Antena skrocona 1/4 na KF

33 wyświetlenia

Adam

nieprzeczytany,
26 maj 2007, 05:35:4126.05.2007
do
Wciaz mysle o zastosowaniu anteny CB jak anteny na KF na wszystkie pasma.
Antena skrocona 1/4 fali, wydluzona cewka u "dolu". Znalazlem w necie kilka
rozwiazan. Poszukuje jednak wzroru na obliczenie wartosci cewki dla
dowolnego pasma.
Moze jakis link ktos poda?

sp5it

nieprzeczytany,
26 maj 2007, 06:03:4626.05.2007
do
> Moze jakis link ktos poda?

http://www.ve3sqb.com/
Michał

Dariusz K. Ladziak

nieprzeczytany,
26 maj 2007, 19:29:3726.05.2007
do

A policzyles jaka bedzie miala sprawnosc? Bo na 3.5 to obstawiam
pojedyncze promile... Probowalem z czterometrowa czolgowa na 3.5 -
wstroic to sie i dawala ale jakos trudno bylo korespondenta znalezc -
juz lepiej mi szlo na dipolu z odpietymi obydwoma ramionami...

--
Darek
sp5iqu

Ludi

nieprzeczytany,
27 maj 2007, 04:39:1727.05.2007
do

Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <la...@waw.pdi.net> napisał w wiadomości

> On Sat, 26 May 2007 11:35:41 +0200, "Adam"
> <bialyst...@poczta.onet.pl> wrote:
>
> A policzyles jaka bedzie miala sprawnosc? Bo na 3.5 to obstawiam
> pojedyncze promile...

Witam
Kiedyś planowałem zrobienie takiej anteny i mnie wyszło, że przy długości
1,5m będzie miała sprawność około 0,2 - 0,3 %. Na dodatek antena pionowa
daje mały kąt promieniowania, więc nie za bardzo nadaje się do łączności
krajowych.
Pozdrawiam Ludwik

SP3...@gmail.com

nieprzeczytany,
28 maj 2007, 05:26:2328.05.2007
do

a jaka antenę chciałeś do tego użyć??

jaką długa .. może trochęjaśniej :-)

cos takiego ??? >> http://www.allegro.pl/item196931170_antena_bazowa_cb_futura_5_8_x6_przeciwwag_.html

/jarek

Ludi

nieprzeczytany,
28 maj 2007, 15:31:2028.05.2007
do

Użytkownik "Adam" <bialyst...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Witam
http://www.qslnet.de/member/dc3rj/index%20anleitungen%20offen.htm

Ja tak dobrych efektów jak autor nie uzyskałem.
Jeżeli chcesz od dołu cewkę to indukcyjność wyliczysz w programie MMANA. Ale
i tak ilość zwoi musisz dobrać eksperymentalnie. Przy długości anteny 5,2m
cewkę możesz dać dla dla 7 i 10 Mhz, bo dla 14 Mhz to już będzie 1/4 fali, a
wyżej będziesz musiał dawać pojemność. Wprawdzie można dać również cewkę dla
3,5 Mhz, ale przy tej długości anteny, jest to mocno dyskusyjne. Łączności
krajowych za bardzo nie porobisz bo niski kąt promieniowania, DX-ów też bo
mała sprawność. Ja dawałem na średnicy 50 mm z odstępem 1 mm drutem 1,2 mm:
3,5Mhz - 37 zw, 7 Mhz - 8 zw. Cewka miała wykonane odczepy.
Powodzenia

Adam from B

nieprzeczytany,
29 maj 2007, 20:46:1229.05.2007
do

> a jaka antenę chciałeś do tego użyć??

> [...]

Dlugosci nie znam, bo nie ma zadnych papierow, trzeba po prostu skrecic i
zmierzyc.
Trzy przeciwagi. Przelezala u sprzedawcy wieeeele lat. Wiec prawie z
poczatkow czasow CB. Kiedys robili solidniej i material wydaje sie byc ok.
Wydaje sie, ze trzeba bedzie wrocic do watku po pomiarach. Ale z drugiej
strony zalezy mi na wzorach. Instalacja i nauka poslugiwania sie
skomplikowanycmi programami do takich obliczen wydaje sie w tym momencie
niepotrzeba.
Przeciez to mozna policzyc nawet na kalkulatorze.

Robilem kiedys nawet z samochodowej anteny UKF antene na CB, tyle, ze
wzory poginely po tylu latach.
Nawet niezle to dzialalo.
A co do sprawnosci i kierunkowosci - zdaje sprawe z tego.
Prowadzilem kiedys testy z antena ok (chyba) 0,5 m na pasmie 3,5 MHZ. Wiec
temat jest mi znany.
Jeszcze powinna byc w piwnicy, jesli ktos zainteresowany zapraszam. Nigdy
nie byla uzywana jako nadawcza.

lwh

nieprzeczytany,
30 maj 2007, 16:13:0230.05.2007
> [...]

> Wciaz mysle o zastosowaniu anteny CB jak anteny na KF na wszystkie pasma.
> Antena skrocona 1/4 fali, wydluzona cewka u "dolu". Znalazlem w necie

Masz ja na dachu wieżowca?
Odizoluj ekran z kabla przy nadajniku od masy i użyj całej z drutem jako
random wire
Skrzynka antenowa ci ja dostroi.
Nadawać będzie także pobliski piorunochron, ale to będzie działać.
Na 3,5MHz badyl 2,5m po 30m kablu koncentrycznym jest bezwartościowy. Sam
kabel bez badyla jest tak samo dobry.

Adam B

nieprzeczytany,
3 cze 2007, 13:54:313.06.2007
do

> Masz ja na dachu wieżowca?
Nie mam

> Skrzynka antenowa ci ja dostroi.

Nie mam

> Nadawać będzie także pobliski piorunochron, ale to będzie działać.

Tyle, ze wciaz szulam wzorow nie porady.

wilcz...@nospam.gazeta.pl

nieprzeczytany,
3 cze 2007, 14:14:563.06.2007
do
Adam <bialyst...@poczta.onet.pl> napisał(a):

http://www.cqham.ru/bespalchik.htm

he®sk

nieprzeczytany,
3 cze 2007, 14:27:123.06.2007
do
On Sun, 03 Jun 2007 19:54:31 +0200, "Adam B"
<bialyst...@poczta.onet.pl> wrote:

> Tyle, ze wciaz szulam wzorow nie porady.

czesc,

zobacz: http://web.telia.com/~u85920178/left_ant.htm

jest troche "wzorcow". m.in.
http://web.telia.com/~u85920178/antennas/balcant1.htm