Może troche durne - tabelka "cewka + promiennik"

BartekK

Gdzieś kiedyś za bardzo dawnych czasów widziałem w jakiejś
krótkofalarskiej książce (a może to była gazeta?) śmieszną tabelkę.
Zawierała ona coś w tym stylu:

- Częstotliwość/ długość fali
- Długość falowa anteny (elektryczna)
- Długość promiennika (fizyczna)
- Potrzebna cewka "wydłużająca" (mH/uH)

Z racji zabytkowości umieszczone tam były typowo KF-owe pasma, np 3.5MHz
albo 30MHz (właśnie to mnie zainteresowało), długości falowe typu 1/4,
1/2 itd, i podane że np dla pasma 10m (30MHz) mając promiennik o
długości np 2m i chcąc zrobić z niego antene półfalową - musimy dołączyć
w szereg cewkę np 7mH (na przykład, z czapki wartość), a poniżej było
dopisane iż taka cewka powietrzna to około np 12zwojów na fi 3cm
(również z czapki). Podobnie były uwzględnione cewki-autotransformatory
(między gnd a promiennik z odczepem, od razu dopasowujące impedancję)
dla anten 5/8, 6/8, 7/8lambda, dla 50 i 75ohm.
Może ktoś kojarzy tą tabelkę, albo wie gdzie coś podobnego można
znalezc? Bo teoretycznie mozna by sobie to samemu policzyc... ale chodzi
o wartosci orientacyjne a rownoczesnie sprawdzone.

sp5it

> Może ktoś kojarzy tą tabelkę, albo wie gdzie coś podobnego można
> znalezc? Bo teoretycznie mozna by sobie to samemu policzyc... ale chodzi
> o wartosci orientacyjne a rownoczesnie sprawdzone.

www.ve3sqb.com

Policz :)
Michał

--
Kenwood, Behringer i Lincoln ver sp5it :)

92nat...@gmail.com

nie wiem

--
92nat...@gmail.com