Węgierska zupa gulaszowa i leczo - jak zrobić ???

Adam

Kiedyś przed wieloma laty była moja dziewczyna, Węgierka robiła wspaniałą
zupę gulaszową i leczo.
Niestety, w tamtych latach moje myśli biegły w zupełnie innym kierunku, więc
przepis "się nie ostał".
Możę ktoś ma w swoich archiwach te dwa przepisy.
Będę zobowiązany.
Możę czymś będę mógł zrewanżować się.
Pozdrawiam.
Odp. pls na ada...@wp.pl lub na grupę.
Jeszcze raz wielkie dzięki.

Jola L-L

Użytkownik Adam <ada...@wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:JEj67.81694$Gy3.2...@news.chello.at...

> Kiedyś przed wieloma laty była moja dziewczyna, Węgierka robiła wspaniałą
> zupę gulaszową i leczo.
> Możę ktoś ma w swoich archiwach te dwa przepisy.
> Jeszcze raz wielkie dzięki.

...:-)))

Zupa gulaszowa - Bogracz - podawalam we wrzesniu- jest w archiwum:

1 kg wołowiny z koscia (łopatka, rostbef)
wloszczyzna
2 cebule, 2 papryki,
łyzka słodkiej, mielonej papryki,1/2 łyzeczki do kawy kminku,
2 łyzki smalcu,
3 pomidory,
60 dkg ziemniaków,
sol
oprocz tego kluski - csipetke : 20 dkg maki, jajo,sol

Mieso oddzielic od kosci. Na kosciach ugotowac wywar z jarzynami i kminkiem.
Mieso pokroic w kostke , zrumienic na smalcu z drobno pokrajana cebula. Do
zrumienionego miesa dolać 2 szklanki wody, dodac slodka, zmielona papryke,
pomidory pokrajane w cwiartki i paprykę w kostkę.
Dusic toto az będzie miękkie (na małym ogniu - dolewac wody w razie
potrzeby) .Gdy mieso bedzie miekkie włozyc ziemniaki pokrajane w
kostke. Ugotowac do miękkosci. Na koniec wlac wywar i wrzucic kluski-
csipetke.
Csipetke sa to kluski pokrajane w mała kostke lub robione podobnie do naszej
zacierki - w formie spłaszczonych ziaren fasoli. Z 20 dkg maki, jednego jaja
i szczypty soli zagniata się dosc sprezyste ciasto. Mozna je rozwalkowac lub
drobc (lepiej drobic). Gotowac w wodzie, odcedzic i wrzucic do gotowej zupy.
Idealnym dodatkiem do tego jest chrupiaca buleczka i schlodzone
piwenko...

Pozdrawiam Jola

Wladyslaw Los

Adam <ada...@wp.pl> wrote:

> Kiedyś przed wieloma laty by"a moja dziewczyna, Węgierka robi"a wspania"ą
> zupę gulaszową i leczo.
> Niestety, w tamtych latach moje myśli bieg"y w zupe"nie innym kierunku, więc
> przepis "się nie osta"".

> Możę ktoś ma w swoich archiwach te dwa przepisy.

Mnostwo wersji znajdziesz w archiwach tej grupy.

> Będę zobowiązany.
> Możę czymś będę móg" zrewanżować się.

Wlasnie znalazlem w balaganie domowym mojego Gundla, wiec moge wyslac
(ktory to juz raz?) oba przepisy, wg. najwiekszego autorytetu kuchni
wegierskiej.

Gulasz wegierski

1 kg wolowiny bez kosci
80 g smalcu
300 g cebuli
20 g papryki w proszku
sol, pieprz, kminek, czosnek
1 kg ziemniakow z takiego gatunku, ktory sie nie rozgotowuje
140 g papryki w strakach
60 g pomidorow

80 g maki, jedno jajko i odrobina soli na kluseczki csipetke

Mieso pokrajac w kostke. Cebule drobno posiekac i podsmazyc na zloto na
smalcu.
Teraz wazne: garnek zdejmujemy na chwile z ognia i z podsmazona cebula
mieszamy papryke w proszku, uwazajac, by sie nie przypalila i zachowala
kolor. Ta czynnosc jest jedna z podstawowych w kuchni wegierskiej.
Dodajemy mieso, solimy i dalej smazymy. Kiedy mieso jest obsmazone i
pusci sos dodajemy kminku, drobno posiekanego czosnku dolewamy odrobine
wody i dusimy pod przykryciem na malym ogniu, regularnie mieszajc i
dodajac odrobine wody w razie potrzeby. Mieso nie ma sie gotowac w
wodzie, ale dusic w gestym sosie.
Tymczasem kroimy w kostke ziemniaki, kroimy papryke i pomidory,
zagniatamy ciasto na kluseczki i walkujemy je do ok. 2 mm. grubosci.

Teraz nastepna wazna czynnosc: kiedy mieso jest juz prawi gotowe,
zdejmujemy pokrywke i pozwalamy odpoarowac calej wodzie. Wrzucamy
ziemniaki i samzymy je w pozostalym tluszczu z miesem, az sie zrobia
szkliste. Zalewamy woda, taka iloscia, zeby uzyskac gesta zupe,
dodajemy pomidory i papryke i gotujemy. Tymczasem z ciasta urywamy
palcami kawaleczki wielkosci malego paznokcia. Kiedy ziemniaki sa gotowe
wrzucamy kuseczki wprost do zupy i gotujemy az wyplyna.

To jest przepis na gulasz wegierski, w odmianie bogracsgulyas, czyli
gulasz z kociolka. Zupa ta jak widac z powyzszego robiona jest cala w
jedynm naczyniu, tradycyjnie kociolku wieszanym nad pasterskim
ogniskiem, w ktorym kolejno gotuja sie wszystkie skladniki. Dlatego tez
uzywa sie do niej tylko wody, a nie zadnych oddzielnie przygotowanych
wywarow. W wariancie restauracyjnym lub domowym mozna w ostatnim etapie
dodac -- dla zintensyfikowania smaku -- wywaru z kosci zamiast wody, ale
nigdy wywaru z warzyw.

Oprocz bogracsgulyas kuchnia wegierska zna tez zupe gulaszowa --
gulyasleves, ktora rozni sie tylko uzyciem mniejszej ilosci miesa (360
g) i ziemniakow (800 g). Ponadto jest jeszcze falszywa zupa gulaszowa
(hamisgulyas leves) robiona jak zupa gulaszowa, ale bez miesa, za to z
uzyciem wywaru z 1/2 kg. kosci.

Ponadto Gundel wymienia nastepujace odmiany gulaszu:

Gulasz segedynski -- dodaje sie tylko 70 dkg ziemniakow oraz 25 dkg
warzyw (marchewka, pietruszka, seler) pokrajanych w kostke.
Gulasz z Alfoeld -- jak segedynski, ale bez kluseczek csipetke
Gulasz serbski -- jak bogracsgulyas, ale tylko 60 dkg ziemniakow i 60
dkg posiekanej kapusty wloskiej
Gulasz fasolowy (babgulyas) -- jak bogracsgulyas, ale bez ziemniakow i
bez kminku. Razem z miesem gotujemy 35 dkg fasoli
Gulasz jagniecy (birkagulyas) -- uzyc 1,5 kg miesa jagniecego z koscia,
na koncu dodac do samku czerwonego wina
Gulasz a la Czango (Csangogulyas) -- zamiast kartofli dodaje sie 60 dkg
kwasnej kapusty, zamiat csipetke 60 dkg ryzu i na koniec doprawia 200 ml
kwasnej smietany
Gulasz baciarski (Betyargulyas)zamist surowej wolowiny uzywa sie miesa
wedzonego wieprzowego lub wolowego
Likoczanski gulasz wieprzowy -- daje sie mniej smalcu, uzywa wieprzowiny
i zamiast csipetke makaron nitki. Na wydaniu zaprawia kwasna smietana i
dosmacza odrobina cytryny.

A teraz lecso.

1,4 kg papryki w strakach
600 g pomidorow
150 g cebuli
80 g smalcu
50 g wedzonej sloniny pokrajanej w kostke
5 g paryki w proszku
sol

Papryke pozbawaimy gniazd nasiennych i kroimy w podluzne paski.
Pomidory obieramy ze skorki, kroimy na cwiartki, duze na osemki. Cebule
krajemy na polplasterki.
Bierzemy duzy garnek, zeby skladniki miescily sie w nim luzno. Slonine
obsmazamy na smalcu, nastepnie dodajemy cebule i smazymy na
zloto-brazowy kolor. Nastepnie postepujemy jak przy gulaszu --
zdejmujemy garnek z ognia, dodajemy papryke w proszku, mieszamy uwazajac
by jej nie przypalic, dodajemy pomidory i papryke w strakach, solimy i
gotujemy, poczatkowo na duzym ogniu bez przykrycia, nastepnie, gdy czesc
plynu wyparuje, pod przykryciem na malym ogniu.
Takie lecso uzywamy jako dodatek do potraw. Jezeli ma byc daniem
samodzielnym mozemy w nim ugotowac kielbase w plasterkach. Mozna tez na
wydaniu wbic do niego jajka -- po jedynm na osobe, lub w poczatku
gotowania dodac ryz, ktry gotuje sie razem z lecso.

Smacznego,

Wladyslaw

Slavo

> [...]
>zupę gulaszową i leczo.
>Niestety, w tamtych latach moje myśli biegły w zupełnie innym kierunku,

Cześć

Tak mnie ujął motyw Węgierki w tym gulaszowym tyglu, że nie mogę się
powstrzymać od pisania.

Najpierw fascynacja dziewczyną teraz madziarskimi potrawami?

Jeśli więc jest to tylko słomiany zapał który szybko przemija
daruj sobie wegierskie potrawy.

Jeśli chęć powrotu do dawnych wspomnień, to wiedz że potrawa nie zastapi
Ci dziewczyny a jedno i drugie w odpowiedniej proporcji to dopiero uczta.

Zawsze wybaczam pięknej dziewczynie kulinarne uchybienia, przecież może
je doskonale zrekompensować.

pozadrawiam
Slavo

(pozdrawiam szczególnie Grażynkę, wiem że śledzi gupy ale się nie udziela)