Helikopter na 2 silniki 3f

1 view

--==Trotyl==--

Witam!
Tak sie sklada, ze mam 2 silniczki 3f , o identycznyhc parametrach , i
korci mnie zbudowac mini helikopter 2 wirnikowy, oparty o 1 regulator.
Zakrety i ruch przod tyl chcialbym kontrolowac zmiana srodka ciezkosci.
Co o tym myslicie? Cos mi sie za proste to wydaje i mam obawy ze to tylko
moje zludzenia ze cos takiego moze sprawnie latac :-/

Grzegorz Kurczyk

Użytkownik --==Trotyl==-- napisał:

Jednym regulatorem nie zakręcisz dwóch silników BLDC (3f).
A pozatym czemu nie... powinno latać :-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Marek Popów

Witam

Użytkownik "--==Trotyl==--" <wlochata...@buziaczek.pl> napisał w
wiadomości news:f608l5$r7s$1...@news.onet.pl...

Nie wiem czy będzie latać bo nie wyobrażam sobie jak przez zmianę środka
ciężkości chcesz uzyskać obrót ogona. Na pewno potrzebne sa 2 regulatory.
Można by zastosować mikser w aparaturze i w ten sposób sterować silnikami.
Marzy mi sie coś na ksztat Lamy tylko 3 razy wieksze i na 2 bezszczotki.
Myślę, że to tylko kwestia czasu, a coś takiego Chińczycy wypuszczą. Łatwość
latania jak Lamą, a wymiary np. spalinowej 30. Ja bym się na to pisał.

Marek Popów
Latające RC

--==Trotyl==--

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz...@control.slupsk.pl> napisał w
wiadomości news:f60mrc$rcl$1...@nemesis.news.tpi.pl...

> Jednym regulatorem nie zakręcisz dwóch silników BLDC (3f).
> A pozatym czemu nie... powinno latać :-)

ale slyszalem ze ludzie podlaczaja 2 silniki i hula :-/

Doman

> Jednym regulatorem nie zakręcisz dwóch silników BLDC (3f).
Tak? A dlaczego?
Widzialem model 3D, 2 silnikowy napedzany 2ma silnikami 3F z jednego
ragulatora. Jakos dzialalo to bez zarzutu.

Pozdrawia, Mariusz.

Andrzej

Użytkownik "--==Trotyl==--" <wlochata...@buziaczek.pl> napisał w
wiadomości news:f614l8$jsf$1...@news.onet.pl...

A wiesz jak działa regulator do modelarskich silników 3F ?
Elektroniczna zasada działania ?
Trzy kable które podłączasz do silnika z regulatora nie tylko mają za
zadanie zasilanie cewek silnika w odpowiedniej kolejności, ale pełnią
podwójną rolę są też jednocześnie czujnikami położenia wirnika.
Pewnie zapytasz a jakim cudem ? a takim że w niezasilanej w danym
momencie cewce silnika magnesy trwałe indukują napięcie, które właśnie
jest kontrolowane przez regulator.
To dla regulatora ważna informacja, czy silnik jest hamowany czy się
rozpędza, jak jest obciążony. Regler dobiera odpowiedni moment czasowy
do podania impulsu zasilającego na odpowiednią cewkę w silniku na
podstawie pojawienia się właśnie tego napięcia. Gdyby tego nie było to
silnik przy zmianach obciążenia "gubił by się".
Czy można więc podłączyć dwa silniki 3F do jednego regla, pewnie
wszystko można ale czy z przedstawionej zasady działania będzie to
poprawnie działać ?

Pozdrawiam Andy

--==Trotyl==--

Użytkownik "Andrzej" <agro...@wytnijtoskrol.pl> napisał w wiadomości

> podwójną rolę są też jednocześnie czujnikami położenia wirnika.
> Pewnie zapytasz a jakim cudem ? a takim że w niezasilanej w danym

dziekuje za informacje, krotko , rzeczowo i na temat :-)
Ja jedynie mowie ze slyszalem o takich historiach, czytalem o tym chyba na
forum alexa, czy to prawda, nie wiem, dlatego napisalem na grupe. Wydaje mi
sie jedynie , ze jesli silniki sa identyczne, zachowoja sie w identyczny
sposob, choc jesli powiedzmy jedno smiglo zostanie zatrzymane, sygnal
zwrotny na pewno sie zakloci , tak samo jesli beda inne smigla, lub warunki
zewnetrze zaburza synchronizacje silnikow. Tylko ze logika to jedno a
praktyka to inna bajka.

Grzegorz Kurczyk

Użytkownik Doman napisał:

> Tak? A dlaczego?

Kolega Andrzej mnie uprzedził i podał wyjaśnienie tego problemu.
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to silnik rządzi regulatorem,
a nie odwrotnie. Regler w silniku BLDC pełni rolę elektronicznego
komutatora. Silnik taki ma w zasadzie podobną konstrukcję do klasycznego
silnika komutatorowego, któremu ośkę wkręciliśmy w imadło, a obudowa z
magnesami może swobodnie się obracać.

> Widzialem model 3D, 2 silnikowy napedzany 2ma silnikami 3F z jednego
> ragulatora. Jakos dzialalo to bez zarzutu.

Jeśli silniki są identyczne (a takich nie ma) to przy dobrze dobranych
parametrach pracy regulatora ma to szanse się jakoś kręcić, ale raczej
trudno tu będzie mówić o optymalnej pracy silników (sprawność). Ponadto
silniki musiałyby być jednakowo obciążone, a z tym może być gorzej.
Regulator mógł być jeden, ale wychodziło z niego sześć grubych kabelków ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Regler jednosilnikowy ale dwukierunkowy ;-)
http://www.rc.control.slupsk.pl/reg3f.avi

--==Trotyl==--

Użytkownik "Marek Popów" <mpo...@vp.pl> napisał w wiadomości

> Nie wiem czy będzie latać bo nie wyobrażam sobie jak przez zmianę środka
> ciężkości chcesz uzyskać obrót ogona.

chcialem zbudowac cos w stylu smiglowca 2 wirnikowego , a nie o smiglach
przeciwbierznych. W sumie zmiana plaszczyzny pracy wirnika w normalnym
smiglowcu jest zmiana srodka ciezkosci, wszystko jest wzgledne, gdyby latwo
bylo przemieszczac mase w normalnych smiglowcach, podejrzewam ze
zrezygnowano by z mechanizacji wirnika.

> Na pewno potrzebne sa 2 regulatory.

dyskusje trwaja, ale pewnie masz racje ;)

> [...]
> Myślę, że to tylko kwestia czasu, a coś takiego Chińczycy wypuszczą.
> Łatwość latania jak Lamą, a wymiary np. spalinowej 30. Ja bym się na to

lama to takie cus?
http://img.alibaba.com/photo/50983606/Micro_Palm_Sized_Lama_R_C_Helicopter.jpg

pozdrawiam, tr.

Doman

> Kolega Andrzej mnie uprzedził i podał wyjaśnienie tego problemu.
Wiem jak dzialaja silniki 3F :-)

> Jeśli silniki są identyczne[...]
A jednak da sie. Sa ludzie ktorym ta sztuka wychodzi. Szukam, szukam i
znalezc nie moge tego modelu co chcialem pokazac, ale tam byl jeden
regulator 3F i 2 silniki, co ciekawe byl to shock - wiec nie ma mowy o
nierownomiernej pracy silnikow.

Pozdrawiam, Mariusz.

Grzegorz Kurczyk

Użytkownik Doman napisał:
Nie twierdzę, że nie jest to mozliwe (sam kiedys próbowałem), ale
sprawność silników nie będzie z pewnością optymalna. Pytanie co masz na
myśli pisząc "jeden regulator" ? To, że było to pojedyncze "pudełko", to
jeszcze o niczym nie świadczy. Jeden dobrze oprogramowany procesor
spokojnie wyrobi się w sterowaniu dwóch mostków na MOSFET-ach. Niebardzo
chce mi się wierzyć, że te silniki były brutalnie połączone równolegle.
W takim przypadku nie sposób zapewnić prawidłowych warunków komutacji
dla obu silników. To tak jakbyś chciał aby dwa odrębne silniki
komutatorowe korzystały z jednego komutatora i zestawu szczotek. A co do
nierównomiernej pracy, to chyba nigdy nie ma tak coby oba silniki
pracowały w identycznych warunkach (te same obciążenie na wale) i nie
jest to dla samolotów dwusilnikowych jakimś szczególnym problemem.

P.S. A co to jest ten "shock" ? Bo nie jestem w temacie.

Pozdrawiam
Grzegorz

Piotr Piechota

Dwa silniki bezszczotkowe i jeden regulator zadziałają na pewno gdy
silniki są identyczne i połączone wpsólnym wałem. Ale do śmigłowca z
dwoma wirnikami to oczywiście nie jest rozwiązanie.

Pozdrawiam

Grzegorz Kurczyk

Użytkownik Piotr Piechota napisał:

No tak, ale to w zasadzie jest jeden silnik, tyle że z podwójnym
uzwojeniem ;-) i stojany tych silników też muszą być odpowiednio
ustawiene względem siebie.

Pozdrawiam
Grzegorz