UWAGA Konsultacje w sprawie reformy systemu pozwoleń i świadectw w służbie amatorskiej

Piotr Konieczny

DO WSZYSTKICH ZAINTERSOWANYCH:

Odbyłem dziś rozmowę z osobą odpowiedzialną za projekt zmian
rozporządzenia. Konsultacje w są już w toku.
BĘDĄ TRWAŁY DO 10 KWIETNIA, żadnych dodatkowych informacji w tej sprawie
nie będzie. Opinie odnośnie projektów należy przesyłać listownie na
adres Ministerstwa Infrastruktury (Departament Telekomunikacji) lub
DROGĄ MAILOWĄ na adres: wwerw...@mi.gov.pl

Otrzymałem także informację, że m. in. PZK otrzymało w zeszłym tygodniu
zaproszenie do wyrażenia opinii w sprawie ww. projektów zmian.

WOBEC TEGO MAMY CZAS DO 10 KWIETNIA.

Pozdrawiam
sq9mem

PS. Zdecydowałem się założyć nowy wątek, ponieważ stwierdziłem, że
informacja ta może zaginąć w natłoku innych we wcześniejszych tematach.

I jeszcze ciekawostka - mam teraz pogląd na to, jak się w Polsce tworzy
prawo - jak widać projekty rozporządzeń są zgodne z opinia PZK wyrażoną
mniej więcej rok temu.

MAc

Piotr Konieczny pisze:

> I jeszcze ciekawostka - mam teraz pogląd na to, jak się w Polsce tworzy
> prawo - jak widać projekty rozporządzeń są zgodne z opinia PZK wyrażoną
> mniej więcej rok temu.

Z czegoś trzeba tworzyć - z uke poszła wstępna propozycja (z
grzeczności) - bo wcale nie musiała. PZK skonsultowało - (źle
skonsultowało).
No a teraz jest tzw normalny tryb. I tyle
MAc
mrn

www.pzk.gliwice.pl

MAc

UWAGA:
pod adresem www.pzk.gliwice.pl znajduje się wstępna propozycja ratowania
rozporządzeń i zgodności z CEPT.
Proszę o zapoznanie się i ewentualne wnoszenie uwag.
Bardzo proszę o uwagi merytoryczne a nie o bicie piany. Sprawa jest poważna.
Od razu informuję,że tzw "najprostrsze rozwiązanie" tzn bezpośrednie
nadanie praw kat1 dla posiadaczy 2 i 3 zostało natychmiast
zakwestionowane przez prawników - stąd kombinacja z wymianą pozwolenia 2
i 3 na 1 i dopiero wymiana licencji.

MAc
sp9mrn

Piotr Konieczny

MAc pisze:

> [...]
> nadanie praw kat1 dla posiadaczy 2 i 3 zostało natychmiast
> zakwestionowane przez prawników - stąd kombinacja z wymianą pozwolenia 2

Przeczytałem propozycję umieszczoną na stronie WWW OT PZK Gliwice i
generalnie uważam ją za bardzo dobrą. Odnośnie kwestii wymian pozwoleń i
świadectw - skoro taki musi być tryb postępowania, to należy to przyjąć
do wiadomości. Mam jednak pewną drobną uwagę (jest to oczywiście kwestia
do przedyskutowania) - zastanawia mnie ile osób w Polsce posiada "C" i
czy celowe i sprawiedliwe jest łączenie A, B i C - w końcu na "C" nie
licząc telegrafii wymagana jest taka sama wiedza jak na D a tym samym
inna niż na A i B, więc zastanawia mnie, czy sprawiedliwym jest łączenie
tych trzech kategorii.
Na podsumowanie napiszę, że miło zobaczyć, że oddział PZK opracował
sensowną opinię.

Pozdrawiam

Andrzej CH

> [...]

> licząc telegrafii wymagana jest taka sama wiedza jak na D a tym samym
> inna niż na A i B, więc zastanawia mnie, czy sprawiedliwym jest łączenie

Sprawiedliwość Piotrze to pojecie względne.
Czy ktoś na tym cos traci? Nie.Wszyscy z A nic nie zyskują ani tez nie
tracą.Zyskuje B i C. Zę jedni wiecej a inni mniej?
No cóż, takie są koszty duzych reform.Bo to jak na nasze warunki
to duze zmiany.
I sprawa nie mniej wazna-chodzi o maksymalne uproszczenie systemu.
Jeśli otworzysz temat zróżnicowania obecnych kat B i C to utrudnisz
przyswojenie korekt ludziom z Ministerstwa Infrastruktury.
A z nimi rozmawia sie inaczej /trudniej/niż z UKE.

> Na podsumowanie napiszę, że miło zobaczyć, że oddział PZK opracował
> sensowną opinię.

Miło to przeczytać.

Andrzej, sp9eno

MAc

Piotr Konieczny pisze:

Mam jednak pewną drobną uwagę (jest to oczywiście kwestia
> do przedyskutowania) - zastanawia mnie ile osób w Polsce posiada "C"

Niewiele - z ostatnich informacji wynika, że koło 200. To faktycznie
jest temat do dyskusji. Tyle tylko, że patrząc z drugiej strony też jest
pewna niesprawiedliwość. Ktoś kto miał C- czyli większe uprawnienia niż
B - nagle będzie miał mniejsze... i prawdopodobnie straci 20m.
"Nie ma lekko" ;-)

Druga sprawa - z ostatniej chwili - może uda się próbować przepchnąć
wydawanie jedynek na podstawie B - bez konieczności wymiany.
Wymiana świadectwa tylko jako "możliwa" - jeżeli np z powodu wyjazdu
ktoś chce ceptowskie.
Z tego co wiem, to UKE nie pali się do obligatoryjnej wymiany świadectw
- bo to kupa roboty.

Piotr Konieczny

>Ktoś kto miał C- czyli większe uprawnienia niż
> B - nagle będzie miał mniejsze... i prawdopodobnie straci 20m.
> "Nie ma lekko" ;-)

Tutaj akurat jest to kwestia dyskusyjna. Moim zdaniem uprawnienia C nie
są większe niż B - są inne. W przypadku C obowiązuje mniejsza moc, brak
jest też pasm mikrofalowych, w B nie ma za to 14 MHz i 21 MHz. Sprawa
jest ciężka do pogodzenia - to trzeba przyznać.

Pozdrawiam

Piotr Konieczny

> [...]
> jest też pasm mikrofalowych, w B nie ma za to 14 MHz i 21 MHz. Sprawa
> jest ciężka do pogodzenia - to trzeba przyznać.

Odniosę się jeszcze do jednej kwestii, którą być może warto przy okazji
podnieść - chodzi o wzór pozwolenia. Kiedyś toczyła się dyskusja
odnośnie formatu pozwolenia - nie ulega wątpliwości, że jest za duże.
Myślę, że przy tej okazji można by dążyć do zmniejszenia formatu
pozwolenia - być może można by stworzyć coś na wzór książeczki o
niewielkich wymiarach. Zostawiam to jako temat do dyskusji - może sam
coś sensownego wymyślę, a może ktoś inny będzie miał dobry pomysł.

Pozdrawiam

SP6VWX

> [...]
> przy tej okazji można by dążyć do zmniejszenia formatu pozwolenia - być
> może można by stworzyć coś na wzór książeczki o niewielkich wymiarach.

Pomysł zmniejszenia b. mnie się podoba.
Mam przed sobą swe własne i ilość informacji na nim nie jest wcale duża.
Cały tekst który jest na pierwszej stronie dałby się upchnąć na dokumencie
formatu Prawa Jazdy czy nowego DO.
Wtedy to zamiast pozginanego ksero (w skali 1:2) miałbym zawsze w portfelu
Pozwolenie i wszelkie dyskusje z celnikami, pogranicznikami, policją (czy
mam homologacje na CB radio;) ) ucinałoby się pokazując oryginalny dokument.
Kto podróżuje z radiem zna ten ból.

Robert

Feahisim

MAc wrote:
> UWAGA:
> pod adresem www.pzk.gliwice.pl znajduje się wstępna propozycja
> ratowania rozporządzeń i zgodności z CEPT.

A mnie akurat teraz ta strona się nie otwiera.

Henryk SQ9MZ

MAc

z "www"

Feahisim

MAc wrote:
> z "www"

"Nie można wyświetlić strony"

To jest cytat.

SQ9MZ

Janusz Kotala

Feahisim <heniek...@poczta.gazeta.pl> napisał(a):

Witam
Strona otwiera się bez najmniejszego problemu.
Wysłałem list do Piotra SP2JMR popierający propozycje Kolegów
z OT PZK w Gliwicach. To są bardzo dobre i wyważone propozycje.
Kolegom z Gliwic należy się uznanie za podjęcie tego tematu.

Pozdrowienia
Janusz SQ7HJF

Feahisim

Janusz Kotala wrote:

> Witam
> Strona otwiera się bez najmniejszego problemu.

U mnie z nadal się nie otwiera - ale na IE.
Operą otworzyłem bez problemu; ciekawe na czym polega problem...

SQ9MZ

SQ9MCS

On 17 Mar, 12:14, MAc <mac...@tosiewytnie.poczta.onet.pl> wrote:
> UWAGA:
> pod adresemwww.pzk.gliwice.plznajduje się wstępna propozycja ratowania

Pomysł rozwiązania tego problemu jest bardzo ciekawy i jak najbardziej
prawidłowy.
Brawa dla kolegów z OT w Gliwicach z pomysł. Wydaje się być
najbardziej rozważny i trafny.

Myślę że czas najwyższy abyśmy określili wspólne rozwiązanie i
przedstawili je Ministerstwu Infrastruktury

MAc

Pierwsza pokonsultacyjna autopoprawka
dotyczy punktów 3 i 4

Wersja pierwotna:

1. Proponujemy wydawanie nowych świadectw wyłącznie kategorii A i D(Novice)
2. Proponujemy, by licencje wydane do tej pory(kat 1,2,3,4,) zachowały
swoją ważność do końca określonego na nich okresu ważności w
dotychczasowych zakresach mocy i częstotliwości.

3. Proponujemy, by dotychczas wydane świadectwa kategorii B i C mogły
być wymienione na świadectwa kategorii A bez konieczności dodatkowych
egzaminów. Następnie posiadacze tych świadectw mogą się ubiegać o
wydanie licencji katgorii 1
4. Proponujemy, by dotychczas wydane świadectwa kategorii D uprawniały
do wystąpienia o licencję CEPT Novice

Wersja po autopoprawce

3. Proponujemy, by dotychczas wydane świadectwa kategorii A, B i C
uprawniały do otrzymania pozwolenia kategorii 1 (CEPT)

4. Proponujemy, by dotychczas wydane świadectwa kategorii D uprawniały
do otrzymania pozwolenia kategorii CEPT Novice

*******************
Zmiana w punkcie trzecim usuwa konieczność wymiany świadectwa, co
zdejmuje z UKE masę pracy (więc może to przejdzie) a hams'om zostawia
trochę kasy w kieszeniach.

Pozostaje kwestia wymiany świadectw na Ceptowskie, ale wydaje mi się (to
będzie jeszcze konsultowane) że można tego w ogóle nie ruszać i
pozostawić bz zmian. Po prostu jeżeli ktoś będzie potrzebował ceptowskie
świadectwo z powodu wyjazdu, to sobie je wymieni.

Jutro poprawię na www.pzk.gliwice.pl bo dzisiaj już mi czas nie pozwala

MAc
mrn

PS
dyskusję o wzorach pozwoleń bym odpuścił zupełnie. Gra idzie o wysoką
stawkę a urzędnicy jacy są - to każdy widzi...

SQ9MCS

> [...]

> dyskusję o wzorach pozwoleń bym odpuścił zupełnie. Gra idzie o wysoką
> stawkę a urzędnicy jacy są - to każdy widzi...

Z tym trzecim punktem to dobre posunięcie. Mniej pracy, mniej
czekania, wszyscy zadowoleni.

"Dariusz K. Ładziak"

Piotr Konieczny wrote:

Chociażby ja parę razy utyskiwałem na to prześcieradło...
Może wzorem amerykanskim - góra pozwolenia w formacie powiedzmy A5
pionowo, niżej pasek A6poziomo - przeciąć wzdłuż rozgraniczenia, górę
(format A5) oprawić w ramki i powiesić na ścianie, dół (format A6
poziomo) zafoliować, złożyć na pół i mieć książeczkę formatu A7 do
zabierania w teren - niby jak mam przez zieloną granicę przez góry pójść
na Słowację z ręczniakiem - to sztywne prześcieradło do mikroskopijnego
plecaczka wciskać?

--
Darek
sp5iqu

"Dariusz K. Ładziak"

MAc wrote:

[...]

> Zmiana w punkcie trzecim usuwa konieczność wymiany świadectwa, co
> zdejmuje z UKE masę pracy (więc może to przejdzie) a hams'om zostawia
> trochę kasy w kieszeniach.

Kurcze - a jak ktoś nie ma ani świadectwa kat.ą ani żadnego innego - to
co? Bo ja na ten przykład nie posiadam świadectwa radiooperatora - a
licencję jak najbardziej. Ot - takie jeszcze starsze zaszłości -
świadectwo uzdolnienia kat.I leży w dokumentach w UKE a świadectwo
radiooperatora póki co mi niepotrzebne - nie zamierzam narazie
występować o pozwolenie za granicą...

--
Darek
sp5iqu

Andrzej M.

Dnia 18-03-2008, Wt o godzinie 03:28 +0100, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Zawsze możesz wystąpić o wydanie świadectwa lub jego duplikat. Ja tak
odzyskałem swoje gdy oryginał zaginął mi w kolejnych przeprowadzkach.
Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.radio.amatorskie

SQ9MCS

Tak właściwie to mogliby zrobić jakiś mniejszy format albo taką małą
składaną wersję jak np: legitymacja studencka. Oczywiście jako
dodatek. Zabieranie ze sobą obecnej wersji trochę mija się z celem.

kposejdon

Kolego , a widziałes pozwolenie wydane w innym kraju Unii? Przecież
wszystko idzie w kierunku ujednolicenia.Licencja ,to nie jest
książeczka harcerska.
73 IES

Andrzej CH

> Kolego , a widziałes pozwolenie wydane w innym kraju Unii? Przecież
> wszystko idzie w kierunku ujednolicenia.Licencja ,to nie jest
> książeczka harcerska.
> 73 IES

Ale to nie znaczy też ze skoro w całej unii jest wielkości
A3 to i u nas musi być tak samo.
Może też być jedno standardowe a drugie mobilne, wydawane
za dodatkową opłatą na żądanie.

Andrzej, sp9eno

Piotr Konieczny

kposejdon pisze:

> Kolego , a widziałes pozwolenie wydane w innym kraju Unii? Przecież
> wszystko idzie w kierunku ujednolicenia.Licencja ,to nie jest
> książeczka harcerska.
> 73 IES

A widziałeś kolego zalecenie zalecenie CEPT odnośnie licencji ? Tam jest
tylko napisane, co ma na niej być i tyle. Nic na temat formatu.

Pozdrawiam

jurek

Na stroni PZK ukzało się:
Komunikat sekretariatu ZG PZK z dnia 19 marca 2008

"Dziś bogatsi o doświadczenia innych krajów mamy nieco inny pogląd na
sprawę, przygotowujemy projekt zmian konsultowanych rozporządzeń
polegający na wprowadzeniu dwóch świadectw i dwóch pozwoleń CEPT i
CEPT
Novice. Pozyskałem do współpracy prawnika dobrze poruszającego się w
temacie. W najbliższym czasie przygotujemy projekt zmian w
konsultowanych rozporządzeniach. Na tym etapie legislacji mogą być
dokonane zmiany w rozporządzeniach, taki jest przecież sens
konsultacji.
Nieprawdą jest, że to wymaga wielkiego lobbowania czy specjalnych
"dojść" do MI. Podczas konsultacji, w których jako strona uczestniczył
PZK, nie doświadczyliśmy, aby Ministerstwo nie rozpatrzyło naszych
uwag natomiast zdecydowana większość z nich była przyjmowana.
( SP2JMR)"

Po co się było upierać, teraz niedługo zjazd oceni.
Przecież wszyscy wiedzą, że obecne świadectwo klasy A i świadectwo
klasy B będzie przekształcone w jedną odpowiadającą CEPT T/R 61-1.

Andrzej CH

> Po co się było upierać, teraz niedługo zjazd oceni.

Oceni , nie oceni-poczekajmy-zobaczymy co będzie po Zjeździe.
Obyś nie był zawiedziony.

> Przecież wszyscy wiedzą, że obecne świadectwo klasy A i świadectwo
> klasy B będzie przekształcone w jedną odpowiadającą CEPT T/R 61-1.

No, ja np. jeszcze nie wiem.Jak na razie to różne koncepcje chodzą
różnym ludziom po głowie i byś się mógł bardzo zdziwić.
Totez nie mów chop dopóki rozporządzenie w kształcie przez nas
chcianym nie ukaże się w dzienniku ustaw.
Wesołych Świat ale bez hurraoptymizmu.

Andrzej, sp9eno

Chris BOROWIAK

Użytkownik Andrzej CH napisał:

> nie mów chop

Coś dziwnie skaczesz, Andrzeju!
U nas robi się "hop!" ;-P

73 de sp3eld

--
http://borowiak.pl

MAc

Chris BOROWIAK pisze:

> U nas robi się "hop!" ;-P

u nas czasem mówi się "suchej no chopie" ;-)

Mac
mrn

Andrzej CH

> Coś dziwnie skaczesz, Andrzeju!
> U nas robi się "hop!" ;-P
>
> 73 de sp3eld

To tak specjalnie, aby podkreślić jakie to hop jest ważne! :).

Andrzj, sp9eno