Przełączanie wzmacniacza UKF przy antenie .

bron

Witam. Chcę zamontować wzmacniacz antenowy odbiorczy o niskim poziomie
szumów, ale nie wiem jak go zabezpieczyć ( przełączać) , bo na tej samej
antenie będzie TX 100W. Czy gdzieś w necie znajdę jakieś opisy ?

sq5...@gmail.com

Fabryczny czy HM?
Fabryczne posiadają układy przełączające powodujące ominięcie
wzmacniacza podczas nadawania. Dodatkowo z obu stron wzmacniacze
zabezpiecza się diodowymi ogranicznikami napięcia.
Wzmacniacz zasilany jest przez fider. Niektóre TRx posiadają możliwość
zasilania przedwzmaczniacza poprzez fider. W zestawach fabrycznych z
preampem najczęściej dostaniesz zasilacz preampa - taką wstawkę którą
włączasz w fider miedzy radiem a systemem antenowym. Przełączanie może
następować w wyniku kluczowania tego napiecia zasilającego lub poprzez
ukła VOX w.cz. reagujący na sygnał nadajnika. To drugie rozwiazanie
przy większych mocach nie zawsze jest skuteczne, Szczegóły powinny być
w instrukcji.
W przypadku wykonania HM nusisz sam pomyśleć o przełączaniu.
Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY

Piotr [PKi]

bron pisze:

> Witam. Chcę zamontować wzmacniacz antenowy odbiorczy o niskim poziomie
> szumów, ale nie wiem jak go zabezpieczyć ( przełączać) , bo na tej samej
> antenie będzie TX 100W. Czy gdzieś w necie znajdę jakieś opisy ?

Witaj!

Szukaj za schematem VOX w.cz., układ jest dość prosty. Czy masz już i
zdradzisz jaki układ zastosowałeś jako wzmacniacz i jakie masz
przekaźniki do przełączania? Ja szukam przekaźników które by się do tego
nadawały. No i co ważne - zrób tak że w spoczynku masz bypass, bo jak
padnie ci zasilanie albo VOX to puścisz 100W na wyjście wzmaka. U mnie
działało bardzo ładnie przy 20W, powyżej pomimo że przekaźnik przełączył
wzmacniacz się usmażył - po prostu kiepskie nieekranowane przekaźniki i
zbyt długie nieekranowane połączenia. Będę robić od nowa ale szukam
przekaźników, może ktoś podpowie jakie się nadają.

pozdrawiam

Piotr

bron

Chodzi mi o to czym przełączać taki wzmacniacz odbiorczy, czy przekaźnikami
czy jakimiś diodami pin (144MHz). Wzmacniacz home made i trx fabryczny
ICOM.

sq5...@gmail.com

Zdecydowanie doradzałbym przekaźnik. Na allegro można dostać
przekaźniki mikrofalowe które są idealne do takich zastosowań. Mają
tylko dwie wady. Są średnio duże a przede wszystkim dość drogie.
Natomiast pracują bardzo wysoko, potrafią przenieść dużą moc i dają
dość dobrą izolację.
Nie podzielam stanowiska Piotra odnośnie VOX'a. Moim zdaniem jest to
dość kiepskie rozwiązanie. Przełączenie następuje już po pojawieniu
się mocy w.cz. To oznacza że przez czas niezbędny do zadziałania VOX'a
moc podawanan jest na delikatny tranzystor preampa oraz że wzmacniacz
PA nadajnika pracuje w warunkach braku dopasowania. Przy większych
mocach to daje duże szanse na uszkodzenie preampa. Takiej wady nie
posiada wymuszone sterowanie preampem nawet poprzez załączanie
zasilania. Np w systemach wyczynowych stosuje się sekwensery żeby
uniknąć pracy elementów systemu (trx, PA, preamp) w stanach
nieustalonych. Niezależnie od wszystkiego wejście i wyjście preampa
powinno być zabezpieczone ogranicznikami diodowymi.
Natomiast uwaga Piotra o tym że bez zasilania układ przełączania
powinien być w stanie bypass jest jak najbardziej słuszna.

Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY

bron

Ale przekaźnik musi zadziałac wcześniej niż załączenie nadajnika i nie wiem
jak to wykonać.

sq5...@gmail.com

On 10 Sie, 21:19, "bron" <neutr...@wp.pl> wrote:
> Ale przekaźnik musi zadziałac wcześniej niż załączenie nadajnika i nie wiem
> jak to wykonać.

Jeżeli sterowanie preampem jest przez zasilanie z radia to w momencie
naciśnięcia PTT znika napięcie w fiderze i to jest moment
przełączenia. W praktyce w prostych systemach bez PA opóźnienie między
wciśnięciem PTT i pojawieniem sie mocy w.cz. jest wystarczający żeby
system zadział. TRx'ie. Powinieneś też mieć wyjście PTT do sterowania
zewnętrznymi urządzeniami. Można je wykorzystać do sterowania
przekaźnika preampa.
W rozbudowanych systemach stosuje sie tzw sekwencer. Przycisk PTT
podłączany jest do wspomnianego sekwensera który realizuje wyłączenie
preampa, przełączenie PA w tryb nadawania, załączenie nadawania w
TRx'ie. Wszystko z odpowiednimi opóźnieniami. Przy przejściu na odbiór
wszystko odbywa sie odwrotnie.
Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY

Dykus

Witam,

Dnia 10.08.08 (niedziela), 'bron' napisał(a):

> Ale przekaźnik musi zadziałac wcześniej niż załączenie nadajnika i nie wiem
> jak to wykonać.

Wykorzystaj sygnał PTT z mikrofonu (podłącz się do odpowiedniego pinu w
gnieździe mikrofonowym w radiu) - tam napięcie zmienia się np. 0V/5V lub
0V/13.8V. To jest najszybsza informacja o przełączeniu TRXa w tryb
nadawania. I tym sygnałem wysteruj tranzystor (lub tranzystory) p-n-p lub
P-MOSFET, który z kolei steruje przekaźnikiem przy antenie. Całość można
zamontować wewnątrz radia. Potrzeba jeszcze odseparować gorącą żyłę kabla
kondensatorem (np. 1nF) - musi być to kondensator, który wytrzyma prądy
jakie płyną podczas nadawania i będzie pracował przy 145MHz...

Dykus.

SQ5AAB

Dykus <dykus...@spam.wp.pl> napisał(a):

Jeszcze lepiej, gdy przekaźniki koncentryczne maja tzw. zestyki pomocnicze.
Wtedy algorytm przełączenia na nadawanie może być taki:
Naciskamy PTT, przekaźniki przechodzą w stan BYPASS, z zestyków pomocniczych
otrzymujemy potwierdzenie przełączenia przekaźników i następuje załączenie TX
w TRX&#8217;ie.
73
SQ5AAB

bron

OK. Dzięki za info. Chciałbym się jeszcze dowiedzieć , jakie stosuje sie
przekaźniki, bo te REW14, 15 to są przecież za duże i raczej do tych celów
nie służą. Chodzi o moc 100W .

sebart

ale one mają chyba najlepszy stosunek
ceny do jakości i dużą separację,
gdzies w necie czytalem ze dla super preampow
do EME ktoś stosował je nawet kaskadowo

pzdr
sp6ryd

Użytkownik "bron" <neut...@wp.pl> napisał w wiadomości

Zbyszek

sebart pisze:

> ale one mają chyba najlepszy stosunek
> ceny do jakości i dużą separację,
> gdzies w necie czytalem ze dla super preampow
> [...]

Tu jest co nieco na temat stosowania REWów:
http://www.nd2x.net/rew15.html
http://www.ur5lx.vhf-dx.net/coax.htm

i połączenie kaskadowe:
http://www.nd2x.net/CP50/CP-50.html

Pozdrawiam

Zbyszek
SP3NYF

sq5...@gmail.com

On 11 Sie, 18:32, "sebart" <seb...@agabox.net> wrote:
> ale one mają chyba najlepszy stosunek
> ceny do jakości i dużą separację,
> gdzies w necie czytalem ze dla super preampow
> do EME ktoś stosował je nawet kaskadowo

No i można zrobić wtyczki na grubym kablu np H1000. Na allegro można
dostać przekaźniki z gniazdami SMA. Też maja fajne parametry i są małe
ale tu trzeba robić przejściówki do fidera a to na UKF'ie zawsze
niesie ryzyko strat.

Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY