmy.

Ale dobrze sie na tym znac, choc troche.

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

On Thu, 16 Sep 2010, slawek7 wrote:

| A jak ja to moge sprawdzić dla szczecina i dlaczega podana strona
| pokazuje ok 8st a pozniej ze słonce jest nad równikiem?

Mowimy o: Wrzesień, 22 - 23. Równonoc jesienna, początek jesieni
- słońce nad równikiem - autumnal equinox
-=-=-=-

Zobacz na pierwszy obrazek tutaj:

[Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]

http://stud.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/wstep.html

Gdybys mieszkal na rowniku, to by Ci wtedy slonce wskazywalo
satelite HB. Poniewaz mieszkasz w Szczecinie, to slonce musi
zejsc nizej.

Czyli, musisz czekac do 12 pazdziernika.

| A jak ja to moge sprawdzić dla szczecina ...

Tak zmieniac date, az uzyskasz najmniejsza wartosc odchylenia
parametru "Elewacja słońca względem satelity" (okolo zera).

Zwykle dla Polski jest to w okolicy: 1 marca i 12 pazdziernika.

Czas letni, czyli:
Strefa czasu: (GMT) + 2 godz.

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

> [...]

| z odbiorem TV, kiedy Słońce będzie dokładnie za satelitą.
| Przez kilka minut obraz był trochę zaśnieżony (to było

Wiesz, nie bylo tak rozowo.
Byla to plaga, nawiedzajaca dwa razy do roku. Za analogu nie
bylo FEC - korekcji bledow, wiec cala lacznosc padala.

Istnialo tez niebezpieczenstwo uszkodzenia LNB.
Oczywiscie dla duzych anten i w okolicach przyrownikowych.
(U nas funkcjonuje to jeszcze na zasadzie zabobonu.)

Pamietam, ze za czasow wczesnego Internetu (~1994 +) Nask
przesylal do administratorow informacje o "Sun Outage"
dla Siriusa, bo chyba z tego satelity bylo polaczenie
ze swiatem polskiego Internetu.

Wiele telegazet, podawalo kiedy i czasy trwania zaklocen
dla poszczegolnych satelitow (dla operatorow stacji naziemnych).

Opracowano szereg programow pozwalajacych wyznaczac czas
i wielkosc tych zaklocen, np.:
[Sun Outage Calculator]
http://www.satellite-calculations.com/SUNcalc/SUNcalc.htm

Na podstawie tego kalkulator powstala strona (09.10.2004):
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/

ktora po roku zupelnie sie zdezaktualizowała, bo powstala
strona:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

gdzie te informacje mozna uzyskac znacznie prosciej.

Pzdr.J.P.