[OG] spis bocianów - potrzebni chętni

0 wyświetleń

adamw2

nieprzeczytany,
12 cze 2007, 17:30:2712.06.2007
do
Witam wszystkich

Sprawa jest trochę NTG, ale ponieważ nie brakuje tu miłośników
przyrody, więc kieruję prośbę o pomoc.

Nie zainteresowanych przepraszam.

Na obszarze tzw. Warmińsko - Mazurskiego Szlaku Bocianiego
Północnopodlaskie Towarzystwo Ochrony Ptaków corocznie prowadzi akcję
liczenia bocianów. Poszukiwane są chętne osoby, które pomogą w
przeprowadzeniu spisu. Liczenie odbywa się około połowy lipca, gdy
młode bociany stoją już w gnieździe, ale jeszcze nie wyfrunęły. Obszar
spisu obejmuje mniej więcej teren ograniczony od północy granicą
rosyjską, od zachodu drogą nr 510, od południa w przybliżeniu linią
przechodzącą przez miejscowości Lelkowo, Górowo Iławeckie, Bartoszyce,
Sępopol, Barciany, Srokowo, od wschodu linią biegnącą ze Srokowa na
północ w kierunku jeziora Oświn i dalej do granicy rosyjskiej.

Jeśli ktoś ma kilka dni wolnego i chce je aktywnie spędzić zapraszam
do wzięcia udziału w akcji. Można nie tylko doskonale spędzić ten
czas, ale też wnieść trochę własnego wkładu w ochronę przyrody. Ja
uczestniczyłem kilkukrotnie w spisie i zawsze była to świetna
przygoda. Można swobodnie poruszać się po całym terenie, wjechać w
każdą dróżkę, zobaczyć piękne i dzikie rejony niezniszczone przez
masową turystykę. Ponieważ gniazda są niemal zawsze przy budynkach
jest wiele okazji do rozmów z miejscowymi ludźmi, poznania ich losów i
historii tych terenów (jest to ludność przesiedlona w ramach akcji
Wisła lub z Wileńszczyzny), zobaczyć dzisiejszą rzeczywistość
popegeerowską i poznać swoisty folklor związany z bliskością
egzotycznej granicy, oraz usłyszeć mnóstwo ciekawych historii o
bocianach.

Spis odbywa się na zasadzie całkowitego wolontariatu, można
ewentualnie liczyć na nocleg i świeże mleko w ekologicznym
gospodarstwie w Żywkowie (jest to wioska z największą ilością bocianów
Polsce).Spis można robić pojedynczo lub grupą, najwygodniej jest mieć
samochód (wystarczy zwykły, nie żaden terenowy) i namiot, można też
poruszać się rowerem. Nocować można w zasadzie w każdym miejscu, ale
najlepiej przy jakimś gospodarstwie, ludzie są bardzo gościnni, mi
tylko raz zdarzyła się odmowa. Czasu można poświęcić tyle, ile kto
chce, np. dwa dni w weekend, lub nawet tydzień.

O więcej szczegółów proszę pytać na grupie, ew. na priva. Można też od
razu do organizatora: Krzysztof Molewski, tel. 601 969 610.

Przesyłam pozdrowienia

Adam Wilanowski

ada...@wp.pl

Michał Sienkiewicz

nieprzeczytany,
13 cze 2007, 03:16:5813.06.2007
do
> [...]
> Północnopodlaskie Towarzystwo Ochrony Ptaków corocznie prowadzi akcję
> liczenia bocianów. Poszukiwane są chętne osoby, które pomogą w
W jaki sposób weryfikujecie poprawność spisu? Czy uczestnicy spisu dostają
jakąś mapkę, na której zaznaczają miejsca objęte spisem?

adamw2

nieprzeczytany,
13 cze 2007, 07:29:4213.06.2007
do
> W jaki sposób weryfikujecie poprawność spisu? Czy uczestnicy spisu dostają
> jakąś mapkę, na której zaznaczają miejsca objęte spisem?

Uczestnik dostaje komplet materiałów, tzn
- jak przeprowadzić spis
- jak odróżnić młodego bociana od starego
- jak notować wyniki
- mapę rejonu, najczęściej 1:10000
- miejsca gniazd z ubiegłorocznego spisu
i wszelką pomoc ustną w kwestii doradztwa.
Bardzo potrzebna jest lornetka, o czym zapomniałem napisać w ogłoszeniu,
niestety raczej trzeba mieć swoją.

Gniazd nie nanosi się na mapie, lecz wypełnia się tabelę, w której opisuje
się umiejscowienie gniazda, liczbę młodych, dorosłych, stan gniazda itp
informacje. Weryfikacji nikt nie przeprowadza, liczymy na rzetelność
uczestników.

Pozdrawiam
Adam

Nowe wiadomości: 0