odpowietrzanie Deore 525

ac

Witajcie! wczoraj gmeralem przy zacisku, zmienialem klocki, i troszke przez
przypadek troszke z ciekawosci nacisnalem klamke (przy zdjetym zacisku)
tloczki sie wysunely i cos z jednej strony troszke zabulgotalo i zasyczalo.
No i stalo sie zapowietrzylem hamulec. probowalem odpowietrzac, zdjalem
szyldzik ze zbiorniczka wyrownawczego, i takze odkrecilem troszke zaworek
przy zacisku ale i tak klamka ma skok nie taki jak powinna ,, jest troche
miekka, trudno skutecznie hamowac nie mowiac juz o zablokowaniu kola itp. i
tu moje pytanie: czy ktos z grupy ma podobne doswiadczenia z Deore 525, nie
mam plynu hamulcowego tzn oleju mineralnego , czy mozna stosowac jakies
tansze zamienniki, bo ten shimano kosztuje ponad 40zl za 50ml. i jaka jest
metoda napelniania czy taka jak w samochodach i moto czy moze inna, np. od
strony zacisku??czy tloczki nie powinne byc jakos uszczelnione zeby uklad
sie nie rozszczelnial??? bardzo dziekuje za wszelkie porady i pomoc. i
prosze mi tylko nie mowic "poco sie tego dotykales jak dzialalo???!!!" na
przyszlosc mam nauczke:) pozdrawiam wszystkich serdecznie! Andrzej

Janek Biskupski

ac <a...@o2.pl> wrote in message news:c8nqj7$b7t$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
> metoda napelniania czy taka jak w samochodach i moto czy moze inna, np. od

Czesc!

Nie myl nazw "plyn hamulcowy" i "olej mineralny". W Twoim przypadku plynem
hamulcowym jest oczywiscie olej, ale na ogol pod pojeciem "plyn hamulcowy"
rozumie sie to co jest w wiekszosci samochodow - swinstwa na bazie glikolu
bodajze (zwane DOT-em wsrod rowerzystow). DOTu do Shimano nie wlewaj, bo
powoli zezre uszczelki.

Czyli: Shimano, Magura: olej mineralny.
Inne hamulce: DOT

Kazdy rzadki olej mineralny powinien byc OK. Rado kiedys pisal jaki to olej
Shella Magura sprzedaje jako Magura Blood - Shell Naturelle chyba, czy jakos
tak. Np. do zawieszen Citroenow stosuje sie olej mineralny ZTCW i na pewno
jest bardzo tani, tyle ze ZTCW troche za gesty.

Co do procedury - w instrukcji tego nie ma? Wszystkie tarczowe hydrauliki,
ktore znam odpowietrza sie wtlaczajac plyn od dolu do gory, ale Shimano nie
robilem - najlepiej zdobadz instrukcje i sie zastosuj :)

Powodzenia!
Janek

Krzysztof Zielinski

Janek Biskupski wrote:

> Co do procedury - w instrukcji tego nie ma? Wszystkie tarczowe

Jest :)

> hydrauliki, ktore znam odpowietrza sie wtlaczajac plyn od dolu do
> gory, ale Shimano nie robilem - najlepiej zdobadz instrukcje i sie
> zastosuj :)

Mogę zeskanować i pchnąć jakby co.

--
Pozdrowienia,
KZ

Vene

> Czyli: Shimano, Magura: olej mineralny.
> Inne hamulce: DOT

Z tym bym się nie zgodził
tarczówka XT jest to to samo co Grimeca sys8 a więc DOT
niestety nie wiem jak jest z innymi Shimano.
ale niestety nie można uogólniać.

Mikołaj [Vene] Chwalisz
(mailto:mikic[m@łpka]o2.pl)
GG: 1355895
http://klub.chip.pl/vene

Rado bladteth Rzeznicki

Vene wrote:

> Z tym bym się nie zgodził

Mozesz, ale wpierw lepiej sprawdz zrodlo.

> tarczówka XT jest to to samo co Grimeca sys8 a więc DOT

Nie. XT rozni sie od GS8 wlasnie plynem a poza tym uszczelkami oraz
wykonczeniem. Moze pomyliles Shimano ze SRAMem? Model 9.0 tej drugiej
firmy to niemal dokladna kopia GS8, oczywiscie oprocz napisow.

> niestety nie wiem jak jest z innymi Shimano.
> ale niestety nie można uogólniać.

W tym wypadku mozna - wszystkie tarczowki Shimano maja w ukladzie olej
mineralny.

--
Pozdrawiam!
Rado bladteth Rzeznicki

Vene

Użytkownik "Rado bladteth Rzeznicki" <ra...@poszta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c8pm6m$1o8$1...@shodan.interia.pl...

> [...]
> wykonczeniem. Moze pomyliles Shimano ze SRAMem? Model 9.0 tej drugiej
> firmy to niemal dokladna kopia GS8, oczywiscie oprocz napisow.

Sprawdziłem, przepraszam niestety mój błąd (olej mineralny), zmyliło mnie to
że XT tak samo jak SRAM oparty na GS8, co jest prawdą (wystarczy porównać
zdjęcia). Olej ( i uszczelki co za tym idzie) to chyba jedyna różnica w tym
wypadku.

ac

Użytkownik "Krzysztof Zielinski" <zielinski@USUN_TOwarszawa.home.pl> napisał
w wiadomości news:40b03f1b$1...@news.home.net.pl...

wielkie dzieki za odpowiedzi!!!! bardzo prosze o podanie linka do instrukcji
albo o maila na prv. a-c;malpa;go2;pl
jeszcze raz bardzo dziekuje, pozdrawiam
Andrzej

kamil

Użytkownik "Janek Biskupski" <jbis...@yahoo.com> napisał w wiadomości

> [...]
> tak. Np. do zawieszen Citroenow stosuje sie olej mineralny ZTCW i na pewno
> jest bardzo tani, tyle ze ZTCW troche za gesty.

Zatem, czy ktoś z Was stosował już inny olej niż Shimanowski ? Sam mam takie
i jestem abrdzo ciekaw czy zamiennik się sprawdza.

pozdrawiam
kamil

Krzysztof Zielinski

ac wrote:

> wielkie dzieki za odpowiedzi!!!! bardzo prosze o podanie linka do
> instrukcji albo o maila na prv. a-c;malpa;go2;pl

Instrukcje są na stronie Shimano Europe, ale akurat w nich nie ma tam nic o
odpowietrzaniu - tylko instalacja.
Ja mam taką co była razem z hamulcem....Oczywiście po angielsku, są też inne
języki ale po polsku nie ma...

> jeszcze raz bardzo dziekuje, pozdrawiam

Znaczy chcesz ten skan ? Napisz na priv do mnie tylko wywal odspamiacz z
adresu.

--
Pozdrowienia,
KZ

Rado bladteth Rzeznicki

Krzysztof Zielinski wrote:

> Instrukcje są na stronie Shimano Europe, ale akurat w nich nie ma tam nic o
> odpowietrzaniu - tylko instalacja.

Nie moge znalezc na stronie Shimano tej instrukcji, wiec wrzucam ja na
moja strone:

http://coogee.okbank.pl/rower/pdf/shimano/Shimano_Disc_Brake_Systems.pdf

To chyba najbardziej kompletny zbior informacji o tarczowkach Shimano
(2.3 MB).

> Ja mam taką co była razem z hamulcem....Oczywiście po angielsku, są też inne
> języki ale po polsku nie ma...

Nie mow, ze zamieniles Magury na Shimano...

Krzysztof Zielinski

Rado bladteth Rzeznicki wrote:

> Nie mow, ze zamieniles Magury na Shimano...

Nie całkiem ;-) Z przodu dalej Luiza (niełatwo klocki już do niej kupić), z
tyłu wspomniany BR-M 525 :) Siłą to Magurom nie dorównuje, ale ogólnie
mówiąc nie jest zły... Szczególnie za tą cenę...
Clara poległa trochę i już mi się szczerze mówiąc nie chciało jej
odbudowywać (same klocki to ~60 pln), może kiedyś....
--
Pozdrowienia,
KZ

Rado bladteth Rzeznicki

kamil wrote:

> Zatem, czy ktoś z Was stosował już inny olej niż Shimanowski ? Sam mam takie
> i jestem abrdzo ciekaw czy zamiennik się sprawdza.

Ja stosowalem w Magurach (rowniez pracuja na oleju mineralnym a nie
plynie hamulcowym) polski Amortyzol, czyli olej do amortyzatorow.
Kosztowal mnie ok. 9 zl za butelke 1.1 l (do hamulcow starcza ok.
30 ml). Nie zauwazylem zadnych roznic miedzy nim a oryginalnym Magura
Blood. Po 3 latach od napelnienia nic zlego sie z hamulcami nie dzieje.

kamil

Użytkownik "Rado bladteth Rzeznicki" <ra...@poszta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c8qb9i$pj6$1...@shodan.interia.pl...

> [...]
> 30 ml). Nie zauwazylem zadnych roznic miedzy nim a oryginalnym Magura
> Blood. Po 3 latach od napelnienia nic zlego sie z hamulcami nie dzieje.

Dzięki za info :) A pamiętasz gdzie to się kupuje, znaczy w jakich sklepach
:)

pozdrawiam
kamil

DrMaksiu

Użytkownik "Vene" <mikic[m@łpka]o2.pl> napisał w wiadomości

> Z tym bym się nie zgodził
> tarczówka XT jest to to samo co Grimeca sys8 a więc DOT
> niestety nie wiem jak jest z innymi Shimano.
> ale niestety nie można uogólniać.

Maja olej mineralny,mam 525 i tak tam jest napisane Mineral Oil.

--
Pzdr.DrMaksiu [LDZ]
Scott Fx Dh to czolg nie rower!!

Rado bladteth Rzeznicki

kamil wrote:

> Dzięki za info :) A pamiętasz gdzie to się kupuje, znaczy w jakich sklepach

Motoryzacyjnych. Oczywiscie nie musi to byc olej do amortyzatorow a
praktycznie kazdy, byle rzadki (Amortyzol ma wg moich kalkulacji ok. 5W,
oryginalny olej w Magurze 5 - 7.5W). Oczywiscie z racji tego, ze oleje
mineralne nie zostaly zaprojektowane do pracy w ukladach hamulcowych i
nie maja ustalonych, standardowych temperatur wrzenia, ze wzgledu na
bezpieczenstwo lepiej przed dluzsza wycieczka przetestowac hamulce
probnie i sprawdzic, czy na pewno spelniaja swoja funkcje na danym
oleju. Jesli by sie okazalo, ze klamka zaczyna puchnac (oddalac sie od
kierownicy przy zacisnietej dzwigni, co jest oznaka rosnacej objetosci
oleju), badz co gorsza zapadac sie (gdy olej wrze) zdecydowanie zbyt
szybko podczas zjazdu, to lepiej sprobowac innego oleju.

kamil

Użytkownik "Rado bladteth Rzeznicki" <ra...@poszta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c8rias$613$1...@shodan.interia.pl...

> [...]
> oleju), badz co gorsza zapadac sie (gdy olej wrze) zdecydowanie zbyt
> szybko podczas zjazdu, to lepiej sprobowac innego oleju.

Szukam, szukam po sieci tego zamiennika i chyba zostane przy shimano. Do tej
pory nie znalazłem żadnego oleju mineralnego do hamulców. Shell naturelle
jest i owszem, ale nic o temp wrzenia tam nie ma. Chyba nikt nie myślał zeby
go stosować do tarczówek :) Jak coś wymyśle, albo ktoś mądry jeszcze mi coś
podpowie to dam znać :)

pozdrawiam
kamil