czyszczenie srebra

0 wyświetleń

Cind Y216

nieprzeczytany,
24 kwi 2000, 03:00:0024.04.2000
do
Prawde mowiac nie mam pojecia jak wyczyscic srebrny lancuszek
Moze kto ma jakie sugestie

Jaki jest mechanizm chem. tego oczyszczania

Jakub R.
mir...@poczta.onet.pl

Witold Piskorz

nieprzeczytany,
24 kwi 2000, 03:00:0024.04.2000
do

Polecam elektrolitycznie. To znaczy bierzesz lancuszek, pakujesz do
rozcienczonego r-ru NH4NO3 i podlaczasz do -4.5V (powiedzmy), czyli bedzie
on katoda. Anode (np. grafit) podlaczasz do "+" i rozpoczyna sie katodowa
redukcja siarczku i t.d. srebra. Powinno pomoc i wyczyscic srebro
dokladnie, dodatkowo wydzielajacy sie H2 i alkalizujace sie srodowisko
przestrzeni anodowej skutecznie zmydlaja resztki tluszczu, zas powstajacy
amoniak pomaga rozpuscic siarczek i t.d. srebra. Dlatego wlasnie dobra
jest sol amonowa. O sam lancuszek sie nie boj, bo jest chroniony katodowo
i krzywda mu sie nie stanie. Niestety, czyszczenie jest na tyle
skuteczne, ze usuwa nawet lekkie przyciemnienie we wglebieniach, ktore
bywa bardzo efektowne. Jesli wiec nie chcesz robic krzywdy tej swego
rodzaju patynie, to polecam bardzo delikatne czyszczenie mechaniczne za
pomoca pasty: kreda + wodny r-r amoniaku (wystarczy 3%) + troche etanolu.
Jesli nie masz kredy, to wez **jak najtansza** paste do zebow (te drozsze
moga nie zawierac kredy). Ta paste na szmatke i delikatnie polerowac.
**delikatnie**! Wychodzi ciekawy efekt: fragmenty wypukle lsnia, a
wglebienia sa ciemne.

Jesli nie masz pod reka zrodla pradu (np. baterii), to mozesz zrobic
stosowne ogniwo. Plytke (blache) cynkowa wsadz do zlewki, zalej r-rem
NH4NO3 i wloz lancuszek tak, zeby stykal sie z Zn. Co jakis czas
przemieszaj. Powstaje ogniwo, w ktorym Ag jest katoda, a Zn - anoda.
Ogniwo jest zwarte, wiec zachodzi ciagly proces utleniania Zn i redukcji
zwiazkow Ag. Tez dziala, ale wolniej ze wzgledu na znacznie mniejsza
gestosc pradu. Moze to i lepiej, bo latwiej jest to kontrolowac.

Milego dnia,

W.P.

Seg

nieprzeczytany,
25 kwi 2000, 03:00:0025.04.2000
do
On Mon, 24 Apr 2000 12:26:07 +0200, "Cind Y216"
<mir...@poczta.onet.pl> wrote:

>Prawde mowiac nie mam pojecia jak wyczyscic srebrny lancuszek
>Moze kto ma jakie sugestie
>
>Jaki jest mechanizm chem. tego oczyszczania

> [...]

Mysle,. ze do tego celu wystarczy pasta do zebow i miekka szczoteczka.
Sprobuj.

Seg

Cind Y216

nieprzeczytany,
25 kwi 2000, 03:00:0025.04.2000
do

Użytkownik Witold Piskorz napisal:

[...]

> [...]
> zwiazkow Ag. Tez dziala, ale wolniej ze wzgledu na znacznie mniejsza
> gestosc pradu. Moze to i lepiej, bo latwiej jest to kontrolowac.

Pamietacie w TV "cudowna" plytke z materialow kosmicznych (stos przez NASA)
ktora umozliwiala czyszczenie sreber. Miala takie powycinane gwiazdki i
kosztowala
grube miliony (stare). Wystarczylo polozyc to cudo na dno zlewu, nalac H2O i
dodac troche NaCl. Efekt nie z tej ziemii. Wart swoich pieniedzy :)

Dziekuje za wszystkie pomysly. Juz ruszam do roboty

andy_k

nieprzeczytany,
25 kwi 2000, 03:00:0025.04.2000
do
On Tue, 25 Apr 2000 11:46:40 +0200, "Cind Y216"
<mir...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>grube miliony (stare). Wystarczylo polozyc to cudo na dno zlewu, nalac H2O i
>dodac troche NaCl. Efekt nie z tej ziemii. Wart swoich pieniedzy :)

Poczytaj sobie o tym 'cudzie' ;) na Chemfanie:
http://www.man.lodz.pl/CHEMFAN/
http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Doswiadczenia/cudowna_plytka.html

ak

J.F.

nieprzeczytany,
26 kwi 2000, 03:00:0026.04.2000
do
On Tue, 25 Apr 2000 11:46:40 +0200, Cind Y216 wrote:
> [...]
>grube miliony (stare). Wystarczylo polozyc to cudo na dno zlewu, nalac H2O i
>dodac troche NaCl. Efekt nie z tej ziemii. Wart swoich pieniedzy :)

Wbrew pozorom moze dzialac. Ostatnio testowalem plytke z aluminium i
srebrny lancuszek - dzialalo, ale sporo "brudu" zostalo ..

J.

Nowe wiadomości: 0