tajemnicze drzewo - BARDZO prosze o pomoc

Marzenna Kielan

Za moim blokiem, w lasku sadzonym przez jednego z sasiadow przez 20 lat
(najpiekniejsze miejsce na osiedlu dzisiaj), rosnie drzewo (a wlasciwie
dwa), ktore chcialabym miec w swoim przyszlym ogrodzie (nareszcie :). Drzewo
jest w tej chwili takiej wysokosci jak kilunastoletnia lipa czy kasztan. Ma
bardzo duze liscie w ksztalcie serca i zadziwiajace kwiaty, ktore z dala
wygladaja jak kwiaty kasztanow. Ale jak podejdzie sie blizej i przyjrzy sie
tym kwiatkom wzniesionym do gory i zebranym w ksztalt piramidki, to dopiero
wtedy zobaczyc mozna, ze kazdy z pojedynczych kwiatow wyglada jak malenki
kwiat orchidei (dolny platek wyglada jak pekaty brzuszek pszczoly). Kwiaty
sa troche kremowe, gdzie niegdzie widac rozchlapania rozowawe i zielonkawe.
Kwiaty tego dziwnego i pieknego drzewa pachna troche jak jasmin, a troche
jak akacja. Po zakonczeniu kwitnienia drzewo wytwarza owocostany
przypominajace bardzo dlugie i plaskie straki fasolki szparagowej. To daje
mi nadzieje, ze uda mi sie wyhodowac kilka roslin z nasion. Tylko, ze nie
wiem, co to moze byc za roslina: czy potrzebuje stratyfikacji aby
wykielkowala? A moze dobrze takie nasiona najpierw namoczyć? Skoro tak
bujnie owocuje a obok nie rosna jeszcze male drzewka to moze ma jakies
specjlane wymagania do kielkowania? Pocieszajace jest natomiast to, ze
drzewo przetrwalo nawet te ostatnia zime; to oznaczac moze ze przynajmniej
dorosle osobniki sa dosc odporne na dlugotrwaly mroz.

Za wszelkie sugestie odnosnie nazwy tej rosliny bede bardzo wdzieczna.
Bardzo prosze o pomoc.

pozdrawiam

Marzenna Kielan
Cichlid Press Polska
www.cichlidpress.pl

Dirko

W wiadomości news:be8s19$gan$1...@nemesis.news.tpi.pl Marzenna
Kielan<mki...@sm.pl> napisał(a):

> Za wszelkie sugestie odnosnie nazwy tej rosliny bede bardzo wdzieczna.
> Bardzo prosze o pomoc.

Hejka. A tyle ostatnio pisaliśmy o katalpach. :-)
Pozdrawiam archiwalnie Ja...cki

boletus

> Za wszelkie sugestie odnosnie nazwy tej rosliny bede bardzo wdzieczna.
> Bardzo prosze o pomoc.
>
> pozdrawiam
>
> Marzenna Kielan
> Cichlid Press Polska
> www.cichlidpress.pl

Cercis siliquastrum - Judaszowiec południowy

Pozdrawia boletus

Grzegorz Sapijaszko

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> writes:

> [...] Drzewo jest w tej chwili takiej wysokosci jak kilunastoletnia

> lipa czy kasztan. Ma bardzo duze liscie w ksztalcie serca i
> zadziwiajace kwiaty, ktore z dala wygladaja jak kwiaty

> kasztanow. [...]

Stawiam na katalpę (Catalpa), prawdopodobnie C. ovata. Nasiona
należałoby wysiać jesienią, stratyfikować będą się w sposób
naturalny...

W przedaży spotkać można jeszcze odmianę 'Purpurea', która młode
przyrosty ma purpurowe, zaś starsze liście ciemnozielone.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewien rolnik--przyrodnik z Majorki
Bardzo kochał walenie i orki.

boletus

Użytkownik "boletus" <bole...@op.pl> napisał w wiadomości

Błąd.Dirko zgadł i wygrywa:)

Pozdrawia jury turnieju:)

witch...@poczta.onet.pl

Katalpa na pewno - na to że jest to Catalpa ovata może wskazywac zapach kwiatów
Nasiona nie wymagają stratyfikacji- przechowuje się je na sucho do wiosny -
siać najlepiej do skrzyneczek lub dużych donic, przesadzać do pojemników lub na
miejsce tałe należy w 2 roku ...- miejsce słoneczne, gleba nie za ciężka -
catalpa rośnie szybko .
W pierwszą zimę niektóre z sadzonek które gorzej okryłem zmarzły ale w
następnych latach katalpa staje się odporna - przy tegorocznej zimię zmarzły
jedynie najmłodsze pędy u roslin w doniczkach - te w gruncie przezyły bez
problemu.

Pozdro
Jack

boletus

> Cudowni ludzie :-)) Zgadza sie, znalazlam zdjecie i informacje - to jest
> Catalpa! Nazywana jest take indianskim drzewem fasolowym i dorasta do
> ogromnych rozmiarow. Jest cudna i na pewno posadze ja w swoim ogrodzie.
> Szkoda, ze nie mam tej odmiany, ktora ma czerwone przyrosty.
>
> BARDZO dziekuje :-))
>
> Pozdrawiam

> Marzenna Kielan
> Cichlid Press Polska
> www.cichlidpress.pl

Po wpadce z judaszowcem pewno mi
nie uwierzysz?:(
Takie purpurowe młode przyrosty
występują u Surmii zwyczajnej
-C.bignonioides.

Pozdrawia boletus

Marzenna Kielan

> Po wpadce z judaszowcem pewno mi
> nie uwierzysz?:(
> Takie purpurowe młode przyrosty
> występują u Surmii zwyczajnej
> -C.bignonioides.

No cos Ty :-) Pewnie, ze uwierze. Kazdego dnia mam do czynienia z nazwami
lacinskimi i dobrze wiem, jak latwo jest sie pomylic. Znalazlam oferte w
sieci na drzewa i krzewy. Widze, ze surmia zwyczajna, posrednia i
zoltokwiatowa sa jak najbardziej do nabycia. Swietnie :-) Obejrzalam tez
judaszowca - jest urokliwy i wlasnie ma pore kwitnienia. Spojrz, jakie
ciekawe zdjecie: http://ogrodnick.w.interia.pl/cercissiliastrum.jpg

Dziekuje za informacje :)

Michal Misiurewicz

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> wrote in message news:be8s19$gan$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
> bardzo duze liscie w ksztalcie serca i zadziwiajace kwiaty, ktore z dala

Jest to katalpa.
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/majcz03/katalpa1.jpg
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/majcz03/katalpa2.jpg

> [...]
> wykielkowala? A moze dobrze takie nasiona najpierw namoczyć? Skoro tak
> bujnie owocuje a obok nie rosna jeszcze male drzewka to moze ma jakies

Wyhodowalem swoje katalpy z nasion. Bylem zaskoczony latwoscia kielkowania;
myslalem, ze jak posieje kilkanascie nasion, to wzejdzie jedno czy dwa, a
wzeszly prawie wszystkie lub wprost wszystkie. Zadnego moczenia czy innych
zabiegow nie stosowalem. Nasiona wzialem z ubieglorocznego straka w czasie
kwitnienia.

> Pocieszajace jest natomiast to, ze
> drzewo przetrwalo nawet te ostatnia zime; to oznaczac moze ze przynajmniej
> dorosle osobniki sa dosc odporne na dlugotrwaly mroz.

Na mroz sa odporne. Nie lubia wiosennych przymrozkow, ale i tak daja sobie rade.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
mmis...@math.iupui.edu

Bogusław Radzimierski

(...)

>Obejrzalam tez
> judaszowca - jest urokliwy i wlasnie ma pore kwitnienia. Spojrz, jakie
> [...]

Co do Judaszowca nie radził bym sadzić w naszym klimacie, każda Poska zima
weryfikuje jego wysokość, mój obecnie ma 60 cm. wysokości.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

Nie wierzył żenie; a nie miał też komu,
Słudze rozkazał, by pilnował domu.
A ta sposobem tym stróża użyła:
Dała mu wprzód, i galanta wpuściła.
Jan Daniecki

Michal Misiurewicz

<witch...@poczta.onet.pl> wrote in message news:2f4a.00000f...@newsgate.onet.pl...

> Katalpa na pewno - na to że jest to Catalpa ovata może wskazywac zapach kwiatów

Catalpa speciosa tez tak pachnie.

> Nasiona nie wymagają stratyfikacji- przechowuje się je na sucho do wiosny -
> siać najlepiej do skrzyneczek lub dużych donic, przesadzać do pojemników lub na
> miejsce tałe należy w 2 roku

Radzilbym przesadzic, kiedy jeszcze sa male, bo rosna faktycznie szybko.
Ja nie pamietam, kiedy przesadzalem, ale mialy wtedy nie wiecej niz 20 cm.

Michal Misiurewicz

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> wrote in message news:be95a5$is1$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> Obejrzalam tez
> judaszowca - jest urokliwy i wlasnie ma pore kwitnienia.

??? Judaszowiec kwitnie wczesna wiosna, zanim pusci listki.
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/cercis_canadensis_1.jpg
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/cercis_canadensis_2.jpg
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/cercis_canadensis_3.jpg

A wyglada przepieknie - radze posadzic. Jesli chcesz z nasion,
to nie jest to takie proste, jak w przypadku katalpy. Ale pod
starszymi judaszowcami powinno byc sporo siewek. Ja sie
wlasnie przymierzam do przesadzenia swoich siewek w
dogodniejsze miejsca.

Michal Misiurewicz

"Bogusław Radzimierski" <radzim...@ogrod-botaniczny.pl> wrote in message

> Co do Judaszowca nie radził bym sadzić w naszym klimacie, każda Poska zima
> weryfikuje jego wysokość, mój obecnie ma 60 cm. wysokości.

Mrozy w Indianie judaszowce znosza spokojnie, a w PKWŁ nie powinny byc
specjalnie wieksze mrozy. Dla uscislenia - tutaj rosnie Cercis canadensis,
moze w tym jest roznica?

Marzenna Kielan

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <mmisiu...@indy.rr.com> napisał w
wiadomości news:Z7WNa.383338$VP.56...@twister.neo.rr.com...

> "Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> wrote in message

> ??? Judaszowiec kwitnie wczesna wiosna, zanim pusci listki.
> [...]

Pewnie trafilam na strone, na ktorej dawno nie byl robiony update.

> [...]
> starszymi judaszowcami powinno byc sporo siewek. Ja sie
> wlasnie przymierzam do przesadzenia swoich siewek w

Jest faktycznie piekny, i bede go raczej sadzic kupujac sadzonki. Ciekawe,
ze nigdzie nie widzialam w ofercie zadnej lipy - czy lip nie sadzi sie we
wlasnych ogrodach? Bardzo kusza mnie wszelkie zapachy wiosenne i chcialabym
stworzyc taki ogrod, ktory zacznie pachniec wiosna i skonczy poznym latem
;-) Tej wiosny moja okolica najpierw pachniala jasminem, potem akacja a
teraz pachna lipy. Na balkonie (jeszcze tylko w tym roku!) posadzilam w
donicach gardenie i lawende a w dwoch skrzynkach wysialam maciejke.
Pierwsza, wczesnym popoludniem pachnie lawenda. Jeszcze nie kwitnie a juz
pachnie :-) Potem wyraznie czuc gardenie a wieczorem zapch gardenii miesza
sie z zapachem maciejki.

Obserwujac wlasne zapedy dochodze do wniosku, ze nadmiar pracy zamienia mnie
powoli w jakies pszczolsko ;-)) Moze powinnam pomyslec o postawieniu
nieduzej pasieki w tym ogrodzie?

Marzenna Kielan

Użytkownik "Bogusław Radzimierski" <radzim...@ogrod-botaniczny.pl>
napisał w wiadomości

> (...)

> Co do Judaszowca nie radził bym sadzić w naszym klimacie, każda Poska
zima
> weryfikuje jego wysokość, mój obecnie ma 60 cm. wysokości.

A jakby go oslonic? Tak porzadnie? Teraz przeciez produkowana jest taka
"tkanina" do oslaniania roslin przed mrozem. Z tego co sie naczytalam
wynika, ze jest takze i biala - to pozwala swiatlu dotrzec do rosliny.

Michal Misiurewicz

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> wrote in message news:be9c3r$926$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> Bardzo kusza mnie wszelkie zapachy wiosenne i chcialabym
> stworzyc taki ogrod, ktory zacznie pachniec wiosna i skonczy poznym latem

Poszukaj w archiwum grupy (przez Google najlepiej); byla chyba tej
wiosny dyskusja o pachnacych kwiatach. Ja polecam wieczornik
damski (Hesperis matronalis), wiciokrzew pomorski (Lonicera
periclymenum) i przymiotno (Erigeron). Z drzew jeszcze wspaniale
pachnie oliwnik waskolistny (Elaeagnus angustifolia).

Michal Misiurewicz

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> wrote in message news:be9c7j$9ba$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> A jakby go oslonic? Tak porzadnie? Teraz przeciez produkowana jest taka
> "tkanina" do oslaniania roslin przed mrozem. Z tego co sie naczytalam
> wynika, ze jest takze i biala - to pozwala swiatlu dotrzec do rosliny.

Postaraj sie o judaszowiec kanadyjski i posadz w miejscu zacisznym.

Bogusław Radzimierski

Dla uscislenia - tutaj rosnie Cercis canadensis,
> moze w tym jest roznica?
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Pewnie tak, ja mam posadzony Cercis siliquastrum.
Jak będziesz w Polsce nastepnym razem to przywieź nasion kilka, może
faktycznie tamten odporniejszy.
W tym roku wysiałem o białych kwiatrach, ale jak do tej pory nie kiełkuje.
:-) Bogusław

Grzegorz Sapijaszko

radzim...@ogrod-botaniczny.pl (Bogusław Radzimierski) writes:

> Jak będziesz w Polsce nastepnym razem to przywieź nasion kilka,
> może faktycznie tamten odporniejszy.

Wysiałem C. canadensis wczesną wiosną, siewek jeszcze nie
ma... Poczekam do przyszłego roku :)

Przy okazji: Hibiscus z Michałowych nasion wschodzi na potęgę... Swoje
pikowałeś już, czy nadal trzymasz w ,,mateczniku''? :)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Kinga, wiotka dziewica z Toronto,
Za kochanka chciała -- i to pronto --

Grzegorz Sapijaszko

"Marzenna Kielan" <mki...@sm.pl> writes:

> Jest faktycznie piekny, i bede go raczej sadzic kupujac sadzonki.

C. canadensis bywa w sprzedaży.

> Ciekawe, ze nigdzie nie widzialam w ofercie zadnej lipy - czy lip
> nie sadzi sie we wlasnych ogrodach?

A to naprawdę ciekawe, bo lipy dość powszechnie w punktach sprzedaży
są. Różne, różniste: amerykańskie, krymskie, szeroko- i
drobnolistne. Bardzo tanim źródłem sadzonek lipy jest szkółka leśna...

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Czy zwał się John, Henry czy Eryk
dokonał od obu Ameryk

Grzegorz Sapijaszko

radzim...@ogrod-botaniczny.pl (Bogusław Radzimierski) writes:

> [...]

Bardzo ładne, bardzo :)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Na przyjęciu przy księżniczce siadłem dumnie.
Jak się później okazało -- bezrozumnie.

boletus

> [...]
> zoltokwiatowa sa jak najbardziej do nabycia. Swietnie :-) Obejrzalam tez
> judaszowca - jest urokliwy i wlasnie ma pore kwitnienia. Spojrz, jakie

Dziękuję za piękną fotkę.Kwiaty wyrastające
bezpośrednio z pnia lub konaru-zjawisko to
zwie się kauliflorią.

Pozdrawia boletus

Piotr Siciarski

Użytkownik boletus <bole...@op.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bea1ie$sj$1...@atlantis.news.tpi.pl...

> Dziękuję za piękną fotkę.Kwiaty wyrastające
> bezpośrednio z pnia lub konaru-zjawisko to
> zwie się kauliflorią.

I tu chciałbym dopisać:
Kaulifloria jest dowodem na to że: ......
ale już nie będę nudził o roślinach i ich komórkach:-)

Bo boletus mnie w końcu uplonkuje:-)))))))))

Pozdrawiam
pio...@radix.pl

Michal Misiurewicz

"Grzegorz Sapijaszko" <grze...@sapijaszko.net> wrote in message

> Wysiałem C. canadensis wczesną wiosną, siewek jeszcze nie
> ma... Poczekam do przyszłego roku :)

Bo jesli nie skaryfikowany, to moze to trwac dlugo.

> Przy okazji: Hibiscus z Michałowych nasion wschodzi na potęgę...

A to milo.

Katarzyna Tkaczyk

Użytkownik Piotr Siciarski <pio...@radix.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bea26l$nsm$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
>

> I tu chciałbym dopisać:
> Kaulifloria jest dowodem na to że: ......
> ale już nie będę nudził o roślinach i ich komórkach:-)

A o tym ja chciałabym przeczytać. Napisz, dyskutować nie będę.
--
Pozdrawiam, Kaśka

Bogusław Radzimierski

Behalf Of Grzegorz Sapijaszko

> Przy okazji: Hibiscus z Michałowych nasion wschodzi na potęgę... Swoje
> pikowałeś już, czy nadal trzymasz w ,,mateczniku''? :)
>
> Pozdrawiam,
> Grzesiek

Trzymam w mateczniku, wiosną przyszłego roku wysadzę na zewnatrz.

:-)Boguslaw

Odkąd handluje żoneczka miła,
Jam coraz większy kapitalista,
Bo za sto rubli łóżko kupiła,
A zarobiła już na nim trzysta.

Fraszki anonimowe 1900-1935

boletus

> [...]
> Kaulifloria jest dowodem na to że: ......
> ale już nie będę nudził o roślinach i ich komórkach:-)
>
> Bo boletus mnie w końcu uplonkuje:-)))))))))

Do KF,czyli klatki fizjologicznej?:)

Pozdrawia boletus

boletus

> :-)Boguslaw
>
> Odkąd handluje żoneczka miła,
> Jam coraz większy kapitalista,
> Bo za sto rubli łóżko kupiła,
> A zarobiła już na nim trzysta.
>
> Fraszki anonimowe 1900-1935

Na pewno fraszka?:)

Pozdrawia boletus

Bogusław Radzimierski

Behalf Of Katarzyna Tkaczyk

> A o tym ja chciałabym przeczytać. Napisz, dyskutować nie będę.
> --
> Pozdrawiam, Kaśka

Chociaż nie jestem Piotr to wtrące trzy grosze, kaulifloria jest typowa dla
drzew tropikalnych, czyli wyrastanie kwiatów na grubych gałęziach i pniach.
Słowo pochodzi od greckiego kaulos= gałąź i łacińskiego flos= kwiat.Kwiaty
ukazują się przed lub razem z liśćmi.
Drzewo to związane jest z biblijnym Judaszem Iszkariotą jakoby miał się na
nim powiesic.
Dzisiaj twierdzi się że to pomyłka.
:-) Bogusław

Piotr Siciarski

napisał:

> Do KF,czyli klatki fizjologicznej?:)

A wrzucisz do tej klatki białko (może być roślinne), od czasu do czasu?
To do KFa mnie!!!

:-))))Pozdrawiam
pio...@radix.pl

Piotr Siciarski

Użytkownik Bogusław Radzimierski <radzim...@ogrod-botaniczny.pl> w

wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

> Drzewo to związane jest z biblijnym Judaszem Iszkariotą jakoby miał się na

> nim powiesic.
> Dzisiaj twierdzi się że to pomyłka.

Ale rośnie olbrzymie i b.stare drzewo Judaszowca w granicach jakiegoś
klasztoru tam gdzie teraz Jaser Arafat chce mieć autonomię, a kupa Semitów
mu w tym przeszkadza.
Widziałem to drzewo tylko na zdjęciach (+komentarz w Rzeczpospolitej kilka
lat temu), i nie dziwię się, że ktoś kto nie zna zjawiska kauliflorii mógł
dorobić do tego legendę - jeśli kwitnie musi być niesamowity.

Możemy się Kasiu wymienić - Cercis silqastrum (takiego mam teraz na zbyciu,
a posadziłem teraz także C.sinensis, bo C.canadiensis niemal co roku mi
wymarza do korzeni), za jakieś bylinki.

Umawiamy się na priva?

Pozdrawiam
pio...@radix.pl

Michal Misiurewicz

"Piotr Siciarski" <pio...@radix.pl> wrote in message news:bea9r2$is8$2...@nemesis.news.tpi.pl...

> C.canadiensis niemal co roku mi
> wymarza do korzeni

Jakis slaby egzemplarz (slaba odmiane) masz.
A w jakiej czesci Polski mieszkasz, bo nie pamietam?

Piotr Siciarski

Michal Misiurewicz <mmisiu...@indy.rr.com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał

> Jakis slaby egzemplarz (slaba odmiane) masz.

> A w jakiej czesci Polski mieszkasz, bo nie pamietam?

Pozdrawiam z Gór świętokrzyskich, otulina Parku świętokrzyskiego, Puszcza
Jodłowa (z okna widoczna:-))
pio...@radix.pl

Michal Misiurewicz

"Piotr Siciarski" <pio...@radix.pl> wrote in message news:beafpu$3v5$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> Pozdrawiam z Gór świętokrzyskich, otulina Parku świętokrzyskiego, Puszcza
> Jodłowa (z okna widoczna:-))

W gorach, chocby byly to nie osmiotysieczniki a czterysetniki,
klimat moze byc troche ostrzejszy niz na nizinach.

Katarzyna Tkaczyk

napisał:AEELLCFPEPACHFAEFIBE...@ogrod-botaniczny.pl...

> [...]

> ukazują się przed lub razem z liśćmi.
> Drzewo to związane jest z biblijnym Judaszem Iszkariotą jakoby miał się na

No dobrze, ale dlaczego tak sie dzieje? Wiadomo, czy dopiero badają?
--
Pozdrawiam, Kaśka

Jactro

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <grze...@sapijaszko.net> napisał w
wiadomości news:m1fzlka...@sapijaszko.net...
> W przedaży spotkać można jeszcze odmianę 'Purpurea', która młode
> przyrosty ma purpurowe, zaś starsze liście ciemnozielone.

Można też kupić odmianę" Aurea" o liściach w kolorze żółtym.
Pozdrawiam
Jactro

Marzenna Kielan

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <grze...@sapijaszko.net> napisał w
wiadomości news:m1n0fr2...@sapijaszko.net...
> [...]

> są. Różne, różniste: amerykańskie, krymskie, szeroko- i
> drobnolistne. Bardzo tanim źródłem sadzonek lipy jest szkółka leśna...

Dziekuje za podpowiedz. Sprawdze :-)

Pozdrawiam

Marzenna Kielan
Cichlid Press Polska
www.cichlidpress.pl

Pewna pani z miloscia do drzew
powtarzala: Me zycie to pech.
Zamiast grzebac sie w ziemi jak kurka,
wciaz ogladam szare podworka.
No i stad pewnie jest ten moj gniew.

(c) M.K.

Marzenna Kielan

napisał w wiadomości

> Drzewo to związane jest z biblijnym Judaszem Iszkariotą jakoby miał się na

> nim powiesic.
> Dzisiaj twierdzi się że to pomyłka.

Szkoda, bo uznalabym, ze mial bardzo wyszukany smak ;-)

Marzenna Kielan

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <mmisiu...@indy.rr.com> napisał w
wiadomości news:E8XNa.383896$VP.56...@twister.neo.rr.com...

Z drzew jeszcze wspaniale
> pachnie oliwnik waskolistny (Elaeagnus angustifolia).

Ze zdjec widze, ze jest rowniez ze to calkiem pokazna i ladna roslina.
Dziekuje za wszystkie podpowiedzi :-)

JanuszB

Odpornosc na mroz Judaszowca kanadyjskiego zalezna jest od rejonu
skad pochodza sadzonki albo nasiona. W okolicy Chicago gdzie zima bywa
tak ostra jak w Polsce rosnie i kwitnie wiosna wiele tych pieknych
(moich ulubionych ) drzewek ale nawet dalej na polnoc w Wisconsin a
nawet do zblizonej klimatowi Syberii Minesocie mozna spotkac te
drzewka. Moj 2 metrowej wysokosciJudaszowiec (posadzony ostatniej
jesieni) przezyl zime choc kwitl bardzo slabo na wiosne ale to pewnie
przez fakt ze jak go przywiozlem swoim mini vanem to aby go wyciagnac
musialem usunac polowe ziemi z bryly korzeniowej uszkadzajac wiele
korzonkow (w szkolce zaladowali przy pomocy widlaka a w domu nie mial
mi kto pomoc :-))) Na wiosne zasadzilem jeszcze trzy ( mniej wiecej
1.5-2 metrowe tak zwane bare root bez bryly ziemnej ) ale choc troszke
kwitly po posadzeniu to tylko jeden trzyma sie jako tako a dwa maja
bardzo malo malenkich lisci ktore zaczynaja brazowiec pomimo ze
podlewam czesto. Na E-bay mozna kupic wiele nasionek calkiem tanio
wiec dla tych ktorzy by chcieli miec Judaszowca w Polsce polecam
szukanie nasion pochodzacych z Minesoty bo te daja najwieksza
gwarancje mrozoodpornosci.
Pozdr.
JanuszB

Michal Misiurewicz

"Jactro" <jda...@bezspamupigok.com.pl> wrote in message news:beb52v$aes$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> Można też kupić odmianę" Aurea" o liściach w kolorze żółtym.

A co z odmiana "Viridis" o lisciach w kolorze zielonym? :-)))

Anula

On Mon, 7 Jul 2003 01:02:07 +0200, "Piotr Siciarski"
<pio...@radix.pl> wrote:

>Możemy się Kasiu wymienić - Cercis silqastrum (takiego mam teraz na zbyciu,
>a posadziłem teraz także C.sinensis, bo C.canadiensis niemal co roku mi
>wymarza do korzeni), za jakieś bylinki.

Przepraszam, ze się wtrącę. Ja nie w kwestii wymiany, tylko
chciałabym się dowiedzieć, jak szybko rosną Ci siewki judaszowca?
Bo moje z ub. roku mają aż 6-7 cm. One tylko mnie tak lubią czy
ten typ tak ma?

Pozdrawiam,
Anka

Bpjea

Michal Misiurewicz napisał(a) w wiadomości: ...
><witch...@poczta.onet.pl> wrote in message
kwiatów

>Catalpa speciosa tez tak pachnie.

Nietylko ta. Surmia zwyczajna tez ma przyjemny zapach kwiatow, chociaz mniej
intensywny niz C. speciosa.
Nadrabia za to wieksza iloscia kwiatow, dlatego i tak w pelni kwitnienia
czuc zapach w promieniu wielu metrow od drzewa.
Nie wiem dlaczego niektorzy stawiaja na C. ovata. Z lakonicznego opisu lisci
(sercowatych jak podaje jego autorka) bardziej wyglada mi to drzewo na
surmie zwyczajna lub olbrzymia (ta ostatnia jest jednak rzadziej w Polsce
sadzona). C. ovata ma duzy procent lisci klapowanych (chociaz licie bez klap
tez sie zdazaja).
Nawiasem mowiac, o surmii zoltokwiatowej nie mozna by napisac, tak jak to
wyczytala Marzenna, ze zwa ja "Indian bean tree", bo drzewo to pochodzi z
Azji.
Podsumowujac: drzewem tym jest najprawdopodobniej surmia zwyczajna (Catalpa
bignonioides), a rozmnaza sie ja latwo przez siew. Rosnie szybko i jesli
chce sie miec ich duzo, to naprawde nie warto kupowac w sklepie, tylko
lepiej rozmnozyc samemu.

Pozdrawiam,
Bpjea

Michal Misiurewicz

"Anula" <ana...@poczta.onet.pl> wrote in message news:rnsigv07ctnleg6ve...@4ax.com...

> [...]
> chciałabym się dowiedzieć, jak szybko rosną Ci siewki judaszowca?
> Bo moje z ub. roku mają aż 6-7 cm. One tylko mnie tak lubią czy

Na poczatku rosna powoli, po paru latach przyspieszaja.

Anula

On Mon, 07 Jul 2003 13:57:31 GMT, "Michal Misiurewicz"
<mmisiu...@indy.rr.com> wrote:

>Na poczatku rosna powoli, po paru latach przyspieszaja.

Kamien z serca, bo jakby tak dalej mialo isc po 5 cm rocznie, to
nie wiem czy doczekalabym kawalka cienia pod judaszowcem.

Pozdrawiam,
Anka :-)

Bpjea

boletus napisał(a) w wiadomości: ...
> Takie purpurowe młode przyrosty
> występuj? u Surmii zwyczajnej
> -C.bignonioides.

Nie zawsze.
Czesciej u surmii posredniej.

Pozdrawiam,
Bpjea

Bpjea

Michal Misiurewicz napisał(a) w wiadomości: ...
>[...] tutaj rosnie Cercis canadensis,
>moze w tym jest roznica?

To jest istotna roznica.
Judaszowiec kanadyjski oraz j. chinski radza sobie u nas nawet niezle.
(w przeciwienstwie do judaszowca poludniowego).

Pozdrawiam,
Bpjea

Bpjea

Marzenna Kielan napisał(a) w wiadomości: ...
>Ciekawe,
>ze nigdzie nie widzialam w ofercie zadnej lipy - czy lip nie sadzi sie we
>wlasnych ogrodach?

Lipy widzialem w sprzedazy, co nie zmienia faktu, ze niektore drzewa sa
ignorowane przez szkolkarzy.
Dobrym przykladem sa rozne orzechy (nie liczac wloskiego, ktory jako owocowy
jest czesciej w ofercie).

Pozdrawiam,
Bpjea

Bpjea

Michal Misiurewicz napisał(a) w wiadomości: ...
> Z drzew jeszcze wspaniale
>pachnie oliwnik waskolistny (Elaeagnus angustifolia).

Do tego dorzuce porzeczke zlota (Ribes aureum), kaline koreanska (Viburnum
carlesii), winorosl pachnaca (Vitis riparia), hortensje pnaca (Hydrangea
anomala), klokoczke poludniowa (Staphylea pinnata), glicynie (Wisteria sp.),
nie wspominajac o lilakach (Syringa sp.).
Sliwa alycza tez ladnie pachnie, a kwitnie bardzo obficie.

Pozdrawiam,
Bpjea

boletus

> [...]
> ignorowane przez szkolkarzy.
> Dobrym przykladem sa rozne orzechy (nie liczac wloskiego, ktory jako

Np.Olsza czarna,po którą muszę iść w teren.
Ostatnio tak przygarnąłem bezpańską lipę.

Pozdrawia boletus

Too Old

Nadejszła wielkopomna chwila i
Piotr
Siciarski<pio...@radix.pl>
napisał(a) w swojej wiadomości
<news:bea26l$nsm$1...@nemesis.news.tpi.pl> ,na co
zmuszony jestem odpowiedzieć :

> [...]

> I tu chciałbym dopisać:
> Kaulifloria jest dowodem na to że: ......
> ale już nie będę nudził o roślinach i ich komórkach:-)

Dawaj - chętnie przeczytam i sie nie zgodzę ;-)

--
kochany rekinek- J.Krzysztof Chiliński jk...@pnet.pl
Milanówek ,a obok stolica Państwa Urzędników

Bpjea

boletus napisał(a) w wiadomości: ...
> Np.Olsza czarna,po któr? muszę i?ć w teren.

Slyszalem, ze olsze maja czasem w szkolkach lesnych.

Pozdrawiam,
Bpjea

Bpjea

Marzenna Kielan napisał(a) w wiadomości: ...
>Szkoda, bo uznalabym, ze mial bardzo wyszukany smak ;-)

Albo nie bylo innych drzew w okolicy :)

Pozdrawiam,
Bpjea